هواوی در حال توسعه یک سیستم عامل جدید و اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند است

هنگامی که صحبت از سیستم ‌عامل‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند به میان می‌آید تنها دو گزینه وجود خواهد داشت: اندروید و iOS. در دهه‌های گذشته چند انتخاب دیگر نیز وجود داشت که به مرور یا کلا از بین رفتند یا امروزه کنار گذاشته شده‌اند. به همین دلیل هواوی با اعلام خبر توسعه یک سیستم عامل جدید مخصوص گوشی‌های هوشمند همه را شگفت‌زده کرده است.

هواوی

در حقیقت از زمانی که ایالات متحده، شرکت ZTE را از خرید قطعات مورد نیازش از آمریکا محروم کرده، اتفاقات زیادی در جریان بوده است. حتی انگلستان ZTE را به عنوان یک خطر علیه امنیت ملی خود شناخت و از آن بدتر اینکه مجوز استفاده از سیستم عامل اندروید را نیز از دست داده است. در این بین با افزایش تنش‌های بین دولت آمریکا با دولت چین، موج تحریم‌ها دامن‌گیر دیگر شرکت‌ها نیز شده است. به طوری که اخیرا نیز وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام نمود که شرکت هواوی را به اتهام نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران مورد بررسی و نظارت بیشتر قرار داده است و در صورت اثبات این اتهام، آنها را نیز همانند شرکت ZTE، مشمول مجازات‌هایی قرار خواهد داد.

این تهدیدات و اتهام‌زنی‌های گاه و بیگاه آمریکا سبب شده است که این غول فناوری نیز به فکر راه‌کار‌هایی برای مقابله با تحریم‌های احتمالی آمریکا بیافتد. در این گزارش گفته شده که هواوی بعد از سال 2012 که آمریکا آنها را متهم به جاسوسی نمودند، کار توسعه این سیستم عامل جدید را آغاز کرده تا در صورت ممنوعیت استفاده از اندروید بتواند به‌راحتی این مشکل جدی را رفع کند. نکته جالب اینجاست که هواوی نه تنها یک سیستم عامل موبایلی و تبلت را توسعه داده است بلکه از توسعه یک سیستم عامل دسکتاپ نیز غافل نبوده و توانسته در این راه نیز به موفقیت‌های خوبی برسد.

توسعه این سیستم‌ عامل‌ها به دستور شخص رن ژنگ‌فای، مدیر و بنیانگذار هواوی آغاز شده است. البته هنوز از این سیستم عامل رونمایی نشده و گفته می‌شود همچنان در حال کار بر روی رابط کاربری و ظاهر آن هستند تا مانند اندروید شکیل و زیبا از آب درآید. از طرف دیگر نیز این سیستم عامل‌ها هنوز از پشتیبانی توسعه‌دهندگان و طراحان اپلیکیشن برخوردار نیستد.

هواوی

با این اوصاف باید گفت که وضعیت هواوی نسبت به ZTE بسیار بهتر است؛ زیرا در صورت اعمال تحریم از سوی ایالات متحده، متکی به قطعات آمریکایی مخصوصا پردازنده‌های کوالکام نیست و خود قادر به رفع نیاز‌های جاری با تولید پردازنده‌های قدرتمند کایرین است. حتی اگر تحریم‌ها شدت بگیرند و حق استفاده از سیستم عامل اندروید نیز از آنها سلب شود، باز هم می‌توانند با خیالی راحت از سیستم عامل ساخت خودشان بهره بگیرند. اما در حال حاضر همچنان متکی به اندروید گوگل هستند.

پس فعلا باید به انتظار اعلام نتیجه تحقیقات وزارت دادگستری ایالات متحده بمانیم و ببینیم آیا هواوی تحریم خواهد شد تا شاهد رونمایی از سیستم عامل جدیدی در دنیای گوشی‌های هوشمند باشیم یا خیر؟!

4 در مورد “هواوی در حال توسعه یک سیستم عامل جدید و اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند است”

  1. من میگم یعنی دمش گرم وقتی آمریکا تحریمش کرد اونم میاد از سیست عامل جدیدش رونمایی میکنه بعد به قول معروف دهن آمریکا با یک من نمک شور نمیشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH