چگونه پیش از دانلود یک فایل، از ویروسی نبودن آن مطمئن شویم؟

اگر نگران آلوده بودن یک فایل در اینترنت هستید، نیازی نیست که آن را اول دانلود کنید و سپس به آنتی ویروس خود بسپارید. بیش از 60 موتور ضدویروس وجود دارند که می‌توانید با کمک یک ابزار از آن‌ها برای اسکن فایل مد نظرتان بهره ببرید. با آی‌تی‌رسان در ادامه همراه باشید.

اسکن یک لینک با استفاده از VirusTotal

برای این کار باید لینک دانلود مستقیم فایل را بیابید. مثلا اگر قرار است یک فایل exe. را اسکن کنید، نیاز به لینک مستقیم همان فایل دارید. برای این‌کار روی لینک دانلود بروید، راست کلیک کنید و در کروم گزینه Copy link address، در فایرفاکس گزینه Copy Link Location و در Edge مایکروسافت، Copy link را برگزینید.

سپس به وب سایت VirusTotal.com که از سال 2012 توسط گوگل اداره می‌شود بروید. روی تب URL کلیک کرده و لینک کپی شده را در باکس موجود پیست کنید. سپس با فشردن دکمه سرچ یا زدن اینتر، اسکن لینک مورد نظرتان آغاز خواهد شد.

VirusTotal فایلی را که به آن داده‌اید دانلود می‌کند و آن را برای اسکن به دست چندین موتور ضدویروس می‌سپارد. اگر افراد دیگری هم اخیرا این فایل را اسکن کرده باشند، می‌توانید نتایج‌شان را ببینید. اگر پیغام No engines detected this URL را دیدید نشان می‌دهد که هیچ یک از موتورهای ضدویروس اشکالی در این لینک و فایل نیافته‌اند. در ضمن با دیدن 0/65 هم این پیام به کاربر داده می‌شود که هیچ یک از 65 آنتی ویروس استفاه شده این فایل را آلوده تشخیص نداده‌اند. البته باید این احتمال را هم در نظر گرفت که ممکن است آلودگی به قدری جدید باشد که تشخیص را برای موتورهای ضد ویروس دشوار کند. پس بهتر است که منابع معتبر را برای دانلود فایل انتخاب کنید.

حالا اگر فایل اسکن شده از نظر یکی از موتورهای ضدویروس دچار مشکل باشد، پیغامی ظاهر می‌شود مبنی بر این‌که برخی از موتورهای ضدویروس تشخیص داده‌اند که URL اسکن شده آلوده است.

در برخی از مواقع ممکن است تمام موتورها بر آلوده بودن فایل اسکن شده تاکید کنند و بعضی اوقات هم تنها بعضی از آن‌ها با فایل مشکل داشته باشند. در این مواقع می‌توانید با اسکرول کردن به سمت پایین، آنتی ویروسی که فایل را مشکل‌دار نامیده، ببینید و توضیحات اضافه و همین‌طور نظرات افراد دیگر را در رابطه با سالم بودن URL، مشاهده کنید.

پس از این‌که کار اسکن تمام شد، می‌توانید لینک Downloaded file را در صفحه VirusTotal ببینید و با کلیک روی آیکون سمت راست لینک، تحلیل‌های بیش‌تر را در رابطه با فایلی که دانلود می‌شود، مشاهده کنید.

متصل کردن VirusTotal به مرورگر

برای آسان‌تر کردن تمام این کارها بهتر است از افزونه این ابزار بهره ببرید و تنها با راست کلیک کردن روی هر لینکی که می‌خواهید و انتخاب گزینه Scan with VirusTotal، کار را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

افزونه این ابزار برای هر سه مرورگر کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر موجود و قابل دسترس است.

اگر VirusTotal می‌گوید که یک فایل خطرناک است، باید از آن دوری کنید. اگر نتیجه متفاوت است و برخی از موتورها فایل را مشکل‌دار و برخی دیگر آن را سالم می‌دانند، باید به مطالعه جزئیات بیش‌تر بپردازید و دریابید که چرا این فایل را آلوده معرفی کرده‌اند.

اگر یک فایلی سالم تشخیص داده شد باز هم باید احتیاط کنید، زیرا موتورهای آنتی ویروس کامل نیستند و ممکن است اشتباه کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH