زدکش

با ارز دیجیتال زدکش (Zcash) آشنا شوید

ارزهای دیجیتالی به‌عنوان پول مجازی هم شناخته می‌شوند و انتقال آن‌ها بر بستر اینترنت و بلاک‌چین صورت می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با یکی از همین ارزها به‌نام زدکش آشنا شوید.

زدکش چیست؟

زدکش

رمزارزهای مختلفی در بازار وجود دارند که بعضی از آن‌ها جزء گران‌قیمت‌ترین‌ها قرار می‌گیرد و برخی هم ارزش زیادی ندارند. زدکش یک ارز مورد اعتماد بازار به حساب می‌آید که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند ارزش زیادی در آینده پیدا خواهد کرد.

این رمزارز توسط Zooko Wilcox-O’Hearn طراحی شده و در اصل نسخه‌ توسعه داده شده‌ Zerocoin محسوب می‌گردد. اما چه چیزی این ارز را از رقیبان قدرت‌مند خود مثل بیت‌کوین متفاوت می‌سازد؟ Zerocoin پلت‌فرمی امن است که برای تبدیل آن به زدکش پروسه‌ای طولانی سپری شده است. این بستر ابتدا به Zerocash مبدل شده و سپس به‌وسیله‌ توسعه‌دهنگان امن‌تر و تبدیل چیزی به‌نام زدکش گشته است.

در کل، می‌توان انتظار داشت اطلاعات شما به هیچ عنوان به بیرون در پیدا نمی‌کنند و تنها با اجازه شما دیتاها قابل مشاهده هستند. بگذارید این امنیت را در قالب یک مقایسه بیان کنیم. همان‌طور که می‌دانید بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیاست که در عین حال بیش‌ترین قیمت را نیز دارد. اما حفره‌ای امنیتی در این رمزارز به چشم می‌خورد. سوابق و تراکنش‌های اشخاص قابل دیدن هستند و می‌توان با استناد بر آن‌ها اطلاعاتی را به‌دست آورد. پس بیت‌کوین به رقم امنیت سطح بالا، حریم خصوصی را کاملا رعایت نمی‌کند. سازمان زدکش هم این پاشنه آشیل استفاده کرده و آن را به قوت خود تبدیل کرده است.

هیچ اطلاعاتی از شما به اشتراک گذاشته نمی‌شود و تمام تجارت‌ها در محیطی امن و بدون فاش شدن هویت صورت می‌گیرند. در اصل توان‌مندی زدکش در این است که به یک تکنولوژی برای افزایش امنیت اکتفا نکرده و به استفاده از چندین فن‌آوری روی آورده است. برای مثال می‌توان از Zero-Knowledge نام برد. این قابلیت چیزی مثل HTTPS سایت‌هاست که اطلاعات شخصی را رمزنگاری می‌کند؛ اما در تکنولوژی اختصاصی زدکش ۱۰۰٪ اطلاعات هر دو طرف معامله رمزنگاری و غیر از صاحبان اکانت هیچ ربات یا انسانی امکان دسترسی به حساب‌ها را نخواهد داشت.

این باعث درخشش ارز در بین رقبا شده و شرکت‌های بزرگ به استفاده از این رمزارز علاقه نشان می‌دهند. حتی تصور کردن تمام قابلیت‌های زدکش سخت است. فرض کنید که یک کمپانی مشهور بخواهد پتنتی را از فردی خریداری نماید، اگر این کار را در بستری مانند بیت‌کوین انجام دهد، شرکت‌های دیگر بو می‌برند و محصول آینده تولیدکننده لو خواهد رفت اما وقتی خرید و فروش با زدکش انجام گیرد، کاربران با این مشکلات مواجه نخواهند شد، بدون انتشار کم‌ترین دیتایی تجارت صورت می‌گیرد.

این موضوع ممکن است فروش کالاهای غیرقانونی را افزایش دهد و همچنین به مجرمین قدرت بیش‌تری بدهد. معمولا افرادی به زدکش روی می‌آورند که بخواهند حریم خصوصی داشته باشند و ناشناخته بمانند. جدا از شرکت‌ها، خلاف‌کاران هم انگیزه کافی برای استفاده زدکش را دارند و می‌توانند مبلغی را بدون این‌که سازمان‌های امنیتی و دولت‌ها مطلع شوند، انتقال داده و در وقت خود نیز صرفه‌جویی کنند، ولی پیش از هر چیزی، حریم خصوصی به‌طور کامل رعایت می‌شود و تجارت آنلاین پیشرفت می‌کند. احتمالا برای‌تان سوال پیش آمده که چطوری این ارز را استخراج کنیم؟

نحوه استخراج

زدکش

استخراج ارزهای دیجیتال به‌صورت‌های مختلفی انجام می‌گیرد. مثلا می‌توان الکترونیوم را با گوشی استخراج کرد و بیت‌کوین فقط با کامپیوتر ماینینگ می‌شود. استخراج زدکش هم مثل بیت‌کوین و بسیاری از ارزهای گران‌قیمت است. برای این کار ابتدا باید هزینه‌های خود را حساب کنید. در کل سرمایه اولیه برای ماینینگ حائز اهمیت است. خرید ریگ ماینینگ اولین هزینه‌ای است که متحمل خواهید شد. این وسایل قیمتی چند ده میلیونی دارند.

پس باید استخراج به گونه‌ای باشد که بعد از چندین ماه کامپیوتر پول خودش را بازگرداند. ولی مسئله دیگری هم مهم است. غالبا ریگ ماینینگ‌ها دارای چند کارت گرافیک هستند و اگر بخواهید کسب درآمد مطلوبی داشته باشید، باید به‌طور ۲۴ ساعته آن‌ها به برق وصل باشند. در نتیجه یکی از اولین کارها این است که انرژی برق را به‌عنوان هزینه جاری محسوب کنید.

بعد از این‌که سرمایه اولیه را جمع‌آوری کردید و هزینه‌ها را مثلا برای یک ماه بر روی کاغذ نوشتید، وقتش رسیده تا یک کامپیوتر قدرت‌مند با تعداد زیادی پردازش‌گر گرافیکی خریداری نمایید. هرچه‌قدر که مبلغ بیش‌تری بپردازید، طبیعتا سرعت استخراج بالاتر خواهد رفت و سریع‌تر سودآور می‌شود. بعد از خرید ریگ ماینینگ فقط باید به اینترنت وصل و در شبکه‌ اختصاصی زدکش عضو شوید. در این بستر ماینرهای دیگر هم حضور دارند و می‌توانید گروه‌هایی را به وجود آورید.

کیف پول زدکش

زدکش

ارزهای دیجیتال با اینکه هویتی غیرمتمرکز دارند، ولی می‌توان آن‌ها را در جایی به‌نام کیف پول گرد آورد. این ولت‌ها در دو نوع موجود هستند. سخت‌افزاری و نرم‌افزاری. سخت‌افزاری امکان همراه داشتن ارز را به شما می‌دهد که البته باید آن را در جایی امن بگذارید؛ ولی در مقایسه با کیف پول نرم‌افزاری کم‌تر در مقابل حمله‌های هکرها قرار می‌گیرد.

اگر مقداری زدکش خریده یا استخراج کرده‌اید، لازم است آن را در جایی نگه‌داری نمایید. زدکش آزادی زیادی به کاربران خود داده است. استفاده از کیف پول‌های مختلف امکان‌پذیر شده اما پیشنهاد می‌شود که ولت‌های خاصی را دانلود کنید که زدکش آن‌ها را تایید کرده و یوزرها نیز به آن نظر مثبت داده‌اند. این کیف‌ پول‌ها را می‌توانید در این‌جا ببینید.

آینده زدکش

زدکش

زدکش آینده روشنی دارد. کارشناسان ارزهای دیجیتال می‌گویند که زدکش به دلیل امنیت و احترام گذاشتن به حریم خصوصی پیشرفت خواهد کرد. ضمنا انتظار افزایش قیمت هم برای این ارز می‌رود. توسعه‌دهنگان مدعی هستند که تعداد واحدهای رمزارز را از ۲۱ میلیون فراتر می‌برند و قصد رسیدن به محبوبیتی در حد اتریوم دارند و در چندین سال آینده می‌خواهد به اندازه بیت‌کوین مشهور شوند.

متن‌-باز بودن هم یکی از ویژگی‌های جذاب زدکش است. این یعنی برنامه‌نویسان فیچرهای ارز را افزایش می‌دهند و در عین حال کاربران می‌توانند از همان امنیت بالای زدکش استفاده کنند. در این صورت قابلیت‌های رمزارز حتی بیش‌ از امروز خواهد بود. در آینده‌ زدکش برای وکلا اهمیت بالایی خواهد داشت. در بخش فوق گفتیم که حریم خصوصی در این ارز دیجیتال به‌طور کامل رعایت می‌شود و برای همین رد و بدل کردن اطلاعات حقوقی و مدارک بدون باقی ماندن هیچ سابقه‌ای انجام می‌گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH