چگونه باتری گوشی اندرویدی‌مان را کالیبره کنیم؟

تمام شدن سریع شارژ باتری یکی از دغدغه‌های اساسی برای دارندگان تلفن‌های همراه است. به همین دلیل هم راهکارهای مختلفی را تاکنون برای‌تان قرار داده‌ایم تا بتوانید از حداکثر توانایی باتری گوشی خود استفاده کنید و یا به زبان دیگر به عمر باتری بیشتری دسترسی پیدا کنید. یکی از روش‌های افزایش شارژدهی گوشی که تا به حال کم‌تر به آن پرداخته‌ایم، کالیبره کردن باتری است که امروز آمورش آن را برای‌تان قرار داده‌ایم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ابتدا از مشکل‌دار بودن باتری گوشی مطمئن شوید!

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال دلیل شارژدهی نامناسب تلفن همراه‌تان باشید. مشکل شارژدهی پایین می‌تواند از قسمت نرم افزاری دستگاه و یا باتری آن باشد. امکان دارد تاریخ انقضای باتری گوشی شما سر رسیده باشد و دیگر کارایی قبلی‌اش را نداشته باشد.

اگر باتری گوشی قابل تعویض است آن را جدا و ظاهرش را چک کنید. ممکن است برآمدگی و یا فرو رفتگی‌های خاصی را در آن مشاهده کنید. در صورت موجود بودن چنین چیز‌هایی باید بدانید که عمر باتری شما سر رسیده و باید آن را عوض کنید. در این صورت کالیبره کردن و باقی ترفند‌ها هم هیچ تاثیری بر روی آن نخواهد گذاشت. در تصویر پایین می‌توانید ظاهر یک باتری سالم در کنار یک باتری خراب که دارای برآمدگی است را مشاهده کنید. قرار نگرفتن باتری به درستی در جایگاه مخصوصش داخل گوشی می‌تواند نشان دهنده مشکل‌دار بودنش باشد.

آیا باید باتری گوشی‌ام را کالیبره کنم؟

اگر در حال حاضر از عملکرد باتری و شارژدهی تلفن همراه‌تان راضی هستید، نیازی به کالیبره کردن آن نیست. تنها در زمانی که متوجه عملکرد نامناسب باتری شدید می‌توانید از این متد استفاده کنید. اگر باتری غیر اورجینال برای گوشی خود استفاده می‌کنید بهتر است بدانید این متد بر روی آن جواب نخواهد داد. باتری‌های غیر اصلی که با قیمت کم‌تر در بازار موجود هستند به جز ایجاد مشکلات مختلف هم برای گوشی و هم برای‌ خودتان، هیچ سودی ندارند. پس سریعا باتری اصل مربوط به گوشی‌تان را خریداری کنید.

این را هم در نظر داشته باشید که تا به امروز ترفند‌های زیادی برای افزایش شارژدهی گوشی قرار داده‌ایم. بهتر است قبل از کالیبره کردن به آن‌ها هم نگاهی بیندازید.

اگر به تازگی فریمور گوشی اندرویدی‌تان را آپدیت کرده‌اید و با شارژدهی پایین آن مواجه شده‌اید، می‌توانید با پاک کردن فایل‌های نصبی کش این مشکل را برطرف کنید.

کالیبره کردن باتری به چه معناست؟

سیستم عامل اندروید قابلیتی با نام Battery Stats دارد که وظیفه بررسی میزان شارژ باتری را در گوشی بررسی می‌کند. در واقع پر و یا خالی شدن شارژ گوشی توسط این قابلیت بررسی می‌شود. گاهی اوقات Battery Stats کارش را به خوبی انجام نمی‌دهد و باعث می‌شود تا اطلاعات نادرست به گوشی منتقل گردد. به عنوان مثال قبل از رسیدن درصد شارژ به 0، پیغام خاموش شدن گوشی نمایان می‌شود و پس از آن دستگاه خاموش می‌شود. در واقع کالیبره کردن باتری گوشی به این معنا است که کاری کنید تا سیستم عامل این دسته از اطلاعات را به درستی دریافت کند و اشتباهی در این زمینه صورت نگیرد.

داستان باتری اسمارت‌فون‌ها

باتری‌های لیتیوم‌یون خودشان حافظه داخلی ندارند و داده خاصی در آن‌ها وجود نخواهد داشت. داده‌های موجود در باتری مستقیم به گوشی منتقل می‌شوند و سیستم عامل اندروید شروع به خواندن آن‌ها کرده و میزان درصد آن را برای شما به نمایش می‌گذارد.

batterystats.bin یک فایل سیستمی موجود در سیستم عامل اندروید بوده که وظیفه کالیبره کردن باتری دستگاه را بر عهده دارد. این فایل وظیفه دارد تا اطلاعات و داده‌های مربوط به باتری را در زمانی که گوشی در حال شارژ شدن نیست، بررسی و ثبت کند. داده‌ها هر باری که باتری تا 80 درصد شارژ می‌شود و گوشی از شارژر جدا می‌کنید، آپدیت می‌شوند. دسترسی به این فایل سیستمی توسط کاربر تنها با روت کردن گوشی امکان‌پذیر خواهد بود که البته در روشی که در ادامه برای‌تان قرار دادیم می‌توانید حتی بدون روت کردن گوشی، تغییرات لازم را در آن ایجاد کنید.

در واقع موضوعی که در این جا مشکل اصلی را می‌سازد همان میزان درصدی است که توسط این فایل سیستمی نمایش داده خواهد شد و ما باید بر روی صحیح نشان داده شدن آن کار کنیم.

چگونه باتری گوشی اندرویدی‌مان را بدون دسترسی روت، کالیبره کنیم؟

پایه‌ترین راه کالیبره کردن باتری گوشی همان روش قدیمی فول شارژ کردن گوشی بعد از تمام شدن کامل شارژ خواهد بود. اما روش دیگری هم برای کالیبره کردن باتری موجود بوده که در ادامه آن را توضیح داده‌ایم. برای کالبیره کردن گوشی اندرویدی روت نشده‌تان مراحلی که در پایین قرار گرفته‌اند را به ترتیب دنبال کنید.

  1. شارژ باتری گوشی را به صورت کامل به اتمام برسانید. تا زمانی که گوشی خودش خاموش شود.
  2. گوشی را روشن کنید و بار دیگر بگذارید تا خودش خاموش شود.
  3. در این مرحله در حالی که گوشی خاموش است آن را به شارژ بزنید و تا شارژ شدن 100 درصد آن منتظر بمانید.
  4. شارژر را از گوشی قطع کنید.
  5. گوشی را روشن کنید. ممکن است میزان شارژ بعد از روشن شدن 100 درصد نباشد. در این صورت بار دیگر در حالی که گوشی روشن است آن را به شارژ برنید.
  6. بعد از 100 درصد شدن شارژ، گوشی را از شارژر قطع و آن را ری‌استارت کنید. اگر پس از روشن شدن میزان شارژ همچنان 100 درصد نیست، یک بار دیگر گوشی را به شارژ بزنید تا به 100 درصد برسد.
  7. همین چرخه را تا زمانی که به شارژ 100 درصد رسیدید، ادامه دهید.
  8. پس از رسیدن به میزان 100 درصد شارژ و قطع کردن شارژر، یک بار دیگر منتظر تمام شدن شارژ و خاموش شدن گوشی بمانید.
  9. گوشی را به صورت خاموش مجددا تا 100 درصد شارژ کنید.

دقت کنید که اصلا پیشنهاد نمی‌دهیم که این چرخه را به یک چیز معمول تبدیل کنید و به دفعات بالا آن را انجام دهیم؛ مثلا هر سه ماه یک بار می‌توانید این ترفند را اجرا کنید چرا که استفاده بی‌رویه از آن باعث صدمه رسیدن به باتری و حتی خود گوشی خواهد شد. این ترفند برای گوشی‌هایی است که دسترسی به روت ندارند.

چگونه باتری گوشی اندرویدی‌مان را با دسترسی روت، کالیبره کنیم؟

اگر گوشی اندرویدی شما روت شده است می‌توانید مراحلی که در ادامه قرار داده‌ایم را برای کالیبره کردن گوشی اندرویدی‌تان انجام دهید.

  1. شارژ باتری گوشی را به صورت کامل به اتمام برسانید. تا زمانی که گوشی خودش خاموش شود.
  2. گوشی را روشن کنید و بار دیگر بگذارید تا خودش خاموش شود.
  3. در این مرحله در حالی که گوشی خاموش است آن را به شارژ بزنید و تا شارژ شدن 100 درصد آن منتظر بمانید.
  4. شارژر را از گوشی قطع کنید و گوشی را روشن کنید.
  5. مانند بالا این چرخه را تا زمانی که به شارژ 100 رسیدید ادامه دهید.
  6. اپلیکیشن Battery Calibration را از طریق این لینک دانلود کنید.
  7. پیش از باز کردن اپلیکیشن دقت کنید که شارژ گوشی‌ حتما 100 درصد باشد.
  8. سریعا گوشی را ری‌استارت کنید.
  9. اپ را برای کالیبره کردن باتری اجرا کنید.
  10. پس از آن منتظر صفر شدن درصد باتری و خاموش شدن گوشی بمانید.
  11. در حین خاموش بودن گوشی یک بار دیگر آن را شارژ کنید تا به 100 درصد برسد.
  12. در آخر گوشی را روشن کنید. در این صورت باتری دستگاه شما کالیبره خواهد شد.

با انجام این مراحل خطایی که معمولا در ارسال داده‌های باتری به گوشی رخ می‌دهد به حداقل خواهد رسید. انجام این روش در تعداد دفعات بالا توصیه نمی‌شود. نظر شما درباره کالیبره کردن باتری گوشی چیست؟ اگر روش بهتری را در این زمینه می‌شناسید آن را در بخش دیدگاه‌ها بیان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH