مقایسه دوربین ۴ نسل از پرچمداران سامسونگ، از گلکسی S4 تا گلکسی S7

همانگونه که می‌دانید دوربین پرچمداران سامسونگ جز بهترین دوربین‌های موجود در صنعت گوشی‌های هوشمند هستند و این شرکت کره‌ای در سال‌های اخیر سعی کرده کیفیت دوربین محصولات خود را افزایش دهد. سامسونگ با معرفی گلکسی S5 نشان داد که تلاش می‌کند تا با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها کیفیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری پرچمداران خود را افزایش دهد. این مدل با مجهز شدن به سنسور ISOCELL که به‌معنای جداسازی پیکسل‌ها توسط دیواره‌های کوچک از یکدیگر است، تصاویر واضح‌تر و با دقت رنگ بهتر را در اختیار کاربران قرار داد.

در گلکسی S6 با اضافه شدن لرزشگیر اپتیکال (OIS) به دوربین علاوه‌بر افزایش کیفیت تصاویر گرفته شده توسط آن، لرزش تصاویر کمتر و عکس‌برداری در شب نیز بهبود یافت. گلکسی S7 با بهره‌مندی از سیستم فوکوس خودکار فازی بهبود یافته به‌نام Dual Pixel، فوکوس بسیار سریعی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. مسلما می‌توان تا چند روز در رابطه با تکنولوژی‌های به‌کار رفته در دوربین این گوشی‌های هوشمند صحبت کرد و چندین مقاله نوشت، ولی بهترین کار مقایسه تصاویر گرفته شده توسط آن‌ها در شرایط یکسان است. قبل از شروع این مقایسه اجازه دهید تا نگاهی به مشخصات این دوربین‌ها داشته باشیم.

capture6

گلکسی S4 و گلکسی S5

چه تفاوت عمده‌ای بین دوربین گلکسی S4 و گلکسی S5 وجود دارد؟ رزولوشن دوربین گلکسی S5 افزایش یافته و اندازه سنسور نیز تغییر کرده است که نتیجه آن کاهش اندازه پیکسل است. این کاهش اندازه پیکسل بر روی سرعت جذب نور تاثیر می‌گذارد که به‌علت تغییر ۰.۰۲ میکرومتری زیاد محسوس نیست. گفته‌های بالا براساس اطلاعات بر روی کاغذ و مشخصات بوده و حال باید این تغییر را در عمل مشاهده کنیم.

شاید شما هم مثل ما تعجب کنید ولی در واقعیت گرفتن تصاویر شفاف توسط گلکسی S4 بسیار راحت‌تر از گلکسی S5 است. هر دو این دستگاه‌ها فاقد لرزشگیر اپتیکال هستند و ما سعی کردیم که تا جای ممکن آن‌ها را ثابت نگه داریم. احتمالا عوامل دیگری غیر از انداره پیکسل کوچکتر گلکسی S5 باعث این عدم شفافیت شده است (تصاویر اول مربوط به گلکسی S4 و تصاویر دوم مربوط به گلکسی S5 است).

galaxy-s5

وقتی به تصاویر گرفته شده نگاه می‌کنید، مسلما انتخاب برنده برای شما سخت خواهد بود و باتوجه به استانداردهای حال‌حاضر عملکرد هر دو دوربین را می‌توان متوسط ارزیابی کرد. وقتی نوبت به تصاویر بوکه (تار شدن پس‌زمینه) می‌رسد این گلکسی S5 است که تصاویر بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد البته تفاوت این کیفیت زیاد نیست. بعضی مواقع تصاویر ثبت شده توسط گلکسی S4 دارای نویز هستند و در برخی تصاویر گلکسی S5 جزئیات را کاهش می‌دهد.

galaxy-s4-1

galaxy-s5-1

وقتی به محیط بسته و با نور مصنوعی می‌رویم، شاهد کاهش کیفیت هر دو هستیم. جزئیات تصاویر گرفته شده توسط هر دو کم بوده و ثبت تصاویر شفاف تبدیل به کاری سخت می‌شود، اگر سرعت شاتر کمتر بود قادر به جذب نور بیشتری می‌شدیم. تصویر گلکسی S5 دارای رنگ‌های زنده‌تر و شاداب‌تر هستند که یک برگ برنده نسبت به گلکسی S4 است ولی باتوجه به استانداردهای امروزی عملکرد مناسبی ندارد.

galaxy-s4-2

galaxy-s5-2

گلکسی S5 و گلکسی S6

پرچمدار سال گذشته سامسونگ یعنی گلکسی S6 با پیشرفت‌های مناسبی در بخش دوربین معرفی شد که می‌توان به لرزشگیر اپتیکال و دریچه دیافراگم عریض‌تر F1.9 اشاره کرد. این پیشرفت‌ها به‌معنای تاثیر کمتر لرزش دست بر روی کیفیت تصاویر، ثبت عکس‌های بهتر در محیط‌های کم‌نور و عمق میدان بهتر تصاویر (تصاویر بوکه و تاری پس‌زمینه) است (تصاویر اول مربوط به گلکسی S5 و تصاویر دوم مربوط به گلکسی S6 است).

galaxy-s5-3

galaxy-s6

در واقعیت تفاوت جزئیات تصاویر گرفته شده توسط گلکسی S5 و گلکسی S6 کاملا محسوس و قابل‌توجه بوده و گلکسی S6 در تمامی زمینه‌ها از گلکسی S5 برتر است. تصاویر ثبت شده توسط پرچمدار ۲۰۱۵ سامسونگ دارای محدوده دینامیکی بهتر، جزئیات بیشتر، کیفیت بالاتر و فوکوس نقطه‌ای دقیق‌تر نسبت به گلکسی S5 دارد.

galaxy-s5-4

galaxy-s6-1

نوبت به محیط بسته می‌رسد، دریچه دیافراگم عریض‌تر باعث جذب نور بیشتر و وجود لرزشگیر اپتیکال، کاهش تاری تصاویر را در پی دارد. در اکثر مواقع نیازی به ثبت دوباره تصاویر در محیط‌های کم‌نور برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیست که مسلما می‌توان آن را نکته‌ای مثبت و لذت‌بخش تلقی کرد. کیفیت و جزئیات تصاویر گرفته شده توسط گلکسی S6 در محیط‌های داخلی مناسب بوده و کاملا نسبت به گلکسی S5 برتری دارد.

galaxy-s5-5

galaxy-s6-2

گلکسی S6 و گلکسی S7

به سراغ آخرین مقایسه و مرحله نهایی تکامل دوربین‌های سامسونگ در گوشی‌های هوشمند می‌رویم. در گلکسی S7 شاهد کاهش رزولوشن از ۱۶ به ۱۲ مگاپیکسل هستیم، البته همانطور که می‌دانید کیفیت تصاویر ثبت شده تنها به رزولوشن دوربین وابسته نیست. کاهش تعداد پیکسل‌ها به‌معنای اندازه بزرگتر آن‌ها بوده که در گلکسی S7 نیز شاهد اندازه ۱.۴ میکرومتری پیکسل‌ها هستیم که برای یک گوشی هوشمند قابل‌توجه ارزیابی می‌شود (اندازه پیکسل‌های گلکسی S6 برابر با ۱.۱۲ میکرومتر است). دورباره یادآوری می‌کنیم که اندازه بزرگتر پیکسل‌ها به‌معنای سرعت و جذب نور بیشتر، سریع‌تر بودن سرعت شاتر و کاهش نویز بوده که همگی باعث ثبت تصاویر باکیفیت‌تر و با‌ جزئیات بیشتر می‌شوند (تصویر اول مربوط به گلکسی S6 و تصاویر دوم مربوط به گلکسی S7 است).

galaxy-s6-3

galaxy-s7

تصاویر ثبت شده توسط این دو گوشی هوشمند به‌راحتی قابل مقایسه بوده و در بعضی مواقع عکس‌های گرفته شده توسط گلکسی S7 دارای رنگ‌های طبیعی‌تر هستند که البته در تمامی موارد این‌گونه نیست. با مشاهده تصاویر بالا به کیفیت خوب هر دو مدل در محیط‌های بیرونی پی برده و از هر دو راضی خواهید بود. در تصاویر گرفته شده در محیط‌های بسته این گلکسی S7 است که پیروز میدان می‌شود (البته با اختلاف کم) و شاهد عکس‌های طبیعی‌تر و با جزئیات بیشتر هستیم که با کاهش نور این اختلاف افزایش می‌یابد.

galaxy-s6-4

galaxy-s7-1

اگر بخواهیم به بزرگ‌ترین تفاوت اشاره کنیم، سهولت استفاده از دوربین را باید مدنظر قرار دهیم. گلکسی S7 با تکنولوژی فوکوس خودکار Dual Pixel، فوکوس سریعتر و دقیق‌تر را برای کاربر به‌همراه دارد و دریچه دیافراگم عریض F1.7 آن باعث ثبت تصاویر خلاقانه و بوکه بهتر شده که باعث سرگرمی شما می‌شود.

galaxy-s6-5

galaxy-s7-2

نتیجه‌گیری

درحالی‌که دوربین هر نسل نسبت به گذشته با بهبود همراه بوده ولی به نظر ما مهم‌ترین پیشرفت و تغییر در این ۴ نسل از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ، مربوط به گلکسی S5 و گلکسی S6 است. لرزشگیر اپتیکال، دریچه دیافراگم عریض‌تر و نرم‌افزار جدید دوربین باعث ایجاد تفاوت در میان کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دو دستگاه و سهولت استفاده شده است. اگرچه کاربران گلکسی S4 با تعویض دستگاه خود با گلکسی S5 شاهد پیشرفت زیادی در زمینه دوربین نخواهند بود ولی با خریداری گلکسی S6 یا گلکسی S7، بهبودهای زیادی را مشاهده می‌کنند.

اگرچه کیفیت دوربین گلکسی S7 نسبت به نسل گذشته بهبود داشته ولی این اختلاف کم بوده و هنوز گلکسی S6 قادر به ثبت تصاویر خارق‌العاده حتی بعد از گذشت تقریبا دو سال از زمان معرفی خود است. مسلما نمی‌توان عملکرد بهتر گلکسی S7 در محیط‌های کم‌نور و فوکوس خودکار Dual Pixel آن را نادیده گرفت. زمان زیادی تا معرفی گلکسی S8 باقی نمانده و ما کاملا هیجان‌زده هستیم تا ببینیم که شاهد تکرار تجربه گلکسی S5 و گلکسی S6 خواهیم بود یا خیر؟ در نهایت یک تصویر گرفته شده توسط گلکسی S4، گلکسی S5، گلکسی S6 و گلکسی S7 را به‌ترتیب برای شما عزیزان قرار می‌دهیم تا تفاوت این ۴ نسل را بهتر مشاهده کنید.

galaxy-s4-3

galaxy-s5-5

galaxy-s6-2

galaxy-s7-3

 

اگر به گوشی‌های سامسونگ گلکسی سری S علاقه دارید، به گروه تلگرام زیر ملحق شوید

4 در مورد “مقایسه دوربین ۴ نسل از پرچمداران سامسونگ، از گلکسی S4 تا گلکسی S7”

  1. دوربین رو دست دوربینای نوکیا با لنز زایس ندیدم تو اسمارتفونا.جزیات بالا.تصویر کاملا طبیعی.
    سامسونگم خوبه دوربیناش ولی نوکیا چیزی دیگراست.

    1. داداش فقط دوربین ان۸ و نوکیا پری یو۸۰۸ وازاینا بهتر دوربین لومیا ست
      البته دوربین های زایس طبیعی ترین دوربین هستند
      قبول دارم ولی ازنظر جزییات دوربین ان ۸ با اس ۲ در یک حد هستند دوربین پری یو از اس۷ هم جزییاتش بهتره
      دوربین لومیا ۱۹ مگاپیکسل امده ولی
      دوربین اکسپریا xبرار قویترین دوربین لومیا جزییات داره حیف کمی نویز داره
      ولی دوربین سامسونگ خیلی تصاویر اقرار شدن روشن تر شارپ تر غیر طبیعی وپررنگ تراز واقیعت طوری که در عکس چیزای زشت خوشگلن
      سونی دوربین گوشی های ۲۰۱۶ خیلی بهترشدن
      ببخشید طولانی شد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH