مونرو

با ارز دیجیتال مونرو (Monero) آشنا شوید

ارزهای دیجیتال از هر زمان دیگری محبوب‌تر و پرفروش‌تر شده‌اند و در عین حال، رمزارزهای بیش‌تری به بازار معرفی می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا با یکی از آن‌ها به‌نام مونرو آشنا شوید.

مونرو چیست؟

مونرو

وقتی با دنیایی پر از ارزهای رمزپایه مواجه می‌شوید، در ابتدا منصرف می‌شوید و نمی‌توانید انتخاب خوبی داشته باشید. اما باید حوصله کرد و با یک به یک ارزها آشنا شد. بسیاری از پول‌های مجازی از ضعف‌های دیگر ارزها به وجود آمده‌اند. برای مثال یکی از مشکلات بیت‌کوین این است که هویت دو طرف مبادله ناشناس باقی نمی‌ماند و شما کاملا قابل ردیابی هستید. همین ضعف باعث شده تا بسیاری ارزهای دیگر همچون زدکش به وجود بیایند تا فقط در قسمت امنیت مانور داده و یوزرها حریم خصوصی را در سطح بالایی تجربه کنند. داستان مونرو هم این گونه است. توسعه‌دهنده کاستی‌های ارزهای محبوب را تشخیص داده و آن را مبدل به نقاط قوت خود کرده است.

مونرو مبادله سریع را امکان‌پذیر می‌کند. برای مثال بیت‌کوین این‌ شکلی عمل نمی‌کند و تایید هر تراکنش ممکن است تا ساعت‌ها طول بکشد. ولی شما در مونرو لزومی به انتظار کشیدن ندارید و تجارت‌های بزرگ در عرض چند دقیقه انجام می‌شوند و پول به طرف یا شرکت مقابل انتقال می‌یابد. در حقیقت رمزارز مذکور توانسته با استفاده از تکنولوژی‌های متعدد سرعت را بهبود ببخشد و ماینرها را از یک تراکنش آگاه سازد. مونرو می‌گوید که حریم خصوصی در دنیای واقعی وجود ندارد و اطلاعات شما به‌صورت مداوم مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال وقتی تراکنشی را در بستر یک اپلیکیشن فین‌تک انجام می‌دهید، اسم و شناسه شما قابل ردیابی است و می‌توان فورا هویت کاربر را تشخیص داد. اما در مونرو یوزر ناشناس باقی خواهد ماند. فرض کنید که قصد انتقال مبلغی را به یک فرد دارید، کافی است به کیف پول خود بروید و آی‌دی کیف پول شخص مورد نظر را وارد کنید. مبادله در نهایت امنیت انجام می‌گیرد و ۱۰۰ درصد دیتاها به‌صورت رمز درمی‌آیند. این رمزنگاری‌ها توسط آدم یا کامپیوترهای قدرت‌مند قابل شناسایی نیستند. ارز رمزپای مدعی است که حتی آی‌پی شما در جایی به اشتراک گذاشته نمی‌شود و ردی از حضور کاربر مشاهده نخواهد شد.

توسعه‌دهنگان می‌گویند که پلت‌فرم مونرو توسط هیچ کسی یا شرکتی یا دولتی کنترل نمی‌شود و با کار ماینرها توسعه می‌یابد. آن‌ها هربار بلاکی را به زنجیره‌ بلاک‌ها می‌افزایند و در این صورت تراکنش‌ها تایید شده و مبادلات صورت می‌گیرند. پس هیچ بنی‌بشری نمی‌تواند شما را ردیابی کند و از مکان یا نام شما خبردار باشد. با وجود ارز دیجیتال مذکور دیگر نیازی به بانک‌ها حس نمی‌شود. تمامی تراکنش‌ها بدون واسطه قابل انجام هستند. مثل دیگر ارزهای دیجیتال، مونرو هم از نوع متن-باز است. این یعنی توسعه‌دهنگان می‌توانند تغییرات دل‌خواه خود را بدون آن‌که ضربه‌ای به امنیت ارز رمزپایه برسد، انجام دهند. لزومی ندارد حتما خود سازنده باگ‌ها را برطرف کند، برنامه‌نویسان سرتاسر جهان این کار را انجام می‌‌دهند و نسخه‌های متفاوتی از مونرو را منتشر می‌کنند. این نگارش‌ها باید در کلیت یکسان باشند و فقط تغییراتی در جزئیات ارز صورت بگیرد. به‌طور کل مونرو روی امنیت توجه ویژه‌ای دارد و همه افراد پرداختی امن را تجربه می‌کنند.

چگونگی استخراج

مونرو

با توجه به قیمت مونرو، انتظار استخراج با موبایل یا به‌وسیله لپ‌تاپ را نداریم! باید مثل ماینرهای حرفه‌ای بیت‌کوین اقدام به خرید ریگ کنید. این دستگاه‌های بعضا عظیم‌الجثه قیمت زیادی دارند و به چند جایگاه برای کارت گرافیک مجهز هستند. در واقع کارت‌های گرافیک کار اصلی را انجام می‌دهند و الگوریتم‌های ریاضی را حل می‌کنند. خوب است بدانید که هرچه‌قدر تعداد این‌ها بیش‌تر باشد، طبیعتا سرعت ماینینگ هم بالا می‌رود. پیش از انجام هر کاری، به دخل و خرج خود نگاهی کنید. مثلا روی کاغذ بنویسید که در یک ماه چه مقدار کسب درآمد می‌کنید و چه مقدار از سود برای پرداخت هزینه‌ها کسر خواهد شد. اگر استخراج سودآور بود، حتما ماینینگ را استارت بزنید. اما اگرخرج بیش‌تر از دخل بود، باید کامپیوتر بهتری بخرید که با افزایش سرمایه اولیه رابطه مستقیمی دارد.

سرمایه اولیه مشخص می‌کند که شما با چه سرعتی استخراج می‌کنید و در چه مدت زمانی به سودآوری می‌رسید. به‌عنوان مثال می‌توان چندین میلیون تومان خرج نمود و یک ریگ استخراج متوسط گرفت و از طرفی هم بیش‌تر پرداخت تا یک کامپیوتر قدرت‌مند خریداری کرد. گفتنی‌ست در مشخصات هر ریگ استخراج مدت زمان برگشت سرمایه درج می‌‌شود. هزینه‌های جاری هم یکی از دردسرهای شما هستند! برق مهم‌ترین آن‌هاست. کارت‌های گرافیک و در کل ریگ استخراج، انرژی زیادی می‌خواهد و بی‌تردید جز مشترکین پرمصرف به حساب می‌آیید. اگر کامپیوتری قدرت‌مند و بزرگ خریده باشید، حتما مسئله گرما آزارتان می‌دهد. از آن‌جایی که ریگ‌های استخراج به‌صورت ۲۴ ساعته روشن هستند و شاید دارای چندین کارت گرافیک باشند، با وجود فن‌ها، گرمای زیادی تولید می‌کنند که اگر آن را با کولر و فن‌های بزرگ کنترل نکنید، حتما روی عملکرد تاثیر خواهد گذاشت. بعد از حساب کردن هزینه‌ها و درآمدها، کار را با پیوستن به شبکه اختصاصی مونرو شروع کنید.

کیف پول

مونرو

کیف پول‌های متعددی برای مونرو عرضه شده‌اند. برخی از آن‌ها نرم‌افزاری و دسته‌ای هم سخت‌افزاری هستند. کار با نرم‌افزاری‌ها ساده است و فقط باید اپلیکیشن‌ را اجرا کرده و رمز خود را وارد کنید. اما خطر حمله به آن‌ها به مراتب بیش‌تر از مدل‌های سخت‌افزاری است. ولی اگر مایل به خرید مونرو هستید، باید بگوییم فعلا نمی‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. اما گزینه‌های نرم‌افزاری را هنوز در اختیار دارید.

یکی از بهترین کیف پول‌ها که توسط توسعه‌دهنگان خود مونرو ساخته شده و رضایت کاربران را کسب کرده، Mymonero است. این ولت تحت‌وب به اجرا درمی‌آید و باید همیشه آنلاین باشید. این موضوع شاید موجب افزایش خطرات شود، با این وجود افراد مختلف به کیف پول مذکور اعتماد کرده‌اند و تاکنون سرقتی انجام نگرفته است. اگر نسخه‌های تماما اینترنتی را دوست نداشته باشید، بهتر است از نگارش دسکتاپ کیف پول استفاده کنید تا ولت مثل یک اپلیکیشن نصب شود. لازم به ذکر است که برای دسترسی به کیف پول ابتدا باید اکانت بسازید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH