آموزش پاک کردن موارد اخیرا مشاهده شده از Jump List ویندوز

1لیست‌های پرش (Jump) شامل دستورات و فایل‌های اخیری هستند که شما هنگام کلیک‌ راست کردن روی یک آیکونی در منوی استارت یا نوار وظیفه، می‌بینید. اگر مایلید موارد اخیر را از یک لیست پرش پاک کنید، این کار امکان‌پذیر است. نکته این کار این است که فایل صحیح را برای پاک شدن پیدا کنید.

شما می‌توانید قابلیت ذخیره آیتم‌های اخیر (Recent items) و مسیرهای تکرارشده موجود در لیست‌های پرش، مرورگر فایل و پنل دسترسی سریع را تنها با انتخاب چند گزینه غیرفعال نمایید. همچنین، غیرفعال‌سازی موارد لیست‌‌های پرش و برگشت به حالت فعال آن، آیتم‌های اخیر را از لیست‌های پرش شما پاک خواهد نمود. اما این کار راه‌حل مناسبی برای هدف ما نیست. اگر فقط می‌خواهید موارد را از یک لیست پرش حذف نمایید، باید چند مسیر را دنبال کنید.

ویندوز آیتم‌های اخیر را برای هر لیست پرش در یک فایل جداگانه‌ای ذخیره می‌نماید که مسیر آن به شرح زیر است:

%AppData%\Microsoft\Windows\Recent\AutomaticDestinations

مسیر فوق را در نوار آدرس مرورگر فایل کپی کنید (شما نمی‌توانید به طور مستقیم به این مسیر بروید). پس از آن با دسته‌ای از فایل‌های ناآشنا مواجه می‌شوید. در این مرحله باید برای یافتن فایلی که حاوی آیتم‌های مورد نظر شما است، بررسی کوچکی را انجام دهید. پنجره مرورگر فایل را در حالت نمایش جزییات (با رفتن به مسیر View>Details) قرار دهید و سپس آن را برحسب تاریخ اصلاح‌ شده (Date modified) (با کلیک روی عنوان ستون) مرتب کنید، تا موارد اخیر در بالای فهرست قرار بگیرند.

2سپس، باید به لیست پرشی که می‌خواهید حافظه موقت آن را پاک کنید رفته و آن را ویرایش کنید تا تغییرات اعمال شوند. اگر این آیتم، برنامه‌ای است که مرتبا از آن استفاده می‌کنید، یکی از موارد اخیر را در لیست پرش قرار دهید. کافی است فایل کش را ویرایش کرده و آن را به بالای لیست مرورگر فایل بفرستید. برای مثال ما از برنامه Notepad استفاده کرده‌ایم، بنابراین باید پس از کلیک راست روی آن، موردی را از لیست اخیر انتخاب کرده و سپس دکمه پونز را بزنیم.

3بعد از اعمال تغییرات، پنجره مرورگر فایل را با زدن کلید F5 نوسازی کنید. اکنون شما فایل‌ (یا فایل‌هایی) را در بالای فهرست با زمان و تاریخ ایجاد کنونی مشاهده خواهید کرد. اگر تنها یک مورد را پونز کرده‌اید، فایل کش برای برنامه دلخواه شما که می‌بایست صحیح باشد، در بالای لیست قرار می‌گیرد. چنانچه تغییری که ایجاد نموده‌اید شامل ساخت پرونده‌ جدید (یا هرچیزی که در مرورگر فایل قابل استفاده است) می‌شود، آیتمی که در بالاست، فایل کش برای مرورگر فایل خواهد بود و فایلی که شما به دنبالش بودید، دومین مورد در لیست خواهد بود.

برای پاک کردن لیست پرش برنامه مورد نظر، می‌توانید فایل کش مربوط به آن را حذف نمایید. نگران نباشید؛ اگر به طور اتفاقی فایل کش مرورگر فایل را پاک کردید، ویندوز بلافاصله آن را بازسازی خواهد کرد. اگر مایل نیستید فایل مورد نظر را حذف نمایید، می‌توانید نام آن را عوض کرده و پسوند دلخواهی را مانند “old.” به انتهای نام آن اضافه کنید. تغییر نام فایل این اطمینان را می‌دهد که اگر فایلی را به اشتباه انتخاب کردید، کافی است پسوند ایجاد شده برای آن را از بین ببرید و هنگامی که نتایج دلخواه حاصل شد، می‌توانید فایل تغییر نام یافته را حذف کنید.

4بعد از حذف یا تعویض نام فایل، لیست پرش برای برنامه‌ مورد نظر را بررسی کنید. در این حالت می‌بایست موارد اخیری را که پاک نموده‌اید، مشاهده کنید. اگر فایل صحیح را انتخاب کرده‌ باشید، می‌توانید موردی که اسمش را عوض کرده‌اید، حذف نمایید.

5اسامی فایل‌ها با برنامه‌ها همخوانی دارد. بنابراین وقتی که فایل درست را برای برنامه خود پیدا کردید، خواهید دانست که در زمان بعدی به کدامیک مراجعه کنید. هر فایل ساختاری طبق این قالب دارد: number>.automaticDestinations-ms> که <number> کد یکتایی برای برنامه است. ما لیستی از کدهایی که برای یک سری برنامه رایج موجود است در زیر آورده‌ایم تا کار شما با سهولت بیشتری انجام بگیرد.

  • Notepad: 9b9cdc69c1c24e2b
  • Word 2016: fb3b0dbfee58fac8
  • Excel 2016: b8ab77100df80ab2
  • PowerPoint 2016: d00655d2aa12ff6d
  • Paint: 12dc1ea8e34b5a6

ما دلیل اینکه چرا ویندوز گزینه‌ای را برای پاک کردن آیتم‌های اخیر از یک لیست پرش قرار نداده‌ است، نمی‌دانیم. اما مدیریت کردن آن هنگامی که مسیر مورد نظر را بدانید، کار سختی نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH