چگونه لنزهای سازگار با دوربین‌های نیکون و کانن خود را پیدا کنیم؟

خریدن لنز دوربین برای DSLR‌ها همیشه کار ساده‌ای نیست. دو تولیدکننده برجسته در صنعت دوربین‌های دیجیتال Canon و Nikon، گزینه‌های زیادی را هم برای دوربین‌های با سنسور کراپ‌دار و هم برای دوربین‌های فول‌فریم در اختیارتان قرار می‌دهند. اگر از یک دوربین کانن استفاده می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید که هر لنزی از کانن با دوربین شما سازگاری خواهد داشت.

اما لنزهای ساخت شرکت‌های ثالث مانند سیگما و تامرون اوضاع را کمی پیچیده می‌کنند. این شرکت‌ها نیز لنزهایی تولید می‌کنند که برای مانت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. شما می‌توانید یک لنز 105-24 سیگما را هم برای دوربین‌های کانن و هم برای نیکون پیدا کنید.

ما در این مطلب قصد داریم کمی وضعیت را برای شما شفاف‌تر کنیم و نشان دهیم که دو شرکت کانن و نیکون از چه مانت‌هایی برای دوربین‌ها و لنزهای تولیدی‌شان استفاده می‌کنند.

کانن: EF  EF-S و EF-M

به‌طور کلی دوربین‌های کانن از سه نوع مانت لنز استفاده می‌کنند. مانت اصلی و استاندارد EF و دو مانت مشتق شده و فرعی EF-S و EF-M.

مانت EF در سال 1987 توسط شرکت کانن معرفی شد. این مانت همان چیزی است که این شرکت در دوربین‌های فول‌فریم رده بالای خودش نظیر D Mark IV5 و D Mark II6 از آن بهره می‌برد. هر لنز EF دارای یک موتور فوکوس خودکار داخلی است و اصلا این دو حرف، مخفف Electro-Focus به معنی فوکوس الکتریکی است. شما در محصولات کانن لنزی را با این مانت و بدون قابلیت فوکوس خودکار داخلی، پیدا نخواهید کرد. اما این موضوع در مورد شرکت‌های ثالث صدق نکرده و برخی محصولات آن‌ها برای مانت EF از فوکوس دستی بهره می‌برند. اگر لنزی را مشاهده کردید که برای دوربین‌های کانن عرضه شده و جزییات خاصی از مشخصاتش ارائه نشده، تقریبا می‌توان مطمئن بود که آن لنز برای مانت EF طراحی شده است.

مانت EF-S توسط کانن در دوربین‌هایی با سنسور کراپ‌دار نظیر 7D Mark II ،80D و 1300D استفاده می‌شود. از آن‌جایی که سنسور در این دوربین‌ها کوچک‌تر است، لنزهای این مانت نیز می‌توانند کوچک‌تر و سبک‌تر باشند. یک لنز EF-S بر روی مانت EF کار نخواهد کرد، اما عکس این موضوع صادق نبوده و یک لنز EF بدون هیچ مشکلی بر روی دوربین‌هایی با مانت EF-S قابل استفاده خواهد بود.

مانت EF-M توسط کانن برای استفاده در سری دوربین‌های بدون آینه این شرکت نظیر M100 طراحی شده است. این لنزها فقط و فقط بر روی مانت EF-M قابل استفاده خواهند بود. اگر تمایل به استفاده از لنزهای EF یا EF-S را داشته باشید، می‌توانید با استفاده از آداپتورهای مخصوص آن‌ها را بر روی مانت EF-M نصب کنید.

نیکون: FX و DX

برخلاف کانن، شرکت نیکون تنها یک مانت دارد و آن هم مانت F است که در سال 1959 توسط این شرکت معرفی شد. اما چند نکته در مورد نیکون وجود دارد.

نیکون از دو نوع سنسور در دوربین‌های خود استفاده می‌کند. سنسورهای فول‌فریم FX که در محصولاتی مانند D810 استفاده شده و سنسورهای کراپ‌دار DX که در دوربین‌هایی مانند D500 قابل مشاهده هستند. برای هر کدام از این دو نوع سنسور، لنزهایی با مانت F وجود دارد.

سنسور DX کوچک‌تر بوده و بنابراین محدوده کوچک‌تری از یک صحنه را به تصویر می‌کشد. بنابراین لنزهای طراحی شده برای این نوع سنسور اگرچه قابلیت استفاده بر روی هر دوربینی با مانت F را دارند، اما نمی‌توانند از مزیت سنسورهای بزرگ‌تر در دوربین‌های فول‌فریم بهره ببرند. دوربین‌های فول‌فریم جدید نیکون مجهز به سنسورهای FX، به محض تشخیص این موضوع که شما از یک لنز DX استفاده می‌کنید، فضای خالی کادر تصویر را کراپ (برش) داده و شما در نهایت تصویری با رزولوشن و احتمالا کیفیت پایین‌تری مواجه خواهید شد.

لنزهای FX برای بهره‌گیری از حداکثر پتانسیل سنسورهای بزرگ FX طراحی شده‌اند. این لنزها نیز از مانت F بهره برده و بنابراین می‌توانید از آن‌ها در دوربین‌های کراپ‌دار یا DX نیز استفاده کنید.

نیکون همچنین مانتی برای دوربین‌های بدون آینه در نظر گرفته است. این مانت Nikon 1 نام داشته و لنزهای آن تنها در دوربین‌هایی با همین مانت قابل استفاده خواهند بود. اما شما می‌توانید لنزهای مانت F را با استفاده از آداپتور مخصوص به این دوربین‌ها متصل کنید.

تمام لنزهای ثالثی که برای دوربین‌های نیکون طراحی می‌شوند از مانت F بهره می‌برند. هرچند برخی از آن‌ها ممکن است فقط برای دوربین‌های کراپ‌دار یا DX تولید شده باشند.

شاید پیش خودتان فکر کنید خب من هر لنزی از نیکون را که تهیه کنم می‌توانم بر روی هر دوربینی استفاده کنم! اما متاسفانه همیشه این‌طور نیست. برخلاف کانن که تمام لنزها از موتور فوکوس خودکار داخلی بهره می‌برند، لنزهای نیکون مانند لنز محبوب 50mm f/1.8 این‌گونه نیستند. در عوض این لنزها از موتور فوکوس خودکاری که در بدنه دوربین‌های DSLR رده‌بالا تعبیه شده بهره می‌برند. اما جالب این است که این لنزها AF نام‌گذاری شده‌اند.

تا این لحظه دوربین‌هایی از نیکون که موتور فوکوس خودکار ندارند شاملD5600 ،D5500 ،D5300 ،D5200 ،D5100 ،D5000 ،D3400، D3300 ،D3200 ،D3100 ،D3000 ،D60 ،D40X و D40 می‌شوند. این موارد همگی جز دوربین‌های کراپ‌دار DX سطح پایین هستند. اگرچه امکان استفاده از لنزهای AF بر روی این مدل‌ها نیز وجود دارد، اما عمل فوکوس را باید به‌صورت دستی انجام دهید.

لنزهایی که دارای موتور فوکوس خودکار هستند تحت عنوان AF-S یا AF-P براساس نوع موتور استفاده شده، نام‌گذاری شده‌اند. این لنزها را بر روی هر دوربین DSLR نیکون که قرار بدهید، فوکوس خودکار را همیشه در اختیار خواهید داشت.

استانداردهای موجود در دوربین‌ها و لنزها به‌صورت پیوسته در حال به‌روز شدن و تغییر هستند. اما دوربین‌ها و تجهیزات مرتبط با آن‌ها ممکن است تا چندین سال بدون هیچ مشکلی قابل استفاده باشند. برای مثال اکثر لنزهای ساخته شده در دهه 90 هنوز هم بر روی دوربین‌های مدرن کانن قابل استفاده هستند. این موضوع در مورد نیکون هم صادق بود و هنوز هم تعدادی از لنزهای دهه 70 میلادی بر روی دوربین‌های این شرکت کار می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، نوع مانت دوربین‌ها و لنزهای سازگار با آن‌ها خواهد بود.

1 در مورد “چگونه لنزهای سازگار با دوربین‌های نیکون و کانن خود را پیدا کنیم؟”

  1. سلام خسته نباشید آیا لنز 18 55 af p به d3000 متص میشه و فوکوس اتوماتیک انجام میشه؟من تست کردم نشد دلیلش چی میتونه باشه ممنون میشم جواب بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH