مطالعات جدید نشان می‌دهد که نزدیکی زیاد به گوشی هوشمند، اثرات مخربی در پی دارد

همه ما به نوعی وابستگی زیادی به گوشی‌های هوشمندمان داریم که این وابستگی در برخی از افراد تا حد اعتیاد نیز پیش رفته است به‌طوری‌که سپری کردن حتی چندین دقیقه بدون این گجت‌های محبوب نیز غیرممکن به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال محققان جدیدا به نتایجی دست یافته‌اند که نشان از تاثیرات مخرب استفاده زیاد از گوشی‌های هوشمند می‌دهد.

مطالعات پژوهشگران دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد که قرارگیری گوشی هوشمند در فاصله نزدیک، اثرات مخربی بر توانایی‌های شناختی انسان می‌گذارد. این پژوهش که بر روی ۸۰۰ کاربر گوشی هوشمند صورت گرفته، توانایی ذهن این افراد در نگهداری و پردازش داده را در هر زمان داده شده مورد مطالعه قرار می‌دهد. در این بین یک فرد به‌صورت تصادفی انتخاب می‌گردد که گوشی هوشمند وی در موقعیت‌های مختلفی چون پایین صورت او، در جیب و یا در اتاقی دیگر قرار گرفته است. همچنین از همه افراد مشارکت‌کننده در این مطالعه خواسته شده تا گوشی خود را بر روی حالت بی‌صدا قرار دهند. در ادامه محققان به‌وسیله مجموعه‌ای از تست‌های کامپیوتری، دقت، حافظه و توانایی حل مسأله را در کاربر اندازه‌گیری می‌کند.

گوشی هوشمند

طبق این پژوهش، با مقایسه کاربرانی که گوشی خود را در اتاق دیگری قرار داده بودند نسبت به کاربرانی که گوشی را روی میز کنار خود گذاشته بودند، مشاهده شد که گروه اول توانایی بیشتری در به‌خاطرسپاری اطلاعات دارند و این توانایی در مقایسه با کاربرانی که گوشی را در جیب خود قرار داده‌اند بسیار بیشتر است. بااین‌حال نتایج نشان می‌دهد که کاربران از تأثیرات مخرب گوشی‌های هوشمند بی‌اطلاع هستند.

ذهن آگاه انسان با استفاده از گوشی هوشمند در مورد بسیاری از کارها تفکر نمی‌کند و این امر موجب از دست رفتن توانایی شناختی ذهن می‌گردد.

در حقیقت با وابسته‌تر شدن کاربران به گوشی‌های هوشمند، حتی به طور ناخودآگاه، ذهن انسان باید با فکر کردن زیاد و چک کردن مکرر اعلان‌ها مبارزه کند.

محققان ادعا می‌کنند که سیگنال‌های گوشی باعث فعال شدن سیستم توجه صاحب گوشی شده تا به آن پاسخ دهد. هر چه این گوشی در محیط قابل رویت‌تر و نمایان‌تر باشد، این توجه نیز بیشتر خواهد بود.

خوشبختانه این گزارش نشان می‌دهد که لزوما همه افراد به استفاده مکرر از گوشی‌های هوشمند اعتیاد ندارند. در این مطالعه همچنین یک‌سری پرسش‌های تکمیلی با هدف ارزیابی تفاوت استفاده کاربران مختلف از گوشی هوشمندشان مطرح شده که نتایج آن نشانگر این امر است که با وابستگی بیشتر کاربر به گوشی هوشمند، توانایی شناختی او نیز کاهش بیشتری می‌یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH