گجت‌هایی که باید برای در امان بودن از حوادث طبیعی با خود داشته باشیم

طوفان‌،‌ گردباد، زلزله، کولاک، سیل، آتش‌سوزی، خشکسالی، این‌ها همه حوادث طبیعی اجتناب‌ناپذیری هستند که می‌توانند در یک آن، تمام زندگی انسان را نابود کنند و جز ویرانه برای او باقی نگذارند. به طور کل زمین مهربان ما می‌تواند در خیلی از مواقع بسیار بی‌رحم باشد.

اگر قدرت تخریب حوادث طبیعی را دست کم بگیریم، زندگی در یک چشم به هم زدن نابود خواهد شد. نمی‌شود از این حوادث فرار کرد، اما می‌شود با آمادگی، حداقل از پیامدهای ناشی از آن کاست. در این مواقع مهم‌ترین چیز برای انسان جان سالم به در بردن است و برای رسیدن به این امر باید موارد پیشگیرانه رعایت شود و آمادگی‌های لازم به دست آید.

با ما همراه باشید تا با هم وسایلی را که باید برای آمادگی بیش‌تر در برابر حوادث طبیعی و غیرمتقربه با خود داشته باشیم بشناسیم.

جعبه کمک‌های اولیه

مسلما اولین چیزی که در این زمینه به ذهن می‌رسد همین جعبه کمک‌های اولیه است. حفظ سلامتی قطعا مهم‌ترین مساله در زمان وقوع فاجعه است. طبق گفته‌های صلیب سرخ بهتر است موارد زیر را در درون یک جعبه نگه داریم تا در مواقع ضروری بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. البته با این‌که در زمینه محتوای این جعبه بحث‌های زیادی است، اما مشترکاتی هم وجود دارد که در ادامه نام می‌بریم:

  • نوار چسب
  • دستمال ضدعفونی‌کننده و پماد
  • باند (در تمامی شکل‌ها و اندازه‌ها)
  • پنبه
  • ماسک یک‌بار مصرف
  • دارو (استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن، آنتی هیستامین)
  • پد بهداشتی و مداد
  • الکل
  • قیچی
  • گاز استریل (هم بزرگ و هم کوچک)
  • قرص‌های تصفیه آب
  • کیف یا ساک ضد آب
  • کبریت‌های ضد آب

البته بهتر است که در جعبه کمک‌های اولیه از مواردی هم که به خود یا خانواده‌تان اختصاص دارد، استفاده کنید.

بطری‌های تصفیه‌کننده آب

پس از این‌که توانستیم از خطر جان سالم به در ببریم قطعا برای زنده ماندن نیاز به آب سالم داریم. چیزی که در روزهای پس از حادثه دسترسی به آن بسیار دشوار خواهد بود. بهترین کار این است که یک قمقمه ویژه تصفیه آب تهیه کنیم و آن را برای مواقع لزوم نگه داریم. این قمقمه‌ها راگد هستند و قادرند باکتری‌ها، ویروس‌ها و پروتوزوئیدهای آب را تا 99.9 درصد از بین ببرند.

پاوربانک

مسلما چه در زمان حادثه و چه در روزهای عادی، تلفن هوشمندمان مهم‌ترین وسیله همراه‌مان است. به ویژه در زمان حادثه که می‌تواند یک نجات‌دهنده واقعی هم باشد. البته به شرطی که شارژ داشته باشد. پس پاور بانک می‌تواند یکی از آن وسایلی باشد که در مواقع حادثه به کارمان بیاید.

ژنراتور

ممکن است پس از روی دادن یک حادثه طبیعی خانه‌مان سالم بماند، اما تا مدت‌ها برق قطع باشد. پس بهتر است که یک ژنراتور داشته باشیم تا در این مواقع بتوانیم از آن استفاده کنیم. داشتن ژنراتور در شهرهای طوفان‌خیز بسیار توصیه می‌شود.

ژنراتورها انواع مختلفی دارند که می‌توانید بسته به نیاز و توان مالی یکی از بهترین‌های آن‌ها را تهیه کنید.

هیتر گازی

امیدواریم که هیچ‌وقت هیچ کجای دنیا حادثه‌های طبیعی هولناک رخ ندهد، به ویژه در فصول سرد سال. اما می‌دانیم که چنین آرزویی هیچ‌وقت برآورده نمی‌شود. پس بهترین کار این است که لوازم لازم برای رویارویی با این شرایط را از پیش تهیه کنیم. یکی از لوازم به ویژه برای مناطق سردسیر تهیه یک هیتر گازی است.

جامپ استارت ماشین

تصور کنید که قرار است سیل یا طوفان شهر را فرا بگیرد و دولت اعلام کرده که باید هر چه سریع‌تر خانه‌ها تخلیه شوند. در این اوضاع وقتی می‌خواهید سوار ماشین شوید می‌بینید که خودرو استارت نمی‌خورد. پس همراه داشتن یک جامپ استارت واقعا واجب است.

البته توجه کنید که برای دمای هوای زیر 17- سانتی‌گراد ممکن است کارایی این استارترها پایین بیاید. هنگام خرید جامپ استارت به میزان آمپری که قادر به تولید آن است توجه کنید. بیش‌تر خودروهای کوچک تنها به 400 آمپر نیاز دارند. اما شاسی‌بلندها و کامیون‌ها برای استارت به 700 تا 1000 آمپر احتیاج خواهند داشت. میزان آمپری که روی جامپ استارت نوشته می‌شود در واقع بیش‌ترین میزان جریانی است که می‌تواند تولید کند.

چراغ‌قوه یا هد لامپ

اصلا بحث حادثه هم که نباشد هر خانه نیاز به یک چراغ‌قوه یا هد لامپ دارد. حالا در مواقع حادثه این نیاز به ویژه به هد لامپ بیش‌تر می‌شود. هدلامپ به شما اجازه می‌دهد که در هنگام استفاده از دست‌های‌تان، نور لازم را هم داشته باشید. بهتر است هدلامپی که می‌خرید ضد آب و مجهز به لامپ‌های ال‌ای‌دی باشد.

رادیو

رادیو برای مطلع شدن از اخبار و هشدارها در زمان حادثه واقعا نیاز است. بهتر است یک نوع خورشیدی-دستی تهیه شود تا در صورت نیاز، نگرانی از بابت تامین برق آن وجود نداشته باشد. منظور از انواع دستی آن‌هایی است که با هندل کار می‌کنند.

گجت‌های چند ابزاری

داشتن یکی از ابزارهای چند کاره می‌تواند در خیلی از مواقع به ویژه زمان حادثه به کار بیاید. این ابزار در واقع چیزی شبیه به چاقو سوئیسی‌ است که چندین ابزار بیش‌تر هم دارد. سعی کنید هنگام خرید دقت زیادی در انتخاب داشته باشید و نوعی را برگزینید که به اندازه کافی مقاوم باشد.

صندوق راگد

یکی از بدترین چیزهایی که ممکن است هنگام حادثه اتفاق بیفتد این است که وقتی به خانه برمی‌گردیم ببینیم که تمام دار و ندارمان مخصوصا مدارک خیلی مهم از جمله شناسنامه، کارت‌های اعتباری و غیره را از دست داده‌ایم.

واقعا مواجه شدن با این شرایط بسیار سخت است. پس بهتر است در هنگام خرید گاو صندوق یک نوع راگد و مقاوم در برابر حوادث مختلف را انتخاب کنیم.

2 در مورد “گجت‌هایی که باید برای در امان بودن از حوادث طبیعی با خود داشته باشیم”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH