بررسی اپلیکیشن ایتا؛ پیام رسانی از جنس تلگرام!

اپلیکیشن ایتا یکی از پیام رسان‎های ایرانی است که در روزهای اخیر تیتر اصلی بسیاری از رسانه‌های داخلی شده و از این پیام رسان به عنوان جایگزین تلگرام اسم برده می‌شود. شاید ضعف سرور پیام رسان‌هایی همچون سروش و یا ضعف امکانات موجود در دیگر پیام رسان‌های داخلی و همچنین عدم کاربرپسند بودن محیط آن‌ها، باعث شده که ایتا شانس زیادی برای دیده شدن داشته باشد، چرا که به طور کلی یک نرم افزار مشابه به تلگرام بوده و حتی بعید نیست که سورس اصلی آن نیز همان باشد.

در این بررسی به طور کلی به معرفی امکانات، ویژگی‌ها و ضعف‌های موجود در این اپلیکیشن می‌پردازیم و بررسی‌های تخصصی‌تر را در آینده‌ای نه چندان دور تقدیم نگاه شما خواهیم کرد ولی در این بررسی به ویژگی‌هایی که معمولا روی آن تاکید شده و توسط مسئولین این اپلیکیشن به آن پرداخته می‌شود، می‌پردازیم.

اپلیکیشن ایتا

چیزی شبیه؟ کپی؟ متفاوت؟ از/به تلگرام!

تمام افرادی که از اپلیکیشن ایتا استفاده کرده‌اند به این موضوع اقرار نمودند که ایتا دقیق و عین به عین همانند تلگرام طراحی شده است و ذره‌ای بین ایتا و تلگرام تفاوتی وجود ندارد و تنها مورد متفاوت این دو اپلیکیشن، صرفا رنگ اپ و لوگوی استفاده شده در آن است که خب بدیهی بود این اتفاق بیفتد!

شباهت اپلیکیشن ایتا به تلگرام به قدری زیاد است که بسیاری از کاربران ایتا را با نسخه‌های غیررسمی تلگرام اشتباه گرفته و حتی زمزمه کپی بودن ایتا از همین نسخه‌های غیررسمی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند ولی این موضوع به صورت کلی توسط مسئولین اپلیکیشن ایتا رد شده و مدعی برنامه نویسی از پایه این پیام رسان هستند.

جالب است بدانید که به طرز عجیبی روند فعالیت ایتا ما را به یاد فعالیت فنی ویسپی نیز می‌اندازد با این تفاوت که ویسپی پس از ایرانی شدن، تا لحظه آخر ایرانی بودنش انکار شد ولی ایتا از همان لحظه ابتدایی فعالیت که از سال 96 آغاز شده بود، یک پیام رسان ایرانی معرفی گردید.

طبق مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر منتشر شده است و بررسی‌هایی که انجام دادیم، صحت این صحبت تایید می‌شود که گویی ایتا همان ویسپی است که صرفا تغییرات مربوط به تغییر برندینگ در آن اعمال شده و در ظاهر نیز شبیه تلگرام شده است. این مورد وقتی جدی می‌شود که کدهای سایت ایتا را بررسی نمایید. کدهای سایت ایتا به طور اخص، دارای کلمات و کدهایی از سایت ویسپی است که بدیهی است در نسخه جدید سایت متوجه آن شده و حذف نموده‌اند ولی وجود سایت‌هایی مثل سایت آرشیو به خوبی موید این موضوع است.

شاید در کوتاه مدت بتوان گفت، اگر نکته‌ای بتواند کاربران معمولی ایرانی را به سمت ایتا روانه کند، همین کپی بودن بیش از حد ایتا به تلگرام باشد ولی در بلند مدت قطعا این موضوع مانع ادامه فعالیت و پیشرفت آن خواهد شد چرا که نبود هویت اختصاصی برای این اپلیکیشن، قطعا در آینده به ضرر این پیام رسان ایرانی خواهد بود.

ربات هوشمند؛ چیزی شبیه تلگرام!

دیگر ویژگی اپلیکیشن پیام رسان ایتا، امکان ایجاد و راه‌اندازی ربات‌های هوشمند است که همانند اپلیکیشن محبوب ایرانی‌ها یعنی تلگرام، کاربران می‌توانند نسبت به راه‌اندازی ربات اقدام کرده و با این قابلیت بسیاری از نیازهای تجاری یا غیرتجاری خود را مرتفع نمایند.

کاربران می‌توانند با طراحی دستیارهای هوشمند و واسط‌های برنامه نویسی، خدمات مختلفی را به مشتریان و مخاطبین خود ارایه دهند. البته به دلیل تازه کار بودن این پیام رسان، نتوانستیم عملا با تست یک ربات کامل و جامع، فعالیت این ویژگی را بررسی کنیم ولی به نظر نمی‌رسد در فعالیت این امکان، مشکلی وجود داشته باشد.

گروه‌های کاربری و کانال‌های اجتماعی در پیام رسان ایتا

از امکانات اپلیکیشن ایتا می‌توان به امکان ایجاد گروه و ابرگروه‌های مختلف اشاره کرد که قابلیت حضور 5000 نفر را به صورت همزمان فراهم کرده و کاربران به راحتی می‌توانند این موارد را ایجاد کرده و آن‌ها را مدیریت نمایند.

نکته جالب در بررسی‌های ما این بود که مسئولین اپلیکیشن ایتا یک امکان جالب را مهیا نموده‌اند که کانال‌های موجود در تلگرام که در سامانه وزارت ارتباطات ثبت شده‌اند، بدون نیاز به اقدامات فنی خاص و صرفا با احراز هویت مدیریت کانال، به اپلیکیشن ایتا منتقل می‌شوند که باعث می‌شود جذابیت استفاده برای مدیران کانال‌های بزرگ افزایش یافته و به راحتی بتوانند تصمیم به انتقال از تلگرام بگیرند.

در مورد دسترسی‌های موجود در بخش مدیریت کانال و گروه‌های کاربری نیز باید بدانید که اکثر دسترسی‌های معمول موجود در تلگرام در این اپلیکیشن نیز وجود داشته و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

هزینه اینترنت اپلیکیشن ایتا تخفیف 50 درصدی دارد

یکی دیگر از ویژگی‌های استفاده از اپلیکیشن ایتا استفاده از اینترنت ارزان قیمت است که معضل اصلی بسیاری از کاربران تلگرام بوده و حجم بسیار بالایی در آن مصرف می‌شود. اما این موضوع در اپلیکیشن ایتا حل شده و با تخفیف 50 درصدی ارایه شده، هزینه مصرفی کاربران کم می‌شود.

البته ایتا در برابر اپلیکیشن سروش که توانسته با رایزنی‌های مختلف، هزینه اینترنت مصرفی کاربرانش را به صفر برساند، قطعا شکست می‌خورد ولی به دلیل عدم اعتماد بسیاری از کاربران به سروش، این امکان ایتا و شانس جایگزین شدنش با تلگرام، این ویژگی جذاب را برای کاربران ارزشمند می‌کند.

نسخه‌های مختلف در پلت‌فرم‌های معمول

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل ذکر برای اپلیکیشن ایتا وجود نسخه‌های مختلف برای پلت‌فرم‌های مورد استفاده است. بررسی‌های ما از نسخه مرورگر و نسخه ویندوز این اپلیکیشن نشان می‌دهد که مسئولین ایتا به خوبی به مشکلات موجود در نسخه‌های مختلف اپلیکیشن پیام رسان سروش، بله و …. پی برده و نسبت به طراحی بهتر نسخه‌های مختلف اپلیکیشن خود اقدام نموده‌اند که بررسی‌های ما از بهتر بودن و برتری این اپلیکیشن نسبت به دیگر برنامه‌های پیام رسان ایرانی حکایت دارد.

کانال‌های درختی بی‌نظیر اما غیر فعال!

یکی از ویژگی‌هایی که در سایت رسمی اپلیکیشن ایتا به آن اشاره شده است، امکان و ویژگی کانال‌های درختی است چرا که در صورت فعال شدن این امکان، ایتا می‌تواند برای مدیران کانال‌ها و حتی سایت‌های خبری جذابیت بیشتری نسبت به تلگرام پیدا کرده و از یک مزیت نسبی فوق‌العاده برخوردار شود.

در این ویژگی کاربران می‌توانند با ساخت کانال‌های مختلف تو در تو و دسته بندی کردن کانال‌های ایجاد شده، همانند یک سایت کامل از انتشار یک‌جای تمامی مطالب با موضوعات متنوع جلوگیری کرده و برای هر موضوع یک کانال زیرمجموعه ایجاد نموده و همانند یک سایت به صورت منو در اختیار کاربرانش قرار دهد. با استفاده از این امکان، کاربران یک کانال دیگر نیاز نیست برای مشاهده اخبار سیاسی، تمامی اخبار ورزشی و اجتماعی و … را مشاهده کنند و کانال‌ها می‌توانند به صورت تخصصی روی تولید محتوای بهتر و تخصصی‌تر تمرکز کرده و خدمات بهتری به کاربرانشان ارایه دهند.

بخوانید: 6 دلیل برای آنکه از پیام رسان ایتا استفاده نکنیم

این امکان فعلا به صورت یک ویژگی در سایت رسمی ایتا ذکر شده ولی در جستجوهای ما در این اپلیکیشن مشاهده نشد و شواهد نشان می‌دهد فعال شدن این ویژگی نیازمند گذر زمان است.

فضای ابری و اختصاصی هوشمند برای کاربران

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل ذکر برای اپلیکیشن ایتا، فضای ابری موجود در آن است که کاربران می‌توانند با آپلود فایل‌های خود، از این فضا به عنوان یک حافظه اینترنتی استفاده کرده و در هر جای دیگر و در هر پلت‌فرمی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. ابری بودن این امکان به کاربر اجازه می‌دهد تا فایل‌های آپلود شده از طریق موبایل را در نسخه مرورگر یا نسخه ویندوز مشاهده کرده و یا در هر کجای دنیا بتواند آن‌ها را دانلود نماید.

محدودیت خاصی برای این بخش مشاهده نکردیم و سرعت دانلود و آپلود در آن نیز خوب بوده و کندی موجود در بعضی دیگر از اپلیکیشن‌های پیام رسان داخلی در ایتا مشاهده نمی‌شود.

نکته: اپلیکیشن ایتا دارای امکانات و ویژگی‌های زیادی است که می‌توانستیم به نحوه کارکرد و کار با این اپلیکیشن بپردازیم ولی شباهت بی حد این نرم افزار به تلگرام و آشنایی کامل کاربران ایرانی با پیام رسان محبوب، ما را از بیان مطالب تکراری منصرف کرد. در مطالب بعدی به مزایا و معایب این اپلیکیشن خواهیم پرداخت و مقایسه‌ای بین ایتا و سایر پیام رسان‌های داخلی انجام خواهیم داد.

ضعف‌های موجود در اپلیکیشن ایتا چیست؟

به طور کلی اپلیکیشن ایتا به دلیل کپی بودن کامل آن، اشکالات چندانی نداشته و شاید بتوان گفت یک اپلیکیشن پیام رسان ایده‌آل برای کاربران ایرانی است ولی بعضی از اشکالات موجود در ایتا به شرح زیر است:

    • کندی‌ها و قطعی‌های بسیار اندک موجود در آن آزار دهنده است. البته این قطعی و کندی در مقایسه با اپلیکیشن‌های دیگر مانند سروش و گپ بسیار ناچیز بوده ولی اپلیکیشنی که داعیه رقابت با تلگرام دارد، این مقدار از قطعی و کندی در عملکرد برای آن بسیار زیاد است.
    • نبود امکانات مختص کاربران ایرانی همانند سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان مانند گپ و بله و سروش که امکانات جانبی مالی ارتباطی و سرگرمی ایرانیزه شده در اختیار کاربران قرار می‌دهند که نرم افزار را کامل‌تر می‌کنند.

130 در مورد “بررسی اپلیکیشن ایتا؛ پیام رسانی از جنس تلگرام!”

  1. خیلی خوب انسان های دروغگو کارشون رو می‌کنند اگه ایتا کپی تلگرام هست پس چرا خیلی از امکانات تلگرام رو نداره؟ مثل همین ربات. شما میگی و مردم بدون اینکه برن تحقیق کنند حرف شما رو باور می‌کنند.

    1
    7
  2. واقعا برام سواله، چرا نرم افزار واتس آپ رو ما داریم، ولی تلگرام فیلتره؟

    یا چرا چیزی که به این خوبی ساخته شده، ما باید بریم کپی بسازیم از روش

    یا شما از قوانین کپی رایت و اینترپل بی خبرید، یا یه چیزی هست که می خوایید کسی ازش خبردار نشه

    در هر صورت آزموده را آزمودن خطاست، وسلام

    6
    1
    1. ***** عزیز سلام ! اولا گفتید کپی رایت . خب باید بگم ***** جان توی چیزی که وارد نیستی دخالت نکن که ضایع نشی . اولا کهع نرم افزار های انلاینی مثل پیامرسان ها دو قسمت دارن . سمت سرور و سمت کاربر . درمورد قسمت سمت کاربر تلگرام این رو باید بدونید که به صورت اوپن سورس هست و هر کسی میتونه ازش استفاده کنه توی نرم افزار خودش چون خودشون به صورت رایگان کد های سمت کاربر رو گذاشتن پس کپی رایت درمورد این و پلیس اینترپل صدق نمیکنه . در مورد سمت سرور هم باید بگم که به صورت اوپن سورس نیست ولی کسی اگر بخواد ازش کپی کنه باید سرور های تلگرام رو هک کنه بعدش کد ها رو از اونجا کپی کنه که اگر یه همچین کاری کرده باشن خب پس امنیت تلگرام کجاست ؟ بعدش هم هر کس همچین کاری کنه فقط کپی نمیکنه میزنه خود سرور هم خراب میکنه .

      2
      2
  3. خیلی برنامه مزخرفیه چون من وقتی میخوام وارد برنامه بشم هی میزنه سروراش درحال بروز رسانی

  4. پیام رسان خیلی خوبی هست خیلی از اشکالاتش هم رفع شده باید باز هم فرصت بدیم مگه اون تلگرام اسراییلی از همون اول مثل الان بود تازه با اون همه حمایت قدرتهای سیاسی و پولی ولی ایتا حتی دولت و ملت خودمونم همایتش نمیکنند

    1
    7
  5. سلام من از ایتا خیلی راضیم سرعتش خیلی خوبه بر خلاف نظر دوستان تا اونجایی که بتونم از ایتا تبلیغ میکنم تا جایگزین تلگرام بیگانه بشه به نظر من ایرانی میتونه متکی به خودش باشه و دست به سمت اجنوی دراز نکنه

    2
    8
  6. دقیقا شبیه تلگرامه.
    فقط یه زره کنده که اونم طبیعیه.
    باید فرصت بدیم تا قشنگ استارت بخوره.

  7. فعلا کاربر جدید نمی گیره و پیامک نمیاد (97/2/13) هنوز کاربری نداره گورخیده، چون ربات داره برای من خوبه تا ربات هامو انتقال بدم ولی در کل کانال هایی خبری و… که در تلگرام هستن و به صورت گزینشی میل ندارند کاربرا بهش دسترسی داشته باشن اصلا بهش راه پیدا نمی کنن، در هر صورت بعذ از بررسی دسترسی ها و شناسایی کرم های احتمالی (به غیر از جمع آوری اطلاعات شخصی که تلگرام می کرد و این ها برای اطلاعات و سپاه برای دسترسی آسانتر دسته بندی هم می کنند) میشه روش فکر کرد

  8. چرا کد فعالسازی نمیاد؟؟؟

    بابا تلگرام از اون ور جهان سریع کد فعالسازی رو میده شما تو ایران نمی‌تونید!!!

    ۳روزه دارم امتحان میکنم ولی کد فعالسازی نمیاد؟؟؟

    چرا؟؟؟؟

    کسی میدونه؟؟؟

    1
    3
    1. ?????? دوست عزیز تلگرام از اون ور دنیا کد نمیرفسته . تا قبل از فیلرت که توی ایران هم سرور داشت . در کشور های عربی خلیج فارس هم سرور دارن . شماره هم تلگرام فقط مثل شما یه پیامک میفرسته . اون شرکت ارائه دهنده خدمات موبایل مثل ایرانسل و همراه اول هست که پیامک حاوی کد رو برای شما از کشور های عربی خلیج فارس میارن برای شما

  9. من که بهش اعتماد میکنم و ازش استفاده میکنم. اگه اشکالی داره منتظر بهبودش میمونم و با استفاده ازش از مهندسای کشور خودم حمایت میکنم. امیدوارم اعتماد کردن به خودمون رو یاد بگیریم.

      1. دیگه چرت و پرت نگید . اخه دوروز نصب ؟ چی زدی؟ وات فاز؟ اصلا گوشی شما دو روز پشت سر هم میتونه روشن باشه ؟ در ضمن اگر هم راست گفته باشید مشکل گوشی خودتون هست نه نرم افزار . درمورد کد هم به لطف دولت عزیز بخطار نبود حمایت دیگه سرور هاشون نمیکشه کاربر بیشتر بپذیرن . صبر له تا بتونن ارتقا بدن سیستم هاشون رو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH