سازگاری مادربردهای AM4 گیگابایت با پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen Radeon Vega

معرفی پردازنده های Ryzen  از سوی کمپانی AMD، باعث تحولی شگرف در سال گذشته میلادی شد، چنانچه بسیاری از کاربران و علاقمندان به ای‌ام‌دی را به رقابت مجدد با اینتل امیدوار کرد و این بار AMD دیگر تنها در تست‌های رسانه‌ای موفق نبود، بلکه در واقعیت توانست سری Core اینتل را در کارایی به چالش بکشد؛ اما کمی نگذشت که خلا نداشتن پردازنده گرافیکی مجتمع در پردازنده های Ryzen حس شد و بعد از مدت زیاد، این شرکت اخیرا از دو پردازنده جدید مبتنی بر معماری Ryzen که دارای پردازنده گرافیکی داخلی قدرتمند Radeon Vega هستند، رونمایی کرد.

سال‌هاست که پردازنده‌ها با گرافیک مجتمع، تولید و عرضه می‌شوند و توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند که البته  توانایی آن‌ها در حد انجام پردازش‌های بسیار سبک گرافیکی مانند استفاده در رایانه‌های اداری و سیستم های مولتی مدیا خانگی خلاصه می‌شد.

اما AMD برای به چالش کشیدن این موضوع سر انجام پردازنده‌های جدید با استفاده از قدرت چیپ گرافیکی Radeon Vega با کارایی نسبتا قدرتمند را در کنار قدرت پردازشی پردازنده‌های معماری Ryzen و بدون نیاز به کارت گرافیک مجزا را فراهم کرده است.

پردازنده AMD Ryzen 5 2400G دارای 4 هسته و 8 رشته پردازشی و پردازنده AMD Ryzen 3 2200G دارای 4 هسته و 4 رشته پردازشی هستند که از پردازشگر گرافیکی Radeon Vega با معماری 14 نانومتری بهره می برند که بهترین توازن و نسبت قیمت به کارایی را ارایه می‌دهند. همچنین امکان فراهم کردن کیفیت صدای بسیار بالا از راه درگاه HDMI 2.0، پشتیبانی از رزولوشن 2160p به‌صورت 60 هرتز، فناوری HDR در نسبت تصویر 21:9 نیز از دیگر ویژگی‌های این پردازنده‌ها هستند.

گیگابایت به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری AMD همزمان با عرضه این دو پردازنده جدید با معرفی و به روزرسانی بایوس مادربردهای X370 ،B350 و A320 استفاده از این سی‌پی‌یوها را امکان پذیر کرده است.

همچنین گیگابایت با اضافه کردن چاشنی‌های خاص خود استفاده از سیستم های عرضه شده بر پایه AMD و سوکت ‌AM4 را بیش از پیش جذاب کرده است. از جمله این فناوری‌های می‌توان به استفاده از تکنولوژی Ultra-Durable و فناوری اختصاصی Smart Fan 5 به منظور کنترل خنک کنندگی و دفع حرارت، سپر مهار کننده فشار از روی اسلات‌های PCI-Express به منظور بالا بردن مقاومت این درگاه‌ها در برابر خم شدگی  تغییر شکل شکستگی، نرم افزار اختصاصی RGB Fusion به منظور انتخاب رنگ خاص و ترکیب بندی نور پردازی کل سیستم با قابلیت هم‌سان سازی تمامی قطعات دارای این ویژگی و در نهایت اضافه کردن تکنولوژی AMP-UP به همراه توانایی صوتی خاص خود اشاره کرد.

همچنین افرادی که پیش‌تر مادربردهای گیگابایتِ مجهز به چیپست X370 ،B350 و A320 را تهیه کرده‌اند و تنها علاقه‌مند به به‌روزرسانی پردازنده خود هستند، می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت گیگابایت نسبت به دانلود آخرین نسخه بایوسِ مخصوص مادربرد خود اقدام نموده و مادربردشان را با این دو پردازنده جدید AMD سازگار نمایند.

2 در مورد “سازگاری مادربردهای AM4 گیگابایت با پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen Radeon Vega”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH