6 دلیل برای آنکه بدانید گوشی‌های ایسوس هیچ‌گاه موفق نمی‌شوند!

برند تایوانی ایسوس را بایستی یکی از شرکت‌های موفق در بخش سخت‌افزار و همچنین عرضه نوت‌بوک دانست که با دارا بودن سهم مناسبی از بازار جهانی و همچنین ایران، توانسته برای خودش اعتباری را به‌دست بیاورد.

پس از گسترش روز افزون مارکت در بخش گوشی‌های هوشمند، این شرکت برای آنکه از قافله سود چنین بخشی عقب نماند، تصمیم گرفت تا به صورت جدی وارد این عرصه شود و با آنکه در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ هم تعدادی گوشی موبایل را عرضه کرده بود اما این بار به‌صورت منظم و با محصولاتی چون پدفون و ارایه گسترده تبلت‌ها، خودش را به یکی از رقبای اصلی بازار بدل نمود.

در زمانی که بازار تبلت‌ها در حال پا گرفتن بود، ایسوس توانست به لطف تنوع زیاد در این بخش، سهم مارکت زیادی را نصیب خودش کند و علی‌رغم وجود مشکلات بسیار زیاد به‌خصوص در بین کالاهای پدفون، فروش خوبی را تجربه کرد.

اما رفته رفته و با کمرنگ شدن تبلت‌ها، این کمپانی تمرکز اصلی خودش را بر روی گوشی‌های موبایل گذاشت و سری ذن‌فون در سال 2014 معرفی شد. عرضه سه مدل ذن‌فون 4، ذن‌فون 5 و ذن‌فون 6 در بدو کار، نشان از عزم جزم این شرکت برای موفقیت در بازار داشت.

اما هرچه گذشت، چه در سطح جهانی و چه در داخل کشورمان، ایسوس نشانی از درخشان بودن قسمت‌های دیگر خودش همچون سخت‌افزار را در کالای موبایل بروز نداد و در مواجهه با رقیبان، یک گام عقب‌تر ماند. همچنین برای آینده محصولات این شرکت هم نمی‌توان کورسوی امیدی را دید و به‌نظر می‌رسد به‌عنوان یک برند درجه دوم در بین بزرگان، تنها به بخش کوچکی از مارکت معطوف خواهد شد.

حال در ادامه می‌خواهیم به شما 6 دلیل را بگوییم تا بدانید چرا گوشی‌های ایسوس در بازار موفق نخواهند بود.

۱- طراحی‌های زشت، تکراری و تهی از تنوع!

اگر تا به‌حال گوشی‌های ایسوس را در دستان خودتان گرفته باشید، وجود حاشیه‌های بسیار زیاد در بالا و پایین نمایشگر، وزن نسبتا بالا، طراحی بسیار ساده و در عین حال زشت آن‌ها، سبب می‌شود تا هیچ نظر مثبتی درباره این محصولات پیدا نکنید!

در روزگاری که کمپانی‌های پیشرو چون سامسونگ و اپل اقدام به تولید گوشی‌هایی با کم‌ترین حاشیه می‌کنند و حتی شیائومی محصولاتش را به سمتی می‌برد که طراحی زیبای آن‌ها سبب فروش بالایش می‌شود، جدیدترین پرچم‌دار ایسوس که به‌تازگی هم عرضه شد، هیچ نشانی از مزایای طراحی ندارد.

نگاهی کوتاه به سری ذن‌فون 4 با وزن زیاد، حاشیه بسیار و طراحی تکراری به‌خوبی نشان می‌دهد که حداقل در این بخش، شما هیچ چیز متفاوت و دوست داشتنی را نخواهید دید. جالب است بدانید در شرایطی که سازندگان اقدام به حذف کلید هوم در جلوی گوشی می‌کنند، ایسوس تازه چنین کلیدی را بر روی محصولاتش کار گذاشته است!

۲- نام‌گذاری‌های عجیب و گیج کننده!

زمانی که نخستین محصولات ذن‌فون با عددهای 4 و 5 و 6 معرفی شد، فلسفه این کار به اندازه نمایشگر گوشی وابسته بود که برای بسیاری این روش منطقی به نظر می‌رسید و بدان عادت کردند. حتی در سال 2015 هم این کار با ارایه مدل‌های جدید با همین روش ادامه یافت اما ناگهان ایسوس تصمیم به تغییر روش کار خود آن‌هم به عجیب‌ترین شکل ممکن گرفت!

در واقع پس از این مدل‌ها تازه گوشی‌های ذن‌فون اولیه متولد شدند و پس از آن نوبت به ذن‌فون 2 رسید و جالب اینجاست پرچم‌دار جدید این کمپانی که ذن‌فون 4 نام دارد، با ضعیف‌ترین محصول این کمپانی در سال 2014 هم‌نام است و در واقع تغییر سبک در نام‌گذاری محصولات سبب شده تا یک سردرگمی عجیب برای خریدار ایجاد شود و حال اگر قرار به ارایه محصولات آینده با نام‌های ذن‌فون 5 و ذن‌فون 6 باشد، دقیقا این پروسه تکرار برای محصولات بعدی نیز انجام خواهد شد.

البته به غیر از این تشابه غیر حرفه‌ای که در کم‌تر کمپانی معتبری می‌توان مشابهی برای آن یافت، پسوندهای بسیار زیاد هم بر گیج شدن کاربر می‌افزاید! نام‌هایی چون دلوکس، لیزر، زوم و پس از آن استفاده از واژه‌های پرو و GO که مکس و سلفی هم بدان افزوده شد، نشان می‌دهد که رویه درستی برای استفاده از اسامی وجود ندارد. جالب است بدانید یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی که چند هفته پیش معرفی شد، ذن‌فون V (وی) نام دارد که اصلا مشخص نیست در چه سگمنت و یا رده‌ای از محصولات این کمپانی قرار خواهد گرفت!

۳- تکیه بر اعداد و خالی از خلاقیت!

اگر نگاهی به دپارتمان ایسوس در بخش‌هایی چون مادربرد و کارت گرافیک بیندازیم، انواع و اقسام فناوری‌هایی را می‌بینیم که این کمپانی را در زمره پیشتازان بازار قرار می‌دهد اما در بخشی چون موبایل، این شرکت تقریبا هیچ حرف تازه‌ای نداشته و تنها یک  دنباله رو در میان سایر شرکت‌هاست!

البته ایسوس تلاش کرده همیشه با بازی کردن با اعداد چون بیشترین میزان رم یا حجم باتری، برای خودش اعتبار بخرد اما در بازاری که این روزها خلاقیت دیگر فراتر از اعداد نمادین و بدون کاربرد سخت‌افزاری قرار دارد، هیچ توجهی به ایسوس جلب نخواهد شد مگر آنکه حرفی واقعی و متفاوت داشته باشد.

تنها نگاهی به محصولات جدید این کمپانی که تازه دوربین دوگانه را بر روی برخی از تلفن‌های همراهش عرضه کرده، به‌خوبی نشان می‌دهد نبایستی چشم امید بر روی خلاقیت و یا ارایه کالای جدید از این شرکت داشت! حتی ایسوس در حد کمپانی‌ای چون پن‌تک هم نبوده تا با طراحی خاص و لوازم جانبی منحصر به‌فرد، بخواهد کمی تفاوت را چاشنی کالاهایش کند.

۴- رابط کاربری که هنوز خام است!

این روزها که تمرکز سازندگان بر روی بالا بردن قابلیت‌های اینترفیس گوشی‌های خودشان قرار دارد، ایسوس همچنان یکی از ابتدایی‌ترین رابط‌های کاربری را بر روی چهره محصولاتش کشیده است.

در ابتدای ورود گوشی‌های این کمپانی به بازار، رسما با همان اندروید خام طرف بودیم که پس از مدت زمانی ایسوس تصمیم گرفت تا با ارایه ZenUI بازی را عوض کند اما تنها یک مقایسه ساده با محصولات پخته سایر شرکت‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد شما با یک اینترفیس خسته کننده طرف هستید که نه‌تنها جذابیت چندانی ندارد، بلکه به‌روزرسانی‌های چندان زیادی هم برای سیستم عامل آن ارایه نمی‌شود.

۵- ایرادات زیاد و مشکلات رنگارنگ

تنها کافی است که سری به فروم‌های خارجی و یا مشتریان گوشی‌های ایسوس بزنید تا متوجه شوید که محصولات این شرکت، ایرادات فراوانی را با خود به همراه دارند و اگر گوشی ایسوس شما تا به حال مشکلی گریبانگیرش نشده، پس شانس با شما یار است!

از ایرادات مطرح شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که البته بسته به مدل گوشی می‌تواند متفاوت باشد.

  • شارژ نشدن باتری گوشی تا انتها
  • غیرفعال شدن ویبره گوشی
  • ارور دادن سیم کارت
  • قطع شدن ناگهانی اتصال وای‌فای
  • مشکلات اتصال با دیتای سیم‌کارت
  • قطع شدن صدای آلارم و نوتیفکیشن‌ها
  • خاموش نشدن صدای شاتر دوربین در هنگام عکاسی

۶- عرضه دیر هنگام در ایران

این مورد مربوط به مارکت کشورمان است که سبب می‌شود تا کاربران به دلیل عرضه دیرهنگام محصولات این کمپانی، رغبت چندانی به تهیه محصولات آن نداشته باشند. بالاخره در مارکتی که سرعت پیشرفت رقبا بسیار زیاد است، قاعدتا عرضه دیرهنگام یک محصول خود دلیلی برای عدم موفقیت آن خواهد بود.

جالب است بدانید که محصولات سری ذن‌فون 3 در اوایل تیرماه امسال و در فاصله 2 ماه مانده به معرفی ذن‌فون 4، به‌صورت رسمی وارد بازار شدند و با توجه به معرفی جهانی آن‌ها در آبان ماه سال گذشته، چنین فاصله زیادی به‌جز ناتوانی واحد موبایل این شرکت در ایران برای عرضه به‌موقع این محصول، هیچ نشان دیگری ندارد.

البته از آنجایی که تیم مدیریت ایسوس موبایل (و حتی واحدهای دیگر آن) در کشور به تناوب تغییر می‌کند، قاعدتا سیاست‌های آن هم دچار تغییر می‌شود، پس وجود این همه تاخیر و حضور کمرنگ که منتهی به پشتیبانی و فروش ضعیف هم خواهد شد، امری دور از ذهن نخواهد بود.

15 در مورد “6 دلیل برای آنکه بدانید گوشی‌های ایسوس هیچ‌گاه موفق نمی‌شوند!”

  1. گوشیای ایسوس با مدلای میان رده میتونه رقابت کنه اما پرچمدارهاش هیچ حرفی واسه گفتن ندارند . فقط باید میان رده و پایین رده بزنه که کاربرا که خیلی براشون ضاهر گوشی مهم نیست شاید بخرنش

  2. من الان یکسالی هست گوشی ایسوس دارم و تو این مدت نه هنگ کرد نه هیچکدوم از مشکلاتی که گفتین داشت. بهتره گوشی رو از مراکز معتبر بخرین تا یک برند رو اینقدر بدنام نکنین.برند ایسوس هم لپ تاپ هم تبلت و هم گوشی های قابل قبول و خوبی داره

  3. موقعی که ایسوس ذن فون ۲ عرضه شد هماهنگ و هم قیمت بود با گوشی A7 سامسونگ البته A7 ساده نه با نامگذاری گیج کننده ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ و مشخصات متفاوت نسبت به سال قبل… بگذریم…
    سی پی یو اینتل 2.3 گیگاهرتز که به هیچ عنوان کم نمیاره و هنگ نمی‌کنه ram 4 که انبوهی از برنامه های همزمان رو می‌تونه پاسخ گو باشه
    گرافیک فوق العاده powerVR که همون سال پرچمدار اپل هم از همین گرافیک استفاده می‌کرد!
    این کانفیگ قادر بود هر بازی دیتا دار بالای ۲ گیگ رو براحتی اجرا کنه
    حالا شما این گوشی رو بذار کنار همرده و هم قیمت خودش از شرکت سامسونگ A7!!!!!
    فکر کردنش هم عذاب آوره!

  4. سلام،والا من تبلت ایسوس رو تا دو سه سال داشتم هیچ مشکلی نداشت، الان هم گوشی زنفون ۲ لیزر دارم که تو قیمت خودش عالیه نسبت به j7 و چیزای دیگه،تازه ایسوس یکی از تنها شرکت هایی که عدد هایی که میزنه درسته،مثلا رم چهار ساسونگ ، سه و نیمه در واقع، ولی ماله ایسوس سه و هفتصد هشتصد هم هست، تازه ایسوس هم اصلا هنگ نمیکنه بعد یه مدت، ولی سامسونگ حتی سری های اس هم بعد دو سه ماه کم کم هنگ میکنه، بعد دوربینش و رابط کاربری هم قابلیت های زیادی داره که گوشی هایی مثل سری j و a سامسونگ ندارن، گوشی های ایسوس خیلی عالین مخصوصا سری زنفون ۳ که حتما پیشنهاد میکنم بخرید ببخشید طولانی شد، ممنون

  5. پوریا عطایی

    با سلام و خسته نباشید ؛

    چند سوال بروز کرد برای بنده که امیدوار بودم پاسخ بدید:
    اگر گوشی ایسوس کلا بد هستند پس چرا خود آی تی رسان مطلب منتشر کرده تحت عنوان “زنفون 3 مکس: یک پاوربانک با قابلیت مکالمه!” و اتفاقا نظرتون توی بررسی تخصصی مثبت بوده.
    اما در خصوص ایراداتی که اعلام کردید تا جایی که به نظرم میرسه پاسخ میدم خدمتتون:
    1- طراحی های زشت، تکراری و تهی از تنوع!: کمپانی هایی که در مقام مقایسه اشاره کردید، سالهاست در زمینه تولید موبایل فعال هستند ولی ایسوس از سال 2014 تازه شروع به کار کرده در این خصوص اما از این موضوع که بگذریم؛ تنوع طراحی گوشی های سری زنفون 2 مثل لیزر، سلفی، دلوکس و …؛ همچنین تغییرات موجود در سری زنفون 3 و حالا هم که تغییرات گسترده ای در سری 4 اتفاق افتاده.
    2- نامگذاری عجیب و گیج کننده: این بستگی به دید شما در خصوص عجیب و گیج کننده بودن داره. البته بنده تا حدی با عجیب بودن نامگذاری موافق اما مطمئنم که نامگذاری برند سامسونگ با اسامی مثل A7 2016، J5Pro 2017 و … خیلی عجیب تره چون شما علاوه بر مدل،باید سری و سال تولید اون رو هم بدونید چون مشخصات هر کدوم از اینها متفاوتن.
    گذشته از این، نامگذاری سری هایی مثل مکس، دلوکس ، زوم و … کاملا هدف مشخصی دارند. به عنوان مثال بنده که نیاز به باتری قوی دارم طرفدار سری مکس هستم.
    3- تکیه بر اعداد و خالی از خلاقیت: در خصوص اینکه فناوری خاصی در گوشی های ایسوس موجود نیست! شاید بهتره باشه به فناوری هایی مثل PixelMaster، SonicMaster، ،Tritech AF و .. اشاره کنم که به صورت انحصاری متعلق به شرکت ایسوس هستند. اما گذشته از این اگر واقعا پیگیر پتنت های فناوری باشید خواهید دید که اکثر محصولات اپل و سامسونگ هم از فناوری های برندهای دیگه استفاده می کنند.
    4- رابط کاربری خام: این رابط که تحت نام ZenUI منتشر شده به نوبه رابط جدیدی محسوب میشه و تغییرات زیادی داشته.طبق اخبار در سری 4 این محصولات به سمت ساده شدن پیش رفته که این کاملا امیدوار کننده است. چون در سری 3 تعداد اپلیکیشن های از پیش نصب شده زیاد بود اما گویا در سری 4 این مشکل رفع شده. این رابط کاربری از رابط برند های مثل هوآووی بسیار کاربر پسند تره و کار کردن باهاش هم لذت بخشه.
    5- ایرادات و مشکلات رنگارنگ: این مورد به صورت طبیعی در تمامی محصولاتی که در تیراژ بالا تولید میشن اتفاق میوفته و برای اثبات نظر بنده کافیه نگاهی به صف های مرکز خدمات سامسونگ، هوآووی و .. بندازید. طبیعیه که یک وسیله الکترونیکی دچار مشکل بشه اما نکته مهم در این قضیه نحوه ارائه خدمات هستش که بنده مطلع نیستم اما تا جایی که میدونم شرکت حامی علاوه بر ایسوس خدمات هوآووی را هم انجام میده .
    6- عرضه دیر هنگام در ایران: اگر تا حدی با بازار ایران و نحوه ورود کالاهای وارداتی آگاه باشید مطلع هستید که سال گذشته در موقعی که این گوشی ها در بازار جهانی ارائه شد، مشکلات گمرکی فراوانی در مقابل ورود گوشی به ایران وجود داشت و پایه های طرح رجیستری در حال پیگیری بود. اما طبعا قبول دارم که ورود دیر هنگام ضربه میزنه به برند ایسوس. اما باید دید برای زنفون 4 هم همین اتفاق میوفته یا نه.

    من به شخصه از گوشی های زنفون 2 و زنفون 3 ایسوس استفاده کردم و واقعا نسبت به قیمتی که پرداختم راضی بودم. اما این خبر شما یه مقدار عجیب بود چون تقریبا یک نوع پیشگویی محسوب میشه فکر کنم. بادی دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

  6. خسته روزگار

    اسامی محصولاتش انقدر مسخره است که هنوز مردم نمیدونند باید با ز بنویسند یا ذ ! اومده ادای اپل رو هم در اورده که محصولاتش آی داره این مثلن زن داره و بعدش فون میاد ! رقیب آی فون الان هست زن فون ! رقیب آی پد الان شده زن پد ! رقیب مک بوک هم که دیگه زن بوک !
    جای ایسوس به این شرکت باید گفت اسکی سوس ! ها ها ها

    1. پوریا عطایی

      خسته جان! باید بجای ز بنویسی ذن ! چون اگه یه سری به سایت انگلیسی و ویدئوهای ایسوس بزنی متوجه میشی دلیل اینکار توی نامگذاری تقلید از اپل نیست. چون طراحی محصولاتشون رو بر اساس فلسفه ذن انجام میدن.

  7. آقا خدایی نقد بیخودی بود من تاحالا دو گوشی ایسوس داشتم هیچکدوم از مشکلاتش رو نداشت همین گوشی الانم زن فون تریمکس دوروز بعد عرضه شدن تو بازار جهانی خریدمش اسمش میگی عجیبه خب از بی سوادی خودته پشتیبانیشم ضعیفه من گوشی قبلیم فون پد سون بود باطریش سوخت دادم گارانتیش برام رایگان عوضش کرد طراحیشم ک میگی زشته خب این ک سلیقه‌ایه به نظرتو زشته به نظر خیلیا قشنگه درضمن میگی تکراریه کجاش تکراریه اخه همین زنفون تری مکس چن مدل داره هرکدومشون ی شکلن

  8. من یه مدل زنفون ۶ رو دو سال پیش گرفتم.گوشی بدی نبود اون موقع اما گوشی جدیداش رو دیدم اصلا خوشم نیومده.اخه کی میاد گوشیای دیگه رو ول کنه و این پاره اجرها رو بخره.

  9. برو خجالت بکش
    من ۱۰ تا گوشی ایسوس عوض کردم هیچ کدوم آخ نگفتن
    تا حالا گوشی ایسوس دستت گرفتی که میای انقد حرف میزنی پشتش
    پردازنده اینتل رو کدوم گوشی دیدی تا حالا
    ۸ گیگ رم پردازشی
    رابط کاربریش که حرف نداره
    ایراداتشم واسه اینه که بلد نیستین باحاش کار کنین
    نگران دیر اومدنش به ایران نباش طرفداراش منتظر میمونن?

    1. عشق فقط پرسپولیس

      خوده مدیره ایسوس هم ۱۰ تا گوشی ایسوس نداشته تا حالا :)))))))
      ۸ گیگ رم؟؟؟ بگو بکنه ۱۶ تا با دو تا گوجه کنارش!!! خوبه تو مقاله هم نوشته بازی با اعداد انگار درسته!!! اصلنم تابلو نیست از کارکنای همین شرکتی!!! اصلنا!!!

      1. من داشتم??
        ولی انگار این آقایی که اومده این نقدا رو کرده
        باباشو یکی از گوشیای ایسوس کشته?
        تو هم احتمالا یکی از کارکنان شرکت سامسونگ یا اپلی که گوشی به مردم میندازن?

    2. شما یکروز، 1 ساعت برو دم در گارانتی ایسوس، ببین چندتا گوشی میاد که همشون ایراد از بردشونه 😀
      رو هوا نپرون برادر

  10. گوشیهای ایسوس غیر از اینکه خیلی زشتن همشون هنگی دارن!! من دو ماه یه گوشیش رو داشتم و خیلی اذیتم کرد!! پشتیبانیشون تو ایران هم رسما صفره!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH