پنل‌های OLED پلاستیکی باعث رشد بیشتر گوشی‌های منعطف می‌شوند

صفحات نمایش انعطاف پذیر بخش کوچکی از بازار اسمارت فون‌های فعلی را در دست دارند، اما صنعت تولید پنل‌های OLED پلاستیکی می‌تواند این وضع را به نفع ابزارهای منعطف مانند گوشی‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها و گجت‌های پوشیدنی تغییر دهد. تحقیقات انجام شده توسط IDTechEx پیش بینی می‌کند که سود حاصل از صفحات OLED منعطف در سال جاری ۱۲ میلیارد دلار باشد و این رقم تا سال ۲۰۲۶ می‌تواند تا ۵۷ میلیارد دلار هم برسد!

رشد این بازار باعث تحول و مهاجرت به سوی مواد جدید برای ساخت نمایشگر‌ها شده. نمایشگرهای کوچک‌تر مانند گوشی‌های هوشمند از صفحات با زیر لایه‌های شیشه‌ای فعلی به مواد پلاستیکی مانند پلی‌آمیدها روی می‌آورند. زیرلایه‌های منعطف در برخی محصولات فعلی مانند گلکسی S7 Edge و اپل واچ به کار رفته است.

انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۰ تلفن‌های همراه سهم بزرگ‌تری از این بازار در حال توسعه را تصاحب کنند و جایگاه بعدی به ترتیب در اختیار تبلت‌ها و نوت‌بوک‌ها باشد. جدیدترین پنل‌های OLED تولید شده که از نمونه‌های شیشه‌ای موجود باریک‌تر و درخشان‌تر هستند، می‌توانند سازندگان را در تولید گوشی‌های باریک‌تر و یا ایجاد فضای خالی بیشتر برای سخت افزار‌ها مانند قراردادن باتری‌های بزرگ‌تر یاری کنند. خودروها و وسایل نقلیه دیگر هم بخش دیگری هستند که در چند سال آینده از پنل‌های OLED در آن‌ها استفاده خواهد شد.

IDTechEx-Plastic-and-flexible-AMOLED

IDTechEx انتظار دارد توسعه این فناوری در سال‌های آینده منجر به تولید گوشی‌های منعطف تا شونده و خم شونده واقعی بشود. در چند سال‌ اخیر نمونه‌های آزمایشی و طرح‌هایی از این نوع اسمارت فون‌ها دیدیم که آخرین آن‌ها HoloFlex و گوشی منعطف اوپو بودند. البته نباید صنعت رو به رشد واقعیت مجازی را هم نادیده گرفت، هدست‌های ساخت اچ‌تی‌سی، اوکولوس و سونی در نسل آینده خود از فناوری AMOLED برای تولید تصاویر درخشان‌تر و هدست‌های باریک‌تر استفاده خواهند کرد.

در بازار تلویزیون‌ها هم با توجه به در حال توسعه بودن صفحات OLED و رو به رشد بودن تولید آن‌ها، صفحات ساخته شده از شیشه باز هم برای مدتی بخش بزرگی از بازار را در اختیار خواهند داشت. تلویزیون‌های OLED با رزولوشن ۴K در حال حاضر توجه بخشی از بازار را به خود جلب کرده، اما هنوز رقیبی به نام Quantum Dot LCD وجود دارد که با قیمت کمتر جای خودش را در بین مشتریان پیدا کرده است.

پیش‌بینی‌ها از آن زمان قوت گرفته که دو غول کره‌ای سازنده صفحات نمایش، یعنی سامسونگ دیسپلی و ال‌جی دیسپلی به عنوان دو تولید کننده اصلی، سرمایه گذاری عمده خود در این حوزه را برای افزایش ظرفیت تولید اعلام کردند. سامسونگ دیسپلی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ مبلغ ۳ میلیارد دلار برای راه اندازی خط تولید جدید هزینه می‌کند و شرکت رقیب، یعنی ال‌جی دیسپلی هم بیش از ۹ میلیارد دلار برای احداث دو کارخانه جدید سرمایه گذاری کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH