بیت‌کوین

با ویژگی‌ها و کاربردهای بیت‌کوین، مشهورترین واحد پول دیجیتالی تاریخ آشنا شوید

در دنیا، تکنولوژی‌های معدودی هستند که می‌توانند همانند بیت‌کوین، بحث‌های پرشور آنلاین را به‌ راه انداخته و موجبات سردرگمی طیف وسیعی از مردم را فراهم نمایند. این واحد پول مجازی از بیش از 5 سال پیش خود را به‌عنوان جریانی کلیدی مطرح کرد و از آن زمان پیوسته منبع ثابتی برای ابراز علاقه‌ و سردرگمی افراد جامعه بوده است.

اما علاقه به بیت‌کوین در حال حاضر بیش‌تر از هر زمان دیگری است. افزایش قیمت بیت‌کوین به بیش از 4000 دلار، نقطه عطفی بود که خیلی زود، افرادی که مقادیر هنگفتی بیت‌کوین پس‌انداز کرده بودند را میلیونر کرد.

اما چرا؟ آیا بیت‌کوین تصویرگر آینده پولی است؟ آیا اصلا بیت‌کوین، پول محسوب می‌شود؟ کاربرد آن چیست و آیا بایستی به خرید مقداری از آن اقدام کرد؟ با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا از پاسخ پرسش‌های خود آگاه شوید.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین یک پول دیجیتالی است که در سال 2009 ایجاد شد و به‌منظور پرداخت‌های ایمن و پس‌انداز پول که نیازی به بانک‌ها یا اسامی افراد ندارند، از فناوری نامتمرکز استفاده می‌کند. این پول دیجیتالی با محوریت پست الکترونیکی (ایمیل) که روشی برای به گردش انداختن پول است، معرفی شد. این مشابه الگویی است که اینترنت به‌وسیله آن، جریان آزاد اطلاعات را تحقق بخشیده است.

این پول دیجیتالی چگونه کار می‌کند؟

بیت‌کوین در بستری عمومی که بلاک‌چین (blockchain) نامیده می‌شود، کار می‌کند. بلاک‌چین یک رکورد نامتمرکز از کلیه تراکنش‌هایی که توسط کاربران شبکه، به‌روزرسانی و اجرا شده‌اند را نگهداری می‌کند.

برای ساخت بیت‌کوین، کاربران بایستی بلوک‌هایی را روی شبکه ایجاد کنند. هر بلوک با بهره‌گیری از توان کامپیوتر کاربران به‌صورت رمزنگاری شده تولید شده و سپس به بلاک‌چین اضافه می‌شود. با ادامه اجرای شبکه ،کاربران امکان کسب درآمد خواهند داشت.

در این سیستم، بر فرآیند ساخت این پول دیجیتالی محدودیت کمی اعمال شده است که باعث می‌شود ارزش آن افت نکند. سقف تعداد مجاز، کمتر از 21 میلیون بیت‌کوین است. در حال حاضر 15 میلیون بیت‌کوین در حال گردش است و در زمان نگارش این مطلب، هر بیت‌کوین بیش از 4000 دلار (3080 دلار) ارزش داشت.

چه عواملی بر قیمت بیت‌کوین تاثیرگذار هستند؟

قیمت بیت‌کوین از زمانی‌که برای اولین بار در سال 2013 وارد جریان آگاهی عمومی شد، بارها نوسان داشته است. در آن سال و پیش از انحلال نهاد Mt Gox که بزرگ‌ترین مرکز مبادله آنلاین این پول دیجیتالی بود، قیمت آن تا 10000 درصد افزایش یافت. پس از این رویداد، قیمت بیت‌کوین شکسته شد. مدتی بعد بهای آن به آرامی افزایش یافت، اما پس از مدتی مجددا دچار نوساناتی شد.

این موضوع تا حد زیادی بر تنظیم‌کنندگان بازار و رشد سفارشات ابتدایی این پول دیجیتالی که متدی برای جمع‌آوری پول از طریق فروش نمونه‌های رمزنگاری شده است، تاثیر می‌گذارد. بسیاری از اشخاص مردد معتقد هستند که ما در میانه یک حباب بیت‌کوین جدید هستیم. در حالی‌که طرفداران می‌گویند که ما در آغاز مسیر مشاهده رشد آن هستیم.

 

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاموتو خالق مرموز بیت‌کوین و بلاک‌چین است. علی‌رغم تلاش‌های بی‌شمار صورت گرفته جهت افشای هویت فرد یا افرادی که در پشت این نام پنهان شده‌اند، هویت آ‌ن‌ها همچنان مبهم باقی‌ مانده است. روزنامه‌نگاران تلاش‌های ناموفق متعددی را برای آشکار ساختن هویت موسس این پول دیجیتالی انجام داده‌اند. طی رویدادی ویژه در سال 2014، نشریه NewsWeek مجددا منتشر شد و از هویت مرد 64 ساله ژاپنی-آمریکایی با نام دوریان ناکاموتو به عنوان خالق آن یاد کرد. این مسئله که با یک تعقیب و گریز ماشینی به پایان رسید، تحت بررسی موشکافانه قرار نگرفت و ناکاموتوی حقیقی نیز کلیه اظهارات را تکذیب کرد.

جدیدترین کاندیدا فردی با نام کریگ رایت بود که موسس یک آکادمی استرالیایی است و ادعا کرده بود که مخترع بیت کوین است. رایت پست‌های وبلاگی می‌نوشت و مصاحبه‌هایی را با BBC ،Wired و نشریه اکونومیست در سال‌های 2015 و 2016 انجام داد و اظهار کرد که خالق این پول دیجیتالی خود اوست. پس از ناتوانی وی در ارائه اثباتی محکم و بی‌قید و شرط، رایت پیام عذرخواهی خود را بدین شکل ارسال کرد:

من اعتقاد داشتم که می‌توانم برای سال‌ها ناشناس بوده و پشت سر خودم پنهان شوم. اما اتفاقات این هفته مواردی را آشکار کرد و من آماده انتشار اسنادی جهت اثبات اظهارات خود بودم. من شکست خوردم. شجاعت ندارم. نمی‌توانم.

چند نفر از بیت‌کوین استفاده می‌کنند؟

جمعیت کثیری در حدود 5.8 میلیون نفر از کاربران، صاحب کیف پول رمزگذاری شده هستند. براساس تحقیقی از سوی دانشگاه کمبریج، بخش اعظم آن‌ها از بیت‌کوین استفاده می‌کنند.

موارد کاربرد بیت‌کوین چیست؟

این پول دیجیتالی دارای طیف وسیعی از کاربردها شامل شرکت‌های مالی، سرمایه‌گذاری پول نقد و نقل و انتقال پول به‌صورت بی‌هزینه است. بیت‌کوین معمولا با فعالیت‌های مجرمانه‌ای مانند فروش مواد مخدر، جرایم سایبری و پول‌شویی مرتبط می‌شود، زیرا تقریبا غیرممکن است که مالکیت یک کیف پولی بیت‌کوین را به فرد خاصی نسبت دهیم.

این پول دیجیتالی می‌تواند به‌صورت آنلاین و در خرده‌فروشی‌های منتخب در بریتانیا مصرف شود. این خرده‌فروشی‌ها شامل فروشگاه‌های CEX، وب‌سایت Dell، رستوران‌های Your Sushi است. بیت‌کوین می‌تواند در 12 دستگاه خودپرداز نقد شود. سایر افراد به آسانی و به امید دستیابی به ارزش افزوده، بیت‌کوین خود را نگاه می‌دارند تا سودآور بودن این سرمایه‌گذاری را اثبات کنند. بهای این پول دیجیتالی به‌صورت قابل‌توجهی ناپایدار است و هم‌اکنون سرمایه‌گذاران اولیه به سودهای کلانی دست پیدا کرده‌اند.

آیا باید بر روی این پول دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنم؟

این پول دیجیتالی در برابر تقلب و سرقت از طریق تنظیمات نامتمرکز و مستقل ایمن است. علاوه‌بر این، از هزینه‌های مربوط به تراکنش نیز معاف است. همچنین با جهش قیمتی از چند دلار در آغاز سال 2013 به 1100 دلار در ماه نوامبر همان سال، نرخ بازگشت سرمایه مناسبی را برای برخی از سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است. افرادی که 5 سال پیش 2000 دلار سرمایه‌گذاری کرده بودند، اکنون میلیونر شده‌اند.

پس از چند سال، امسال مجددا قیمت دلار افزایش یافت و ارزش بیت‌کوین به رقم نجومی حدودا 4200 دلار رسید. اما افت قیمت در گذشته نیز وجود داشت و جیب مردم را به کلی خالی کرد. در ماه مه، قیمت بیت‌کوین در یک روز، 400 دلار کاهش پیدا کرد.

6 در مورد “با ویژگی‌ها و کاربردهای بیت‌کوین، مشهورترین واحد پول دیجیتالی تاریخ آشنا شوید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH