آیا تلگرام در ایران فیلتر می‌شود؟

تجمعات و شلوغی‌های پراکنده اخیر در کشور، زمزمه‌های زیادی مبنی بر فیلتر شدن برنامه‌های پرطرفداری چون تلگرام و حتی اینستاگرام را مطرح کرده است.

تلگرام که اکنون پرطرفدارترین اپلیکیشن کشور است و با اختلاف و نوعی اقتدار، بیشترین حجم ترافیک از اینترنت را نیز به خود اختصاص داده، یک کانال ارتباطی قدرتمند برای کاربران بوده و به‌واسطه وجود گروه‌ها و کانال‌های خبری فراوان، نقش یک رسانه را نیز به‌خوبی ایفا می‌کند.

چندی پیش و در جریان زلزله تهران اشاره کردیم که تلگرام توانست کمک زیادی در آگاه سازی عمومی بازی کند که نشان از فرآیندی مثبت و سازنده داشت، اما در اجتماعات اخیر، به‌نظر می‌رسد که بسیاری این نقش را به منفی تعبیر کرده و خواستار جلوگیری و یا محدودیت در فعالیتش هستند.

یکی از نمونه‌های بارز فعالیت تلگرام که مورد انتقاد مقامات قرار گرفته، وجود برخی از کانال‌های خبری است که وزیر ارتباطات نیز اقدام به فرستادن یک توییت به موسس تلگرام یعنی پاول دورف درباره پیامدهای مخرب آن نمود و پس از ساعتی، شاهد خارج شدن این کانال از دسترسی کاربرانش بودیم، اگرچه ایجاد کانال‌های مشابه و یا موازی، سبب شد که تلگرام نتواند (و یا نخواهد) که همه این موارد را مسدود کند و همین امر، شاید به یک چالش امنیتی تبدیل شده باشد.

همچنین ساعاتی نیز شاهد قطع شدن اینترنت در برخی شهرها و یا مناطق بودیم که این محدودیت‌ها برای اینترنت اپراتورها، به‌صورت شدیدتری اعمال شده و ظاهرا دسترسی به تلگرام و اینستاگرام، حداقل برای ساعاتی در اینترنت همراه مقدور نیست.

آیا واقعا تلگرام مسدود می‌شود؟

شاید جواب به این سوال بستگی به شرایط سیاسی و امنیتی کشور و همچنین نوع رفتار تلگرام در مواجه با مشکلات و درخواست‌ مقام‌های کشورمان داشته باشد، اما هرچه که باشد، این اپلیکیشن توسط چندین میلیون ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نه فقط یک راه ارتباطی، بلکه منبع درآمدی نیز برای آن‌ها محسوب می‌شود. وجود انواع و اقسام کانال‌ها و گروه‌های آموزشی، خبری، تبلیغاتی و… که سبب اشتغال عده زیادی از افراد شده و حتی در بدنه دولتی کشور نیز پایگاه‌های فراوانی دارد، خود نشان می‌دهد که فیلترینگ تلگرام به این سادگی‌ها نخواهد بود.

از سویی بحث فیلترینگ هوشمند که چند سالی درباره برخی از برنامه‌ها مطرح می‌شد، به‌نظر می‌رسد در ارتباط با تلگرام چندان کارا نیست و به‌خاطر امنیت ظاهرا بالای این برنامه، توانایی تغییر و یا محدودیت‌های انتخابی در آن وجود ندارد.

از طرف دیگر اگر تلگرام مسدود شود، آیا اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های جایگزین مناسبی برای آن وجود دارد؟ آیا کاربران راضی به استفاده از یک نرم‌افزار ایرانی خواهند شد و یا آنکه به سراغ گزینه‌هایی چون واتس‌اپ و وایبر خواهند رفت که می‌تواند در صورت وجود مشکلات این‌چنینی، باز هم منجر به ارایه یک راه‌حل مشابه شود!

در هر صورت چیزی که مشخص است، عدم تمایل دولت به فیلتر کردن تلگرام بوده و خارج ساختن چنین اپلیکیشنی از دسترس کاربران، نه تنها بر نارضایتی بسیاری دامن می‌زند، بلکه سبب ساز بیکاری تعداد زیادی شده و برای همین نقش یک شمشیر دو لبه را بازی می‌کند.

نظر شما در این ارتباط چیست؟ در صورت فیلتر شدن تلگرام، آیا گزینه مناسبی برای جایگزین کردن آن در ارتباطات روزمره خود سراغ دارید؟

25 در مورد “آیا تلگرام در ایران فیلتر می‌شود؟”

  1. تلگرام فیلتر بشه فقط میمونه پیام رسان های داخلی ک ماشاالله امنیت ماشاالله . شما برین ی پیام رسان خوب مثل تلگرام درست کنید ما ۲ پا داریم ۲ پای دیگر قرض میکنیم????

  2. فیلتر شدن تلگرام مساوی با شورش،مردم
    خودتون نظرسنجی کنین بینین از این جمعیت ایران
    چند نفر راضی هستند که تلگرام فیلتر شه؟
    اصلا خودتون بگید؟
    ها؟
    ؟
    ……

  3. با همه اونایی که اعتراض کردن موافقم
    ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
    اسلام به ما یاد داد که از حقمون دفاع کنیم ، پس تلگرام هم حق ماست . . .
    ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

  4. توجه توجه
    آهای مردم اصلا نگران نباشین ! این اتفاق غیر ممکنه ! اگه تلگرام فیلتر شه دولت با هجوم عظیم و شورش وصف ناپذیر ملت مواجه میشه ! مطمئن باشین !

    آقای روحانی عزیززززررررر اگه به فکر ملتی لطف کن به فکرشون نباش . آقا سود نمیرسونی ؟ ضررم نرسون ! چی میخوای از جونمون ؟ میدونی با این کار چند میلیون نفرو به خاک سیاه مینشونی ؟ بازم دستتون خالی شد ؟ بجای تلگرام به فکر پیشرفت کشور باشین ! بعضیا کثافت کاری میکنن گناه بقیه چیه ؟

    اصلا آقا هرکی موافقه ???? لایک کنه ????

  5. اخه چه وضعشه تواین مملکت یه تلگرام داریم که اونم میخوان بگیرن واقعا نمیدونم هدفشون از این کارچیه بعد میگن‌چرا جون معتاد داریم چرا جونامون ازدواج نمیکنن کار ندارن چون یه دلخوشی درستو حسابی ندارن تا مردم به یه چیزی دلخوش میشن میان‌میزنن اونانابود میکنن من به عنوان یه شهروند میخوام‌بدونم تلگرام چه ازاری به شما میرسونه نکنه بعضی مخفی کاریای دولتا رو میکنه واقعا بعد میگن چرا نخبه ها میرن خارج از کشور چون اونجا تحصیلش به کناره تفریحاتشم به کناره این دولت ما فقط میخواد مردم‌کار کنن و سرشونا عین‌کپک‌بکن تو برف واز هیچ موضوعی اگاهی کسب نکن میخوام‌بدونم با فیلترینگ تلگرام تکلیف اون‌خانواده ای که سرپرست نداره و یه دختره23ساله با یه مادرسرطانی سرپرست اون خانواده رو به عهده گرفته و خرج شیمی درمانی مادرشا میده یا خرج‌تحصیل خودشا میده چیه این که درامدش فقط از طریق تلگرام بوده نکنه این دولت میخواد این افراد واسه کسب درامد برن تن فرشی کنن واقعا واسه برنامه ریزی این دولت متاسفم

  6. اقا لطفا تلگرام فیلتر نکنین همه چیز میخاین از ملت بگیرین لااقل اینو دیگ بیخیال شین درسته بعضیا کار های منفی میکنن با تلگران ولی بعضیا هم واسه سرگرمی و کارو بار توی تلگرام هستن ملت نابود کردین

  7. عیبی نیست فیلتر کنن تلگرام ایکس الان آمده ضد فیلتر هست اصلا فیلتر نمیشه پیشنهاد میکنم اونو دانلود کنید سرعتشم عالیه ????????????

  8. دوستان تلگرام با فناوری بلاک چاین دیگه عمرا فیلتر بشه خداوکیلی به قرآن کریم قسم خود منم باور نمیکردم
    اما الان چندتا سایت میشناسم که بدون فیلترشکنم میتونی وارد بشی چون این سایت هایی که دیدم الان دارن از فناوری بلاک چاین استفاده میکنن
    و بدون فیلترشکن میتونی وارد سایت بشی و راحت ازش استفاده کنی کاملا معتبرن و اصلا صفحه ی جعلی یا فیکم نیستن
    چون کسایی هی میان میگن ایران میخاد تلگرام فیلترکنه فلان میکنه الان میکنه مگه دست ایناس
    ایرانیا بجای این کارا و فیلترکردن تلگرام بیان روی پیام رسان های ایرانی کار بکنن تا مردم خودشون با پای خودشون
    بیان داخلش ثبت نام کنن و کسب درآمد کنن چت کنن
    زندگیشونو بگذرونن نه اینکه بیان با زور بخوان مردم عذاب بدن و یا مردم و تهدید کنن تلگرام و فیلتر میکنن
    والا اگه واقعا حریم شخصی و امنیت و امکانات شبکه های مجازی ایرانی عالییی باشه اولین نفر خودم داخلشون ثبت نام میکنم
    حالا اینا میان میگن آره میخواییم تلگرام و فیلترکنیم فلان میکنیم آره خیلی از زندگی ها منجر به طلاق شده
    خب برادر من اگه فلانی بخاطر تلگرام از فلانی طلاق گرفته به ما چه ربطی داره ما که نباید جرم اونارو بکشیم
    یه ضرب المثل داریم که میگه آش نخورده و دهن سوخته اما خیالی نیست بنده چون صاحب شرکتم و نصفی از تبلیغات و اجناس بنده از طریق تلگرام فروخته میشه عصبی میشم و ایرانیایی که میخوان آسایش ما مردم و بهم بریزن فحش میدم و نفرین میکنم
    امیدوارم خدا اینارو هدایت کنه که بجای لج بازی یا از بین بردن یک چیز به فکر راه چاره باشن و تولید ملی رو افزایش بدن
    خدا میدونه چند میلیون کالا از خارج از کشور وارد ایران میشه شما میدونید با این پولا میشه چه کارا کرد میلیاردها پول الکی صرف هزینه ی الکی میشه
    واقعا برای ایرانیا و همینطور خودم متاسفم که در یک کشور …. داریم زندگی میکنیم که مردم جز تقلید از غرب کار دیگه بلد نیستن ما چندین هزار سال تمدن داریم اما هنوز از خارجیا عقب افتاده ترین امیدوارم که سال خوبی و سپری کرده باشین
    و سال جدید و به تمام شما دوستان و مردم عزیزم ایران تبریک عرض میکنم
    امیدوارم در این سال جدید تولیدات ملی بیشتر بشه و دست از سر کچل ما بردارن و ما مردم و اذیت نکنن و بیکاری ها ریشه کن بشه
    و تمام جوونا ازدواج کنن موفق باشین
    یاعلی خدانگهدار????????????????????????

  9. خداییش همه چیو از مردم گرفتن از ماهواره گرفته تا همی یکم دلخوشیم تموم شد دیگه هیچ تفریح درس حسابیم تو ای مملکت که نمیشه کرد تلویزیون خودمونم مگه چی داره هر جا میزنی یکی داره وراجی میکنه مثلا برنامه میسازن خیر سرشون . همین تو عیدا و مناسبت ها هم نباید تلویزیون یه برنامه درس داشته باشه؟ ادم روشن میکنه بدتر گریش میگیره تا شاد شه واقعا با چه امیدی موندیم اینجا هیچی فقط اینجا باید مث سگ کار کرد بدون هیچ دلخوشی اخرشم دستت به زور به دهنت برسه والا ما هم معتاد این فضای مجازی نبودیم ولی واس گه گاهی بد نبود

  10. سلام.

    ۱-چرا خودتون و سایتتون درگیر بازی سیاسی و موجی که مسئولان کشوری به راه انداختن میکنین؟
    ۲-چرا شما دامن به خط مشیی که تعیین کردن میزنین منظورم تبلیغ پیام رسان های داخلی!؟
    ۳-بهتون تکلیف کردن تبلیغ اینارو!؟
    ۴-مابه عنوان شهروند این کشور مگه حق نداریم آزادانه انتخاب کنیم پیام رسان خارجی انتخاب کنیم؟
    ۵-بخشی از فعالیت های من تو تلگرام سیو شدن،درآمد دارم ازش.
    چرا مجبور باید مجبور بشم از فیلتر شکن استفاده کنم
    سوای مسائل سیاسی اخیر درکشور

  11. اصلا فیلتر تلگرام کاره خوبی نبود اقای روحانی قول داده جلوی اون همه ملت که دستشون رو دکمه فیلترینگ نمیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH