چگونه در هنگام شب توسط گوشی‌ موبایل عکاسی کنیم؟

دوربین‌های موبایل یک مشکل اساسی دارند؛ سنسور آن‌ها بسیار کوچک است! پس در شب، نمی‌توان به‌درستی عکس‌های خوب و عالی توسط آن‌ها گرفت. نتیجه عکاسی در شب توسط گوشی‌ها تصاویری محو و یا مملو از نویز خواهد بود. پس ما تصمیم گرفتیم که برای شما عزیزان چند ترفند و آموزش تهیه کنیم تا عکس‌های بهتری در تاریکی و شرایط کم‌نور بگیرید. اگر می‌خواهید (در این زمینه) یک عکاس حرفه‌ای شوید٬ پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید…


چرا نور ضعیف یک مشکل است؟

برای شروع٬ در این‌جا جنبه‌ها و زمینه‌های فنی هم به خودی‌خود عکس‌برداری در نور ضعیف را مشکل می‌کنند. همان‌طور که در مقدمه گفتیم «اندازه سنسور به‌تنهایی یک مانع است.» منطقه حساس به‌ نور در بیش‌تر اسمارت‌فون‌های حال‌حاضر، تقریبا 15 تا 30 میلی‌متر است. اما در طرف دیگر٬ اندازه سنسور دوربین‌های پیشرفته و دیجیتال 860 میلی‌متر بوده که 30 تا 60 برابر بیش‌تر از موبایل‌های بالا‌رده است. درصورتی‌که هوا روشن باشد٬ سنسور کوچک گوشی شما نور زیادی دریافت می‌کند. اما وقتی هوا تاریک است٬ کم‌ترین میزان نور ممکن دریافت خواهد شد و عکس‌ها به همین دلیل به‌خوبی روز ثبت نمی‌شوند. هرچند که تعدادی شیوه وجود دارد تا شما عکس‌های روشنی در شب‌هنگام بگیرید. البته ناگفته نماند که هرکدام از این راه‌ها٬ منتقدان یا طرفدارانی نیز دارند.


حساسیت بیش‌تر

آیا قبل از این با مقادیر ایزو (ISO) سروکار داشته‌اید یا نه؟ باید با این اصطلاح کاربردی آشنا شوید و قادر باشید که به بهترین نحو از آن بهره ببرید. برای تولید یک تصویر روشن در نور کم با استفاده از یک سنسور کوچک، شما می‌توانید به سادگی حساسیت نور سنسور تصویر را تقویت کنید. البته اگر از این‌کار خوش‌تان نمی‌آید و حال‌ و حوصله انجام آن را ندارد٬ خود دوربین گوشی (در حالت خودکار) این‌کار را به ثمر می‌رساند و به کاربر کمک می‌کند تا عکس‌های روشنی را در تاریکی ثبت کند. با این حال٬ حساسیت بیش‌تر ایزو مشکلاتی را از جمله: از دست‌رفتن جزئیات٬ نویز تصویر٬ رنگ‌پریدگی ایجاد می‌کند. همچنین احتمالا شما عکس‌های پرنور و شفافی بگیرید اما اغلب اوقات آن‌ها قابل توصیف نیستند. ضمنا اگر با اسمارت‌فون‌تان نمی‌توانید ایزو را به‌صورت دستی تنظیم کنید٬ می‌توانید از اپلیکیشن کاربردی Camera FV-5 Lite (برای اندروید) و Pro Camera (برای محصولات اپل) بهره ببرید. ولی بیش‌تر موبایل‌های اندرویدی و آی‌فون‌ها قابلیت تنظیم دستی ایزو را دارند.


نور بیش‌تر

نور بیشتر برای حفظ حساسیت حسگر و  کاهش نویز تصویر مورد نیاز است. شما می‌توانید با افزودن چشمه‌های نور به عکس‌ خود رنگ و لعابی جذاب ببخشید. فلاش گوشی‌ها دم‌دست‌ترین منبع نور است. بسیاری از اسمارت‌فون‌های بالارده (یا شاید هم میان‌رده) به فلاش دورنگ (Dual-Tone) مجهز هستند که یار و یاور دوربین در لحظات تاریک یا نور ضعیف هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید تصاویری واضح و پرنور بگیرید و نگران هیچ‌چیز نباشید! با این‌حال بهره‌بردن از این دو فلاش نقاط ضعفی نیز دارد. فلاش سبب می‌شود که سایه‌های زیادی روی عکس بیافتد و سوژه موردنظر «مسطح و دوبعدی» به‌نظر برسند. پس نتیجه می‌گیریم که باید از فلاش یا فلاش‌ها در زمان لازم استفاده کنید. با این وجود در اغلب موارد باید اطمینان حاصل کنید که نور به‌خوبی روی سوژه می‌تابد. مثلا وقتی که از یک شی متحرک عکس می‌گیرید یا درحال برداشت یک پرتره شیک‌ هستید٬ باید توجه داشته باشید که نور از بالا نتابیده باشد. اگر این‌‌طور شود٬ سایه‌ زشتی روی صورت سوژه می‌افتد.


زمان بیش‌تر Exposure

اگر برای‌تان ممکن نیست که یک منبع نور اضافه کنید٬ پس بهتر است زمان بیش‌تری برای Exposure قرار دهید. این‌کار باعث می‌شود که دقت دوربین بالاتر برود و فوتون بیش‌تری دریافت کند و در نتیجه عکس‌ها روشن‌تر خواهند شد. اما در بدترین‌ حالت این‌کار سبب می‌شود تصاویر تار شوند و ضمنا ماشین‌های پرسرعت در اتوبان‌ها را شبیه خطوط‌ بلند نور می‌کند. برای زیادتر‌ کردن زمان Exposure لازم است که به بخش تنظیمات دستی دوربین بروید و  قسمت افزایش زمان Exposure با نام «S» (و یا نام های دیگر) را پیدا کنید. این گزینه زمان نوردهی یا سرعت شاتر نامیده شده است که درحال حاضر با حرف اختصاری «S» شناخته می‌شود. بیش‌تر اسمارت‌فون‌ها با حداکثر سرعت 1/10 ثانیه عکس می‌گیرند. زمان بیش‌تر Exposure شما را مجبور می‌کند که خودتان را بی‌حرکت و ثابت نگه دارید و اگر این‌کار را نکنید٬ عکس‌های‌تان تار خواهند شد و افکت بوکه به‌خود می‌گیرند!

گذرگاه‌ها٬ ماشین‌ها و آتش‌بازی‌‌ها در آسمان به‌صورت نورهایی درمی‌آیند و بسیار زیبا و خیره‌کننده هستند. لازم به‌ذکر است که برای گرفتن محیطی که به‌وسیله نور ماه روشن‌شده٬ باید زمان نوردهی را تا 30 ثانیه افزایش دهید و این حداکثر مقدار زمان در موبایل‌ها است. اگر در حالت «زمان بیش‌تر Exposure» عکس‌های‌تان نور زیادی از خود می‌تابانند٬ باید ایزو را در حالت اتوماتیک قرار دهید یا این‌که آن را روی کم‌ترین مقدار بگذارید. اگر با انجام این‌کار اتفاق مثبتی نیافتاد٬ می‌بایست تغییری در نوردهی سوژه خود اعمال کنید. البته که زمان بیش‌تر Exposure به تکان‌نخوردن گوشی بستگی دارد و شما می‌توانید با استفاده از لوازم‌جانبی مخصوص کار خود را آسان کنید.


لوازم‌جانبی

هرکسی که زیاد در شب عکس می‌گیرد و به عکاسی در محیط‌های کم‌نور علاقه دارد٬ باید (طبیعتا) این وسیله جانبی را داشته باشد. سه‌پایه! دوربین‌های موبایل٬ کوچک‌تر و سبک‌تر از دوربین‌های حرفه‌ای هستند و دقیقا همین موضوع درمورد سه‌پایه‌ها نیز صدق می‌کند. مثلا شما می‌توانید Gorillapod را با پرداخت تنها 15 دلار خریداری نمایید یا قادرید یک عدد Gorillapod با یک آداپتور بین‌المللی برای تمامی اسمارت‌فون‌ها را یک‌جا با خرج‌ فقط 20 دلار به خانه ببرید. موبایل‌ها و سه‌پایه‌ها به‌راحتی در جیب شما جای می‌گیرند و به‌ سرعت راه‌اندازی می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید٬ اکثر گوشی‌های ساخت شرکت سونی تخت هستند. پس دیگر لازم نیست که برای آن‌ها یک سه‌پایه بخرید و در حقیقت با یک‌تیر دو‌ نشان را زده‌اید!


کلام ‌آخر

شما به‌عنوان یک عاشق عکاسی می‌توانید از بین بسیاری از لوازم‌جانبی‌ یکی را برگزینید تا تصاویرتان در نور ضعیف یا تاریکی، روشن و شفاف شوند. درآخر باید بگوییم که چیزهای جدید را امتحان کنید و با تنظیمات دوربین موبایل‌تان آشنا شوید و عکس‌های بسیار زیادی بگیرید؛ زیرا خود عکس‌گرفتن در کنار خواندن چنین مقالاتی شما را تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای می‌کند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH