نسبت‌های مختلف صفحه نمایش: وقتی ۵.۷ اینچ، ۵.۷ اینچ نیست!

قطر نمایشگر، همواره اصلی‌ترین و مرسوم‌ترین شیوه سنجش اندازه صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند بوده است. این روش به عنوان استاندارد، مورد پذیرش همگان قرار گرفته است. اما یک نکته مبهم باقی می‌ماند و آن این است که اگر دو دستگاه دارای نسبت‌های مختلف صفحه نمایش باشند، اندازه نمایشگر آن‌ها به صورت مستقیم قابل مقایسه نخواهد بود. با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

در حال حاضر ال‌جی جی ۶ و در آینده نزدیک، گلکسی اس ۸ مسئول به وجود آمدن این سردرگمی هستند. کاربران از خود می‌پرسند که چگونه می‌توان اندازه نمایشگر یکی از این دو را با دیگری مقایسه کرد؟ به نظر می‌رسد که اندازه‌گیری قطر نمایشگر کافی نباشد. دلیل این امر هم ریاضیات و به طور دقیق‌تر، هندسه است.

ال‌جی جی ۶ دارای صفحه‌نمایشی با نسبت طول به عرض ۱۸ به ۹ (۲ به ۱) و قطر ۵.۷ اینچ است. به خاطر فرم‌فکتور خاص این گوشی، صفحه‌نمایش ۵.۷ اینچی آن در قیاس با سایر رقبای ۵.۷ اینچی، باریک‌تر و بلندتر به نظر می‌رسد. علاه بر این، نمایشگر آن مساحت کمتری هم دارد. برای مثال نمایشگر ۵.۷ اینچی نکسوس 6p که دارای نسبت تصویر ۱۶ به ۹ است، مساحتی برابر با ۸۹.۶ سانتی‌متر مربع دارد، در حالی که مساحت تحت پوشش نمایشگر جی ۶، تنها ۸۳.۸ سانتی‌متر مربع است. قریب به ۶ سانتی‌متر اختلاف بین این دو مقدار وجود دارد. البته در این مقایسه، گوشه‌های گرد صفحه‌نمایش ال‌جی جی ۶، مربعی فرض شده‌اند. پس در واقع مساحت آن حتی از میزان گفته شده هم کمتر است.

در تصویر زیر، دو اسکرین‌شات از نمایشگر‌های ال‌جی جی ۶ (چپ) و نکسوس 5X (راست) در کنار هم قرار گرفته‌اند.

در رابطه با گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس نیز با مشکل مشابهی مواجه هستیم. هر دو این گوشی‌ها رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۹۶۰ پیکسل را ارایه می‌دهند که به معنای نسبت تصویر ۲.۰۶ به ۱ (با هر اسمی که سامسونگ برایش اعلام می‌کند) است. یک مثال می‌تواند ماجرا را روشن کند. اگر گلکسی اس ۸ با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ ساخته می‌شد، مساحت تحت پوشش صفحه‌نمایش آن ۹۲.۷۴ سانتی‌متر مربع می‌شد، اما از آن‌جا که نسبت تصویر جدید آن متفاوت است، انتظار داریم که مساحت نمایشگر آن تنها ۸۵.۳۸ سانتی‌متر مربع باشد. در مقام مقایسه کافی است بدانید که گلکسی اس ۷ اج دارای نمایشگری به مساحت ۸۳.۳۹ سانتی‌متر مربع است!

باریک‌تر و بلندتر: نسبت تصویر جدید چه تفاوتی با قبلی دارد؟

استفاده از فرم‌فکتور جدید، نیازمند گذشتن از برخی چیزها است. از جمله این موارد می‌توان به انطباق بازی‌ها با صفحه‌نمایش گوشی اشاره کرد، چرا که فعلا بازی‌ها نمی‌توانند خود را با نسبت تصویر جدید کاملا منطبق کنند. از طرفی یا نوارهای سیاه در دو طرف گوشی نمایان خواهد شد، یا این که بالا و پایین محتوا برای انطباق با نمایشگر بریده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، اسکرین شات زیر را که مربوط به بازی Sky Dancer است ملاحظه کنید.

البته از سویی دیگر، در استفاده روزمره، صفحه‌نمایش درازتر می‌تواند موجب بهره بردن از محتوای بصری بیشتری شود. با وجود یک نمایشگر طویل، تعداد خطوط نمایش داده شده از یک مقاله بیشتر شده و هنگام کار با مسنجرها نیز پیام‌های بیشتری در دید شما قرار می‌گیرد. واضح است که این موارد از برنامه‌ای به برنامه دیگر فرق می‌کند، که البته به لطف قابلیت پیش‌فرض اندروید ۷ در تنظیم اندازه متون و آیکون‌ها، این اختلافات تا حدودی کاهش می‌یابد.

مساحت تحت پوشش صفحه‌نمایش برخی از گوشی‌های هوشمند

اطلاعات جدول بالا با استفاده از DPI Calculator (محاسبه‌گر نقطه بر اینچ) به دست آمده‌اند. فرض ما بر این است که پیکسل‌ها مربعی هستند. نتایج با استفاده از داده‌های مربوط به طول و عرض حساب شده‌اند. ممکن است اندازه‌های واقعی دستگاه‌ها اندکی با داده‌های بالا اختلاف داشته باشد.

نتیجه: قطر صفحه‌نمایش به تنهایی برای مقایسه اندازه آن کافی نیست

با ارائه نسل جدید گوشی‌های هوشمند از سوی ال‌جی و سامسونگ، پایه باورهای قدیمی در مورد نمایشگر گوشی‌های هوشمند به لرزه درآمده است. از امروز به بعد ممکن است یک نمایشگر ۵.۷ اینچی، با یک نمایشگر ۵.۷ اینچی دیگر قابل مقایسه نباشد. علت این مسئله هم اختلاف نسبت طول به عرض نمایشگرها با هم است. این همان موردی است که درباره ال‌جی جی ۶ کاملا صادق است. این گوشی هوشمند علی‌غم داشتن نمایشگری ۵.۷ اینچی، بسیار جمع‌و جور است و عرض آن تقریبا با گوشی ۵.۲ اینچی نکسوس 5X برابر است. اسکرین‌شات اول نشان داده شده در متن نیز گواه این مدعاست.

برای مقایسه دو گوشی با نسبت نمایشگرهای مختلف با یکدیگر، به داده‌هایی بیش از اندازه صفحه‌نمایش (که همان طول قطر نمایشگر است) نیاز داریم. مساحت تحت پوشش نمایشگر ایده بسیار خوبی است، چرا که می‌تواند اختلاف‌های جزئی را هم به خوبی نشان دهد. البته این روش هم تنها حکم یک راهنما را دارد. مزیت روش قدیمی و اطلاعات کلاسیک در مورد طول قطر صفحه‌نمایش، این است که به شما اجازه می‌دهد مستقیما اندازه نمایشگر را با صفحه‌نمایش گوشی‌های دیگر مقایسه کنید. روش قدیمی همچنین به شما اجازه می‌دهد که به طور تقریبی ابعاد گوشی را از روی اندازه نمایشگر آن حدس بزنید. این موضوع در گوشی‌های جدید و با استفاده از داده‌های مربوط به مساحت نمایشگر به سختی امکان‌پذیر است.

آیا اندازه صفحه‌نمایش گوشی شما برای خواندن راحت متون، به اندازه کافی بزرگ است؟ نظر شما در مورد نمایشگر ال‌جی جی ۶ چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH