حسگر اثر انگشت یا Face ID؛ کدام‌یک سریع‌تر عمل می‌کند؟!

هنگامی‌که اپل گوشی هوشمند آی‌فون X را راه‌اندازی کرد، بسیاری از مشتریان خود را هیجان‌زده کرد چراکه بر این باور بودند با حجم و تنوع عظیمی از نوآوری‌هایی مانند صفحه نمایش کامل و فیس‌ آی‌دی وارد بازار شده است. اما حقیقت این است که در حال حاضر، فناوری تمام صفحه بر روی چندین گوشی هوشمند مبتنی بر اندروید در حال اجراست و اگر چیزی برای ستایش اپل وجود داشته باشد، همان فناوری تشخیص چهره یا Face ID، است.

اگر از کاربران iOS باشید قطعا اطلاع دارید که این فناوری در برخی موارد به‌درستی و یا ایمن کار نمی‌کند، اما از طرف دیگر، این اولین تکنولوژی تشخیص چهره در گوشی‌های هوشمند با نام تجاری برتر است. بلافاصله پس از آن، بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندروید فعالیت خود را برای به کارگیری این ویژگی شروع کردند.

اما اگر اندروید بخواهد به صورت برابر با اپل رقابت کند، باید با چیزی مناسب انتخاب شود که البته به نظر می‌رسد، در حال حاضر این کار انجام شده است. چند روز پیش، اولین گوشی هوشمند در جهان به نام VIVO X20 Plus UD، که دارای اثر انگشت در زیر صفحه نمایش است، معرفی شد.

به نظر شما آیا وقت آن نرسیده است که این دو تکنولوژی را با یکدیگر مقایسه کنیم؟

از نظر ظاهر، VIVO X20 Plus UD بسیار متفاوت از مدل اصلی نیست. تفاوت اصلی این است که اسکنر اثر انگشت نصب شده در عقب گوشی حذف شده و به جای آن در زیر صفحه نمایش تعبیه شده است. برای استفاده از این تکنولوژی تنها یک صفحه نمایش OLED به همراه پیکسل‌های اضافی RGB با ضخامت 0.68 میلی‌متر قرار داده شده است. شیوه کار این حسگر از تکنولوژی انعکاس فوتوالکتریک گرفته شده که به شرح زیر است:

سنسور اثر انگشت در میان پنل نمایشگر و شیشه تعبیه شده است و با استفاده از فناوری انعکاس فتوالکتریک پنل، می‌‏تواند اثر انگشت کاربران را تشخیص دهد. صفحه نمایش نورساطع شده از طریق پوشش شیشه‌ای را به انگشتان دست می‌رساند. از آنجایی‌که این خطوط متفاوت هستند، نور منعکس شده نیز متفاوت خواهد بود و به دنبال آن تصاویر مختلفی را تشکیل می‌دهند. این برنامه توسط Synaptic توسعه یافته است.

مزایای استفاده از این فناوری در VIVO X20 Plus UD بسیار واضح است. از این پس کاربران مجبور نیستند برای باز کردن قفل گوشی، آن را بلند کنند. همان‌طور که می‌دانید، Face ID آی‌فون X از طریق دوربین جلو کار می‌کند بنابراین شما باید گوشی را بلند کنید تا سیستم کار کند. علاوه‌بر این، می‌توان از این تکنولوژی برای پرداخت از طریق اثر انگشت استفاده کرد. از نقطه نظر فنی، تکنولوژی اثر انگشت تحت نمایشگر باید روند اصلی برای تلفن‌های هوشمند تمام عیار و برتر اندروید باشد. بنابراین بسیار جالب است که ببینیم چگونه با  فیس آی‌دی رقابت می‌کند.

همچنین، باید توجه داشته باشید که تکنولوژی اثر انگشت روی صفحه نمایش، روند کلی گوشی‌های تلفن همراه تمام صفحه اندروید خواهد بود. حال باید دید کدام‌یک از این دو تکنولوژی نظر کاربران را به خود جلب می‌کند؟

3 در مورد “حسگر اثر انگشت یا Face ID؛ کدام‌یک سریع‌تر عمل می‌کند؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH