گلکسی نوت ۹

مقایسه گلکسی نوت ۹ با اکسپریا XZ پریمیوم؛ نبرد لاکچری‌ها!

در حال حاضر بیش‌تر پرچم‌داران معرفی گشته و کاربران برای خرید موبایل جدید خودشان دست به کار شده‌اند. برای همین مقایسه‌های بسیاری تدارک دیده می‌شود تا عمیق‌تر موبایل مورد نظر را بررسی کنید و با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید. در ادامه می‌خواهیم به مقایسه اسمارت فون‌های گران‌قیمت دنیای اندروید، گلکسی نوت ۹ و اکسپریا XZ2 پرمیوم بپردازیم. پس با ما همراه باشید.


دیزاین

گلکسی نوت ۹

محصول سونی با طراحی آشنایی روانه بازار شده که موبایل ژاپنی را در بین رقیبان خود متمایز می‌سازد. جدای از این، ترکیب شیشه و فلز که حالا تبدیل به قانونی در ساخت گوشی‌ها شده، در اکسپریا XZ2 نیز به چشم می‌خورد. چنین دیزاینی با تمام خوبی‌هایش، مشکلاتی را هم در پی دارد، برای مثال دیوایس استعداد بالایی در جذب اثر انگشت پیدا کرده و فورا جذابیت خود را از دست می‌دهد. بدنه گلکسی نوت ۹ هم دقیقا با همین ترکیب چشم‌گیر ساخته شده است. اما چیزی که پرچم‌دار کره‌ای‌ها را از اکسپریا ۱۰۰۰ دلاری جدا می‌کند، پیروی از المان‌های طراحی مدرن است. در قاب جلوی گلکسی نوت ۹، شاهد صفحه‌نمایشی گسترده و با کم‌ترین حاشیه ممکن هستیم که تجربه بازی‌ها را هیجان‌انگیز می‌کنند و تماشای فیلم‌ها لذت‌بخش‌تر از قبل خواهد شد. اما دستگاه سونی حاشیه‌های نسبتا ضخیمی در قاب جلو دارد و همین باعث بزرگ‌تر شدن اسمارت فون و کاهش خوش‌دستی و راحتی در حمل و نقل می‌شود. در مقابل، هندست سامسونگ خیلی خوب عمل کرده و توانسته بدون آن‌که به اندازه بدنه بیافزاید، قلم S-Pen و جک هدفون را در اختیار کاربر قرار دهد. گفتنی‌ست هر دو محصول پرزرق و برق و دل‌ربا هستند، اما وقتی حرف از طراحی مدرن به میان می‌آید، برنده بلامنازع نبرد، گلکسی نوت ۹ است.

دیسپلی

گلکسی نوت ۹

سامسونگ برای بهبود تجربه کاربری و همین‌طور افزایش کیفیت صفحه‌نمایش، از تکنولوژی سوپر آمولد در ساخت نمایشگر گلکسی نوت ۹ بهره برده. این فن‌آوری جدای از رنگ‌های جذاب و کنتراست مطلوب، روشنایی بسیاری نیز دارد. در نتیجه مشکلی در خوانایی متنون در زیر نور خورشید نخواهید داشت و در هر موقعیتی می‌توانید با موبایل کار کنید. رزولوشن هم در سطح مناسبی قرار گرفته و حتی در فواصل خیلی نزدیک قادر به تشخیص پیکسل‌ها نیستید. پس بازی‌ها و فیلم‌ها با جزئیات زیاد اجرا می‌شوند و از دیدن آن لذت خواهید برد. اما ویژگی‌های دوست داشتنی گلکسی نوت ۹ به این‌جا ختم نمی‌شود. سازنده پنل این موبایل را با نسبت تصویر ۱۸.۵:۹ به بازار عرضه کرده است. به این ترتیب تولیدکننده توانسته اسمارت فونی غول‌پیکر را در قابی به مراتب کوچک‌تر بگنجاند و خوش‌دستی کم‌نظیری را به ارمغان بیاورد. در عین حال، دستگاه با توجه به صفحه تقریبا ۶.۵ اینچی به راحتی در مکان کوچک مثل جیب قرار می‌گیرد. همان‌طور که از سری S6 شاهد نمایشگر خمیده بودیم، در گلکسی نوت ۹ هم چنین دیزاینی به چشم می‌خورد و بخش بزرگی از زیبایی قسمت جلوی دیوایس را مدیون لبه‌های خمیده هستیم. لازم به ذکر است که قابلیت اچ‌دی‌آر فراهم شده و قادر به اجرای محتواهای شگفت‌انگیزی خواهید بود.

اما سونی هم بیکار ننشسته و اکسپریا XZ2 پریمیوم را به قابلیت‌های فراتر از انتظاری مجهز نموده. این موبایل از یک دیسپلی ۵.۸ اینچی با کیفیت 4K سود می‌برد. این رزولوشن این امکان را به کاربر می‌دهد تا محتواهای جذابی را تجربه نماید. اما هنوز شگفتی‌های گوشی ژاپنی تمام نشده. صفحه‌نمایش استاندارد اچ‌دی‌آر را کسب کرده و می‌توانید فیلم‌های اچ‌دی‌آر را تماشا نمایید. در واقع وقتی یک محتوای با کیفیت 4K و با استاندارد اچ‌دی‌آر را در اکسپریا XZ2 پریمیوم پلی کنید، هیجانی را حس خواهید کرد که در دیگر نمونه‌های بازار وجود ندارد.

با این همه، باید اعتراف کرد سامسونگ با توجه به وجود تکنولوژی سوپر آمولد برنده این بخش است.

رابط کاربری

گلکسی نوت ۹

با این‌که گوشی‌های مختلف اندروید ظاهر یکسانی ندارند، اما می‌توان گفت که همه‌شان اصل قضیه را حفظ کرده‌اند. بعضی از کاربران از اندروید خام لذت می‌برند و برخی مایل به تجربه رابط کاربری‌های جامع و پراز امکانات هستند. به‌صورت کلی، اگر می‌خواهید قابلیت‌های زیادی نصیب‌تان شود و به لطف ویژگی‌های نرم‌افزاری کارهای‌تان را به سرعت انجام دهید، حتما گلکسی نوت ۹ را مد نظر داشته باشید. در حقیقت، با خرید این غول کره‌ای، یک قلم با امکانات بی‌شمار نرم‌افزاری در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌تواند کارآمدتر از هر وسیله دیگری باشد. گذشته از این، بیکسبی و DeX را نباید فراموش کرد. دستیار صوتی سامسونگ اعمال بسیاری را برای‌تان انجام می‌دهد و لزومی ندارد دیوایس را لمس کنید. فقط باید با صدای‌تان دستورات لازم را به بیکسبی بگویید. با کمک DeX، گلکسی نوت ۹ تبدیل به دستگاهی دسکتاپ خواهد شد و می‌توانید به مدیریت فایل‌ها و انجام کارهای حرفه‌ای بپردازید. به لطف تمام این ویژگی‌ها، محصول سامسونگ به پکیچی کامل و همه‌جانبه تبدیل شده که نیازهای کاربران را برطرف می‌کند. اما طبیعتا رقیب ژاپنی، چنین امکاناتی را ارایه نمی‌دهد.

پرفورمنس

قدرت سخت‌افزاری برای بسیاری از کاربران حائز اهمیت است. از آن‌جا که با گوشی‌های پریمیوم بازار و بالای ۱۰۰۰ دلار طرف هستیم، بعید نیست به آخرین تکنولوژی‌ها مجهز باشند. هر دو پرچم‌دار به آخرین چیپست شرت کوالکام به‌نام اسنپدراگون ۸۴۵ مجهز هستند که از پس تمام بازی‌ها و اپلیکیشن‌های اندروید برمی‌آید و در حین انجام سنگین‌ترین کارها با لگ یا کندی مواجه نخواهید شد. البته باید گفت این پرچم‌دار در مدل جهانی با تراشه اگزینوس به بازار ارایه می‌شود. پس در این بخش فرقی نمی‌کند که کدام مدل را خریداری نمایید. هر دو موبایل قادر به اجرای جدیدترین گیم‌های پلت‌فرم گوگل هستند. اما سیستم‌ خنک‌کننده نوین سامسونگ در گلکسی نوت ۹ به کار رفته که گرمای حاصل از فعالیت پردازنده را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و در این صورت عملکرد هندست بهبود می‌یابد.

اهمیت مموری را نباید از یاد برد. با خرید محصول سامسونگ (در مدل پایه) ۱۲۸ گیگابایت فضای داخلی نصیب‌تان می‌شود که دو برابر ظرفیت حافظه ذخیر‌ه‌سازی موجود در اکسپریا XZ2 پریمیوم است. ضمنا در هر دو پرچم‌دار می‌توانید از کارت حافظه برای افزایش ظرفیت تا چند صد گیگابایت بهره ببرید.

دوربین

گلکسی نوت ۹

توجه به کیفیت دوربین با ظهور شبکه‌های اجتماعی بیش‌تر شد و در حال حاضر این قسمت می‌تواند دلیلی برای خرید موبایلی باشد. برای همین سازندگان اهمیت بسیاری به دوربین می‌دهند و سعی می‌کنند بهترین لنزها و تکنولوژی را به کار بگیرند. برای شرکتی مثل سونی که خود تجربه بسیاری در ساختن محصولات حرفه‌ای در حوزه عکاسی دارد، کیفیت بالای دوربین اسمارت فون‌ها ضروری است. اکسپریا XZ2 پریمیوم از ماژول دوربین دوگانه در قاب پشتی سود می‌برد. لنز اصلی ۱۹ مگاپیکسل رزولوشن دارد و از نوع رنگی هست. لنز دوم نیز ۱۲ مگاپیکسلی و عکس‌های سیاه و سفیدی برای‌تان ثبت می‌کند. اگر بخواهیم عمیق‌تر دوربین‌ها را بررسی کنیم، باید به دریچه دیافراگم هم نگاهی بیندازیم. لنز مونوکروم دارای ضریب اف 1.6 است که تصاویر روشنی را به ارمغان می‌آورد. این در حالی است که لنز اصلی دریچه‌ای بسته‌تر دارد. به لطف دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، عکس‌های نوستالژیک ثبت خواهید نمود که با فیلترهای نرم‌افزاری تفاوت زیادی دارند و تجربه‌ای جدید از عکاسی را ارایه می‌دهند.

در طرف دیگر، گلکسی نوت ۹ ایستاده. پرچم‌دار ۱۰۰۰ دلاری سامسونگ به دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده که از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بهره می‌جوید. وجود این قابلیت باعث افزایش کیفیت ویدیوها و تصاویر شده و در حین حرکت نیز می‌توانید فیلم‌برداری و عکس‌برداری را تجربه کنید. یکی از لنزهای گلکسی نوت ۹ دارای دریچه دیافراگم متغیر است. این قابلیت عملکردی مثل چشم انسان دارد. وقتی شما در موقعیتی پرنور هستید، برای این‌که تصاویر خراب نشوند، موبایل از دریچه f/2.4 بهره می‌برد. در شرایط تاریک و با نورپردازی ضعیف دریچه تا حد زیادی باز شده و به این ترتیب نور زیادی به لنز می‌رسد. در واقع با کمک گلکسی نوت ۹ در هر زمانی بهترین عکس‌ها را می‌گیرید. لنز دوم نیز از نوع تله است و زوم دو برابری بدون افت کیفیت را ممکن می‌سازد. هم‌چنین این موبایل کره‌ای پرتره‌های کم‌نظیری برای‌تان ثبت می‌کند که از جزئیات فراوانی برخوردار هستند.

برای کاربران عملکرد مناسب دوربین اسمارت فون در شرایط نوری ضعیف بسیار مهم است. این دقیقا چیزی‌ست که با خرید گلکسی نوت ۹ نصیب‌تان می‌شود. اما در بخش فیلم‌برداری، سونی وارد کارزار شده و می‌تواند دوباره نگاه‌ها را جذب کند. با این‌که می‌توانید در هر دو موبایل به ضبط سوپر اسلوموشن‌هایی جذاب بپردازید، ولی به لطف اکسپریا XZ2 پریمیوم می‌توانید با کیفیت فول اچ‌دی به ضبط ویدیو بپردازید که در برابر کیفیت اچ‌دی گلکسی نوت ۹ در سطحی بالا قرار می‌گیرد. البته باید ذکر کرد که در صورت انتخاب کیفیت فول اچ‌دی در ویژگی سوپر اسلوموشن، زمان کم‌تری برای برداشت کلیپ‌ها خواهید داشت که در گلکسی نوت ۹ به مراتب بیش‌تر است.

باتری

عمر باتری همیشه پاشنه آشیل موبایل‌ها بوده و کاربران برای برطرف کردن این ضعف، محصولاتی مثل پاور بانک‌ را خریداری می‌کنند. گلکسی نوت ۹ به یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپری مجهز شده که نسبت به باتری تقریبا ۳۵۰۰ میلی‌آمپری موجود در اکسپریا XZ2 پریمیوم گزینه‌ای مطلوب‌تر به حساب می‌آید که عمر بیش‌تر اسمارت فون را در پی دارد. جدای از این، باید توجه داشت که نمایشگر نوت ۹ وضوح کم‌تری دارد و در نتیجه عمر بسیار بیش‌تری در مقابل پرچم‌دار ژاپنی خواهد داشت. خوش‌بختانه هر دو مدل به قابلیت شارژ وایرلس مجهز هستند که به لطف بدنه شیشه‌ای فراهم شده. این تکنولوژی امکان شارژ دیوایس را بدون وجود سیم‌های مزاحم به شما می‌دهد. به راحتی می‌توانید با گوشی کار کنید یا به تماشای فیلم‌ها بپردازید.

کلام آخر

اکسپریا XZ2 پریمیوم و گلکسی نوت ۹ اسمارت فون‌های بالارده اندرویدی هستند که باید با توجه به نیازهای‌تان یکی را برگزینید. ولی در نظر داشته باشید که با خرید موبایل سامسونگ قابلیت‌های زیادی نصیبت‌تان می‌شود. قلم استایلوس، صفحه‌نمایش مدرن و جذاب، دوربین‌های باکیفیت و ظرفیت بالای حافظه داخلی تنها بخشی از امکانات پرچم‌دار کره‌ای هستند. با این حال نباید اکسپریا XZ2 پریمیوم را فراموش کرد. این گوشی به صفحه‌نمایش 4K مجهز است و سوپر اسلوموشن‌های خیره‌کننده‌ای را ثبت می‌کند.

1 در مورد “مقایسه گلکسی نوت ۹ با اکسپریا XZ پریمیوم؛ نبرد لاکچری‌ها!”

  1. دیگه خیلی دارین صفحه ی led رو میبرین بالا
    انقد که یه پله وضوح بالاتر سونی را نادیده گرفتین و به سامسونگ رای دادین
    کم نیستن کسایی که از رنگ های غیر واقعی و نمایش ضعیف رنگ سفید و تغییر رنگ محسوس در نگاه از زوایای led نسبت به LCD خوششون نمیاد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH