نود آی‌تی: چرا نمایندگان سونی در آی‌تی‌رسان کاپ موفق نبودند؟!

سوم مرداد ماه بود که سری سوم از مسابقات آی‌تی‌رسان کاپ کار خودش را آغاز کرد. در این سری ۱۶ گوشی پرچمدار در ۴ گروه تقسیم‌ شده بودند و قرار بود که پس از مسابقه و کسب امتیاز توسط آن‌ها، از هر گروه ۲ مدل راهی مرحله حذفی شوند. حالا مرحله گروهی این رقابت‌ها به پایان رسیده و با این‌که هنوز رای‌گیری بازی‌های مرحله گروهی ادامه دارد اما هیچ‌کدام از نمایندگان کمپانی با اصالت سونی شانسی برای صعود به مرحله حذفی ندارند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی به این کمپانی و محصولاتش بیندازیم و ببینیم که دلیل این عدم موفقیت چیست! به همین منظور از یک تحلیلگر فنلاندی با نام استفان دعوت به عمل آوردیم. اگر می‌خواهید دلیل عدم موفقیت سونی در آی‌تی‌رسان کاپ را بدانید، این گفت‌‌و‌گوی دوستانه را از دست ندهید.

مجری: خب، جناب استفان موضوع کاملا مشخص است، لطف کنید پس از معرفی خودتان، نگاهی به بازی‌های انجام شده توسط پرچمداران سونی بیندازید.

استفان: استفان جیکوفسکی هستم و از اینکه مرا به این برنامه دعوت کردید، ممنونم. خب بگذارید از گروه D رقابت‌ها شروع کنیم. جایی که پرچمدار حال حاضر (شاید هم پرچمدار سابق!) سونی حضور داشت و با گلکسی S7 اج سامسونگ، هواوی میت ۸ و ذن‌فون زوم ایسوس هم‌ گروه شده بود. از همان ابتدا می‌شد پیش‌بینی کرد که نماینده تایوانی‌ها در این گروه شانسی برای صعود ندارد و رقابت اصلی میان سایر نمایندگان شرق قاره کهن است. در نخستین دیدار از این گروه، Z5 پریمیوم به مصاف گلکسی S7 اج رفت و بسیاری این دیدار را یک فینال زودرس نامیدند و به نوعی این رقابت صدرنشین این گروه را مشخص می‌کرد. در این دیدار محصول سونی حریف دست و پا بسته‌ای نبود اما خب قابلیت‌های کهکشانی سامسونگ به او می‌چربید و این‌گونه شد که پس از ۳ روز رای‌گیری با اختلاف نسبتا زیادی بازی را به حریف واگذار کرد. در مسابقه بعدی Z5 پریمیوم که چیزی برای از دست دادن نداشت به دیدار با میت ۸ از هواوی رفت. محصولی که با یک برد قاطعانه برابر ذن‌فون زوم ایسوس گام بلندی را برای صعود به مرحله بعد برداشته بود. در این دیدار نماینده سونی نتوانست از پس یک رقیب چینی هم بربیاید و این‌بار با شکست سنگین‌تری بازی را واگذار کرد و اینگونه شد که بازی آخر این گروه میان Z5 پریمیوم و ذن‌فون زوم رسما یک بازی تشریفاتی لقب گرفت؛ چرا که هر دو از گردونه رقابت‌ها خارج شده بودند و تنها برای اعاده حیثیت وارد میدان شدند.

مجری: مرسی از توضیحات شما در رابطه با بازی‌های گروه D. حالا لطف کنید بگویید که به نظر شما چه چیزی موجب شد تا پرچمدار سونی وداع تلخی را با آی‌تی‌رسان کاپ داشته باشد؟!

استفان: این مسئله جای بحث زیادی دارد. اجازه دهید دلیل عدم موفقیت این محصول را به چند بخش تقسیم کنیم. بدون شک طراحی تکراری محصولات سونی و به خصوص پرچمداران سری Z یکی از دلایل عدم موفقیت ‌آن‌ها در این جام بود. سونی در اکسپریا Z زبان طراحی خودش را تغییر داد و موجب شد تا منتقدان زبان به تحسین آن بگشایند. در اکسپریا Z1 بازهم از همان زبان طراحی استفاده کرد و در Z2 نواقص را تا حد زیادی برطرف کرد. پس از آن‌ها و با معرفی اکسپریا Z3 بازهم تصمیم گرفت تا با تغییراتی جزئی، طراحی خودش را به بهترین حد ممکن برساند و از حق نگذریم، موفق نیز بود. پس از آن، همه منتظر یک طراحی متفاوت از سونی بودند اما چنین چیزی تنها در رویاها باقی ماند و هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفت. Z3 پلاس معرفی شد و بازهم همان طراحی را شاهد بودیم و پس از آن سری Z5 هم از راه رسیدند و تغییر خاصی را ندیدیم. حالا دیگر بماند که ماشالا با همین طراحی محصولا کامپکت، اولترا و برخی مدل‌های خاص دیگر همچون اکسپریا Z4v نیز راهی بازار شدند. حتی بنده معتقدم که طراحی Z5 پریمیوم نسبت به سابق پیش‌رفت که نداشته، هیچ؛ پس‌رفت هم داشته! آن دکمه خاص و زیبای سری Z تنها به دلیل یک سنسور اثر انگشت جایش را به یک دکمه زشت داد و حتی موجب افزایش ضخامت دستگاه هم شد. تصورش را بکنید که کمپانی با اصالتی همچون سونی در یک بازی نتیجه را به سامسونگی واگذار کند که چند سال پیش، همه از محصولاتش به عنوان دمپایی (…) یاد می‌کردند!

مجری: عجب! یعنی به عقیده شما استفاده از یک زبان طراحی که به نوعی امضای یک کمپانی به حساب می‌آید، کار درستی نیست؟! راستی مرسی که اسم آن محصول را نیاوردید، بالاخره خودش نوعی تبلیغ به حساب می‌آید!

استفان: شما مثل اینکه حواستان جای دیگری است! بنده گفتم که تا ۳ و یا نهایتا ۴ نسل با ثابت نگه داشتن طراحی و رفع نواقص می‌توان موفق بود، بالاخره طراحی به نوعی امضای یک کمپانی به حساب می‌آید و نمی‌شود که هر روز آن‌ را تغییر دهند. شما خودتان وقتی به بانک می‌روید هر بار از یک امضا استفاده می‌کنید؟! اما سونی دیگر غذایش را پرشور کرده و ماشالا هر ۶ ماه یک پرچمدار معرفی می‌کند و همگی هم شبیه به هم هستند.

مجری: چه جالب تا به حال از این زاویه به قضیه نگاه نکرده بودم. البته فکر کنم منظورتان از غذایش را پرشور کرده همان “شورش را در آورده” باشد! خب بگذریم. دلیل بعدی چیست؟!

استفان: بله منظورم همان بود! شما ایرانی‌ها چقدر در رابطه با غذا ضرب‌المثل دارید!! مورد دیگر جاماندن سونی از رقباست. ببینید اکثر کمپانی‌هایی که دستی به سر و روی محصولات‌شان نمی‌کشند، کاربر را با یک ویژگی‌ متفاوت سرگرم می‌کنند تا بگویند که ما اگر طراحی را تغییر نداده‌ایم در عوض ویژگی‌های متفاوتی را در محصول‌مان گنجانده‌ایم تا نسبت به نسل قبلی و حتی رقبا متفاوت باشیم. نمونه بارز این مورد را می‌توان در اپل دانست. این کمپانی طراحی محصولش را تغییر نداد اما ویژگی‌های دیگری همچون فورس‌تاچ را در پرچمدارش گنجاند تا کاربر را به سمت محصول جدیدش سوق دهد. اما از سونی مدتی است که چیز خاصی را ندیده‌ایم. همین Z5 پریمیوم را اگر با Z2 مقایسه کنید چندان چیز متفاوتی را نمی‌بینید.

http://itresan.com/34045/sony-xperia-z2-review.html

مجری: یعنی شما واقعا اکسپریا Z2‌ را با Z5 پریمیوم یکی می‌دانید؟! سخت افزار قدرتمندتر، نمایشگر ۴K، سنسور اثر انگشت و این همه ویژگی متمایز نسبت به هم را نادیده می‌گیرید؟!

استفان: عزیز، گمان می‌کنم شما خودتان طرفدار سینه چاک سونی هستید که نمی‌خواهید واقعیت را ببینید یا اینکه واقعا حواس‌تان نیست! شاید هم خودتان را به کوچه چپ‌علی می‌زنید! بنده گفتم یک ویژگی‌ خاص! ماشالا سونی که تغییری در طراحی ایجاد نمی‌کند، سخت افزار را هم اگر تغییر ندهد که دیگر رسما با همان محصول قبلی روبه‌رو می‌شویم! سخت افزار قدرتمندتر که یکی از ویژگی‌های پرچمدار بودن است. سنسور اثر انگشت هم که این روزها محصولات چینی و ارزان قیمت و حتی پایین‌رده بازار هم از آن بهره می‌برند دیگر اگر سونی این را هم نمی‌گذاشت که…! منظور من یک ویژگی خاص بود. چیزی که شما را نسبت به سایر رقبا در رده بالاتری قرار دهد. اگر سونی برای نخستین بار در دنیای اسمارت فون‌ها از سنسور اثر انگشت استفاده می‌کرد، می‌شد خودمان را قانع کنیم اما اینکه همه از چنین چیزی استفاده کنند و شما تازه فیل‌تان یاد هندوستان کند که دیگر اسمش ویژگی‌ خاص نیست! اتفاقا خوب شد که گفتین! ما آخرش نفهمیدیم که این ۴K چه ویژگی خاصی داشت که همه از جمله خود سونی آن را در بوق و کرنا کردند! اولا که  نمایشگر دستگاه همیشه ۴K‌ نیست و در ۹۹.۹ درصد مواقع همان فول‌ اچ‌دی سابق است؛ ثانیا اصلا مگر چشم ما میکروسکوپ است که بتواند آن همه پیکسل را تشخیص دهد؟! از نظر چشمان من و شما چه ۳۵۰ پیکسل در هر اینچ باشد چه ۸۰۰ پیکسل! تفاوتی ایجاد نمی‌کند و شما همه را به یک شکل می‌بینید. از طرفی با این همه تبلیغات الکی در رابطه با نمایشگر، در این رقابت‌ها دیدیم که آن‌چنان آش دهن سوزی هم نبود و اگر نگوییم بدتر، می‌شود گفت که تفاوت خاصی با یک نمایشگر فول اچ‌دی معمولی (از همین‌ها که هواوی استفاده می‌کند) هم نداشت. اگر داشت که هواوی در برابر سونی پیروز نمی‌شد!

مجری: استفان جان بازهم که اشتباه کردید. آن کوچه علی چپ است. شما مثل اینکه از ضرب‌المثل استفاده نکنین، سنگین‌ترین! آیا دلیل دیگری نیز هست؟!

استفان: خب بنده خارجی هستم و با ضرب‌المثل‌های شما آشنا نیستم؛ شما اگر مجری خوبی بودی خیلی زود اشتباه مرا تصحیح می‌کردی! دلیل که تا دلتان بخواهد هست! یکی دیگر از این دلایل که بیش از همه به چشم می‌آید، دوربین محصولات سونی است. سونی تقریبا تمام دار و ندارش از ساخت سنسور برای کمپانی‌های دیگر تامین می‌شود و حال فکرش را بکنید که محصولات خودش تقریبا هیچ‌وقت در دوربین حرف اول را نزده‌اند. ظاهرا اینجا نیز کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد. منظورم اصلا این نیست که دوربین محصولات این کمپانی بد هستند! اصلا چنین چیزی صحت ندارد! اما در حد و اندازه‌های سایر پرچمداران بازار نیستند و به جرات می‌توان گفت که توان رقابت با آن‌ها را ندارند. اینکه چهارتا جک و جانور را بر روی تصویر قرار دهید که هنر نمی‌خواهد. هنر آن است که بتوانی تصاویر خوبی را شکار کنی.

Sony Xperia in ITResanCup (6)

مجری: حالا با همه این‌ها به نظر شما سونی باید چه کند که از این مخمصه بیرون بیاید؟!

استفان: به نظر من این خانه از پای بست ویران است (اینو دیگه درست گفت!) سونی می‌بایست بکوبد و از نو بسازد. حیف است که پرچمدار این کمپانی ژاپنی با این‌ همه اصالت بیاید و در یک رقابت سالم به یک محصول چینی (اصل چین!) ببازد و با دل هواداران بازی کند. بنده به شخصه گریه یکی از هواداران را دیدم که افسوس موقعیت‌های از دست رفته Z5‌ پریمیوم برابر میت ۸ را می‌خورد. سونی اگر دستی به سر و روی محصولاتش بکشد، یکی دو ویژگی متمایز و قابلیت‌های خاص و جدید را به محصولش اضافه کند و نیم نگاهی نیز به قیمت محصولاتش داشته باشد، می‌تواند دوباره به روزهای اوج خود بازگردد.

Sony Xperia in ITResanCup (7)

مجری: این هم حرفی است! حالا به‌طور کلی نظر شما در رابطه با گروه A‌ این رقابت‌ها چیست؟! بالاخره سونی دو نماینده داشت و یکی از آن‌ها در همین گروه بود.

استفان: اکسپریا X از همان ابتدا نیز شانس کمتری برای صعود داشت؛ چرا که خیلی‌ها این گروه را گروه مرگ نامیده بودند. بالاخره گلکسی نوت ۵، ‌اچ‌تی‌سی ۱۰ و هواوی P9 پلاس که هر کدام به نوعی مدعیان اصلی جام قهرمانی هستند، عرصه را بر هر محصولی تنگ می‌کنند. اکسپریا ایکس نیز در بازی نخست به مصاف P9 پلاس از هواوی رفت و بازی را با نتیجه سنگینی واگذار کرد. در مرحله بعدی مقابل گلکسی نوت ۵ به میدان رفت و در این دیدار نیز نتوانست آب رفته را به جوی بازگرداند و باز هم شکست سنگین دیگری را در کارنامه خود به ثبت رساند. آخرین مسابقه این گروه نیز همچون گروه D تشریفاتی شد و اچ‌تی‌سی ۱۰ و اکسپریا ایکس که هیچ‌کدام شانسی برای پیروزی نداشتند به مصاف هم رفتند تا شاید بتوانند با کسب ۳ امتیاز وداعی آبرومندانه با جام داشته باشند.

مجری: مرسی از توضیحات کاملتون. نظر کلی شما در رابطه با اکسپریا ایکس چیست و چرا این محصول نیز همچون برادر بزرگ‌ترش نتوانست پرچم سونی را در آی‌تی‌رسان کاپ بالا بگیرد؟!

استفان:  آن بحث طراحی که در رابطه با Z5‌ پریمیوم داشتیم، در اینجا هم مطرح می‌شود. اکسپریا ایکس نیز چندان تفاوت خاصی از لحاظ طراحی با سایر محصولات سونی ندارد و همین خودش یکی از نقاط ضعف این دستگاه است. علاوه بر آن سونی نتوانسته مربی خوبی باشد و شنا را به این محصول بیاموزد، بنابراین برخلاف تمام محصولات بالارده سونی، اکسپریا ایکس ضدآب نیست! این نیز خودش دلیل دیگری بر عدم موفقیت اکسپریای سونی در جام بود.

مجری: خب با همه این‌ها بالاخره هرچه که باشد اکسپریا ایکس یک محصول میان‌رده است و نباید توقع چندان از آن داشت.

استفان: میان‌رده؟! شما با چه رویی به محصولی که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد، می‌گویید: میان‌رده! من واقعا متوجه نمی‌شوم که تعریف شما از میان‌رده بودن چیست؟! به‌طور کلی به محصولی که نه آنقدر قدرتمند است که بتواند پرچم کمپانی را به دست بگیرد و نه آنقدر ضعیف که نتواند یک بازی ساده را اجرا کند، لقب میان‌رده را می‌دهند. اما این وسط همه یک ویژگی مهم با نام قیمت را نیز نادیده می‌گیرند. هیچ‌کدام از محصولاتی که خود را به عنوان یک میان‌رده معرفی کرده‌اند، حتی در لحظه ورود به بازار نیز چنین قیمتی را نداشته‌اند؛ بنابراین شاید نتوانیم لقب پرچمداری را به اکسپریا ایکس بدهیم اما بدون شک این مدل یک میان‌رده هم نیست. شاید بالاخره سونی دست به یک حرکت ویژه زده و محصولی را در رده بی‌مصرف‌ها عرضه کرده است. در این رده محصولاتی قرار می‌گیرند که به قول هواداران، میان‌رده هستند اما قیمت‌شان از پرچمداران نیز بیشتر است. حتی شما اگر طرفدار پر و پا قرص سونی هم که باشید با پرداخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌توانید Z5 پریمیوم را با خود به خانه ببرید. در نتیجه عملا شاید خود عوامل سازنده اکسپریا ایکس هم علاقه‌ای به خریدش نداشته باشند.

Sony Xperia in ITResanCup (1)

مجری: بی‌مصرف‌ها را خوب آمدید! حالا با همه این‌ها به نظر شما چرا اکسپریا ایکس پرفورمنس در این رقابت‌ها نبود؟!

استفان: این را دیگر باید از خود سونی بپرسید! به شخصه با سیاست‌های این کمپانی هیچ‌وقت نتوانسته‌ام ارتباط برقرار کنم. طراحی محصولاتش همیشه شبیه به هم است و ویژگی‌ خاصی هم ندارد که به آن بنازیم. تنها ضد آب بودن بود که حالا در محصولات سایر کمپانی‌ها نیز شاهدش هستیم و دیگر خود سونی هم که علاقه‌ای به آن ندارد (چون اکسپریا ایکس ضدآب نیست). حرکات بدون توپی نیز از این کمپانی سر زده به عنوان مثال تبلت اکسپریا Z2 با آن اندازه بزرگش به اینفرارد مجهز بود، قابلیتی که بسیار کاربردی است اما هیچکدام از اسمارت فون‌های شاخص این کمپانی چنین ویژگی‌ را در خود نداشتند و هزار و یک حرکت عجیب و غریب دیگر که می‌توان در رابطه با هر کدام ساعت‌ها بحث کرد. این اواخر هم که این حرکات بی‌ثمر و پاس دادن‌های میانه میدان به اوج خودش رسید و اکسپریا ایکس پرفورمنس که از سخت‌افزار قدرتمندی بهره می‌برد و به عقیده بسیاری از افراد پرچمدارتر از اکسپریا ایکس بود به صورت رسمی وارد کشور شما نشد و به‌جای ایشان بازیکنی با نام اکسپریا ایکس با سخت‌افزار و امکانات معمولی و با قیمت یک پرچمدار به تمام معنا راهی بازار شد. وقتی هم که محصولی در کشورتان نیست، پس طبیعی است که جایی هم در مسابقه نداشته باشد.

مجری: مرسی جناب جیکوفسکی! تحلیل بی‌طرفانه و واقعا بجایی بود. در پایان اگر صحبتی دارید خوش‌حال می‌شویم که بشنویم؟!

استفان: در پایان باید بگوییم که اگر سونی طراحی‌اش را تغییر دهد، چهار تا ویژگی خاص و متفاوت در پرچمدارانش قرار دهد، نگاهی به دوربین محصولاتش داشته باشد و در نهایت بتواند یک روند منظم و قابل قبول را در پیش گیرد، شک نکنید که یکی از مدعیان قهرمانی آی‌تی‌رسان کاپ ۲۰۱۷ است و دیگر این شکست تلخ و آبروریزی در جام امسال را شاهد نخواهیم بود. از اینکه مرا برای این برنامه دعوت کردید کمال تشکر را دارم.

hami2

22 در مورد “نود آی‌تی: چرا نمایندگان سونی در آی‌تی‌رسان کاپ موفق نبودند؟!”

  1. خوب میگید تغییر داداشمن چه تغییری شما دیدی apple تغییر خاصی بکنه htc تغییر کنه نه چون اینا از اول یه چیزی درست کردن که نقص نداره و نیاز به تغییر چشم گیری هم ندا این که میگید z5 داغ میشه ربطی به سونی نداره سونی تازه سیستم خنک کننده هم به کار برده تغییر رو شرکتی مثل سامسونگ با lg لازم دارن که از اول گند زدن حالا دارن جم میکنن عزیز من شما s7 edg رو زمین زدی تا حالا میدونی که اگه یه بار خورد زمین دیگه پودر شده رفطه تازه میگن بعد از یه مدت خودش ترک بر میداره نمی دونم والا سامسونگ داره با شما ها بازی میکنه اصلا هم حس نمیکنین شما تا حالا شده یه گوشی سامسونگ رو سه سال داشته باشی /نه /چون بعد از یه مدت که یک سال یا یک سال نیم شد مجبوری بری عوضش کنی تازه اصلا به ما ها اهمیت میده که تو اینقدر طرفداری میکنی شرکتی که حتی گوشی خودش رو با ۸۲۰ نمیفرسته بعد میره با اگزینوس میفرسه که بعد از یک ماه یا دوماه کارایی قبل رو از دس بده ….من خودم از s2 داشتم تا s4 دیدم نمیشه با سامسونگ کار کرد رفتم z1 گرفتم که تا الان هنوز آخ نگفته آخرین antutu هم که گرفتم ۵۴۰۰۰ شد که s5 سامسونگ شد ۳۹۰۰۰ خودت برو فکر که چجوری دارن باهات بازی میکنن و تو حالیت نیس

  2. عزیزان..چرا منطق حالیتون نمیشه..چرا هر کی هر گوشی داره فکر میکنه بهترینه و نمیتونه ببینه که چه مشکلاتی داره؟ چرا ایرانیها اینجوری هستن؟ ..خب منطقی باشید که بتونید نقد گوشیها رو ببینید..خدا شاهده مشتری داشتم سونی زد ۲ رو میذاشته کنار مثلا نوت۳ من میگفت وای نوت۳ چقدر آشغاله..یعنی عملا همه کپ میکردیم چی داره میگه..والا من شیاءومی Mi5 دارم که بنظرم بهترین گوشی با این قیمت هسش ولی هیچ وخت نخواستم برندی رو بکویم..هر برندی گوشی خوب بزنه میخرم..الانم یه مدل جدید zte سفارش دادم..قبلا اس۷ اج داشتم که واقعا نمیدونم چرا فروختمش..یه زمانی سونی زد۳ داشتم واقعا عالی بود..عالی..اما اینم نیست کسی برندی رو نقد کنه بیام منفی بدم..خدایی اینکارها کار بچه مدرسه اییه هر چن اکثرتون واقعا سنتون پایینه..من یه زمانی Htc داشتم سال ۲۰۰۸ اندروید فکر میکردم این برند تا چن سال دیگه همه رو زمین میزنه…

  3. سونی رو خیلی قشنگ کوبیدید با این مطلب و اون مطلب “۵ دلیل که من اکسپریا نمیخرم” ضد سونی بودنتون رو ثابت کردید طرفدارای سونی دیگه هیچ وقت تو این سایت نمیان ۴k تو جزئیات معلوم میشه که فرق این رزولولشن چیه حتی واقعا خجالت نکشیدید که نام زز رو گفتید؟؟ واقعا جناب استفان حرف های خنده دار زیادی میزد به این گوشی ها.
    واقعا رده بی مصرف درست بود همین بی مصرف تونست تو #سایت ها معتبر خیلی از پرچمدار ها رو نابود کرد و دوربینش تو # سایت معتبر Dxo تونست رتبه ۸۸ رو کسب کنه که با اس۷ و اچ تی سی ۱۰ مساوی بود و خیلی های دیگه مثل جی۵ و پی۹ رو همین زد۵ با رتبه ۸۷ نابود کرد #سایت معتبر
    امیدوارم این نظر تایید بشه

    1. مجتبی مسکینی

      عزیز اگر قرار باشه فقط با یه مطلب قضاوت کنید پس برید این مطالب رو بخونید
      http://itresan.com/54019
      http://itresan.com/53356
      صحبت شما در رابطه با ۴K درسته اما طبق نظر تمام کارشناس‌های معتبر این حوزه و حتی مطالب علمی چشم انسان تا یه حدی می‌تونه جزئیات رو ببینه و بعد از اون چیزی رو تشخیص نمیده در نتیجه تفاوت خاصی (فقط از لحاط وضوح) بین نمایشگر ۴K با QHD و فول اچ‌دی نیست! از لحاظ آماری و اعداد و ارقام متفاوت هستند اما چشم انسان نمی‌تونه چنین وضوحی رو تشخیص بده پس برای ما هیچ‌فرقی نداره
      نمیدونم شاید شما متن رو نخوندید یا درست متوجه نشدید! اون رده بی‌مصرف‌ها نه به دوربین اشاره داره نه سخت افزار و نه هیچ چیز دیگه‌ای! فقط و فقط داره به قیمت بالای اکسپریا ایکس اشاره می‌کنه و میگه که این مدل با چنین مشخصاتی قیمتش بالاس در نتیجه ارزش خرید نداره! حتی در متن هم اشاره شده که شما با همین قیمت می‌تونید Z5 پریمیوم سونی رو بخرید در نتیجه دلیلی برای خرید اکسپریا ایکس نیست
      سایت DXO به‌صورت جزئی بررسی می‌کنه و به گوشی‌ها امتیاز میده و فاکتورهاشون خیلی متفاوت هست چیزی که ما خودمون داریم تست می‌کنیم کیفیت تصاویر گرفته شده توسط دوربین این دو گوشی نسبت به بقیه در رده پایین‌تری قرار می‌گیره! این رو از نظر مردم هم میشه فهمید! خوشبختانه اکثر پرچمداران دنیا در ایران حضور دارند و می‌تونید به بازار برید و دوربین اون‌ها رو خودتون تست کنید و نتیجه رو ببینید
      درضمن این مقاله فقط در رابطه با اکسپریا Z5 پریمیوم و اکسپریا ایکس نوشته شده چون این دو مدل در آی‌تی‌رسان کاپ بودند و توسط مردم رای نیاوردند و نتونستند موفق باشن اما صحبت شما بیشتر در رابطه با اکسپریا ایکس پرفورمنس هست که اصلا وارد ایران نمیشه
      نظر شما هم که تایید شد
      شاد باشید

  4. دلیلش سادس! طرفدار های سونی خیلی کم به این سایت میان برخلاف چند سایت خبری رقیب که توی نظرسنجی ها همیشه سونی رتبه اش یا اوله یا دوم!

  5. چند وقط پیش گفتن که سونی و ماکروسافت از ۱۲ برند اصلی موبایل خارج شد
    شاید به خاطر همین طرفدارایه سونی کم شده

  6. سلام ، کمی سرچ تو این سایت داشته باشید کاملا مشخصه که آی تی رسان طرفدار سامسونگ و هواوی هستش ( و شیائومی در آینده نچندان دور ) این کمپانیها خوب پول خرج میکنن و روابط خوبی با سایت ها و شرکتهای تبلیغاتی ایرانی دارند ، به احتمال زیادکامنت من تایید نمیشه اما برا اونی که قرار کامنتها رو تایید کنه نوشتم متوجه باشه که اکثر کاربرا تیز بین هستن و متوجه میشن چی ب چی ربط داره 🙂 موفق باشید .

    1. مجتبی مسکینی

      فعلا که کامنت شما تایید شد
      تا حالا ما به طرفداری از سونی، شیائومی، هواوی، سامسونگ و حتی لومیاهای مایکروسافت هم متهم شدیم!
      معمولا وقتی یه جایی خیلی یک‌طرفه و بدون منطق پیش بره همه می‌گن که شما طرفدار فلان برند هستید همین که شما خودتون اسم ۳ تا برند رو آوردین و می‌گین طرفدار این‌ها هستیم خودش یعنی اینکه ما بی‌طرف بودیم
      اینکه برند مورد علاقه شما نتونسته رای بیاره دلیلی نمیشه که همه تهمت بزنید
      با سرچ کردن هم مثلا به این مطلب می‌رسید که همه می‌گفتن شما طرفدار سونی هستید و از سامسونگ بدتون میاد
      http://itresan.com/53356
      یا به این مطلب می‌رسید که همه میگفتن شما طرفدار سامسونگ هستید و از سونی بدتون میاد
      http://itresan.com/53146
      و هزار و یک مثال دیگه که هر بار هرکسی یه چیزی گفته
      شاد باشید

  7. ســـــــــــــــــــام

    مرده تکه کلام استفان هستم ، ماشالا و شورش رو درآورده و …. خخخ

    سونی با این صفحه نمایش و قابش اعصاب خورد کنه ، دور تا دورش که لبه کلفت داره ، پایینشم که یک بند انگشت جای دکمه لمسی گذاشته و زیرش دکمه فیزیکی کلا صفحه نمایشی نمی بینی اون وسط

  8. سلام . متاسفانه سونی با توجه به غرور کاذبی که داره هیچگونه اهمیتی به انتقادها و نظرات کاربران نداره. حیف سنسور imx 300 نیست که با مسئولیتی سازندگان سونی در گوشی سری زد ۵ بالاترین نویز ها رو ثبت می کنه. نداشتن لزرشگیر مکانیکی یا اپتیکال، پردازش نامناسب ، لنز بی کیفیت و کوچک و همچنین عدم پشتیبانی از تنظیمات مناسب دستی و فرمت RAW از جمله نقاط ضعفهایی هستند که همه به اون اذعان دارند ولی سازندگان سونی با لجبازی هیچکدوم از این معایب را برطرف نمی کنند. با توجه به اینکه ال جی ۲ گوشی ۳ سال پیش لرزشگیر اپتیکال داشت و الان تمام گوشی های درجه ۲ چینی هم این امکان رو دارند آیا عجیب نیست سونی این نقص رو نمی بینه. تازه جالب اینجاست که سونی خود زنی هم داره عدم پشتیبانی از فیلمبرداری ۴k و ضد آب نبودن سری ایکس واقعا غیر قابل باوره . شاید واقعا سونی خودش می خواد رفته رفته از بازار تلفن همراه خارج شه که هیچ اهمیتی به این نکات نمی ده. شما گوشی وان پلاس ۴۰۰ دلاری رو با ایکس پرفورمنس مقایسه کنید. انصافا تو عکسبرداری ( چه کیفیت و چه امکانات) واقعا سونی حرفی واسه گفتن نداره. من خودم از سری زد ۱ تا زد ۵ رو داشتم. وقتی اولین بار خواستم از دوربین زد ۵ تو شرایط دستی استفاده کنم واقعا متحیر موندم که تو رزلشون ۲۰ و ۲۳ کنترل ایزو غیر فعاله و فقط تو رزلشون پایین میشه ایزو رو کنترل کرد. کنترل سرعت شاتر و فرمت RAW پیش کش. عکس های دوربین سری زد۵ دارای شرایط نور و رنگ عالی ولی با نویز وحشتناکه که نشون می ده سنسور دوربین کارش رو درست انجام می ده ولی سخت افزار مناسبی مانند لنز مناسب، لررزشگیر اپتیکال و اندازه دیافراگم متناسب نداره. تو زمینه طراحی این امر سلیقه ایی ولی اگر ضخامت گوشی و حاشیه های صفحه نمایش کمتر می شد بهتر بود. به هر حال نقاط ضعفی را که عرض کردم واسه خریداران بسیار با اهمیته.

  9. سونی کلا برندی نیست که بخواد در مقابل سامسونگ و اپل و غیره رقابت کنه … چون مشکلاتی داره که همیشه ثابت موندن مثل گرم کردن بیش از حد گوشی و یا طراحی یکنواخت و همیشگی …

  10. با اینکه سیستم خنک کننده داره اما بازم داغ میکنه…
    سونی اگه به فکر تغییرات نباشه از بازار عقب میوفته…گرچه همین الان هم عقب افتاده

  11. اگر سونی مثل سامسونگ بعد از ۳ سال
    تازه طراحی شیشه و فلز میاورد
    اونم فریمش کپی محصولات آیفون بود
    و مثل s6 edge + آتیش میگرفت و صفحش ترک میخورد کا تا ۵ سال یک گوشی فاجعه بار مینامیدن
    توی دوربین هم که z5 در dxo اول شد
    الان هم همینطور تازه یک محصول بالارده هستx per
    سامسونگ هم طراحیاش آشغال بود
    و مجبور به طغیر طراحی بود
    و محل و شکل قرار گیری دوربین مثل نوکیا ۶۳۳۰ هست
    خمیدگی پشت note 5 و S7و s7 edge که یک کپی از شیائومی بود
    به تازگی هم گند s7 بالا اومد که روی سنسور اثر انگشتش خط میوفته به راحتی هرچه تمام تر
    ضد آبی هم x ضد آب هست اما گواهینامه ip نداره
    ۲۰تا فیلم تست وجود داره
    سونی تنها مشکلش توی دوربین ois واسه عکس هست که لرزش دست باعث از بین رفتن جزئیات عکس میشه(اگر بررسی دوربین x per رو خونده باشین)
    صفحه نمایش ۴k هم هیچ گونه مشکلی نداشت و توی مقایسه ها برتری کاملا واضح بود
    انقد اعصابم بهم میریزه از کسایی که میگن چشم نمیتونه تشخیص بده
    خب این تلویزینای ۴k,8k
    ۴k hdr
    حتی ۱۲k پس واسه چی هست؟
    مرض که ندارن بسازن
    خب مگه میشه تفاوت نداشته باشه؟
    نو آوری ۵s برای اثر انگشت
    که در اولش با دست گربه باز میشد که بعدش واسش آپدیت اومد و سرعت خیلی پایینی داشت و یزره دست کثیف میشد دیگه نمیخوند دستو
    توی قیمت هم که واسه اپل حرفی نیس
    واسه سامسونگ هم فک نمیکنم قیمت a9 و a9 pro کمتر باشه
    حدودای ۱۷۰۰۰۰۰اگ اشتباه نکنم هست
    و a5 و a7که واقعا گرون هست
    واقعا مشخصات خاصی ندارن کی ۱۲۰۰۰۰۰ و ۱۵۰۰۰۰۰ پولشون باشه
    خب ادم z5,g4,s6,mi 5 میخره
    مگه آدم مغزش تاب داره
    در ضمن فکر کنم z5 premium که در سایت itr هست هنوز اندروید ۵.۱.۱هست
    شما مقایسه سرعت ،باتری،مخصوصا دوربین رو نگاه نگاه کنید توی ۶.۰.۱
    واقعا عالی شده همچیش
    اگرم صفحه ۴K به درد نخور هست و نوآوری هست پس چرا
    S8
    میخواد ۴k بزنه؟
    آره بخاطر vr ماهم پشت گوشامون مخملی هست
    حالا ببینید خود سامسونگ برا ۴k چیکار میکنه
    نمیگه گوشی میگه یک تلویزیون در جیب شما
    فک کنم همچیو توضیح داده باشم
    البته موافقم که سونی باید طراحیش مقداری عوض شه که توی عکسای جدید ظاهرا شاهد تغیرات هستیم
    با تشکر

    1. لااقل منطقی حرف بزن
      بعد ۳ سال اصلا بعد از ۱۰ سال سامسونگ فلز و شیشه رو آورد و اصلا از همه عالم کپی کرد اما الان چیزی که معلومه اینه که سامسونگ طراحیشو تغییر داده و همه دارن لذت میبرن و دیگه کسی گیر نمیده ولی سونی چی؟ اصلا مگه نمیگی سونی پیشتاز بود و خیلی وقت پیش شیشه زد و از این حرفا خو پس چرا الان بعد از چند سال بازم داره شیشه میزنه؟؟؟؟؟
      دوربین دی ایکس او که ملاک نیست اون میاد تخصصی نظر میده و چیزای زیادی رو در نظر میگیره مثلا سرعت شاتر دوربین یا کلید شاتر اختصاصی یا آپشن های دوربین و از این چیزا که مجموعا یه امتیاز میشه و میدن به گوشیها و اینطوری نیس که فقط کیفیت تصاویر گرفته شده مقایسه بشه برو بازار موبایل با دوربین گوشی ها عکس بنداز نگاه کنن کاملا مشخصه که سونی کم میاره از نظر دوربین تو عکس های همین مقایسه های ای تی رسان هم معلومه
      جون من این قضیه فور کی رو جای دیگه نگیا بهت میخندن قربونت اون تلویزیون فور کی و ایت کی ۵۵ اینچ صفحه نمایشه! تو ۵۵ اینج فور کی معلومه و فرق داره ولی تو ۵ اینچ صفحه گوشی که چیزی معلوم نمیشه خدایی اینو جای دیگه نگی خیلی ضایع اس
      این ضد ابی هم که گفتی واقعا خنده دار بود واقعاها یارو هزار تا گواهینامه آی پی گرفته بازم جرات نداره گوشی رو بندازه تو آب تو میگی تازه گواهینامه هم نداره خب اگه ضد اب بود که داشت واسه چی نداره؟
      این قیمت هم ای ناین سامسونگ تازه اومده سونی سری ایکس رو اسفند معرفی کرده لامصب چند روز دیگه میشه ۶ ماه!

    2. داداش من کسی نگفت چراسونی از شیشه و فلز تو گوشیهاش استفاده میکنه .منظورشون اینه که الان ۴سال هست که سونی طراحیش شده یه مستطیل با گوشه های تیز که جلو و پشت گوشی یه شیشه گذاشتن…شما اصلا طراحی سامسونگ رو با سونی مقایسه نکن اول برو ۲تا گوشی بگیر دستت ببین راحتی استفاده یعنی چی بعد بیا از یه طراحی ایراد بگیر..ابعاد گلکسی s7 edge با صفحه ۵.۵”— ۱۵۰.۹x72.6×7.7 میلیمتر اونوقت ابعاد سونی زد۵ پریمیوم با صفحه ۵.۵”—۱۵۴.۴x75.8×7.8 میلیمتر….در ضمن گوشی های سری زد۵ به علت استفاده از اسنپدراگون ۸۱۰ به شدت داغ میکنن…اگه صفحه نمایش ۴k واقعا به درد میخرد سونی تو سریه X هم ازش استفاده میکرد پس سونی خودش هم به اشتباهش پی برده که دیگه از این صفحه نمایش استفاده نکرده

  12. من خودم به سونی علاقه زیادی داشتم و اکسپریا اس ال بعدش اکسپریا زد۲ و بعدش هم زد۵ داشتم ولی الان نوت ۵ دارم.به نظر من مثلا زد۲ نسبت به زد۵ واقعا تفاوت خاصی نداشت.مشکل سونی طراحی خیلی تکراریشه.من از طراحیش خیلی خوشم میاد ولی باید قبول کرد که یه چیزی اگه خیلی خوب باشه دیگه بیش از حد تکرار بشه اصلا خوب نیست.مشکل بعدی هم اینه که واقعا چیز خاص و ویژگی متمایز کننده ای نداره.مثلا صفحه خمیده سامسونگ.یا طراحی ماژولار ال جی و ….نکته بعدی هم دوربین هست که اصلا در حد اسم و مشخصات و سخت افزارش نیست.

  13. اگر بخوایم از لحاظ فنی‌ نگاه نکنیم سونی به گوشیهای موجود و نیاز کاربرها نگاه چندانی نداره فقط تلاش داره از محصولات قبلی خودش بهتر و سر تر باشه .

  14. دو دلیل دارد :

    ۱. رابط کاربری بسیار بد و سرد و بی روح

    ۲. طراحی چهار گوش تیز و تکراری در همه رده ها

    زمانی که سونی اریکسون ادغام بودند هم رابط کاربری بهتری داشتند و هم طراحی های بسیار زیبا .

  15. منم اوایل از سونی دفاع می کردم چون اون زمان با تولید زد و زد وان و زد۲ واقعا خاص و شکیل بود اما واقعا دیگه نه رابط کاربریش قابل رفاعه و نه خلاقیتش و دوربینشم که واقعا نسبت به دوربین آیفون و سامسونگ عکسای مطلوبی نمی گرفت و الان هم نمی گیره….یعنی از لحاظ سخت افزاری دوربینش حرف نداره اما نتیجه کار هیچوقت بهترین نیست و حتی میشه گفت الان در حد متوسطهاست البته از حق نگذریم دوربین سری ایکس عالیه اما طراحیش و رابط کاربری تکراری و حتی قیمت خیلی بالاش خود من رو از خرید منصرف میکنه.ترجیه میدم با اینهمه پول، بجای خرید یه گوشی که شبیه زد وان خدابیامرزه یه گوشی با طراحی خاص ( مثلا صفحه خمیده) بخرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH