از تولد تا مرگ سیمبین

good-bye-symbian

درست است که سیمبین نوکیا آن‌قدرها خوب نبود اما فعلا این سیستم عامل در انتظار مرگ است تا نوکیا برای همیشه با آن خداحافظی کند. گرچه پشتیبانی محصولات ادامه خواهد داشت اما نوکیا برای همیشه با این سیستم عامل خداحافظی کرد. در ادامه شرح مختصری از تولد و مرگ این سیستم عامل را برایتان بازگو خواهیم کرد. پس با آی‌تی رسان همراه شوید.

تولد سیمبین: سیستم عامل سیمبین زمانی که شرکت تولید نرم‌افزار Psion بسته شد یا به عبارتی نیروهای متخصص خود را به سونی اریکسون، نوکیا و موتورولا سپرد، این افراد سیستم عامل EPOC را برای تلفن‌های همراه طراحی کردند. این سیستم عامل از طریق زبان ++C  با نام‌های گوناگون UIQ برای سونی اریکسون و S60  برای نوکیا طراحی و تولید شد. تا زمان عرضه سیستم عامل iOS اپل، سیمبین نوکیا به دلیل زیبایی و طراحی لذت بخش آن پادشاهی می‌کرد. حتما به یاد P990i سونی اریکسون، N95 نوکیا و یا گوشی‌هایی از این قبیل افتاده‌اید.

سیمبین کم کم به فراموشی سپرده می‌شود: اما این سوال پیش می‌آید که چرا گفتیم تا زمان سیستم عامل اپل توانست موفق باشد؟ اگر به پاسخ این سوال علاقه مند هستید با ما همراه باشید. شاید در بیان، گفتن اینکه آی‌او‌اس اپل بهتر بود ساده باشد اما چه چیزی ایراد داشت که سیمبین یارای مقابله با ای‌او‌اس اپل را نداشت؟!

پاسخ به ضعف‌های فراوان سیمبین نوکیا برمی‌گردد. آی‌اواس اپل شاید در ابتدا خیلی خارق‌العاده نبود اما سعی کرد با هدف گرفتن مشکلات سیمبین نوکیا، آن را از میدان به در کند. نوکیا و سونی اریکسون آن قدرها هم قدرتمند نبودند تا آی‌اواس اپل را در نطفه خفه نمایند و نوکیا نیز چندان به تولد یک رقیب جدید فکر نمی‌کرد. واقعیت امر این است. تمرکز نوکیا بر تولید سری‌هایی ارزان قیمت و گاهی اوقات گران تلفن‌های همراهی با پشتیبانی از این سیستم عامل بود و آن قدرها به برطرف کردن معایب سیمبین توجهی نداشت. در واقع می‌توان گفت تولید یک سیستم عامل همانند نحوه کار یک اکو سیستم است. نوکیا هیچ برنامه‌ای برای آینده سیمبین نداشت و سایر اجزای اکو سیستم همچون: برنامه نویسان و… از طراحی بازی و نرم‌افزار برای این سیستم عامل امتناع ورزیدند. در مقابل مسئولان نوکیا اغراق کردند و گفتند همانند اندروید گوگل، آی‌اواس اپل و ویندوز فون مایکروسافت یک اکو سیستم قوی و با دوام را ایجاد نمایند و سیمبین نیز آن قدر که فکر می‌کردیم هوشمند سازی نشده بود.

مرگ سیمبین: به دنبال سقوط ارزش سهام نوکیا، سونی اریکسون نیز از پشتیبانی UIQ خود سرباز زد، سامسونگ نیز بی‌خیال تولید مدل‌های سیمبین شد و این دو عملا نوکیا را در میدان مبارزه تنها گذاشتند. از طرفی برنامه نویسان نیز پیش‌تر برای آی‌اواس اپل برنامه و بازی طراحی نمودند و نوکیا را در یک عمل انجام شده قرار دادند. نوکیا نیز سعی کرد با طراحی سری جدید سیمبین، سیل عظیم کاربران گم شده خود را بار دیگر بدست آورد اما همان طور که بیان کردیم نوکیا دیگر نتوانست به موفقیت دست یابد. این سازنده فنلاندی با طراحی تلفن‌های همراه مبتنی بر ویندوز فون مایکروسافت نیز نتوانست آبروی برباد رفته خود را برگرداند و نهایتا با تولد یک رقیب جدید (اندروید گوگل) عملا حذف شد.

اما چه فایده نوکیا آن قدر برروی سیستم عامل خود سماجت به خرج داد که کار از کار گذشته بود و بالاخره مسئولین نوکیا خود به شکست این سیستم عامل اعتراف کردند و بیان کردند PureView 808 آخرین تلفن سیمبینی نوکیا است.

[divide style=”2″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

11 در مورد “از تولد تا مرگ سیمبین”

  1. خوب شد همچین بحثی مطرح شد!! با اینکه میدونم زیاد ربطی نداره ولی نمیدونم واقعا کجا بپرسم؟؟
    آقای گلکار گفتم ک پسر عمم نوکیا c7 ی جاییش سوخت!! بعد از تعمیر برنامه ها رو نمیخونه !! میگه پسوند اون فایل sis هست و وقتی میزنه روش این ارور میاد

    certificate error contact the application supplier

    درست بشو هست؟؟
    ممنونتم

  2. محمد جهاني

    شاید یک اپدیت جدید عرضه شود اما فکر نمیکنم دیگه اپدیت بشه.فرستادم هر وقت پاسخ بدن جوابشو براتون با ترجمه در این پست میزارم.

  3. ما که هنوز داریم از همین سیمبین استفاده می کنیم.

    یه سوال: یعنی نوکیا دیگه سیستم عاملی به جز ویندوزفون رو بروزرسانی نمیکنه؟
    آخه گفته بودن داریم روی ورژن جدید سیستم عامل بل کار می کنیم!؟ پس چی شد؟ همش کشک بود؟
    گوشی بنده N73 (خدا دوربین های 3 مگا) و آشا 302 (با سری 40 جاوا)!

    1. محمد جهاني

      متاسفانه خیر.البته شاید گوشی های قبلی را بروز نماید به نوکیا ایمیل میزنم ببینم چی میگن پاسخشو براتون در همین پست میزنم.

    2. محمد جهانی

      خیر دوست عزیز.همین الان متوجه شدم اپدیت جدیدی در کار نخواهد بود و سیمبین هم مثل جاوا اوراقی شد.

  4. محمد جهاني

    حتی اگر کار میکرد برنامه نویسان بهش توجه نمیکردند. الان سری های اخر سیمبین اگر زود تر عرضه میشدند شاید الان سیمبین نمرده بود.گرچه یاد و خاطرش در قلب ها هنوز زنده است(عجب حرفی زدما؟نه؟)

  5. ای کاش نوکیا روی سیستم عامل میگو کار میکرد واقعا خیلی جالب و متفاوته اگه با n9 کار کرده باشین می فهمین چی میگم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH