نوکیا X6

بررسی اولیه نوکیا X6: تغییر!

نوکیا بعد از این‌که توسط رقیبان جوان به حاشیه‌ بازار رانده شد، فعالیت زیادی نداشت و چند سال هم اصلا خبری از آن نبود. این وضع تا زمان خرید برند توسط اچ‌ام‌دی گلوبال ادامه پیدا کرد. X6 یکی از محصولات جدید شرکت است که میزبان تغییرات زیادی نسبت به مدل‌های دیگر نوکیا شده است. در ادامه با ما همراه باشید…


طراحی مدرن و نمایشگری جذاب!

نوکیا X6

اگر نگاهی به تاریخچه اسمارت فون‌های معرفی شده نوکیا بیندازید، اصلا موبایلی با نام X دیده نمی‌شود و این اولین بار است که از چنین نامی استفاده شده است. نخستین چیزی که کاربر به آن توجه می‌کند، طراحی یک محصول است. در اصل شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند در عین این که مدل‌هایی قدرت‌مند و با کیفیت عرضه کنند، کالاهای خود را با استفاده از جزئیات و المان های مختلف، زیبا نمایند. نوکیا هم این موضوع را کاملا درک کرده و X6 را با المان‌های دنیای مدرن همراه نموده است.

سطح پشتی و جلویی با شیشه‌ای مستعد اثر انگشت و گرد و خاک پوشانده شده است. فریم‌های آلومینیومی ترکیب خوبی را ساخته‌اند و هنگام لمس، حس مطلوبی به کاربر منتقل می‌شود. در قاب جلو شاهد یک نمایشگر تقریبا تمام صفحه هستیم که در قسمت بالایی خود دارای یک ناچ (بریدگی) است. این بخش دوربین، اسپیکر و حسگرها را درون خود جای داده تا حاشیه‌های اطراف پنل به حداقل میزان خود برسند. در این صورت، محتواها بدون مزاحمت حاشیه‌ها پخش می‌شوند و در کل جذاب‌تر خواهند بود. اما فقط این نیست. نسبت تصویر 19:9 موجب افزایش خوش‌دستی شده و موبایل بهتر در در جیب قرار می‌گیرد. از طرفی تولیدکننده می‌تواند صفحه‌نمایش غول‌آسا را در قابی کوچک جای دهد. البته استفاده از این نسبت تصویر موجب دسترسی سخت‌تر به قسمت‌های بالایی صفحه می‌شود و خیلی راحت نمی‌توانید نوار نوتیفیکیشن را لمس کنید.

قاب پشت هم شگفتی‌هایی برای شما دارد. دوربین‌های دوگانه (که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم) به‌صورت عمودی در وسط این بخش قرار گرفته‌اند تا X6 ظاهری متفاوت از رقیبان داشته باشد. اثر انگشت هم در زیر این مجموعه جای داده شده و در قاب دایره‌ای و براقی حضور دارد. می‌توان گفت که نوکیا با استفاده از کارهای ساده و کمی جابه‌جا کردن المان‌های تکراری ظاهری خاص برای محصول خود رقم زده است.

متاسفانه دوربین ارتفاع بیش‌تری نسبت به سطح پشتی دارد و به خاطر همین باید اقدام به خرید یک محافظ برای این قسمت کنید. مثلا وقتی که گوشی را روی میز می‌گذارید، لنز موبایل کثیف شده و خط و خش‌هایی را جذب می‌کند. این عوامل نه تنها زیبایی گوشی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت دوربین می‌گذارند و عکس‌های خوبی ثبت نمی‌شود.

کاربران نیاز به یک نمایشگر بزرگ دارند که خوش‌بختانه در X6 نوکیا وجود دارد. صفحه‌ای 5.8 اینچی با تکنولوژی ساخت ال‌سی‌دی به چشم می‌خورد که از زوایه دید خوبی بهره‌مند است و در عین حال رنگ‌ها را به‌صورت طبیعی نشان می‌دهد. باتوجه به اندازه غول‌آسا پنل، رزولوشن مناسبی برای دستگاه تدارک دیده شده و نمی‌توان پیکسل‌ها را دید. در این صورت جزئیات اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها واضح‌تر خواهند بود و گوشه‌های تیزی در تصاویر مشاهده نمی‌شود. چنین نمایشگری نیاز به مراقبت دارد. برای این که همیشه استرس نداشته باشید و با خیال راحت با موبایل کار کنید، تولیدکننده نسل سوم گوریلا گلس را به کار گرفته تا از صفحه‌ گوشی در برابر بسیاری از عوامل پاسداری نماید.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

نوکیا X6

پلت‌فرم برای یک اسمارت فون نقشی حیاتی را دارد و حتی اگر طراحی و نمایشگر در بهترین حالت خوبی باشند، اما سخت‌افزار و نرم‌افزار از وضعیتی قابل قبول برخوردار نباشند، حتما پروژه شکست خواهد خورد. ولی X6 جزء این دسته نیست. پردازنده‌ای از شرکت کوآلکام مغر متفکر محصول فنلاندی را تشکیل داده و می‌توان با کمک چنین مجموعه‌ای به انجام کارهای روزمره پرداخت.

بازی‌ها و اپلیکیشن سبک به راحتی اجرا می‌شوند و کارهایی معمولی چون عکاسی، سر زدن به شبکه‌های اجتماعی و جستجو در اینترنت بدون مشاهده هیچ لگی انجام می‌گیرند. در کنار چیپست، حافظه هم بسیار مهم است. اگر نگاهی به مشخصات کنید، متوجه خواهید شد که نوکیا توجه ویژه‌ای به این بخش دارد و دستگاه را در دو نسخه برای شما فراهم کرده. یکی با فضای داخلی 32 گیگابایتی به همراه 4 گیگابایت رم و دیگری با 64 گیگابایت حافظه اینترنال و 4 یا 6 گیگابایت رم. اگر می‌خواهید برنامه‌های زیادی دانلود و نصب کنید و علاقه‌ی زیادی به تماشای فیلم در گوشی خود دارید، به جز خرید گران‌ترین ورژن چاره‌ی دیگری ندارید. رم بیش‌تر این نسخه موجب افزایش کارکرد موبایل خواهد شد و بی‌تردید عمل مالتی‌تسکینگ لذت‌بخش می‌گردد. اگر ورژن ضعیف‌تر را هم بخرید، اصلا مشکل زیادی نخواهید داشت. از آن‌جا که امکان نصب کارت حافظه تا 256 گیگابایت فراهم شده است.

در کنار بخش سخت‌افزاری، باید نرم‌افزار هم حضور داشته باشد تا قدرت پردازنده نشان داده شود و از طرفی کاربر بتواند با موبایل ارتباط برقرار کند. سازنده نگارش هشتم از اندروید را به‌عنوان سیستم‌عامل اسمارت فون در نظر گرفته است. تغییرات بزرگ و کوچکی در این ورژن رخ داده که یکی از آن‌ها، بهینه‌تر شدن پلت‌فرم است. در این صورت اپلیکیشن‌های پرمصرف محدود خواهند شد و عمر باتری افزایش می‌یابد. رابط کاربری اختصاصی را هم نباید فراموش کرد. در واقع نوکیا پوسته‌ای برای اندروید ارتقا داده و قابلیت‌های بیش‌تری را به آن افزوده است. برخلاف رقیبان، تغییرات اساسی در این قسمت دیده نمی‌شود و تقریبا شاهد اندروید استوک هستیم.

دوربین توانمند

نوکیا X6

همان‌طور که گفتیم نوکیا X6 به دو دوربین در سطح پشتی مجهز است که ویژگی‌هایی را در پی دارد. یکی از لنزها از دریچه دیافراگمی نسبتا باز سود می‌برد که می‌تواند نور زیادی را جذب نماید و عکس‌های روشنی را ثبت کند. یعنی شما در بیش‌تر موقعیت‌ها تصاویری شفاف می‌گیرید که جزئیات آن‌ها فراوان است. این را مدیون رزولوشن لنزها هستیم که تکمیل کننده‌ی یکدیگرند. آن‌ها به خوبی ریزه‌کاری‌های سوژه و محیط را ذخیره می‌کنند.

لرزیدن دست‌ها چیزی است که همه‌ی عکاسان و طرفدارا عکاسی آن را تجربه نموده‌اند. این لرزش‌ها در اکثر اوقات از کیفیت فیلمبرداری و عکسبرداری می‌کاهند. اما با ظهور تکنولوژی‌های لرزشگیر این موضوع هم برطرف شده. X6 از لرزشگیر دیجیتالی مبتنی‌بر ژیروسکوپ استفاده می‌کند که از شدت لرزش‌ها تا حد قابل توجه می‌کاهد. در این صورت عکس‌های و فیلم‌های واضحی گرفته می‌شود. می‌خواهید در شب به عکاسی بپردازید؟ اصلا نگران نباشید. فلاش‌های دوگانه محیط را روشن می‌کنند و رفتن عکس‌های روشن در فضایی تاریک ممکن خواهد شد. قابلیت اچ‌دی‌آر را نیز نباید از قلم انداخت. با فعال کردن این ویژگی نقاط تاریک تصاویر نشان داده می‌شوند و در کل، جزئیات بسیار بیش‌تری نسبت به قبل نمایان می‌گردد. صادقانه بگوییم، عاشقان فیلمبرداری با دیدن رزلوشن فول اچ‌دی ناامید می‌شوند. اما باید به دیگر مشخصات و کلاس موبایل هم دقت نمود. X6 با این که دیزاینی مدرن و جنسی اعلا دارد، ولی از قابلیت‌های آنچنانی و گران‌قیمت برخوردار نیست.

اما شاید با دیدن کیفیت دوربین سلفی دوباره عاشق محصول فنلاندی شوید. نوکیا لنزی با رزولوشن 16 مگاپیکسل را در قاب جلو قرار داده که جزئیات بسیاری را ثبت می‌کند و همچنین می‌تواند با کیفیت مناسبی از محیط و شما فیلم بگیرد. جدای از این، ضریب اف مجموعه هم قابل توجه است و انتظار می‌رود که سلفی‌های روشنی با X6 در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH