آیا اپلیکیشن اسنپ به تمام محتوای گوشی شما دسترسی دارد؟

بایستی اپلیکیشن اسنپ را که در روزهای آغازین فعالیت خودش تاکسی یاب نام داشت، یکی از پرحاشیه‌ترین استارتاپ‌های ایرانی دانست که با الگوبرداری از سرویس‌های موفقی چون اوبر، توانست در مدت زمان نسبتا کوتاهی با اقبال بسیار زیادی روبه‌رو شده و به‌ عنوان یکی از باارزش‌ترین کسب و کارهای اینترنتی کشور لقب بگیرد.

در ابتدای فعالیت اسنپ، ایرادات زیادی از سوی تاکسی‌رانی و سرویس‌های سنتی حمل و نقل به آن وارد شد، اما از آنجایی که کاربران از این مدل سرویس نسبت به مدل‌های سنتی بسیار راضی‌تر بودند و حمایت دولت نیز به‌درستی پشت سر آن قرار داشت، خوشبختانه توانست به کار خودش ادامه داده و در نقاط مختلف دیگری از کشور نیز آن را گسترش دهد.

پس از آن، بحث‌های زیادی چون امنیت مسافر هم تبدیل به یکی دیگر از چالش‌های این سرویس شد اما تنها با یک مقایسه ساده این سرویس با مدل‌های قبلی، باز متوجه می‌شویم که درصد خطا و همچنین امنیت در سطح بالاتری قرار دارد و صرف رسانه‌ای شدن یک یا دو خبر در مقایسه با هزاران سفر روزانه، معیار درستی جهت سنجش نیست، اگرچه اسنپ با تغییر رویه در گرفتن راننده، به نوعی پذیرفت که این بخش نیاز به بازنگری داشته و بایستی بهبود یابد.

چالش بعدی پیش روی برای این اپلیکیشن، به فیلتر شدن اپلکیشن ویز و البته مجبور کردن رانندگان به حذف آن از روی دستگاه موبایل‌شان باز می‌گشت، امری که از سوی بسیاری به عنوان دخالت در حریم شخصی افراد تلقی شده و بر غیر قانونی بودن آن تاکید کردند. قاعدتا اسنپ چنین کاری را به واسطه درخواست برخی از نهادهای امنیتی و قضایی انجام داده اما اینکه چنین کاری تا چه حد درست است، بایستی با رجوع به قوانین مدنی کشور جستجو نمود.

اما پس از این عمل اسنپ، این سوال در ذهن بسیاری ایجاد شد که اصلا یک اپلیکیشن تا چه حد می‌تواند به اطلاعات گوشی افراد دسترسی داشته باشد؟ اصلا چه نیازی وجود دارد که اسنپ بتواند علاوه بر اطلاعات معمول برای کارکرد برنامه خودش، به موارد شخصی و خصوصی کاربران نیز دست یافته و در مواردی همچون بحث فیلترینگ ویز، به نفع خودش از آن بهره ببرد!

دسترسی‌های اسنپ چیست؟

برای اطلاع یافتن از اینکه شما جهت فعالیت اسنپ چه دسترسی و یا به قولی پرمیشن‌هایی به این برنامه داده‌اید، به راحتی می‌توان از بخش تنظیمات گوشی خودتان به تمام آن‌ها آگاهی یافت.

اسنپ در گوشی کاربران به 3 گزینه اصلی Phone ،Contacts و Location دسترسی دارد که شامل موارد اصلی زیر می‌شود.

  • تمام اکانت‌های موجود بر روی گوشی شما
  • شماره تلفن، آی‌دی گوشی و محل فعال شدن تماس گوشی شما
  • تماس به هر کجا بدون نیاز به اجازه توسط شما
  • تشخیص موقعیت مکانی شما با استفاده از جی‌پی‌اس، وای‌فای یا شبکه‌های مخابراتی

همچنین در بخش سایر توانایی‌های اپلیکیشن، موارد زیر امکان دسترسی دارد.

  • مشاهده  مشخصات نتورک‌های ارتباطی شما
  • دسترسی کامل به نتورک گوشی شما
  • توانایی برای اجازه ندادن به گوشی شما جهت ورود به حالت Sleep
  • دریافت اطلاعات از طریق دیتای گوشی شما از اینترنت
  • کنترل کردن ویبره گوشی شما از طریق تنظیمات
  • اجازه برای نصب و یا غیر فعال کردن شورت کات بر روی صفحه اصلی گوشی
  • مشاهده اتصال دستگاه شما از طریق وای‌فای

با نگاهی به موارد فوق متوجه می‌شویم که اسنپ، دسترسی نسبتا زیادی به اختیارات گوشی دارد اما در آپدیت جدید این اپلیکیشن برخلاف برخی از ویدیوها و مطالب موجود در فضای مجازی، توانایی دسترسی به محتوای دستگاه یا همان استوریج، همچون عکس‌ها یا فیلم‌های شما دیگر وجود نداشته و در واقع این بخش از اختیارات اسنپ، توسط این اپلیکیشن حذف شده است. اما آیا حذف کافی است؟

شاید بهترین کار در این بخش، مقایسه اسنپ با برخی سرویس‌های مشابه باشد که با عملکرد و سرویس‌دهی نزدیک به این سیستم، اختیارات متفاوتی را از کاربر طلب می‌کنند اما در کل همگی، یک نتیجه یکسان که همان فراهم آوردن سرویس سفر است را برای مشتری خودشان فراهم می‌نمایند.

این مقاله را بخوانید: مقایسه 4 سرویس تاکسی آنلاین کشور

دسترسی‌های تپ‌سی چیست؟

تپ‌سی را بایستی بزرگ‌ترین رقیب اسنپ دانست که در جدیدترین به‌روز رسانی خودش، با استفاده از یک رابط کاربری جدید، تلاش کرده تا پا به پای اسنپ پیش آمده و در چند شهر دیگر کشور هم سرویس دهی می‌کند.

تپ‌سی در گوشی کاربران تنها به گزینه اصلی Location دسترسی دارد و فون و کانتکس شامل نیازهای تپ‌سی نمی‌شود.

  • تشخیص موقعیت مکانی شما با استفاده از جی‌پی‌اس، وای‌فای یا شبکه‌های مخابراتی

همچنین در بخش سایر توانایی‌های اپلیکیشن، موارد زیر امکان دسترسی دارد.

  • دسترسی کامل به نتورک گوشی شما
  • توانایی برای اجازه ندادن به گوشی شما جهت ورود به حالت Sleep
  • دریافت اطلاعات از طریق دیتای گوشی شما از اینترنت
  • کنترل کردن ویبره گوشی شما از طریق تنظیمات
  • مشاهده  مشخصات نتورک‌های ارتباطی شما

دسترسی‌های کارپینو چیست؟

بایستی کارپینو را سومین اپلیکیشن معروف در بحث جابجایی مسافر دانست که البته با مجوز از سوی تاکسی‌رانی و تنها با استفاده از تاکسی‌ها، اقدام به جابجایی مسافر می‌‌کند تا به نوعی با ادغام سیستم سنتی و مدرن، جایگاهی تازه در این بین برای خودش و همچنین رانندگان فراهم آورد.

کارپینو با نصب بر روی گوشی کاربر، تنها دسترسی اصلی که دارد همان لوکیشن است، چیزی که پیش از این در تپ‌سی دیده بودیم.

  • تشخیص موقعیت مکانی شما با استفاده از جی‌پی‌اس، وای‌فای یا شبکه‌های مخابراتی

همچنین در بخش سایر توانایی‌های اپلیکیشن، موارد زیر نیز امکان دسترسی دارد

  • دسترسی کامل به نتورک گوشی شما
  • مشاهده  مشخصات نتورک‌های ارتباطی شما
  • مشاهده اتصال دستگاه شما از طریق وای‌فای
  • خواندن اطلاعات مربوط به ساختار سرویس گوگل
  • کنترل کردن ویبره گوشی شما از طریق تنظیمات
  • دریافت اطلاعات از طریق دیتای گوشی شما از اینترنت
  • توانایی برای اجازه ندادن به گوشی شما جهت ورود به حالت Sleep
  • ریستارت کردن اپلیکیشن پس از بالا آمدن گوشی

آیا اسنپ حریم شخصی کاربرش را نقض می‌کند؟

با یک مقایسه بین سطح دسترسی سه اپلیکیشن فوق، مشخص می‌شود که اسنپ با آنکه گزینه Storage را از سطح دسترسی‌های خودش حذف کرده اما همچنان نسبت به دو برنامه دیگر، پرمیشن Phone و Contacts را حفظ نموده که قاعدتا بخشی از حریم شخصی کاربران محسوب شده و ای‌کاش سازنده برای از بین بردن نگرانی‌هایی که این روزها به واسطه دسترسی بیش از حد نیاز برخی برنامه‌ها وجود دارد، اقدام به اصلاح چنین موردی نماید.

در واقع مشخص نیست هنگامی که دو رقیب اسنپ بدون نیاز به داشتن کانتکت‌های تلفن هر کاربر یا تماس بدون اطلاع وی، به‌خوبی قادر به فعالیت هستند، چرا اسنپ درخواست دسترسی به این گزینه‌ها را به یوزر خودش می‌دهد. شاید بهتر باشد جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه، اسنپ هم دسترسی خودش را به حداقل و ضروری‌ترین نیازها از گوشی هر کاربر کاهش دهد.

34 در مورد “آیا اپلیکیشن اسنپ به تمام محتوای گوشی شما دسترسی دارد؟”

  1. بعد از مدتی دوباره اپلیکیشن اسنپ رو نصب کردم. به محض نصب ، اپلیکیشن تپ سی از روی موبایل من ناپدید شد! و موقع استفاده از اسنپ از من دسترسی به مدیریت شماره تماسهای موجود در موبایلم رو به زبان انگلیسی پرسید که من DENYکردم. کسی که ممکنه انگلیسی ش خوب نباشه ممکنه راحت اجازه دسترسی بده! بهشون زنگ زدم گفتند جواب سوالهات رو سایتمونه! نبود والله

  2. درود.
    من شک اساسی به تاکسی های اینترنتی دارم مشخصا اسنپ و تپسی و… من راننده پلاس اسنپ بودم شکر می کنم چند ماهه مسدود شدم…خلاصه می گم قطعا تمام گفتگوها و جر و بحث و… توسط اپ مسافران و راننده شنود میشه اغلب زمانی این شنودها مورد استفاده قرار می گیره که اعلام شکایت بین راننده و مسافر و یا یکی از آنها مطرح شده باشد.

  3. مامورین جذب راننده از طرف اسنپ در سطح شهر آیا صلاحیت این کار را دارند چون خواه ناخواه گوشی آنها باید توسط این مامورین برنامه ریزی شود

  4. سلام خسته نباشید جناب گل کار
    ایا اسنپ بر روی دستگاهای ایفون همهمانند اندروید به همه چیز دسترسی داره؟
    ممنون میشم پاسخ بدهید

  5. سرچ ساده تو نت ویکی پدیا نوشته بود {{این نرم‌افزار توسط یک شرکت استارت‌آپ اسراییلی به نام ویز ایجاد شد }}

  6. سلام دوستان هرکسی میدونه چطور میشه اکانت اسنپ تاکسی رو کاملا دیلیت اکانت کرد بگه لطفااا. با تشکر

  7. من راننده اسنپ هستم
    تصویر برنامه اسنپ رو گوشیم هک شده هر کاری هم میکنم پاک نمیشه
    به صورت مات تصویرش همه جای گوشیم هست
    تا الان کسی اینجوری شده؟

    1
    1
  8. بهنام کامکار

    این دسترسیها کاملاً نیازه و ای کاش امکان ضبط مکالمه و فیلم هم داشت چون این کار پر ریسک هست و احتمال هر نوع رفتار نادرست یا سودجویانه از طرف مسافر یا راننده وجود دارد بطور کلی باید نظارت قوی ودقیق باشد

    12
  9. سلام آقاپیمان
    آیا راهی برای حذف کامل اکانت اسنپ وجود داره؟ چون این برنامه فقط گزینه خروج داره! با خروج دسترسی این برنامه به اطلاعات گوشی قطع میشه؟
    ممنون میشم راهنمایی کامل کنین

    1
    1
  10. سلام دوستان من راننده اسنپ بودم هم ازنظر اخلاق نسبت به مشتری وهم اینکه فعال توکارم داشتم .وخیلی تبلیغ میکردم ی روز صبح دیدم مسدود کردن منو تا اخر عمرا واقعا خیلی بی انصافی کردن منی که هیچ خلافی نکردم وحرفه ای بودم توکارم .اسنپ هیچ تهدی نسبت به راننده بدبخت نداره هرموقع دوست داشته باشع میندازه بیرون.الان تپسی دارم کارمیکنم خیلی بهتره .

    15
    1. بهنام کامکار

      سلام در هیچ جایی بدون دلیل کسی مسدود نمیشه حتما دلیلی داشته شما بررسی کن چرا مسدود شدی برخورد مناسب با مسافر خیلی لازمه اما در حد گفتگو راننده و مسافر مثلا پرسیدن آدرس که به مقصد برسند و تمام نه بیشتر همین تبلیغ کردن چیزی یکی از دلایل مسدودی عنوان شده ممکنه مسافری از تبلیغ خوشش نیاید لغو سفر یا تعداد کم قبول درخواست همچنین استفاده همزمان از تپسی میتونه از دلایل دیگری برای مسدودی باشه و این مهم را در نظر بگیرید اسنپ و تپسی و… هرگز شغل ثابت محسوب نمی شوند بعنوان کار دوم شاید اما جای شغل ثابت را که بتوان پیشرفت کرد به درآمدش وابسته شد نمیگیرن جوانان عزیز باید به دنبال یک حرفه مناسب برای کسب و کار باشند

      7
      10
      1. مسدود کردن بدون مطرح کردن علت کار زشتی است واگر کار نیمه وقت توجیه اقتصادی نداشته باشه بهتر که مسدود بشه

      2. من 6سال راننده آژانس بودم دلایلی که باعث نمره منفی میشود خیلی بی اساس است مثلا صحبت بخاطر مقصد یاتبلیغ کردن راننده یا قیافه راننده شرکت اسنپ باید مسافر را از مورد اطمینان بودن راننده آگاه کند

  11. گودبای پارتی جعفره

    رپورتاژ آگهی تابلویی بود. فکر نمیکنید دوران این مدل نوشتن و … فرض کردن مخاطب دیگه گذشته.
    خفظ مخاطب مهمتر از دریافت تبلیغ هست. مخاطب که بی اعتماد بشه دیگه پول هم میره و دیگه بر نمیگرده.

    1
    2
    1. رپورتاژ به نفع کی؟ این مطلب کاملا بر اساس واقعیات نوشته شده است و هیچ گونه نفع و یا ضرری برای هیچ شرکتی در آن وجود ندارد و اگر موردی اشتباه است، لطفا با مدرک بفرمایید!

  12. چرا کسی نمیگه اینقدر کرایه ها ارزونه
    تکلیف اون راننده بیچاره که ازصبح تا شب داره کار میکنه چیه
    لطفا کمی در فکر کرایه باشین
    خیلی ها دیگه کار نمیکنن بعلت ارزون بودن کرایه

    4
    16
  13. بالاخره یه بانک اطلاعاتی جامع از همه کاربرا داره که میتونه سو استفاده یا استفاده خیلی از سازمان ها رو در پی داشته باشه.
    این رو هم باید در نظر داشت که این ماجرا هم ممکنه مثل ماجرای تجاوز راننده اسنپ به مسافرش از جایی آب بخوره!!!

  14. اسنپ به تمام بخش های گوشی دسترسی داره حتی تازگی اپلیکیشن ویز که ممنوع شده رو نمیتونین استفاده کنین، اپ اسنپ این اجازه رو به شما نمیده، ینی این اپ میتونه ببینه چه برنامه هایی تو گوشی شما وجود داره
    این ینی هنوز به محتوای گوشی شما دسترسی داره

    2
    18

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH