بررسی ویژگی‌های جدید در به‌روزرسانی اخیر سیستم‌ عامل کروم

سیستم‌ عامل کروم برای تجهیز امکانات، رفع باگ‌های موجود و تکمیل بهتر این سیستم، به‌طور منظم به‌روزرسانی‌های جدیدی را ارایه می‌دهد. سیستم‌عامل کروم دارای سه سطح اصلی است که عبارت‌اند از: Stable Beta و Developer. قابلیت‌های جدید و مهمی در این سیستم‌عامل در نسخه‌های Stable ،Beta و Developer ارایه شده است که در زیر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

Stable

هفتم ژوئن، این سیستم‌عامل به نسخۀ 67.0.3396.78 به‌روزرسانی شد و ویژگی‌های جدیدی به آن افزوده گردید. یکی از قابلیت‌های قابل‌توجه، این است که می‌توان برنامه‌های وب را به‌عنوان برنامه‌های جداگانه (همانند برنامه‌های اندرویدی یا نرم‌افزارهای سیستم‌عامل کروم) دانلود کرد.

برنامه‌های وب این امکان را فراهم می‌کنند که بدون نیاز به برنامه‌ای مستقل و جداگانه در سیستم‌عامل کروم، نرم‌افزارهایی مانند Spotify و Flipboard را روی دسکتاپ و ویندوز خود اجرا کنید. بسیاری از کاربران از این شاکی بودند که سیستم‌عامل کروم اپلیکیشن‌های کافی ندارد. این عملکرد جدید، رضایت این دسته از کاربران را جلب کرد.

دومین ویژگی شگفت‌انگیز، این است که می­‌توان هنگام استفاده از حالت تبلت در پلتفرم‌ها، برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها را به‌صورت split-screen (نمایش جداگانه دو صفحه) مشاهده کرد. در کروم بوک HP X2 و Tab 10 Acer هنوز این ویژگی افزوده نشده است.

لیست پاک‌کننده دستگاه‌های بلوتوث، قابلیت فشرده‌سازی فایل‌ها در google drive با استفاده از اپلیکیشن built-in Files و میانبرهای جدیدی که با فشردن دکمۀ پاور ظاهر می‌شوند، از قابلیت‌های جدید دیگر این نسخه هستند.

Beta

در هفتم ژوئن سال 2018، اطلاع‌رسانی شد که تمام سایت‌هایی که ازاین‌پس با پروتکل HTTP رمزنگاری بشوند، ناامن شناخته خواهند شد.

هم‌اکنون پروتکل HTTPS، نشانه امنیت سایت است ولی به هر دلیلی، بعضی وب‌سایت‌ها هنوز هم از استاندارد HTTP برای رمزنگاری استفاده می‌کنند. وب‌سایت‌هایی که بر اساس HTTPS هستند، در قسمت چپ آدرس، کلمه “Secure” به رنگ سبز نمایش داده می‌شود. در نسخۀ جدید این سیستم‌عامل در کنار آدرس سایت، برای تمامی سایت‌های HTTP، کلمه “Not Secure” نمایش داده می­‌شود. درنتیجه به‌راحتی می‌توان سایت‌های امن را از ناامن تشخیص داد.

Developer

هشتم ژوئن 2018، دکمه پاور پیکسل بوک، به‌عنوان کلید تشخیص هویت دوگانه عمل کرد. درنتیجه اگر شما از نسخه Developer در پیکسل بوک استفاده می‌کنید، هم‌اکنون می‌توانید برای امنیت فعالیت‌های آنلاین، به‌جای USB U2F از دکمه پاور استفاده نمایید و این دو دقیقا عملکرد مشابهی دارند.

برای فعال کردن این قابلیت، مرورگر کروم را اجرا کرده، سپس آدرس زیر را وارد کنید: u2f_flags g2f. As. در Developer، این ویژگی جدید ممکن است فعلا کمی دچار اختلال شود پس دکمه USB را همراه خود داشته باشید.

در پنجم ژوئن 2018، میانبر ایموجی هم برای سیستم‌عامل کروم، ارایه شد!

میانبر ایموجی یکی از موارد مورد نیاز برای کاربران در سیستم‌عامل کروم بود که هم‌اکنون این ویژگی افزوده ‌شده و کاربران می‌توانند از این ابزار بهره ببرند. برای فعال کردن این ابزار ابتدا در مرورگر خود آدرس زیر را وارد کنید: chrome://flags/#enable-emoji-context-menu. باکلیک راست کردن در محل تایپ، گزینه “Emoji” را می‌توان مشاهده کرد. روی این گزینه کلیک کرده و از هر نوع ایموجی دلخواه‌تان استفاده کنید.

در حال حاضر، پیاده‌سازی کامل این قابلیت‌های جدید برای سیستم عمل کروم کمی مشکل به نظر می‌رسد اما در نسخه‌های بعدی به‌صورت کامل و ساده ارایه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH