Uber و خرید صد هزار مرسدس بنز کلاس S

maxresdefault-100650237-primary.idgeUber را که می‌شناسید؟ سرویسی که کسانی که ماشین دارند را به کسانی که به تاکسی نیاز دارند، متصل می‌سازد. در نتیجه، اوبر هیچ ماشینی ندارد و رانندگان برای این سرویس ثبت‌نام می‌کنند. اما اخبار نشان می‌دهد اوبر 100000 هزار مرسدس بنز کلاس S را خریده است. اگر این عدد را با تعداد مرسدس کلاس S که بنز در سال گذشته فروخته است یعنی 100000 مقایسه کنیم، خواهیم دید که این یکی از بزرگترین خریدهای (یا شاید هم بزرگترین خرید) تاریخ مرسدس باشد. اگر فرض کنیم که اوبر این خودروها را با تخفیف، 80000 دلار (قیمت واقعی هر خودرو 95000 هزار دلار است) خریده باشد، قیمت این معامله، 8 میلیارد دلار خواهد بود! در هر مقیاسی که حساب کنیم این مبلغ خیلی هنگفت است. حال این سوال مطرح می‌شود که اوبر این خودروها را برای چه می‌خواهد؟! شاید شما حدس زده باشید: تحقیقات زیاد اوبر روی خوردهای بدون راننده.

زمانی خودروهای بدون سرنشین مانند رویا بنظر می‌رسیدند، اما با پیشرفت سریع تکنولوژی و سرمایه‌گذاری سنگین گوگل در این زمینه، دیگر این رویا دست‌یافتنی خواهند بود. شرکت‌های دیگر مانند اوبر برای عقب نماندن از قافله، مجبور به سرمایه‌گذاری سنگینی بر روی این موضوع هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که بازار خودروهای بدون سرنشین تا سال 2020، به 25 میلیارد دلار خواهد رسید. البته موانع حقوقی شاید مانع رسیدن این نوع خودروها به بازار تا سال 2030 شوند.

تکاپو در بازار خودروهای بدون سرنشین حتی خودروسازهای کلاسیک را نیز به تکاپو انداخته تا از قافله عقب نمانند. مرسدس بنز در آگوست 2013 خودرویی بدون سرنشین را تست کرد. یک مدیر اجرایی صنعت خودرو می‌گوید:

ما نمی‌خواهیم مانند گوشی‌های نوکیا باشیم، که زمانی خیلی سودآور بود و ناگهان از بازار حذف شد.

البته باید در نظر داشت که بزرگترین مانع بر سر خودروهای بدون سرنشین، موانع حقوقی است. طبق قوانین فعلی، فقط انسان می‌تواند به عنوان راننده شناخته شود و نه ربات یا کامپیوتر. البته قوانین نیز به آرامی در حال تغییر هستند. در فوریه امسال، هوش مصنوعی پشت خودروهای بدون سرنشین در ایالات متحده شامل قوانین رانندگان شد یا ایالت نوادا در سال 2011، اجازه آزمایش خودروهای بدون سرنشین را در این ایالت داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH