هدفون‌های مغناطیسی مسطح چگونه کار می‌کنند؟

دنیای دوست‌داران سخت‌افزارها بسیار گسترده است و تجزیه آن در یک جمله کار آسانی نیست. این روزها فناوری به‌نام planar magnetic drivers، هدفون‌های ارزان‌تر و در عین حال با دسترسی بهتر را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما چه چیزی باعث می‌شود تا هدفون‌های مغناطیسی متفاوت‌تر و بهتر از نمونه‌های نرمال آن به نظر برسند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را به شما بدهیم.

هدفون‌های سنتی چگونه کار می‌کنند؟

برای درک بهترهدفون‌های مغناطیسی لازم است تا اطلاعاتی درباره آن‌ها داشته باشید. به عبارت بسیار ساده، درایو یا همان بلندگوی داخل هدفون، توسط نیروی الکترومغناطیس کار می‌کند. در مرسوم‌ترین و ارزان‌ترین مدل دینامیک، یک جریان الکتریکی از طریق یک سیم‌پیچ محکم فرستاده می‌شود. این سیم‌پیچ به مخروط یا دیافراگم متصل است (بخش بزرگ مخروطی شکل از بلندگو که از خارج دیده می‌شود) و توسط یک آهنربای دایره‌ای محاصره شده است.

در زیر تصویر یک بلندگوی استاندارد پویا، جایی که درایو دیافراگم را از طریق حرکت الکترومغناطیسی حرکت می‌دهد، مشاهده می‌کنید.

تنظیم جریان‌الکتریکی سیم‌پیچ موجب حرکت آن به داخل محدوده مغناطیسی دونات‌شکل می‌شود. حرکت دیافراگم، فشرده‌سازی و گسترش ذرات هوا موجب ایجاد امواج صوتی می‌شوند که شما می‌شنوید. کنترل دقیق جریان‌الکتریکی که از طریق سیم‌پیچ جریان می‌یابد، درایو را قادر می‌سازد تا منبع الکترونیکی را به یک موسیقی استاندارد و یا سایر صوت‌ها تبدیل کند.

در درایوهای الکترواستاتیک غیرمعمول و پیچیده، سیم‌پیچ الکتریکی و دیافراگم به یک قسمت واحد متصل می‌شوند. هر دو قسمت با یک قطعه نازک از مواد الکتریکی باردار بین دو ورق فلزی، که یکی مثبت و دیگری منفی است، جایگزین می‌شوند. این تنظیم شارژ الکتریکی از طریق صفحات بیرونی مواد داخلی را بین صفحات مثبت و منفی حرکت می‌دهد و موجب ارتعاش مولکول‌های هوا و در نهایت تولید امواج صوتی می‌شود.

تفاوت صفحات مغناطیسی در چیست؟

درایوهای مغناطیسی، برخی از اصول عملی مابین درایوهای پویا و الکترواستاتیک را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. در یک تنظیم مغناطیسی، بخشی که در واقع صدا را ایجاد می‌کند، یک ماده نازک و انعطاف‌پذیر الکترواستاتیک است که بین لایه‌های بیرونی مکانیسم قرار دارد. اما مانند یک درایو پویا، این دیافراگم، دارای سیم‌های بسیار نازک است که جریان الکتریسیته از آن عبور کرده و لرزش‌های عقب و جلو آن را تنظیم می‌کند.

تصویر زیر دیافراگم تخت با اجزای رسانایی الکتریکی نازک (سبز رنگ) را نشان می‌دهد که در فضایی ثابت مابین آهن‌ربا از هر دو طرف (نارنجی رنگ) معلق است.

آن‌چه که کل عملیات را تنظیم کرده و انجام می‌دهد، مجموعه‌ای از آهنرباهای دقیق و یکنواخت در هر دو طرف مواد دیافراگم نازک و الکتریکی است. از این رو نام lanar magnetic به معنای نقش آهن رباها در یک سطح مسطح به آن‌ها نسبت داده شده است. آهنرباها دقیق برش داده شده‌اند و دیافراگم کاملا در میدان مغناطیسی نگه‌ داشته شده است. این ساختار و لایه‌بندی گسترده و صاف باعث می‌شود قطر هدفون‌های فلزی مغناطیسی بزرگ‌تر از هدفون‌های پویا کامل و تا حدودی نازک‌تر باشد.

مانند یک درایو پویا، صدا در درایو مغناطیسی مسطح با تنظیم جریان الکتریسیته از طریق سیم‌های معلق بین آهن‌ربا تولید می‌شود. اما مانند یک درایو الکترواستاتیک، مکانیزم دیافراگمی به‌طور مستقیم با یک ارتعاش بزرگ و مسطح جایگزین می‌شود و اجازه می‌دهد تا دقت و محدوده بیشتری داشته باشد.

ترکیب این اصول عملیاتی در مقایسه با سخت‌افزارهای الکترواستاتیک بسیار گران‌قیمت‌، باعث می‌شود درایوهای مغناطیسی مسطح، در بلندگوهای کوچک و ارزان‌تر و هدفون‌ها ساخته شوند که هنوز هم می‌توانند صدای بسیار بهتری نسبت به بلندگوها و هدفون‌های معمولی تولید کنند.

کدام‌یک بهتر است؟

درایوهای مغناطیسی از طریق تعلیق دائم و مساوی مواد دیافراگم در میان میدان مغناطیسی هدفون‌ها را در انواع مختلف اعوجاج‌های الکترونیکی و صوتی بسیار مقاوم می‌کند. این قابلیت همچنین زمان مناسب جهت پاسخ‌دهی بسیار سریع را برای آن‌ها فراهم می‌کند. به‌طور ساده، هدفون‌های مغناطیسی، حتی بدون کمک تقویت‌کننده‌های هدفون که هنوز هم برخی از شنوندگان می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند، دارای صدای بسیار دقیق هستند.

ناکامی این هدفون‌ها تنها در زمینه طراحی oomph آن‌ها است که مانند یک درایو پویای معمولی نمی‌تواند صداهای بلندتر و گسترده‌تر علاقه‌مندان به تن صدای باس را ایجاد کند.

مارک‌ها و قیمت‌ها

در چند سال اخیر، هدفون‌های مغناطیسی توسط بسیاری از تولیدکنندگان سخت‌افزارهای صوتی معرفی شده‌اند. به‌طور کلی، قیمت هدفون‌های مغناطیسی از 1000 دلار شروع شده و به چند هزار دلار می رسد، اما بسیاری از تولید‌کنندگان، این هدفون‌ها را برای بودجه زیر 500 دلار طراحی و روانه بازار می‌کنند.

مدل‌هایی مانند Hifiman HE-400s، OPPO PM-3 و Audeze Sine شامل دسته ذکر شده هستند.

5 در مورد “هدفون‌های مغناطیسی مسطح چگونه کار می‌کنند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH