5 چیزی که می‌توانست اکسپریا XZ پریمیوم را به پرچمداری تمام عیار تبدیل کند

روز دوشنبه کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلونا آغاز به کار کرد و کمپانی‌های متعددی تولیدات جدید خود را معرفی کرده و در معرض دید عموم قرار دادند. شرکت ژاپنی سونی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امسال هم دست پر به این کنگره آمد و از 4 تلفن همراه جدید خود رونمایی کرد. یکی از اعضای این خانواده چهار عضوی XZ پریمیوم است که پرچمدار این شرکت محسوب می‌شود اما مانند بقیه گوشی‌ها معایبی هم دارد. در این مطلب 5 موردی را که می‌توانست آن را به یک پرچمدار تمام عیار تبدیل کند بررسی خواهیم کرد.

XZ پریمیوم دومین پرچمدار سونی است که از صفحه نمایش با کیفیت 4K بهره می‌برد. مشخصات سخت افزاری دستگاه همان گونه که انتظار داشتیم بسیار بالا است. آمیخته شدن سخت افزار به روز با طراحی سری Z، جواهری قدرتمند از سونی به ارمغان آورده که همراهی یک صفحه نمایش 4K آن را به انتخاب اول بسیاری از قشر جامعه تبدیل خواهد کرد. زیرا XZ پریمیوم ارتقا چشم‌گیری داشته است. برای مثال اگر به یاد داشته باشید در Z5 Premium فقط زمانی که از محتوای رسانه‌ای استفاده می‌کردیم می‌توانستیم از صفحه نمایش با کیفیت 4K بهره ببریم اما در XZ پریمیوم این چنین نیست و در همه حال می‌توان از آن لذت برد.

چه این اسمارت فون موردعلاقه شما باشد و چه نباشد مواردی وجود دارد که باعث می‌شود XZ پریمیوم پرچمداری تمام عیار به شمار نرود که در ادامه تک تک آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

1- حاشیه‌های کم‌تر صفحه نمایش

طراحی تلفن‌های همراه به سمتی پیش می‌رود که حاشیه‌های صفحه نمایش را به حداقل ممکن برساند. با این که سخت افزار این گوشی بسیار قدرتمند است و پیشرفت قابل قبولی داشته اما در زمینه طراحی می‌توان انتقاداتی را مطرح کرد. درست است که حاشیه‌های کناری نسبت به نسل‌های قبلی کمتر شده اما حاشیه‌های بالا و پایین دستگاه هیچ بهبودی را نشان نمی‌دهد و همین امر نیز از زیبایی آن کاسته است. اگر سونی این حاشیه‌ها را نیز کاهش می‌داد قطعا زیبایی این دستگاه بسیار بیشتر از این چیزی می‌شد که اکنون می‌بینیم.

2- تثبیت کننده اپتیکال تصویر

سونی از تثبیت کننده 5 محوره اختصاصی خود در این دستگاه استفاده کرد تا این امکان را به دوربین بدهد که ویدئوهایی بدون نویز را ضبط کند. با اینکه تثبیت کننده 5 محوره به ثبت تصاویر بهتر در شرایط غیر ایده‌آل کمک خواهد کرد اما نمی‌تواند به خوبی لرزشگیرهای اپتیکال این کار را انجام دهد و می‌توان گفت که جای خالی لرزشگیر اپتیکال در این پرچمدار حس می‌شود.

3- باتری با ظرفیت بیشتر

XZ پریمیوم نسبت به Z5 Premium کمی درازتر، عریض‌تر و البته اندکی نازک‌تر شده است. به نظر می‌رسد نازک‌تر شدن آن بر افزایش طول و عرضش غلبه کرده و فضا را برای گنجاندن یک باتری بزرگ‌تر محدود کرده است. به همین دلیل سونی مجبور شده از باتری 3230 میلی آمپری در این پرچمدار استفاده کند که در مقایسه با باتری 3430 میلی آمپری Z5 Premium کاهش ظرفیت را نشان می‌دهد. البته سونی قول داده با حالت Smart Stamina که به روزرسانی هم شده بهترین بازدهی و دوام را در این گوشی شاهد باشیم. اما با توجه به اینکه کیفیت 4K صفحه نمایش مصرف زیاد انرژی را در پی دارد کاربرانی که استفاده زیادی از دستگاه داشته باشند بابت دوام باتری آن نگرانی‌های زیادی خواهند داشت.

4- حافظه داخلی بیشتر

برای دستگاهی که عکس‌ها را با کیفیت بالایی ثبت می‌کند و ضبط فیلم‌هایش با کیفیت 4k صورت می‌گیرد حافظه داخلی 64 گیگابایتی که البته بخش زیادی از آن نیز توسط فایل‌های سیستمی اشغال شده است، شاید کم به نظر برسد. با اینکه برای افزایش حافظه دستگاه از درگاه کارت حافظه استفاده شده اما همان گونه که می‌دانید به دلیل محدودیت سرعت و برخی دلایل دیگر باز هم کارت‌های حافظه نمی‌توانند به مانند حافظه داخلی عمل کنند. از آنجایی که XZ پریمیوم پرچمداری ویژه است و بودجه ویژه‌ای می‌طلبد کاربر هم انتظار دارد سخت افزاری ویژه از جمله حافظه داخلی بالا در آن به کار گرفته شود.

5- حسگر اثر انگشت

سونی از زمان معرفی Z5 تصمیم گرفت که اسکنر اثر انگشت را درون دکمه پاور دستگاه جای دهد. درست همان زمان هم تصمیم عجیبی گرفت آن هم اینکه نسخه‌های مربوط به ایالت متحده از این نعمت بی بهره بمانند. انگار این مسئله ادامه داشته و باز هم نمونه‌های آمریکایی XZ پریمیوم از این قابلیت محرومند که احتمالا این قضیه روی محبوبیت و هم‌چنین فروش این پرچمدار در منطقه مذکور تاثیرگذار خواهد بود.

از بین مواردی که بررسی کردیم حاشیه‌های کم‌تر و باتری بزرگ‌تر از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و بقیه قابل چشم پوشی هستند. اما همه ما به دنبال اسمارت فونی خواهیم بود که هیچ نقصی در آن مشاهده نشود. امیدواریم سونی این اشکالات را در نسل‌های بعدی رفع کرده و شاهد محصولاتی درخور نام سونی باشیم.

10 در مورد “5 چیزی که می‌توانست اکسپریا XZ پریمیوم را به پرچمداری تمام عیار تبدیل کند”

  1. طراحی این گوشی هیچ نقصی نداره! همین حاشیه بالا و پایین خیلی زیباش کرده با وجود رنگ کروم و… کلا توی XZ هم اگر حاشیه کمی داشت زشت میشد! به طراحی سونی حاشیه کم نمیخوره مگر اینکه تغییر زیادی توی این سبک طراحی بده
    در ضمن سنسور دوربین بسیار بزرگتر دوربین جلو نسبت به بقیه گوشی ها و اسپیکر استریو در جلو دستگاه که نسبت به XZ بزرگ تر هم شدن اجازه کم کردن حاشیه رو نمیده!
    در ضمن کاهش دادن حاشیه با تغییر نسبت به ۱۸:۹ کار سختی نیست! ولی این نسبت ایراد داره و حتی ۱ درصد فیلم ها هم ۱۸:۹ نیستن یعنی موقع فیلم ها باید حاشیه سیاه بالا و پایین تصویر رو تحمل کرد!
    پس هیچ سودی نداره این نسبت تصویر بلکه مصرف شارژ هم زیاد میکنه بدون اینکه جایی واسه باتری بزرگتر ایجاد شده باشه!!

    لرزشگیر اپتیکال درسته برای عکاسی خیلی خوبه ولی در فیلمبرداری هیچ حرفی مقابل لرزشگیر ۵ محوره سونی نداره!
    ولی خب اضافه میکرد بهتر میشد

    سنسور اثر انگشت هم به ما ربطی نداره کلا و واسه ما سنسور اثر انگشت داره تازه اینکه توی آمریکا سنسور نداره علتش ممنوعیتی هست که واسه سونی گذاشتن

    کم بودن حافظه ۶۴ گیگ هم بسیار مسخره است!
    ۶۴ گیگ خودش حافظه بسیار زیادی هست تازه گوشی microSD هم میخوره! این گوشی تا دو ترابایت ساپورت میکنه!
    واقعا ایراد مسخره ای گرفتن! تازه پارسال پرچمدار سونی در نسخه تک سیم ۳۲ گیگ بود ولی XZ Premium در نسخه تک سیم هم ۶۴ گیگه! تازه اونم از نوع ufs 2.1

    باتری هم گفتن ظرفیتش کمه باید تست بشه بدون تست کردن که نباید نتیجه گیری کرد! در عمل هم سونی نشون داده هیچوقت به باتری پرچمدار هاش بی توجهی نکرده و اکثرا باتری های عالی داشتن

    فقط نویسنده های فون آرنا خواستن این پست مسخره رو واسه XZ Premium هم بنویسن ولی دلایلشون واقعا الکی بوده!

  2. واقعا یه عده طوری به یه برند تعصب دارن که حاضر هستن چشمشون روببندن و حقیقت رو قبول نکنن ..داداش در یک کلام این گوشی با این طراحی هیچ شانسی در مقابل رقبایی مثل سامسونگ .اچ تی سی .ایفون وغیره نداره ..واقعا حاشیه هاش بد جوری به چشم میزنه …خیلی از سایتهایه معتبر دنیا هم از طراحی و حاشیه زیاد این گوشی ایراد گرفتن دیگه شما نمیدونم میخواید چی رو به خودتون ثابت کنین

  3. در مورد حاشیه به نظرم کاملا اندازس اگر کمتر بود زشت میشد
    در مورد باتری,به خاطر اینکه اسنپ ۸۳۵ سی درصد مصرف کمتری داره ,فک میکنم کافیه
    در مورد حافظه داخلی آدم واقعا خنده اش میگیره
    اپل همین الان پرچمدارشو با حافظه داخلی ۱۶GB میده ولی کسی چیزی بهش نمیگه اونوقت به سونی ۶۴GB گیر میدن
    به نظرم واقعی ترین و عاقلانه ترین دلیل لرزشگیر اپتیکاله که اونم باید منتظر DXO موند

    1. جواد بالویی

      ببینید دوست عزیز.این نظر شخصیه شماست که به گوشی با حاشیه زیاد علاقه دارید. امروزه طرفداران برند ها انتظار دارند حاشیه های کناری دستگاه ها به حداقل برسد. در مورد باتری هم باید اضافه کنم درست است که اسنپدراگون ۸۳۵ مصرف باتری کمتری دارد اما کیفیت ۴k صفحه نمایش مصرف بسیار بسیار بیشتری را طلب میکند.ایرادی که درباره حافظه داخلی کم به سونی گرفته شد درباره دیگر دستگاه ها هم صدق میکند و حق با شماست. این هم درست است که تثبیت کننده ۵ محوره خیلی خوب است اما جای لرزه گیر اپتیکال را پر نمیکند.

  4. این گوشی بدون نقص هست
    لطفا ایراد روش نزارین
    حاشیه هاش هم بخاطر وجود سنسور ۱۳مگا پیکسلی و اسپیکر استریو نمیشد بیشتر از این کاهش داد و s8 دوربین جلوش۵ هست که سنسورش خیلی کوچیکه
    و اسپیکرش هم پایین دستگاه هست
    سونی تو باتری همیشه نشون داده
    تا ۲روز ماندگاری داره و نیاز نیست نقص
    روش بزارین
    مگه s7 فیلم ۴k نمیگرفت؟
    چرا رو حافظه داخلیش نقص حساب نمیشد؟
    البته خب سونی با این گوشیش باعث سوزش خیلیا شد و دهن همرو بست
    مگر اینکه از خودتون ایراد در بیارین وگرنه همه میدونن xz premium بی نقص هست
    اما من منتظر سامی جونتون هستم ببینم چجوری میتونه رقابت کنه

    1. جواد بالویی

      دوست عزیز.بنده تعصبی رو هیچ برندی ندارم و اگه مطالب قبلی بنده رو مطالعه کنید این مطلبو خواهید فهمید.(به قول دوستامون ارث بابام که نیست بخوام راجع بهش سر بشکونم??)بله حق با شماست.S7 با ۳۲ گیگابایت حافظه هم این انتقاد بهش میتونه گرفته بشه. راجع به حاشیه دستگاه هم باید بگم بهانه های شما قابل قبول نیست و امکان کم کردن حاشیه حتی با این دلایلی هم که فرمودید وجود داره. در رابطه با باتری هم اضافه کنم همه ما بابت اینکه توان سونی در زمینه دوام باتری هاش زیاده شکی نداریم اما این گوشی به طور دائمی کیفیت ۴k داره در حالی که z5 پریمیوم فقط موقع نمایش فایل های رسانه ای به ۴k تغییر می کرد.پس طبیعتا مصرف باتریش بیشتره اونم با این پردازنده قدرتمندش.ضمنا همه دنبال محصولات خوب و باکیفیت هستیم پس اگه ایرادی به یه گوشی گرفته میشه بهتره رفع بشه تا هیچ نقطه ضعفی نداشته باشه.از اینکه نظرتون رو ارائه دادید تشکر میکنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH