مراقب باشید؛ آی‌فون‌های اپل از اطلاعات‌ شما در گوشی‌تان دزدی می‌کنند!

اگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک هستید و یا گاهی اوقات برای یافتن موضوعات مورد علاقه خود وب‌گردی می‌کنید احتمالا متوجه نمایش تبلیغات ناگهانی پاپ‌آپ شده‌اید.

اگرچه شاید شما هرگز به تبلیغات فیس‌بوک خود توجه نکرده و یا هیچ تحقیقی درباره آن‌ها نکرده باشید، اما همچنان در حین مکالمه‌های خود با دوستان و اطرافیان بازهم این تبلیغات در قالب پاپ‌آپ‌ها به شما نمایش داده می‌شوند.

به‌عنوان مثال اگر درباره سفر خود به توکیو با دوستان خود شروع به بحث کنید، خواهید دید که پس از مدتی تبلیغات پاپ‌آپ درباره تورهای ارزان‌قیمت به ژاپن و یا سایر موضوعات مشابه با موضوع گفتگوی شما برای‌تان نمایش داده می‌شود. حال کافی است بحث خود را به موضوع دیگر مثلا کفش‌های کتانی و یا دوره‌ای مختلف آموزشی و یا سایر موارد دلخواه تغییر دهید، مطمئن باشید که با انجام این کار نمایش تبلیغات به سمت موضوع مورد بحث شما تغییر خواهند کرد.

محققان امنیتی می‌گویند این واقعیت که تلفن‌های همراه همواره در حال دزدی از کاربران هستند، به هیچ‌ وجه غیرطبیعی نیست. از آن‌جایی که آن‌ها برای شنیدن دستورات ما به “OK Google” و یا “Hey Siri” کاملا هشیار هستند، قادر خواهند بود تا برخی از کلمات مشتق دستورات را به‌صورت رمزگذاری شده به برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک که دارای مجوز استفاده از آن‌ها هستند، ارایه دهند. بنابراین رخ دادن این اتفاق اصلا جای تعجب ندارد.

قطعا این فرایند برای بسیاری از کاربران بسیار حساس و البته ناراحت کننده است، اما این به این معنی نیست که اطلاعات شما به‌طور مستقیم به تبلیغ کنندگان فروخته می‌شود، بلکه آن‌ها فقط راه دیگری برای به دست آوردن اطلاعات هدفمند مورد نیاز خود را پیدا کرده‌اند.

به گفته دکتر پیترهانی (Peter Hannay)، یکی از مشاوران ارشد امنیتی شرکت Asterisk، لحظه به لحظه، قطعه‌های صوتی به برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک باز می‌گردند، اما هیچ فاکتور رسمی در مورد آن‌چه برای آن‌ها ایجاد می‌شود وجود ندارد.

بسته به این‌که آیا این کار براساس زمان‌بندی، مبتنی بر موقعیت مکانی و یا استفاده از توابع خاص انجام می‌شود، این برنامه‌ها قطعا مجوزهای مربوط به میکروفون را کشف کرده‌اند و به‌صورت دوره‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.

تمام بخش‌های داخلی این برنامه‌ها، داده‌های جمع‌آوری شده را به‌صورت رمزگذاری شده و در قالب یک فرم ارسال می‌کنند، بنابراین تشخیص دقیق آن‌ها بسیار دشوار است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تلفن همراه شما ممکن است به‌صورت پیش‌فرض موقعیت مکانی شما را نیز ردیابی کند و یک تصویر تبلیغاتی کامل‌تری را برای شروع ایجاد کند.

به‌عنوان مثال گوشی‌های اپل، یک ویژگی به نام Significant Locations یا همان مکان‌های مهم دارند که اجازه می‌دهد تا آی‌فون خود را به‌منظور یادگیری مکان‌های مهم برای شما و همچنین ارایه اطلاعات مفید مربوط به آن در نقشه‌ها، تقویم، عکس‌ها و سایر موارد تنظیم کنید.

البته اپل با اعلام این‌که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این قابلیت کاملا رمزگذاری شده‌اند و نمی‌توانند توسط اپل خوانده شوند، مسئولیت این کار را به عهده نگرفته است.

اما اگر بنا به هر دلیلی نمی‌خواهید از این قابلیت استفاده کنید به‌راحتی می‌توانید آن را با مراجعه به مسیر زیر غیرفعال کنید:

Settings > Privacy > Location Services > System Services > Significant Locations

این قابلیت احتمالا بسیار شگفت‌انگیزتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، اما این واقعیت است که شما با استفاده از آن باید دایم نگران اطلاعاتی باشید که درباره شما جمع‌آوری می‌شوند که به هیچ وجه منطقی نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH