اپل به مقدار کافی در پروژه‌های نوآوری و ابداعات جدید سرمایه‌گذاری نمی‌کند!

امروز تونی سک کوناگی (Toni Sacconaghi)، تحلیلگر برنشتاین (Bernstein) گفت که شرکت اپل با وجود سرمایه‌گذاری 12.7 میلیارد دلاری پارسال بر روی تحقیقات و توسعه (R&D)، همچنان به میزان کافی روی نوآوری و ابداعات جدید سرمایه‌گذاری نمی‌کند! حتی با وجودی که هزینه و سرمایه‌گذاری پارسال این شرکت روی تحقیقات و توسعه بیشتر از کل هزینه سرمایه‌گذاری شده روی تولید محصولات جدید در بازه سال‌های 1998 و 2011 است؛ در این بازه زمانی اپل محصولات بسیار موفق آی‌فون، آی‌پد و آ‌ی‌پاد را عرضه کرد. قطعا مشخص است که شرکت اپل هزینه سرمایه‌گذاری روی تحقیقات و توسعه را سریع‌تر از میزان افزایش درآمدش، بیشتر کرده است، اما از سمتی با این کار در آینده چندین برابر سود و رشد اقتصادی خواهد داشت.

سک کوناگی می‌گوید که شرکت اپل تنها 2 درصد از سرمایه نقدینگی در گردش خود را صرف تحقیقات و توسعه می‌کند، درحالی‌که که دیگر رقبا چیزی در حدود 25 درصد از این سرمایه را صرف موارد مشابه می‌کنند. سرمایه نقدینگی در گردش میزان نقدینگی است که پس از محاسبه و پرداخت هزینه اصلی (شامل هسته مرکزی شرکت و تجهیزات) در حساب جریان نقدینگی آزاد شرکت قرار می‌گیرد. حتی باوجودآنکه این شرکت تنها 2 درصد از نقدینگی در گردش خود را در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند، اما واقعا مقدار قابل‌توجه و بالایی است. بااین‌حال، اپل همچنان به‌اندازه رقیبان خود در تحقیقات و توسعه سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

این تحلیلگر می‌گوید که شرکت اپل تنها 5.1 درصد از درآمدش را صرف تحقیقات و توسعه می‌کند، درحالی‌که دیگر رقبا آن چیزی در حدود 10 درصد از درآمد را صرف این نوع پروژه‌ها می‌کنند. سک کوناگی می‌گوید که اگر شرکت اپل، می‌خواهد به درصد مناسب دیگر رقیبان خود برسد باید سرمایه‌گذاری خود را در زمینه توسعه و تحقیقات چیزی در حدود دو برابر کند. در سال 2017 شرکت اپل، در بین شرکت‌های دیگر فناوری در ایالات‌متحده آمریکا، بیشترین درآمد سالیانه را داشت، درحالی‌که ششمین شرکتی بود که روی تحقیقات و توسعه سرمایه‌گذاری کرد.

درحالی‌که میزان واقعی هزینه نقد سرمایه‌گذاری شده شرکت اپل در پروژه‌های تحقیقات و توسعه در 6 و نیم سال اخیر پنج برابر رشد داشته است؛ این تحلیلگر می‌گوید که «ناتوانی در تولید یک محصول شگفت‌انگیز به‌احتمال‌زیاد ناشی از برنامه‌ریزی ناامیدکننده شرکت در منابع خود است». قطعا سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیقات و توسعه، محصولات بی‌نظیر جدیدی را به همراه خواهد داشت. این تحلیلگر البته از عملکرد مناسب این شرکت در “صرف هزینه‌ها برای پروژه‌های توسعه و نوآوری برای کیفیت‌دهی به محصولات کنونی و حتی محصولات ترکیبی آن” تعریف و تمجید کرد.

ما شرکت اپل و 25 شرکت پردرآمد در بازار را مقایسه کردیم و به نرخ نسبت 0.508 بین چارچوب استاندارد حسابداری مالی (GAAP) و  تحقیقات و توسعه به‌عنوان یک درصد مناسب برای ابداعات و درآمد خالص شرکت رسیدیم. بر اساس نرخ هزینه اقتصادی شرکت اپل، 5.1 درصد درآمدش را صرف تحقیقات و توسعه می‌کند، این در حالی است که شرکت ژنرال موتورز 38 درصد درآمد خالص را در این زمینه به کار گرفته است. آنالیز و تحلیل ما نشان می‌دهد که یکسان‌سازی نرخ هزینه تحقیقات و توسعه و درآمد خالص یک شرکت، چیزی در حدود 10 درصد است. این امر بدان معناست که اپل باید هزینه اختصاصی خود به موارد تحقیقات و توسعه شرکت را دو برابر کند تا بتواند رقابتی مناسب با دیگر شرکت‌ها داشته باشد. از سمت دیگر سال گذشته شرکت اپل، بین ده شرکت پردرآمد ایالات‌متحده آمریکا، جایگاه اول را با درآمد سالیانه 239 میلیارد دلار داشت درحالی‌که تنها جایگاه ششم را در بین این شرکت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوآوری به دست آورد.

تونی سک کوناگی، تحلیلگر برنشتاین

شاید محصول جدید این شرکت در آینده نه‌چندان دور اپل گلس (عینک اپل) باشد که با انرژی تجدید پذیر کار کند. تحلیلگر لوپ ونچرز (Loup Ventures)، جین مانستر (Gene Munster) پارسال چنین عنوان کرد که این محصول از آیفون نیز جایگاه بهتری خواهد داشت. احتمال می‌رود که این محصول بین سال 2020 تا 2021 عرضه شود. البته ممکن است این محصول جدید جایگاه خوبی در بازار و همچنین بین کاربران به دست آورد.

شاید به یاد داشته باشید که شرکت اپل در سال‌های 2012 و 2013 به شرکتی بدون نوآوری متهم شده بود. از آن به بعد این شرکت اپل واچ، ایر پاد و هوم پاد را ساخت. هرچند که اپل واچ، بیشترین مشتری ساعت هوشمند را در سرتاسر دنیا داشت اما این محصولات در مقایسه با آیفون، آی‌پد و آ‌ی‌پاد در زمان خودشان فروش چندانی در جهان نداشتند. حال سوال اینجاست که آیا این شرکت می‌تواند همچنان در زمینه ارایه محصولات جدید موفق باشد؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH