گلکسی نوت 8 و اس 8 پلاس

مقایسه گلکسی نوت 8 و گلکسی S8 پلاس؛ نبرد کهکشانی‌ها!

با وجود این‌که سامسونگ در سال جاری یک فبلت قدرتمند به نام گلکسی S8 پلاس را معرفی کرده بود ولی حالا نوبت به خودنمایی خانواده نوت و جدیدترین دستاورد این سری از کهکشانی‌های کمپانی کره‌ای یعنی گلکسی نوت 8 رسیده است. برند جدید، بهره‌گیری از نمایشگر بزرگ‌تر، قلم S Pen و دوربین دوگانه را می‌توان از کلیدی‌ترین قابلیت‌های گلکسی نوت 8 در برابر گلکسی S8 پلاس دانست. اما آیا این برتری‌ها فقط به همین‌جا ختم می‌شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما در مقایسه این دو پرچمدار قدرتمند همراه باشید.

طراحی

گلکسی نوت 8 و اس 8 پلاس

به آسانی می‌توان فهمید که پرچمدار جدید خانواده نوت از طراحی مشابهی با گلکسی S8 پلاس بهره برده و هردو در پنل جلویی دارای لبه‌های خمیده و یک فریم فلزی در دور دستگاه هستند. اولین تفاوت جزئی آن‌ها را در بخش طراحی، می‌توان نمای مستطیل شکل گلکسی نوت 8 در مقایسه با ظاهر گردتر گلکسی S8 پلاس بیان کرد و علاوه‌بر این باید گفت که دستاورد تازه کره‌ای‌ها اندکی قد بلندتر و سنگین‌تر هم شده است.

گلکسی نوت 8

گلکسی S8 پلاس دارای وزن 173 گرمی بوده اما نوت 8 با 22 گرم افزایش، وزنی 195 گرمی دارد. از نظر ابعاد نیز نوت 8 دارای ابعاد 162.5 در 74.8در 8.6 میلی‌متر است. کهکشانی سری S از اندازه‌ای کوچک‌تر با ابعاد 159.5 در 73.4 در 8.1 بهره می‌برد. باید افزود که با این‌که نوت 8 از نمایشگر عریض‌تری در مقایسه با گلکسی S8 پلاس بهره می‌برد، ولی به لطف استفاده از نمایشگری کشیده، همچنان کار کردن با آن لذت‌بخش بوده و (به‌خاطر باتری کوچک‌تر) از نظر ضخامت اندکی از گلکسی S8 پلاس باریک‌تر است!

گلکسی نوت 8

مهمترین وجه تمایز هر دو دستگاه را می‌توان در پنل پشتی آن‌ها مشاهده کرد. در حالی که هردو اسمارت‌فون در پنل پشتی به سنسور اثر انگشت مجهز شده‌اند، اما وجود دوربین دوگانه در  قسمت پشت نوت 8 باعث شده تا فضای بیشتری از این بخش اشغال و ابهت بیشتری هم به این محصول القا شود.

گلکسی نوت 8

از دیگر تفاوت‌های این دو گوشی هوشمند می‌توان به استفاده از رنگ‌های مختلف در آنها اشاره کرد که گلکسی نوت 8 دارای رنگ‌های ارکیده خاکستری، مشکی نیمه‌شب، طلایی و آبی دریای عمیق بوده و گلکسی S8 پلاس نیز در رنگ‌های متنوع مشکی نیمه‌شب، طلایی، نقره‌ای قطبی،ارکیده خاکستری ، مرجانی آبی و رز صورتی خودنمایی می‌کند. هر دو محصول نیز دارای گواهی IP68، مقاومت در برابر آب و گرد وغبار هستند.

نمایشگر

گلکسی نوت 8 و اس 8 پلاس

سامسونگ برای گلکسی نوت 8 یک صفحه نمایش 6.3 اینچی از نوع Super AMOLED را درنظر گرفته که دارای رزولوشن 1440 در 2960 بوده و در هر اینچ 521 پیکسل را به‌کار می‌گیرد. از طرفی نمایشگر پرچمدار سری S نیز دقیقا از همین مشخصات بهره می‌برد اما از نظر سایز 0.1 اینچ کوچک‌تر بوده و همین باعث شده تا توانایی به نمایش گذاشتن  529 پیکسل در هر اینچ را داشته باشد.

گلکسی نوت 8 و اس 8 پلاس

البته این دو نمایشگر از جهات دیگری نیز بسیار مشابه هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به داشتن لبه‌های خمیده و همان طراحی معروف Infinity Display اشاره کرد. کاهش چشمگیر حاشیه‌های پنل جلویی دستگاه دیگر موردی است که در گلکسی نوت 8 نسبت به گلکسی S8 پلاس بیشتر شده و قابلیت همیشگی و متمایزکننده گوشی‌های سری نوت هم قلم S Pen نام دارد که به کاربر اجازه می‌دهد متن یا نقاشی دل‌خواهش را روی نمایشگر دستگاه بدون نیاز به بازکردن قفل صفحه رسم کند.

سیستم‌عامل و سخت‌افزار

گلکسی نوت 8 و اس 8 پلاس

نکته قابل توجه این بخش جهش دو گیگابایتی حافظه رم دستگاه نسبت رم 4 گیگابایتی گلکسی S8 پلاس است. اکنون سامسونگ با مجهز ساختن این فبلت به 6 گیگابایت حافظه رم و تراشه اگزینوس 8895 (در برخی بازارها اسنپدراگون 835) یکی از قدرتمندترین اسمارت‌فون‌های حال حاضر جهان را در دستان کاربران قرار می‌دهد که به جرات می‌توان گفت در این بخش برتری قابل‌توجه‌ای نسبت به گلکسی S8 پلاس دارد. البته چیزی از ارزش‌های گلکسی S8 پلاس هم کم نخواهد شد زیرا مغز متفکر هر دو دستگاه کاملا یکسان است.

کره‌ای‌ها علاوه‌بر رنگ‌های متنوع در مورد فضای ذخیره‌سازی این فبلت هم، دست کاربران را حسابی باز گذاشته‌اند و این اسمارت‌فون بسته به‌ دل‌خواه کاربران از 64، 128 و یا حتی 256 گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. این در حالیست که گلکسی S8 پلاس فقط در یک مدل و با 64 گیگابایت فضای داخلی به بازار عرضه شد. البته خوشبختانه هردو کهکشانی این کمپانی از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند و هر کاربر می‌تواند حافظه داخلی دستگاه را تا 256 گیگابایت دیگر افزایش دهد.

گفتنی است که هردوی این اسمارت‌فون‌ها از سیستم‌عامل اندروید نوقا ورژن 7.1.1 و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ استفاده می‌کنند که انتظار می‌رود هردوی آن‌ها در آینده نزدیک به اندروید O آپدیت شوند.

دوربین و باتری

گلکسی نوت 8 و اس 8 پلاس

بالاخره سامسونگ هم به جمع‌ تولیدکنندگان گوشی‌های مجهز به دوربین دوگانه پیوست و اصلی‌ترین وجه تمایز را در میان پرچمداران برای گلکسی نوت 8 رقم زد. هردو لنز این دوربین دارای دقتی 12 مگاپیکسلی هستند و تفاوت آن‌ها در دریچه دیافراگم به‌کارگیری شده است. دوربین اصلی این فبلت دارای دیافراگم f/1.7 با زاویه دید وسیع بوده و لنز دوم هم با استفاده از گشودگی دیافراگم f/2.4 قادر به ثبت عکس‌های تله‌فوتو است. لنز اضافی، جلوه‌های متنوعی از جمله: افکت بوکه و تعیین عمق تصاویر قبل از عکس گرفتن را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. هردوی لنز مذکور نیز با لرزش‌گیر اپتیکال همراه شده‌اند.

گلکسی نوت 8 و اس 8 پلاس

همچنین دوربین گلکسی نوت 8 به کاربران این توانایی را می‌دهد که در آن واحد و با یک بار لمس دکمه شاتر، دو تصویر مختلف با لنز‌های دوربین این اسمارت‌فون را ثبت کنند که یکی از آن‌ها کلوز آپ و دیگری با زاویه دید وسیع عکس‌برداری می‌شوند. شاید در این بخش گلکسی S8 پلاس بازنده بلامنازع عضو جدید خانواده نوت باشد. چراکه تنها از یک دوربین 12 مگاپیکسلی با اپرچر 1.7 و یک لرزش‌گیر اپتیکال در این اسمارت‌فون استفاده شده است.

گلکسی نوت 8 و اس 8 پلاس

البته گلکسی S8 پلاس در تست‌های عکاسی نمره قبولی را دریافت و ثابت کرده که با یک لنز هم می‌توان تصاویری خارق‌العاده و عالی را به نمایش گذاشت. نکته دیگر دوربین سلفی این دو گوشی هوشمند است که به‌نظر می‌رسد سازنده از عملکرد آن راضی بوده زیرا این دوربین بدون هیچ‌گونه تغییر و همانند گلکسی S8 پلاس از یک لنز 8 مگاپیکسلی با اپرچر 1.7 بهره می‌برد.

در مورد باتری هم باید گفت که این‌بار گلکسی S8 پلاس در جایگاهی بالاتر از نوت 8 قرار می‌گیرد. انرژی مورد نیاز این اسمارت‌فون را یک باتری حجیم 3,500میلی‌آمپری تامین می‌کند درحالی‌که این ظرفیت در گوشی جدید سامسونگ به 3,300 رسیده و 200 میلی‌آمپر کاهش را نشان می‌دهد. شاید این غول دنیای تکنولوژی خاطرات تلخ خود را درباره نوت 7 از یاد نبرده و مسلما به دلیل استفاده از S Pen فضای کمتری برای طراحی محل قرارگیری باتری در اختیار داشته و شارژ سریع و بی‌سیم هم که پای ثابت همه پرچمداران سامسونگ است.

قیمت

با این‌که گلکسی S8 پلاس یکی از گوشی‌های ارزان بازار محسوب نمی‌شود و برچسب قیمت 825 دلاری را همراه دارد ولی برای خرید آخرین و قدرتمندترین کهکشانی سامسونگ با مقدار بیشتری از جیب مبارک خرج کرده و مبلغ 950 دلار را بپردازید. طبق روال همیشگی گوشی‌های سری نوت گران‌تر از دیگر پرچمداران سامسونگ هستند ولی اگر نگاهی به قیمت 850 دلاری گلکسی نوت 7 بیاندازیم، متوجه می‌شویم که این محصول جدید در زمینه قیمت هم افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

جمع‌بندی

می‌توان گفت که حداقل روی کاغذ تفاوت عمده‌ای بین نوت 8 و گلکسی S8 پلاس وجود ندارد، اما برخی امکانات ویژه و بهبود یافته، دوربین دوگانه، حافظه رم بیشتر و در نهایت قلم S Pen احتمالا به‌عنوان برگ برنده این اسمارت‌فون در بازار عمل‌ کرده و بتواند کاربران برای خرید آن راضی کند.

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که دوربین دوگانه و قلم S Pen برای شما بسیار مهم است، احتمالا بهترین گزینه گلکسی نوت 8 خواهد بود ولی اگر تصمیم به یک گوشی ارزان‌تر با قابلیت‌هایی مشابه با هشتمین کهکشانی خانواده نوت هستید، حتما نیم‌نگاهی هم به گلکسی S8 پلاس داشته باشید.

8 در مورد “مقایسه گلکسی نوت 8 و گلکسی S8 پلاس؛ نبرد کهکشانی‌ها!”

  1. سلام من میخوام گلکسی نوت8بگیرم ،به سوال نوت 8هم عین سریaساخت هند یا ویتنام داره؟اگه اره کدوم بهتره؟ممنون کیشم زدجواب بدین

  2. نوت فقط
    لکردشون یکی بود و حتی کیفیت نوت بهتر بود تو بعضی عکسا  اس۹زرد گرفته بود و یجورایی نوت کنتراست خوبی داره ک فقط یه قسمت اندازه دیافگرام کمی داره ک جزییه و فقط موقع فوکوس پشت زمینه رو از اس بیشتر مات کرده و سوژه مورد نظرمون با جزئیاتش ثبت شده.انگار از قبل حس میشه نوت کیفیت بیشتر داره و فقط اموجی ک میگن اونم زیاد مهم نیس برنامه نصب کنی حله و بدردم نمیخوره و از لحاظ قیمت نسبت ب اس ۹  پلاس به صرفه تره و فقط تو سلفی یکم صورت حالت شارپ نیفتاده ک اونم مدنظره چ بهتر ک خودش حالت ویرایشه انگار…

  3. چرا صحبتی از گلکسی اس۸ معمولی نشده چرا فقط پلاسش با نوت ۸ مقایسه شد مگه اس۸ معمولی چه فرقی به غیر از اندازش با پلاسش داره آخه من معمولیش رو خریدم و الان یکم به انتخابم برخورده

    3
    1
    1. هیچ فرقی ندارن فقط بستگی به نیاز شما در مورد سایز صفحه نمایش دارن و از طرفی با اس پلاس مقایسه شد تا تراکم پیکسل ها به هم نزدیک باشه اخه تراکم پیکسل اس ۸ معمولی با توجه به کوچک بودن صفحه نمایشش بالاتر قرار میگرفت

      1
      1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH