محققان و ساخت یک سلول خورشیدی که دی‌اکسیدکربن را به سوخت هیدروکربنی تبدیل می‌کند

محققان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو سلولی خورشیدی ساختند که قادر است دی‌اکسیدکربن را خیلی ارزان و با بازدهی بالا به سوخت هیدروکربنی تبدیل کند. نتایج این تحقیق در مجله ساینس منتشر شده است.

بر خلاف سلول‌های خورشیدی سنتی که نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، این سلول‌های جدید کار گیاهان را انجام می‌دهند و بنابراین دو مسئله مهم را حل می‌کنند. یک مزرعه خورشیدی می‌تواند با برگ‌های مصنوعیش مقدار عظیمی از دی‌اکسیدکربن را به انرژی تبدیل کند. امین صالحی خوجین، دانشیار دانشکده مکانیک و مهندسی صنایع دانشگاه ایلینوی و محقق اصلی این تحقیق، می‌گوید:

این سلول‌های خورشیدی جدید، فتوولتاییک نیستند، بلکه فتوسنتتیک هستند. بر خلاف تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی و تبدیل آنها به گازهای گلخانه‌ای، از این پس قادر خواهیم بود که فرآیند را برعکس کرده و دی‌اکسیدکربن جو را بازیابی کنیم.

در حالیکه گیاهان دی‌اکسیدکربن را به شکر تبدیل می‌کنند، این سلول‌های جدید، آن را به ترکیبی از هیدروژن و منواکسیدکربن تبدیل می‌کند. تبدیل CO2 به سوخت با قیمت در حد بنزین، سوخت‌های فسیلی را تقریبا بی‌استفاده می‌کند. برای استفاده بهینه از این سلول‌ها، بهتر است که نه تنها بتوان از آنها در مزرعه‌های خورشیدی استفاده کرد، بلکه بتوان در مقیاس‌های کمتر مانند منازل شخصی نیز از آن بهره گرفت. در زیر دو محقق ایرانی این پروژه، امین صالحی خوجین (چپ) و محمد اسدی را می‌بینید.

۳۰-breakthrough

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH