بررسی تخصصی ساعت هوشمند هواوی (اسمارت واچ): خاص باشید!

اگر یک عاشق واقعی فناوری باشید، وقتی اسم ساعت هوشمند یا همان Smart Watch می‌آید، باید بدون شک آب از دهان‌تان سرازیر شود و خرید آن را در برنامه‌های آتی خود قرار دهید! هر چه جلوتر می‌رویم، ساعت‌های هوشمند پیشرفته‌تر و البته زیباتر می‌شوند و به همین دلیل است که کمپانی‌های تولید کننده مطرح نیز به این سو کشیده شده‌اند و طراحی و تولید این گجت خاص را در برنامه شان قرار داده‌اند. تاکنون چند باری بررسی ساعت‌های هوشمند را در آی‌تی‌رسان خوانده‌اید که آخرین آن مربوط به یک کمپانی چینی با نام نامبروان بود که مدل S3 آن را با هم بررسی کردیم.

Normal-near

اما این بار با برند ناشناخته‌ای روبرو نیستیم و قصد داریم تا با هم یکی از محصولات کمپانی صاحب نام هوآوی را مرور کنیم. به همین دلیل ساعت هوشمند هوآوی با نام کامل Huawei Watch 9E7A را به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان دعوت کردیم تا کمی با هم باشیم.

طراحی و کیفیت ساخت

محصولات هوآوی را دیگر باید جز با کیفیت‌ترین و البته زیباترین گجت‌های حال حاضر بازارهای جهانی دانست. پس از اینکه این کمپانی خوش ذوق طراحی و تولید اسمارت فون‌های با کیفیت و قدرتمند را در دستور کار قرار داد، خیلی زود متوجه شدیم که هوآوی هیچ چیز کمتر از سایر کمپانی‌های تولید کننده جهان نداشته و حتی به راحتی می‌تواند آن‌ها را پشت سر بگذارد. اتفاقی که به سرعت رخ داد و هوآوی را به رتبه سوم بزرگ‌ترین تولید کنندگان اسمارت فون در دنیا رساند.

design

به محض دیدن این ساعت، قطعا به دلیل طراحی زیبا و بی نقص آن لبخند رضایتی بر روی لبان‌تان نقش خواهد بست و از انتخاب خود خرسند خواهید شد. ساعتی که برای بررسی به دست ما رسیده است نسخه با بند استیل و البته رنگ طلایی بود که همه این‌ها در کنار هم یک محصول لوکس و زیبا را برای شما تدارک دیده است.

Full-Huawei-watch

یک صفحه نمایش گرد، همراه با طراحی جالب دور آن، در کنار دست بندی فلزی، این ساعت را بسیار خواستنی می‌کند. وجود دکمه‌ای در قسمت بالایی سمت راست، وظیفه خود را به خوبی و درستی انجام می‌دهد. جنس بدنه، همانند دستبند کاملا فلزی بوده و حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند.

DSC05724

با برگرداندن این ساعت به پشت متوجه می‌شویم که قسمت پشتی فلزی بوده و میان آن نیز سنسورهای خاص هوآوی در دایره‌ای سیاه رنگ جا خوش کرده‌اند. این قاب باز شدنی نیست و سمت راست آن نیز، نقطه‌هایی را می‌بینید که مخصوص اتصال ماژول شارژر این ساعت هوشمند است.

back

دستبند در نظر گرفته این ساعت کمی بیش از حد بزرگ بود که البته به راحتی همانند دستبند دیگر ساعت‌های بازار قابل تعویض و کوچک یا بزرگ شدن است.

Dastband

ابعاد این ساعت 42 در 42 میلی‌متر بوده و ضخامت آن نیز 11.3 میلی‌متر است. وزن تقریبی هوآوی واچ بر اساس دستبندهای انتخاب شده آن بین 65 تا 136 گرم متغیر است. به طور کلی به هیچ وجه نمی‌توان بر طراحی این گجت زیبا ایرادی وارد دانست و باید به هوآوی بابت تولید این اسمارت واچ زیبا تبریک گفت.

نمایشگر

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این ساعت، صفحه نمایش گرد آن است که بر خلاف ساعت‌های هوشمند کمپانی‌های دیگر همانند موتورولا، دارای فضای اضافه در قسمت پایینی خود نبوده و همانند ساعت هوشمند کمپانی ال‌جی، از نمایشگری کاملا گرد بهره برده است.

DSC05784

این اسمارت فون از یک صفحه نمایش 1.4 اینچی AMOLED با وضوح 400 در 400 پیکسل و از جنس یاقوت بهره برده که چگالی پیکسلی آن برابر 286 پیکسل در هر اینچ است. همان‌طور که گفتیم این نمایشگر کاملا گرد است و بدون هیچ گونه نقصی یک ساعت زیبا و شیک را در اختیار شما قرار می‌دهد. در واقع هنر طراحی هوآوی باز هم در این قسمت متبلور شده است.

وضوح تصویر، خوانا بودن کلمات و روشنایی این نمایشگر در سطح قابل قبولی بوده و شما را با هیچ مشکلی مواجه نمی‌سازد. همچنین این ساعت در زیر نور آفتاب نیز با قدرت به کار خود ادامه داده و می‌تواند همراه با شما فعالیت کند.

اکثر عملیات این ساعت توسط سوایپ کردن بر روی نمایشگر انجام می‌شود و شما خیلی کم به بهره‌گیری از دکمه فیزیکی تعبیه شده نیاز پیدا خواهید کرد.

نور نمایشگر نیز به راحتی قابل تنظیم بوده که این امر در مصرف باتری آن بسیار تأثیر گذار است. البته سنسور تنظیم خودکار نور بر روی این محصول وجود ندارد، اما برای تنظیم نور به راحتی با یک سوایپ از بالا به پایین می‌توانید به این قسمت دست پیدا کنید.

brightness

همچنین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ساعت که هوآوی نیز بر روی آن مانور زیادی انجام داده است، روشن بودن دائم این ساعت است که شما را از فشردن کلید برای رویت ساده ساعت بی نیاز می‌کند. شما به راحتی می‌توانید از حدود 50 تم ساعت به صورت پیش فرض بهره‌ بگیرید. در این تم‌های مختلف، از ساعت‌های کلاسیک تا مدرن وجود دارد و قطعا انتخاب شما در آن پیدا خواهد شد.

Watch-Face

سخت افزار

این که چرا باید به سخت افزار بهره‌گیری شده بر روی ساعت هوشمند توجه کنیم، خیلی مشخص نیست و هنوز بین علمای این حوزه اختلافات بسیاری وجود دارد! اما خب برای اینکه کار ما هم ابتر نماند، به این سخت افزار نگاهی کوتاه و گذرا می‌کنیم تا به مسائل مهم‌تر برسیم.

Off-Watch

این اسمارت واچ زیبا، از یک پردازه آشنا با نام اسنپدراگون 400 (MSM8926) که از 4 هسته Cortex-A7 همراه با فرکانس 1.2 گیگاهرتز بهره می‌برد، استفاده کرده است. هوآوی در کنار این چیپست یک رم 512 مگابایتی و 4 گیگابایت حافظه داخلی نیز قرار داده است.

این سخت افزار مناسب، به شما کمک می‌کند تا بین منوها به راحتی گشت‌وگذار کرده و هیچ گونه هنگ و یا لگی مزاحم کار شما نشود. در واقع با توجه به اینکه این ساعت قرار نیست برای شما عملیات خاص و خارق العاده‌ای انجام دهد، این میزان رم و پردازنده کافی بوده و حتی زیاد نیز به نظر می‌رسد.

عملکرد و توانایی‌ها

باید پیش از هر چیز، از شما بپرسیم که توقع‌تان از خرید یک اسمارت واچ چیست؟ اگر فکر می‌کنید که با خرید یک اسمارت واچ از اسمارت فون خود بی نیاز شده و می‌توانید به ساعت خود به طور کامل تکیه کنید و از او بخواهید که صبح‌ها برای شما نان سنگک هم بگیرد، سخت در اشتباهید!

Notification

این گجت زیبا و کوچک، بیشتر در حد یک دستیار می‌تواند به شما کمک کند و البته خود ساعت مچی خاص شما هم هست.

اما اگر بخواهیم از ابتدا شروع کنیم، پس از روشن کردن اولیه ساعت، باید شارژر مخصوص را به آن متصل کنید. حال ساعت از شما می‌خواهد که چند مرحله را پیش از شروع و بهره برداری از ساعت خود انجام دهید.

مهم‌ترین کار پیش روی شما، استفاده از نرم افزار Android Wear است که به راحتی می‌توانید از Play Store و یا حتی نرم افزارهایی چون بازار و … دانلود و آن را بر روی اسمارت فون خود نصب کنید. پس از نصب این نرم افزار با روشن کردن بلوتوث خود، می‌توانید به راحتی ساعت و گوشی را به هم متصل کنید.

پس از اتصال اولیه، ساعت از شما کمی زمان می‌خواهد تا برنامه‌هایی که قابل سینک شدن هستند را پیدا کرده و این عمل را انجام دهد. کانتکت‌ها، پیام‌ها، برنامه‌های پیام رسان مانند تلگرام، اسکایپ، واتس اپ و … به راحتی با ساعت سینک می‌شوند. البته پیام‌های دریافتی از نرم افزار لاین بر روی ساعت نشان داده نشد!

Telegram-Watch

پس از سینک نرم افزار، خود ساعت به صورت آموزشی به شما می‌گوید که برای دسترسی به اعلانات، تنظیمات و … باید چه کار کنید. به راحتی پس از گذراندن این دوره کوتاه مدت آموزشی، کار با اسمارت واچ هوآوی را یاد خواهید گرفت.

اصلی‌ترین کارکردهای این ساعت با سوایپ از پایین به بالا اتفاق می‌افتد. شما با این حرکت به ترتیب اعلانات مختلف را مشاهده می‌کنید و در صورت نیاز به بررسی بیشتر، با یک سوایپ از راست به چپ وارد آن برنامه می‌شوید. در واقع سوایپ‌های پایین به بالا، به ترتیب نوتیفیکیشن‌ها را نشان شما می‌دهد.

gesture

در صفحه اصلی با سوایپ از راست به چپ، وارد تنظیمات و قسمت برنامه‌های ساعت می‌شوید؛ که البته آن‌چنان پیچیده و زیاد نیست و شاید خیلی نتواند به شما کمکی کند.

با یک سوایپ از بالا به پایین نیز به تنظیمات سریعی چون آلارم، خاموش کردن صفحه نمایش، تنظیم روشنایی نمایشگر و قسمت تنظیمات دسترسی پیدا می‌کنید.

البته لازم به ذکر است که با فشار و نگه داشتن دکمه فیزیکی نیز به سرعت وارد قسمت تنظیمات می‌شوید. همچنین با لمس چند ثانیه‌ای نمایشگر، تصاویر مختلف ساعت نمایان شده که می‌توانید به راحتی یکی از 50 مورد موجود را انتخاب کنید.

اسمارت فون مورد تست ما یک محصول اندرویدی بود که به خوبی با ساعت جفت شده و هیچ مشکلی اعم از عدم نمایش نوتیفیکیشن‌ها و … وجود نداشت؛ اما خوب است بدانید که این ساعت اصلا محدود به اندروید نمی‌شود. در واقع سیستم عامل اندروید وِر به کار گرفته شده بر روی این اسمارت واچ، به راحتی نیز با پلتفرم iOS البته نسخه 8 به بالا سِت شده و کار می‌کند.

بنابراین اگر از علاقه‌مندان به سیب گاز زده هستید و البته پول خرید اپل واچ را ندارید، می‌توانید از این ساعت بهره برده و نیاز خود را بر طرف کنید!

با فعال‌سازی نرم افزار Android Wear بر روی گوشی خود، با محیطی ساده روبرو می‌شوید که متاسفانه عملکرد کم و ناقصی را برای شما فراهم می‌سازد. در صفحه نخست می‌توانید ظاهر ساعت مورد نظر را انتخاب کنید و در قسمت زیرین آن برخی نرم افزارهای موجود بر روی ساعت نمایان است. در این قسمت می‌توانید عملکردهایی چون زنگ هشدار یا آلارم، نقشه و ناوبری، انتخاب تایمر، پخش موزیک و کرونومتر را تنظیم و فعال نمایید.

Android-wear-app

هنگام تماس نیز، ساعت شما با ویبره قدرتمند خود و البته صدا و تصویر تماس ورودی را به اطلاع‌تان می‌رساند که می‌توانید با عمل سوایپ آن را پاسخ داده و یا اینکه رد نمایید. همچنین با سوایپ از پایین به بالا می‌توانید عمل ریجکت را همراه با یک پیامک پاسخ دهید.

Call-Watch

سیستم عامل و نرم افزارهای موجود

همان‌طور که گفته شد، بر روی این ساعت سیستم عامل Android Wear نصب شده است. نسخه موجود بر روی این ساعت اندروید 5.1.1 بوده و نسخه Android Wear آن 1.3.0.2145535 است.

Android-wear-version

اندروید وِر، هنوز راه زیادی تا تکامل پیش روی دارد و متاسفانه هنوز آن‌چنان که باید قدرتمند و خاص عمل نمی‌کند؛ اما مهم‌ترین برنامه‌های نصب شده بر روی این ساعت را می‌توان این چنین نام برد.

برنامه Daily Tracking که در آن با انتخاب جنسیت، سن، وزن و قد عددی را به عنوان هدف در قدم زدن انتخاب می‌کنید. این نرم‌افزار قدم‌های شما را شمرده و تا رسیدن به هدف مورد نظر که مثلا 1000 قدم است، کالری مصرفی‌تان را حساب کرده و نشان می‌دهد. برنامه Find My Phone نیز همان‌گونه که از نامش پیداست، گوشی شما را وادار به زنگ خوردن می‌کند تا بتوانید آن را راحت پیدا کنید. در برنامه Fit می‌توانید علاوه بر مشاهده سایر برنامه‌های مرتبط با سلامتی، به وسیله حسگر ضربان قلب موجود بر روی ساعت، تپش قلب خود را اندازه گیری کنید. البته نرم افزار Heart Rate به صورت جدا نیز در این ساعت وجود دارد که به شما کمک می‌کند. نرم افزارهایی چون Google Translate، هواشناسی، گوگل مپ، Play Music و … نیز در این لیست حضور دارند.

heart-rate

مجددا تکرار می‌کنم که قرار نیست این ساعت به عنوان یک دستیار تمام هوشمند و همه کاره در کنار شما حضور داشته باشد.

باتری

هوآوی که معمولا سعی می‌کند باتری‌های انتخابی برای گجت‌هایش قدرتمند باشند، در این مورد هم آن‌چنان بد عمل نکرده است. بهره‌گیری از یک باتری 300 میلی آمپری که طبق گفته‌های هوآوی می‌تواند تا 1.5 روز دوام بیاورد، انتخاب آن چنان بدی نیست. البته باید بدانید که این باتری با استفاده از فناوری شارژ سریع در عرض 45 دقیقه تا 80 درصد شارژ می‌شود (آن‌چنان هم سریع نیست به نظر من!).

Charger

لازم به ذکر است که این میزان در صورت متصل بودن گوشی و ساعت به هم است که طبیعتا روشن بودن بلوتوث انرژی بیشتری از باتری طلب می‌کند. بدون بهره‌گیری از بلوتوث و استفاده ساده از این ساعت، ساعت تا 2 یا 3 روز روشن می‌ماند.

تا یادمان نرفته است بگوییم که برای شارژ این ساعت زیبا، مجبور هستید تا یک ماژول اضافه را به آن متصل کنید! اتفاقی که آن‌چنان جذاب به نظر نمی‌رسد و باید همیشه شارژر و آن قطعه کوچک را همراه خود داشته باشید.

سایر امکانات

این ساعت ضد آب بوده و با دارا بودن گواهینامه IP-67 می‌تواند به مدت 30 دقیقه تا عمق یک متری همراه با شما باشد! علاوه بر حسگر ضربان قلب، این محصول از سنسورهای 6 جهته همراه با ژیروسکوپ، شتاب سنج و فشار سنج نیز بهره می‌برد.

Telegram-Watch

دارا بودن بلوتوث نسخه 4.1، وای فای و ویبره نیز از دیگر قابلیت‌های این ساعت زیبا به شمار می‌رود.

کلام آخر

هوآوی واچ به عنوان یکی از گجت‌های لوکس و فانتزی این روزهای بازار می‌تواند انتخاب مناسبی برای کسانی باشد که دوست دارند ساعت هوشمندی را تجربه کنند. قابلیت اتصال این ساعت به هر دو سیستم عامل محبوب بازار یعنی اندروید و آی‌اواس نیز انتخاب آن را کمی برای علاقه‌مندان ساده‌تر کرده و آن را از حلقه محدود اندروید خارج می‌سازد.

لبخند

صفحه نمایش با کیفیت و کاملا گرد
طراحی زیبا و چشم نواز
سخت‌افزار قابل قبول

اشک

عدم وجود سنسور روشنایی نمایشگر
قیمت بالا

24 در مورد “بررسی تخصصی ساعت هوشمند هواوی (اسمارت واچ): خاص باشید!”

  1. دوستان من این ساعت رو دارم چند تا نرم افزار مورد نیازم رو هم نصب کردم و باید بگم عالیه از همه لحاظ

  2. برادرا ساعت رو برای اولین بار میخری چقدر باید به شارژ زد بعدش اگه با این کلکی شارژر گوشیم شارژ کنم عیبی نداره

  3. سلام‌من‌دارمش‌ساعت خوبیه و ازش راضیم فقط اکه ابدیتش میومد قابلیت های بیشتری بهش اضافه میشد من به ایفون وصلش کردم مشکل خاصی تا الان ندیدم تغریبا یک روز شارژ نگه میداره

    1. نه الزاما، اپل واچ فقط با آیفون کار میکنه اکثر واچ های اندرویدی با اپل هم کار میکنند تقریبا تمام واچ های مبتی بر اندروید واچ با هر گوشی اندرویدی کار میکنند ولی با گوشی خودشون بعضی اپشنها کار میکنه مثلا فشار خون و نقشه سامسونگ واچ فقط با خود گوشی سامسونک کار میکنه ولی اپل واچ یک چیز دیگه هست یک سرو گردن بالاتر از همه بعدش سامسونگ واچ

  4. من این ساعت برام ارسال شده دیروز ،اگر از دوستان کسی خواست قصد فروش دارم،قیمت ۸۸۰ هزار تومان،با ایفونم هم راحت ست شد توی تست که گرفتم و همه امکانات فارسی کار کرد
    ۰۹۱۷۱۱۵۳۹۱۲

  5. من امروز این ساعت خریدم عالی به معنی واقعی فقط به وایرلس وصل نشد که اونطور نوشته شده تو آپدیت بعدی انجام میشه البته اگر دوستان راهی پیدا کردن اطلاع بدن ممنون میشم

  6. سلام.من ایفون دارم ولی بیشتر از هو اوی واچ خوشم میاد تا اپل واچ ،اگه این ساعت به گوشیم وصل بشه کار میکنه؟؟؟
    باتشکر

  7. من الان یک هفته هست که خریدمش البته داداشم آی واچ داره در مقایسه باهم به نظر من با توجه به طراحی زیباش هواوی من بهتر از آی واچ داداشمه?

    1. شاید طراحی (که اونم سلیقه ای هست)؛ البته طراحیش انصافا زیباست ولی کارایی و ست بودن با گوشی اصلا فقط سه چهار ماه صبر کن ببین میتونه مثل اپل واچ کار کنه

  8. با تشکر از شما عزیزان.خسته نباشید.یک سوال داشتم.گفتید وقتی برای اولین بار ساعت را میخرید ور روشن میکنید باید نرمافزار اندروید ور را دانلود کنیم.اگه این کار را نکنیم چه میشود؟با تشکر از شما.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH