سافت‌بانک قصد دارد بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان را برای عربستان بسازد

ظاهرا ماسایوشی سون، بنیان‌گذار سافت‌بانک علاقه خاصی به طرح‌های بلند‌ پروازنه دارد و در آخرین مورد از این پروژه‌ها، متعهد به ساخت بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی در جهان شده است. انتظار می‌رود که هزینه اجرای این پروژه بالغ بر صد میلیارد دلار باشد و بعد از آماده‌سازی آن حدود دویست گیگاوات انرژی تجدید‌پذیر قابل بهره‌برداری باشد.

این رقم بیشتر از سه برابر کل تولید صنعت فتوولتائیک در سال 2017 در سراسر جهان خواهد بود. اما نکته جالب اینجاست که سافت‌بانک با دولت عربستان سعودی یادداشت تفاهم همکاری برای ساخت این نیروگاه عظیم خورشیدی در عربستان را به مبلغ 200 میلیارد دلار به امضا رسانده است. این همکاری یکی از بزرگ‌ترین قرارداد‌ها در امر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا محسوب می‌شود. عربستان با انعقاد این قرارداد قصد دارد که بتواند نیاز خود به انرژی را از وابستگی به نفت قطع کرده و به سوی انرژی‌های پاک برود.

در طی اجرای این پروژه، برنامه‌ریزی‌ها برای دست‌یابی به تولید بیش از دویست گیگاوات برق در صحرای عربستان انجام شده و در صورت تحقق این هدف، حجمی از انرژی معادل بیش از صد برابر بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی حال حاضر در دنیا تولید خواهد داشت. این مزرعه خورشیدی در صورت بهره‌برداری می‌تواند انرژی بسیار زیادی که سه برابر بیشتر از ظرفیت کنونی تولید برق در عربستان سعودی است را تولید کند. امروزه بیش از دو سوم نیاز برق عربستان با مصرف گاز طبیعی و مابقی نیز از طریق نفت به‌دست می‌آید.

ماسایوشی سون پیش‌بینی کرده است که با احداث این مزرعه خورشیدی عظیم، حدود صد هزار شغل در عربستان ایجاد شده و تا چهل میلیارد دلار در هزینه تولید انرژی صرفه‌جویی گردد. انتظار می‌رود که این مزرعه تا سال 2020 و با هزینه یک میلیارد دلار به ازای هر گیگاوات و در مجموع با بودجه‌ای دویست میلیارد دلاری به ظرفیت نهایی خود برسد.

5 در مورد “سافت‌بانک قصد دارد بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان را برای عربستان بسازد”

  1. بعد بگین که عربها فلان،عربها بهمان،اونا از پولاشون چطوری استفاده میکنن ما چطوری استفاده میکنیم،درود بر خرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH