استفاده از اسمارت‌فون‌ها باعث افسردگی نوجوان‌ها خواهد شد

هدف از خلق اسمارت‌فون‌ها ساده‌تر ساختن زندگی بشر و کمک به انسان‌ها بود و از حق نگذریم، در بسیاری از موارد آن‌ها وظیفه انسان‌ها را سبک‌تر کرده‌اند. آنها ایمیل‌های ما را ارسال می‌کنند، ما را از خواب بیدار می‌کنند، می‌توانیم توسط آنها از به‌روزترین خبرها مطلع شویم، عکس‌‌های شگفت‌انگیز بگیریم، تاکسی کرایه کنیم، موسیقی گوش دهیم، حتی زمانی که آدرس مکانی را نمی‌دانیم ما را تا مقصد راهنمایی می‌کنند و هزاران کار دیگر!

تقریبا به‌نظر می‌رسد با تمام این ویژگی‌های شگفت‌انگیز و مناسب، گوشی‌های هوشمند دستگاه بدی نیستند و خطری برای ما ندارند. اما این‌بار موضوع متفاوت بوده و طبق مقاله منتشر شده در وب‌سایت The Atlantic، خانم جین توونگ (Jean M. Twenge) تاکید می‌کند که اسمارت‌فون‌ها برای رده‌های سنی پایین بسیار نامناسب هستند و آن‌ها روی افرادی که در سنین نوجوانی به سر می‌برند، اثرات مخرب و منفی مستقیمی را از خود برجای می‌گذارند. در حقیقت او بیان می‌کند بخاطر این‌که نسل جدید تا حد زیادی با این تکنولوژی گره خورده و دائما در حال استفاده از اسمارت‌فون‌ها است، باید منتظر موجی از افسردگی در میان بسیاری از نوجوان‌های امروزی باشیم.

اسمارت‌فون‌ها و افسردگی

در گزارش خانم توونگ از دختر بچه‌ای 13 ساله به نام آتنا آمده است، ما بچه‌ها هیچ‌گونه حق انتخابی برای داشتن یک زندگی بدون استفاده از آی‌فون یا آی‌پد نداشتیم و من فکر می‌کنم که اکثرمان گوشی‌های خود را بیشتر از افرادی واقعی که در زندگی‌مان حضور دارند، دوست داریم. علاوه‌بر این، مقاله موردنظر آمارهای جالبی در رابطه با این موضوع ارائه می‌دهد. یکی از این آمارها از این قرار است که نوجوانان کلاس هشتم، هر هفته بیش از 10 ساعت از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند که این مسئله باعث شده آن‌ها نسبت به افرادی که کمتر از اسمارت‌فون‌ها استفاده می‌کنند، حدود 56 درصد ناراضی‌تر از زندگی خود باشند.

البته این آمار درباره افراد بزرگسالی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند کاملا متفاوت بوده و انتظار می‌رود که حدود 20 درصد از آن‌ها بخاطر نداشتن وضع مالی مناسب و پول کافی (نسبت به افراد ثروتمند) از زندگی خود رضایت نداشته باشند. در واقع این نخستین‌بار نیست که در مقاله‌های مختلف درباره اثرات سو شبکه‌های اجتماعی بر نوجوانان و افراد بزرگسال شنیده‌ایم. امیدواریم که والدین با خواندن این مقالات بیش از پیش برای سلامت ذهنی کودکان و نوجوانان خود تلاش کنند. شما روزانه چند ساعت از اسمارت‌فون‌ها استفاده می‌کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH