آیا یک رویای شفاف شبانه می‌تواند مرگ را به دنبال داشته باشد؟

نیمه شب است و در حال دیدن یک رویا هستید؛ مانند یک سوپر قهرمان پرواز می‌کنید و باد از زیر دست‌ها و بدن‌تان عبور می‌کند؛ منظره زیبایی جلوی چشم شما پیدا می‌شود و تصمیم می‌گیرید فرود بیایید! این رویا یک خواب معمولی نیست؛ در یک رویای معمولی اتفاقات به صورت پراکنده هستند و با هم ارتباط منطقی ندارند، در حالی که اینجا شما کاملا می‌دانید که بیدار نیستید و حتی ممکن است بتوانید کارهایتان را در عالم رویا کنترل کنید. زمانی که به خواب می‌روید؛ رویا می‌بینید و از رویا بودن این رویدادها آگاهی دارید، رویای‌ شما یک رویای شفاف است! این حالت زمانی روی می‌دهد که مغز در حالتی میان خواب عمیق و بیداری جابه‌جا می‌شود!

در طول یک رویای شفاف رویدادها کاملا واقعی حس می‌شوند؛ با یک مثال توضیح می‌دهیم.

خواب می‌بینید که روی یک جاده موج‌دار و پر از پستی و بلندی در حال رانندگی هستید؛ به یک تپه می‌رسید و در مسیر سرپایینی به حرکت خود ادامه می‌دهید؛ حالا پدال ترمز را فشار می‌دهید و می‌بینید که ترمز کار نمی‌کند؛ اتومبیل شما سرعت گرفته و از کنترل خارج می‌شود. فشردن پدال را تکرار نموده و سعی می‌کنید هر طور که هست متوقف شوید اما بی‌فایده است. یک تصادف شدید رخ می‌دهد و می‌میرید! این اتفاق در حین یک رویای شفاف رخ داده است؛ اما آیا می‌تواند مرگ واقعی را به همراه داشته باشد؟!

خوشبختانه این اتفاق روی نمی‌دهد و یا حداقل ما فکر می‌کنیم که این طور است؛ در واقع اگر کسی به دنبال دیدن یک رویای شفاف بمیرد راهی برای آگاهی از این موضوع نداریم، چون هیچ کس بعد از مرگ نمی‌تواند رویای خودش را برای ما بازگو کند!

تجربه کردن پایان زندگی در یک رویای شفاف چند مزیت منطقی دارد؛ اگر بدانید که در رویا این اتفاق افتاده است؛ حتی به دنبال یک کابوس بد، حداقل می‌دانید که چرا در طول ساعات بیداری احساس نگرانی و بی‌قراری دارید و خیلی بهتر از این است که در تمام طول روز محکوم به تحمل یک احساس مبهم و ناخوش‌آیند باشید به خاطر مرگ و یا اتفاق بدی که در خواب تجربه کرده‌اید و آن را به خاطر نمی‌آورید!

تعدادی از کارشناسان اعتقاد دارند که تجربه مرگ در یک رویای شفاف به پذیرش این حقیقت در دنیای واقعی کمک می‌کند و در واقع هراس ما از مرگ کم می‌شود.

نتیجه مطالعه‌ای که بر روی دانش‌آموزان یک کالج انجام گرفت نشان داد که رویای شفاف، ۷ برابر بیشتر از کابوس شبانه قابل تحمل و پذیرفتنی است؛ همچنین مشخص شد که  اگر شرکت کنندگان در طول خواب شبانه دچار کابوس شوند، در ۶۰ درصد از موارد بعد از بیدار شدن احساس ناراحتی نمی‌کنند. با تمام این‌ها احتمال این که در طول یک رویای شفاف مرگ را تجربه کنید خیلی کم است!

اسکرول به بالا
TCH