آلمان با پیروزی در ضربات پنالتی، قهرمان جام جهانی ربات‌ها شد

در حساس‌ترین رقابت دنیای ربات‌ها، ضربات پنالتی تعیین کننده قهرمان شد. در دیدار پایانی، دو تیم دانشگاه برمن آلمان که با نام B-Human در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند و تیم Austin Villa از دانشگاه تگزاس آمریکا، در مقابل یکدیگر صف آرایی کردند.

بازی بسیار کند و خسته کننده بود و دو تیم، نمایشی ضعیف و بسیار حوصله سر بر را داشتند که البته از فوتبال ربات‌ها، نمی‌شود انتظار بیش از این را هم داشت. به هر حال با وجود چندین موقعیت خطرناک، دو تیم در پایان ۲۰ دقیقه تلاش، به تساوی بدون گل رسیدند و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد.

در ضربات پنالتی، این تیم B-Human بود که با به ثمر رساندن ۳ پنالتی، توانست تیم Austin Villa را ۰-۳ شکست دهد و قهرمانی را نصیب خود کند. B-Human در دوره گذشته هم به فینال این رقابت‌ها صعود کرده بود که در مقابل تیمی از دانشگاه‌های استرالیا نتیجه را واگذار کرد و فرصت قهرمان شدن را از دست داد.

در این رقابت‌ها که هر ساله در شهر لیپزیگ (Leipzig) آلمان برگزار می‌شود، تیم‌های رباتیک از سرتاسر دنیا در گروه‌های مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. محبوب‌ترین بخش این مسابقات، جایی است که تیم‌های شرکت کننده با استفاده از رباتی انسان‌نما به نام ناو (Nao)، کدنویسی خود را بر روی این ربات‌ها انجام می‌دهند و ربات را آن‌طور که انتطار دارند، برنامه نویسی و هدایت می‌کنند. این کار به شدت دشوار است؛ چراکه ربات در هر لحظه باید قادر باشد موقعیت خود، موقعیت هم تیمی‌های خود، موقعیت توپ و دروازه حریف را آنالیز کند و بتواند بازیکنان تیم مقابل را تشخیص داده و از سد آن‌ها عبور کند.

هدف کلی از برگزاری این رقابت‌ها، در ابتدا ترویج دانش رباتیک بین کشورهای مختلف بیان شده و سازمان جهانی که این رقابت‌ها را برگزار می‌کند، امیدوار است که این دانش به حدی برسد که یک روز شاهد برگزاری مسابقات میان انسان‌ها و ربات‌ها باشیم.

با مرور زمان و با پیشرفت دانش رباتیک و با ورود تکنولوژی‌های روز دنیا به این صنعت، ربات‌ها در زمینه‌هایی مانند سرعت حرکت، طول عمر باتری و سیستم کنترل مستقل، بسیار قدرتمندتر شده‌اند و نتیجه این پیشرفت‌ها هم هر سال در چنین رقابت‌هایی قابل مشاهده است که تیم‌ها سعی در بالا بردن دقت کدنویسی و همچنین طراحی هوش مصنوعی برای ربات‌ها را دارند.

robotfootball-970-80

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH