بررسی هواوی Y7 پرایم 2018: آقای ارزان قیمت!

بررسی هواوی Y7 Prime 2018؛ میان‌رده‌ای خاص، جذاب و خوش ساخت، در قامت یک پرچم‌دار!

با توجه به بالارفتن رنج قیمتی گوشی‌های هوشمند، این روزها میان‌رده‌ها هم قیمت پرچمداران سابق هستند و در حال حاضر فروش آن‌ها نسبت به محصولات سطح بالا با افزایش مواجه شده است. یکی از کمپانی‌های پیشرو در زمینه ساخت این دستگاه‌های مقرون به‌صرفه، هواوی نام دارد که حالا شرایط بازار کشور را به خوبی درک کرده و دستگاهی اقتصادی را معرفی کرده است. Y7 پرایم چند روزی هست که مهمان خانه ما شده و فرصتی دست داده تا از نزدیک با آن کار کنیم. اگر می‌خواهید بدانید که اقتصادی‌ترین گوشی این روزهای بازار چه چیزی در چنته دارد، با آی‌تی‌رسان و بررسی هواوی Y7 پرایم 2018 همراه باشید.

طراحی

یکی از ویژگی‌هایی که هواوی در رابطه با Y7 پرایم عزیز تاکید زیادی برروی آن دارد، طراحی به‌روز و بدنه خوش ساخت است. همچون اکثر مدل‌های امروزی، این میان‌رده چینی نیز از نمایشگر کشیده ساخته شده که از آن با نام FullView یاد می‌کنند. نمایشگری که ظاهر کلی دستگاه را تغییر داده و آن را نسبت به نمونه‌های معرفی شده در سال گذشته، درازتر نشان می‌دهد. خوشبختانه (یا شاید متاسفانه) بر خلاف پرچمداران هواوی خبری از ناچ (بریدگی بالای نمایشگر) در این مدل نیست و طراحی آن رنگ و بوی اپلی به خودش نگرفته است! با این حال حاشیه‌های اطراف نمایشگر به میزان قابل قبولی رسیده و در آن شاهد بخش دست و پاگیری نیستیم.

بخش پشتی از پلاستیک براق ساخته شده و برای فریم آن از فلزی هم‌رنگ با بدنه بهره گرفته‌اند تا ظاهر دستگاه یک دست و زیبا شود. البته ظاهرا از این ترکیب محبوب، تنها در رنگ آبی استفاده شده و سایر مدل‌های این گوشی تماما فلزی هستند! با همه اینها رنگ آبی که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته بود، نور را منعکس می‌کرد تا جلوه زیبایی به دستگاه داده شود؛ درست شبیه به چیزی که پیش‌تر در پرچمداران سری آنر دیده بودیم. همچون اکثر محصولات با بدنه براق در بازار، نسخه 2018 گوشی Y7 پرایم نیز مقاومت چندانی در برابر جذب چربی انگشتان از خودش نشان نمی‌دهد و پس از مدت کوتاهی با یک گوشی کثیف و پر از لک روبه‌رو خواهید شد.

در سمت راست گوشی کلیدهای یکپارچه صدا و پاور دیده می‌شود و در سمت چپ تنها شاهد درگاه ورودی سیم کارت هستیم. درست در مرکز لبه پایینی گوشی، پورت میکرو USB جا خوش کرده و هواوی برای ساخت این میان‌رده خودش قید پورت محبوب USB Type-C را زده است! در دو طرف این پورت نیز اسپیکر Y7 پرایم و خوشخبتانه جک استاندارد صدا را می‌بینیم که این روزها از بسیاری گوشی‌ها رخت بربسته و رفته!

4 گوشه دستگاه به صورت گرد طراحی شده و همچون برخی مدل‌ها تیز نیست که همین موضوع کمک شایانی به خوش دستی این مدل کرده است. اگر گوشی را به پشت برگردانید، نخستین موردی که توجه شما را به خودش جلب می‌کند، دوربین عریض و بیرون‌زده آن است! هواوی برای این مدل از دوربین دوگانه با چینش افقی بهره گرفته که با همراهی یک فلاش LED بخش نسبتا زیادی از گوشه سمت چپ را به خودش اختصاص داده است. این قسمت که همچون چشمانی از حدقه بیرون‌زده به‌نظر می‌رسد، توسط یک شیشه مخصوص محافظت می‌شود که البته نباید امید چندانی به آن داشته باشید! اگر گوشی از بخش پشتی بر روی زمین بیافتد، بدون شک نخستین صدمه به دوربین وارد خواهد شد که این مورد برای دستگاهی که ضخامتش 7.8 میلی‌متر است، چندان عجیب نیست!

با همه این‌ها می‌‌توان نسخه 2018 گوشی Y7 پرایم را با وزن 155 گرمی‌اش، یک دستگاه خوش دست و زیبا به حساب آورد و اگر بیرون‌زدگی دوربین و استعداد بالای بدنه در جذب چربی انگشتان را فاکتور بگیریم، با یک گوشی کلاس بالا و بسیار با کیفیت در دنیای میان‌رده‌ها روبه‌رو می‌شویم و کمتر کسی آن را به چشم یک گوشی ارزان قیمت می‌بیند.

نمایشگر

هواوی برای Y7 پرایم 2018 از یک نمایشگر ۵.۹ اینچی با نسبت ۱۸ به ۹ بهره گرفته است. رزولوشن این نمایشگر که به پنل IPS LCD مجهز شده، 1440 در 720 پیکسل بوده که در واقع همان اچ‌دی پلاس است اما به دلیل نسبت متفاوت، شاهد تعداد پیکسل‌های بیشتری هستیم. در هر اینچ از این گوشی بیش از 250 پیکسل را می‌بینید که نسبت به هم‌رده‌ها یک نقطه ضعف به حساب می‌آید. در حال حاضر رنج نرمال برای چگالی پیکسلی در دنیای اسمارت‌فون‌ها چیزی بیش از 400 پیکسل است (FullHD) که نماینده هواوی در اینجا 150تایی کم دارد! بنابراین هنگام مطالعه متون و یا وب‌گردی نمی‌توان خیلی بر روی این مدل حساب کرد.

حداکثر روشنایی صفحه میزان قابل قبولی است و هنگام کار کردن با آن در زیر نور آفتاب مشکل چندانی نخواهید داشت. البته رفلکس بالاست و تقریبا در اکثر مواقع شاهد افتادن تصویری از محیط اطراف‌تان بر روی صفحه نمایش هستید! میزان حداقلی نور صفحه نیز مناسب بوده و می‌توانید بدون مشکل در مکان‌های تاریک مشغول کار با این آقای ارزان قیمت شوید.

در بخش تنظیمات قادر هستید نور آبی را فیلتر کنید تا آسیب کمتری به چشمان‌تان وارد شود؛ همچنین امکان تغییر میزان سردی و گرمی رنگ‌ها نیز در نظر گرفته شده تا متناسب با نیاز و سلیقه خود رنگ‌ها را در نمایشگر تنظیم کنید.

میزان حساسیت تاچ صفحه در حد مطلوبی است و اگر دستان مرطوبی نداشته باشید، صفحه بدون هیچ مشکلی به فرامین شما پاسخ خواهد داد.

با همه این‌ها نمایشگر نمی‌تواند رنگ‌ها را خیلی گرم و زنده به نمایش بگذارد و هنگام تماشای ویدیوها و یا تصاویر شاید کمی در ذوق‌تان بزند؛ بالاخره هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست! متاسفانه اطلاعات دقیقی در رابطه با محافظ صفحه این گوشی در دسترس نیست و نمی‌دانیم که برای محافظت در برابر خط و خش و حتی شکستگی‌های ناشی از سقوط، کدام فناوری عزیز پیش‌قدم می‌شود!

سخت افزار

معمولا هواوی در این بخش از چیپست‌های خانگی خودش استفاده می‌کند و این روزها می‌دیدیم که کایرین 659 پای ثابت گوشی‌هایش است اما این‌ بار سنت شکنی کرده و اسنپدراگون 430 را به عنوان مغز متفکر دست پخت جدیدش برگزیده! چیپستی 64 بیتی که با فناوری 28 نانومتری ساخته شده و از 8 هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز سود می‌برد. این چیپ از تکنولوژی Quick Charge™ 3.0 کوالکام استفاده می‌کند و همچنین به مودم X6 LTE مجهز شده تا بتوانید با سرعت بالا دانلود کنید (البته این بخش برای برادران خارجی است!).

اسنپدراگون 430 همچنین شامل واحد پردازش گرافیکی آدرنو 505 نیز می‌شود و می‌توانید تا حدی برای اجرای بازی‌ها بر روی آن حساب کنید. این مجموعه سخت افزاری توسط 3 گیگابایت رم همراهی شده و Y7 جان در یک نسخه 32 گیگابایتی برای حافظه داخلی عرضه می‌شود. از این میزان حافظه کمی بیشتر از 24 گیگابایت آن در اختیار شماست، البته می‌توانید از طریق کارت حافظه تا 256 گیگابایت دیگر را نیز به آن بیفزایید.

بررسی هواوی Y7 پرایم 2018 را با بنچ‌مارک‌ها ادامه می‌دهیم؛ جایی که AnTuTu همیشه اسمش بر سر زبان‌ها بوده و اکثر افراد امتیاز آن را ملاکی بر قدرت سخت‌افزاری گوشی می‌دانند (که خیلی هم معیار درستی نیست!). میت ۱۰ لایت در این آزمون و در بهترین حالتی که ما تست کردیم می‌تواند تا امتیاز 45601 را کسب کند و اگر حالت میانگین را در نظر بگیریم، این میزان به رنج 43 هزار خواهد رسید.

برای تست هسته‌ها از گیک‌بنچ استفاده کردیم. این مدل در حالت تک هسته‌ای، امتیاز 675 را کسب کرد که در برابر میان‌رده‌های بازار چندان حرفی برای گفتن ندارد. در حالت تست چند هسته‌ای نیز نتیجه‌ای بهتر از 2010 بدست نیامد که نشان می‌دهد با یک محصول معمولی در بازار طرف هستیم؛ در حدی که نهایتا بتواند نیازهای روزمره شما را برطرف کند.

به‌طور کلی و از لحاظ سخت‌افزاری این گوشی در رده پایین‌تری نسبت به آنر7 ایکس است. انجام کارهای روزانه، عکاسی با گوشی، گشت و گذار در شبکه‌های احتماعی و… اگر خیلی توقع‌تان زیاد نباشد به خوبی در Y7 پرایم صورت می‌گیرد. شاید نقطه ضعف اصلی گوشی، به گرافیک آن باز گردد، چرا که خیلی نمی‌توان روی اجرای بازی‌های گرافیکی توسط این گوشی حساب کرد.

دوربین

استفاده از دوربین دوگانه این روزها به ترند بازار تبدیل شده و اکثر کمپانی‌های سازنده موبایل به آن روی آورده‌اند. هواوی در این زمینه شاید از سایرین با تجربه‌تر باشد، چرا که چند سالی‌ست به جمع دوگانه‌ها پیوسته و خودنمایی می‌کند.

Y7 پرایم 2018 یک گوشی پرچمدار و حتی بالا رده هم نیست اما باز به دو دوربین در بخش پشتی مجهز شده؛ یکی 13 مگاپیکسلی که وظیفه ثبت تصاویر اصلی را برعهده دارد و دیگری یک نمونه ۲ مگاپیکسلی که به ثبت جزئیات بهتر در محیط‌های کم‌نور و عمق دادن به تصاویر به‌خصوص در حالت پرتره کمک می‌کند. در واقع دوربین دوم در این گوشی برخلاف سایر محصولات بازار، کارایی چندان بالایی ندارد و نمی‌توان از آن به‌صورت جداگانه بهره گرفت؛ شبیه به چیزی که پیش‌تر در اکثر محصولات میان‌رده هواوی دیده بودیم!

اگر پیش‌تر با گوشی‌های هواوی کار کرده‌اید، اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد و همه چیز شبیه به قبل است. با سوایپ به دو طرف می‌توانید به بخش تنظیمات بروید و یا از حالت‌های مختلف عکاسی نظیر مود پرتره، افزودن فیلترهای خاص و… بهره بگیرید. برای ثبت تصاویر 13 مگاپیکسلی باید با نسبت 4 به 3 عکاسی کنید و در صورت استفاده از ۱۸ به ۹ (زمانی‌که کل فضای نمایشگر به دوربین اختصاصی می‌یابد) می‌بایست قید چند مگاپیکسل ناقابل را بزنید.

برای عکاسی پرتره می‌توانید تا حد زیادی بر روی Y7 پرایم 2018 حساب کنید. افکت بوکه به‌خوبی اعمال شده و قادر هستید همزمان از حالت Beauty نیز بهره بگیرید تا تصویر زیباتری را به ثبت برسانید. البته همچون سایر گوشی‌های بازار، این مدل هم در تشخیص میان سوژه و بک‌گراند گاهی اوقات دچار مشکل می‌شود و مرز مشخصی را در تصویر نخواهید دید!

تصاویر گرفته شده با این گوشی خیلی جذاب و خاص نیستند و نویز کمی را در آن‌ها شاهد هستیم (خصوصا اگر نور محیط کافی نباشد). رنگ‌ها نسبتا خوب ثبت می‌شوند و جزئیات تصویر هم متوسط است اما به‌طور کلی کیفیت تصاویر با توجه به رده قیمتی‌اش مطلوب بوده و می‌توان از آنها برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی بهره گرفت! با این حال همین که می‌توانید با یک گوشی ارزان قیمت پرتره‌های خاصی را ثبت کنید، باید کلاه‌تان را به هوا بیندازید!

Y7 پرایم 2018 به واسطه چیپست متوسطش نمی‌تواند به‌صورت 4K فیلم‌برداری کند. نهایتا امکان فیلم‌برداری 1080p با نرخ ۳۰ فریم برثانیه مهیاست. این گوشی از لرزش‌گیر اپتیکال بی‌بهره است و خیلی نمی‌توانید بر روی تصاویر بدون لرزش حساب کنید. در واقع علی‌رغم کیفیت نسبتا خوب فیلم‌های ثبت شده، در صورتی که دست‌تان بلرزد و یا در حال حرکت باشید، فیلم ضبط شده تکان زیادی خواهد داشت!

دوربین سلفی در نظر گرفته شده برای این گوشی پرافتخار یک نمونه ۸ مگاپیکسلی است که در کنار خودش یه فلاش را هم می‌بیند. تصاویر گرفته شده با این دوربین در حد و اندازه‌های یک میان‌رده هست و می‌توان بر روی کیفیت‌شان حساب کرد. رنگ‌ها خیلی طبیعی نیستند اما جزئیات خوبی را در تصویر شاهد هستیم. هواوی چند حالت خاص نیز برای عکاسی سلفی در نظر گرفته که از میان‌ آن‌ها می‌توان به حالت Beauty، استفاده از افکت‌های جذاب و متنوع، نورپردازی سوژه و محو کردن پس‌زمینه اشاره کرد. وجود فلاش هم سبب شده تا این گوشی در میان رقبای خودش به‌راحتی عرض اندام کند.

رابط کاربری

Y7 پرایم 2018 با سیستم عامل اندروید اوریو راهی بازار شده است. مطابق معمول سازندگان اندرویدی، این کمپانی نیز از رابط شخصی‌سازی شده خود با نام EMUI 8.0 برای گوشی جدیدش بهره گرفته است.

شکل آیکون‌ها و ظاهر کلی رابط کاربری تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشته و منوی نوتیفیکیشن‌ها نیز همچنان دو مرحله‌ای است. در این قسمت تقریبا میانبر تمام تنظیمات گوشی در اختیار شماست و ترکیب رنگ مشکی با آبی هم زیبایی آن را دو چندان کرده است .افکت‌های استفاده شده در رابطه کاربری نیز جالب بوده و از سرعت مناسبی برخوردارند.

اگر در لاک اسکرین انگشت خود را از پایین به سمت بالا بکشید، با یک منوی کوچک روبه‌رو می‌شوید و بدون آنکه نیازی به باز کردن قفل دستگاه باشد، می‌توانید از ماشین حساب و یا تایمر استفاده کنید، وارد رکوردر شوید و صدایی را ضبط کنید، از چراغ قوه بهره بگیرید و یا اینکه توسط دوربین یک QR Code را اسکن کنید.

به‌صورت کلی Y7 پرایم 2018 به یک رابط کاربری جذاب و با قابلیت‌های فراوان مجهز شده و تقریبا تمام نیازهای شما را پوشش می‌دهد. حتی اگر این رابط و ظاهر کلی آن را دوست نداشتید، می‌توانید از لانچرهای متعدد موجود برای اندروید، بهره بگیرید (فقط نوا لانچر).

اسپیکر

Y7 پرایم 2018 به یک اسپیکر معمولی مجهز است و خبری از صدای استریو در آن نیست! محل قرارگیری اسپیکر نسبتا مناسب بوده و تقریبا در اکثر حالات دست‌تان مانع از خروج صدا نمی‌شود (به‌جز زمانی که گوشی را به صورت افقی گرفته‌اید). کیفیت صدا در این گوشی چنگی به دل نمی‌زند اما بلندی آن در حد خودش قابل قبول است و شاید حتی از برخی پرچم‌داران بازار نیز بیشتر باشد!

متاسفانه همراه با این مدل هدفونی برای بررسی در اختیار ما قرار نگرفته بود و بنابراین نمی‌توان در رابطه با آن نظر خاصی داد. در تست‌های ما با هدفونی که خودمان از آن استفاده می‌کنیم، کیفیت و بلندی صدا با آنکه عالی و بدون نقص نیست اما راضی کننده بود. همین که هواوی زحمت کشیده و جک استاندارد بی‌نوا را حذف نکرده باز هم جای شکرش باقی‌ست!

سایر قابلیت‌ها

همچون اکثر محصولات امروزی، نسخه 2018 گوشی Y7 پرایم عزیز هم به یک سنسور اثر انگشت ناقابل مجهز شده است. محل قرارگیری سنسور امری سلیقه‌ای است اما سنسور اثر انگشت میان‌رده جدید هواوی به نظر ما در جای بسیار خوبی قرار گرفته و تقریبا در همه مواقع (بجز وقتی که گوشی روی سطح است) می‌توانید از آن استفاده کنید.

دقت سنسور بسیار بالاست و در کسری از ثانیه قفل دستگاه را باز می‌کند (باور کنید از پرچمداران سامسونگ هم بهتر است!)؛ البته اگر دستان‌تان خیس و یا حتی نم‌دار باشد، این سنسور غیرقابل استفاده خواهد بود. شما این توانایی را دارید که چندین اثر انگشت متفاوت را در آن ذخیره کنید تا با انگشتان مختلف بتوانید از دستگاه بهره ببرید.

این سنسور قابلیت‌های جالب دیگری نیز دارد. به‌عنوان مثال اگر در رابط کاربری انگشت خود را بر روی آن از بالا به سمت پایین بکشید، منوی نوتفیکیشن ظاهر می‌شود و اگر عکس این‌ کار را انجام دهید، می‌توانید این منو را ببندید. در رابط کاربری دوربین نیز این سنسور همچون یک کلید اختصاصی شاتر عمل می‌کند و قادر هستید با لمس آن از محیط عکس بیندازید. حتی هنگام تماشای تصاویر در گالری نیز می‌شود توسط آن میان عکس‌ها سوئیچ کرد.

عملکرد سنسور فوق‌العاده است و برای باز کردن قفل دستگاه هم نیازی نیست که کلید پاور را بفشارید و یا کار خاصی انجام دهید؛ همان قرار دادن انگشت بر روی سنسور معادل است با باز شدن قفل دستگاه! به همین راحتی…

هواوی برای گوشی جدیدش از قابلیت تشخیص چهره نیز بهره گرفته است. برای این کار کافی‌ست تا پس از زدن کلید پاور، گوشی را روبه‌روی صورت خودتان قرار دهید! در تست‌های ما این ویژگی عملکرد بسیار خوبی داشت و دقتش بالا بود و در محیط‌های کم نور هم کارایی خودش را از دست نداد اما سرعت انجام این فرآیند جالب نیست و گاهی اوقات شاید محبور شوید که چند ثانیه‌ای تحملش کنید! ضمن اینکه برای استفاده از آن می‌بایست حتما یک بار کلید پاور را بفشارید تا نمایشگر روشن شود؛ ولی بایستی حضور چنین فناوری جذابی را در محصولی پایین رده، ستود.

Y7 پرایم از شبکه‌ LTE پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با سرعت بالا دانلود کنید. این مدل در 3 رنگ متفاوت راهی بازار می‌شود تا بتواند نظر افراد با سلایق متفاوت را به خود جلب کند. Y7 همچنین به GPS و بلوتوث نسخه ۴.۱ نیز مجهز است تا همین جا متوجه شویم که کلا این کمپانی چینی علاقه‌ای به بلوتوث 5 ندارد! البته به‌نظر می‌رسد که هواوی کمی خساست به‌ خرج داده و قید استفاده از USB Type-C را زده است. یعنی شما برای شارژ کردن گوشی و یا اتصال آن به کامپیوتر می‌بایست از پورت قدیمی microUSB سود ببرید. ناگفته نماند که در برخی نسخه‌ها شاهد حضور پررنگ NFC هم هستیم!

باتری

هواوی Y7 پرایم 2018 به یک باتری 3000 میلی‌آمپری مجهز است. حجم باتری کم نیست و برای یک گوشی میان‌رده مطلوب به‌نظر می‌رسد اما اگر نگاهی به پردازنده کم مصرف و نمایشگر HD آن بیندازید، در می‌یابید که با یک گوشی قدرتمند از لحاظ شارژدهی طرف هستید. در یک استفاده معمولی می‌توانید تا دو روز (حتی بیشتر) از این گوشی بهره ببرید.

خوشبختانه این مدل به فناوری شارژ سریع نیز مجهز شده و می‌توانید با سرعت بیشتری نسبت به محصولات هم‌رده آن را شارژ کنید! متاسفانه شارژری همراه با این مدل در اختیار ما قرار نگرفته بود و نمی‌توانیم سرعت شارژ شدن آن را به صورت دقیق مشخص کنیم!

کلام آخر در بررسی هواوی Y7 پرایم 2018


Y7 پرایم 2018 یک گوشی میان رده اقتصادی بوده که ظاهری شبیه به پرچم‌داران بازار دارد. بهره‌گیری از حسگر اثر انگشت، نمایشگر با نسبت ۱۸:۹، دوربین دوگانه، باتری با شارژدهی بالا و قابلیت تشخیص چهره در کمتر گوشی حتی میان‌رده‌ای دیده می‌شود. در واقع این مدل آمده تا نبض بازار گوشی‌های اقتصادی را در دست بگیرد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا بررسی ویدیویی این گوشی را تماشا کنید.

به سوپر گروه گوشی‌های هواوی ملحق شوید

5 در مورد “بررسی هواوی Y7 پرایم 2018: آقای ارزان قیمت!”

    1. ارزون قیمت نه که
      الان 2 تومنه
      این گوشی اقتصادی یعنی اگه بخوای همین سخت افزار رو تو گوشیای دیگه پیدا کنی زیر 2.5 گیرت نمیاد البته شیائومی استثناست
      شیائومی هم خیلی اقتصادیه البته هنوز تو ایران پیدا کردن لوازم جانبیش تو بعضی مناطق سخته
      شیائومی رابطه کاربرش به آیفون نزدیکه با این که اندروید
      و حتی نامگذاری بعضی از محصولاتش مثل اپله
      اگه این مشکل حل شه عالیه حتی از هووای هم بهتر کار میکنه

  1. وقتی که نشه باهاش وبگردی کرد با این پیکسل های پایین، اونوقت چ نقشی میتونه تو دستای ادم داشته باشه؟؟ ینی به عنوان گوشی چندم؟؟
    کارمونو ببین بکجا کشیده ک گوشی نهایت 500 تومنی رو باس ب قیمت 1 تومن بخریم و دلمون خوش باشه ارزونه!
    در مورد دارودسته های فلسفه “بگم-بگم” و گروه “کلید سازان بی کلید”، تاریخ چه ها که نباید بنویسه برای این نسل مفلوک.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH