خنک کردن سیستم

 چگونه از افزایش دمای بیش از حد کامپیوتر جلوگیری کنیم؟

همه ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. در این مقاله قصد داریم برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و متوقف کردن این مشکل در کامپیوترهای رومیزی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

به‌طور منظم کامپیوتر خود را تمیز کنید

این یکی از ساده‌ترین تکنیک‌ها برای متوقف کردن کامپیوتر از گرمای بیش از حد است. شما فقط باید اجزای سخت‌افزاری سیستم خود را تمیز کنید. اگر یک کامپیوتر دسکتاپ دارید، سعی کنید آن را یک بار در هفته تمیز کنید. همچنین اگر از یک لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، کافی است یک بار در ماه آن را تمیز کرده تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که هرگز تمیز کردن فن را فراموش نکنید. اگر گرد و غبار مدام با فن تهویه که برای خنک نگه داشتن اجزای داخلی تعبیه شده است، در ارتباط باشد سیستم تمایل به پراکنده کردن گرمای کمتری دارد که این امر می‌تواند منجر به افزایش دمای کامپیوتر شود. بنابراین لازم است تا جایی که امکان دارد کامپیوتر خود را به‌طور مرتب تمیز نگه دارید.

استفاده از فن تهویه و دستگاه‌های خنک‌کننده بهتر

اگر شما یک کامپیوتر رومیزی دارید که می‌توانید آن را ارتقا دهید و اگر فن خنک‌کننده CPU کافی نیست (آن‌ها دارای امتیاز جریان هوا هستند)، ما توصیه می‌کنیم که از یک فن خنک‌کننده CPU خوب و یا مونتاژ کامل دستگاه‌های خنک‌کننده استفاده کنید.

شما می‌توانید یک فن بهتر و با سر و صدای کمتر را تهیه کنید تا بتواند هوای بیشتری را جا‌به‌جا کند و از این طریق CPU مدت زمان طولانی‌تری خنک بماند. معمولا پردازنده‌های مدرن دارای خنک‌کننده‌های استانداردی هستند که روی آن‌ها نصب می‌شوند.

کامپیوتر خود را به محل خنک‌تری انتقال دهید

باید توجه داشته باشید که یک مکان مجهز به تهویه مطبوع بهترین گزینه برای متوقف کردن گرم شدن بیش از حد کامپیوتر است، بنابراین از نگه داشتن سیستم خود در مکان‌هایی با دمای بالاتر از دمای مطلوب اتاق جلوگیری کنید.

علاوه‌بر این، بسیاری از کاربران، کامپیوتر خود را در فضای بسته‌ای مانند گنجه نگهداری و استفاده می‌کنند که این کار موجب تولید گرمای بیشتر می‌شود چراکه جریان هوا ضعیف است و تهویه به درستی انجام نمی‌شود.

همه ما می‌دانیم که گاهی اوقات قرار دادن رایانه‌ها در جایی مناسب از نظر تهویه ممکن است دکوراسیون شما را بد منظره کند اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که پنهان کردن آن در جای اشتباه می‌تواند دلیلی برای تولید گرمای بیش از حد باشد.

محل نگهداری کامپیوتر با تهویه مناسب باید دمای کمتری نسبت به بقیه اتاق داشته باشد، بنابراین اگر می‌خواهید آن را روی یک قسمتی از مبلمان یا فضای بسته نگه دارید، در نظر داشته باشید که باید تهویه مناسبی را برای آن محل تامین کنید.

استفاده از یک سیستم خنک‌کننده مایع

اگر شما یک کاربر پراستفاده و یا یک گیمر حرفه‌ای هستید که به طور کامل از محدودیت عملکرد سیستم استفاده می‌کند و یا اگر یک کاربر با یک CPU اورکلاک شده باشید، ممکن است به یک سیستم خنک‌کننده مایع نیاز داشته باشید.

این مایع در لوله‌های سراسر سیستم پمپاژ می‌شود تا گرمای اضافی جذب شود و سیستم از مرحله بعد که خنک کردن با دستگاه‌های خنک‌کننده است، خلاص شود. در حالی‌که این روش می‌تواند قوی‌ترین تکنیک برای متوقف کردن افزایش بیش از حد دمای کامپیوتر باشد اما اگر چیزی در مورد تنظیم آن نمی‌دانید، ممکن است تبدیل به یک کابوس شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم از یک دوست یا متخصص که می‌تواند سیستم خنک‌کننده مایع را برای کامپیوتر شما نصب کند، کمک بگیرید.

سیستم‌های خنک‌کننده مایع کاملا بسته و آماده به کار هستند و جز ساده‌ترین راه‌ها برای مقابله با افزایش دمای بیش از حد کامپیوتر محسوب می‌شوند.

نتیجه‌گیری

حالا که شما از راه‌های جلوگیری از افزایش دمای بیش از حد کامپیوتر خود مطلع شدید، بهتر است این کار را در اسرع وقت انجام دهید! اگر شما یک اورکلاکر هستید، حتما نگاهی به اوج دمای پردازنده‌های خود بیاندازید تا دچار مشکل نشوید.

4 در مورد “ چگونه از افزایش دمای بیش از حد کامپیوتر جلوگیری کنیم؟”

  1. مهدی حاجیان

    یک اموزش لطفا برای کم کردن دمای لپتاپ ها بزارید
    من از قسمت power option ماکسیموم پروسس پردازنده رو اوردم پایین مقداری گرما خیلی کم تر شده

  2. گرما خیلی بده برای کامپیوتر مخصوصا لب تاب ها همیشه باید جاشون خنک باشه تا عمر کارکردش نیاد پایین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH