HDR چیست و چگونه باید از آن در گوشی‌های هوشمند استفاده کرد؟

در اصطلاحات عکاسی، محدوده دینامیکی (Dynamic range) به تفاوت روشن‌ترین و تاریک‌ترین المان‌های (نقاط) یک عکس گفته می‌شود. HDR  (High Dynamic Range) پروسه‌ای است که این محدوده را از آن‌چیزی که توسط اسمارت‌فون شما به ثبت می‌رسد، فراتر می‌برد. HDR می‌تواند بازنمای‌های دقیقی از چیزهایی که با چشمان‌ خود می‌بینید در اختیارتان قرار دهد، یا اینکه می‌تواند به شما در عکس‌های هنری برای گرفتن تصاویر با رزولوشن بالا کمک نماید.

Screenshot 20180817 105512

هرچند هدف نهایی HDR، خلق عکس‌های با کیفیت است، با این‌حال قرار نیست توسط همه افراد مورد استفاده قرار گیرد، بلکه بستگی به سوژه یا منظره‌ای دارد که می‌خواهید از آن عکاسی کنید. در اینجا به بهترین کاربردهای HDR و نحوه کار آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

HDR چگونه کار می‌کند؟

وقتی شما عکسی با قابلیت HDR می‌گیرید، دوربین در توالی‌های سریع تصاویر متعددی با اکسپوزهای مختلف ثبت می‌کند. سپس نرم‌افزار دوربین اسمارت‌فون، این عکس‌ها را با یک تصویر واحد ترکیب می‌کند که جزییات تاریک‌ترین و روشن‌ترین نواحی را در خود حفظ کند.

قبل از آنکه این ویژگی، راه خود را به دوربین گوشی‌های هوشمند پیدا کند، شما مجبور بودید که سه عکس بگیرید و آن‌ها را به کامپیوتر خود منتقل کرده و با استفاده از امکان HDR فتوشاپ یا هر برنامه‌ مشابه دیگری، این سه تصویر را باهم ترکیب نمایید.

hDR photo

خوشبختانه، سازندگان اسمات‌فون‌ها، HDR را در برنامه دوربین دستگاه‌ها به‌کار گرفته‌اند و در صورت فعال بودن آن، همه این کارها به‌طور اتوماتیک انجام می‌گیرد. از آنجاییکه اساس کار برنامه، ترکیب و ادغام چندین تصویر برای ایجاد یک تصویر نهایی است، ویژگی HDR با عکاسی‌های استاتیک و بدون حرکت دست، بهترین عملکرد را دارد.

چه زمانی باید از HDR استفاده کنیم؟

مواقع زیادی پیش می‌آید که می‌توان از HDR استفاده کرد؛ این موضوع بستگی به شما دارد که چه چیزی از عکس بخواهید. در ادامه به مواردی که به‌کارگیری HDR بسیار رایج بوده و منجر به تصاویر بهتری می‌شود، اشاره می‌کنیم.

مناظر

نور، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک عکس خوب است، اما در محیط‌های بیرونی نور خورشید می‌تواند باعث کنتراست‌های بسیار بالایی گردد. HDR می‌تواند این اختلاف‌ها را بالانس کرده و باعث شود بخش‌های سفید روشن و سیاه تاریک بر روی عکس کم‌تر وجود داشته باشد. به این دو تصویر نگاه کنید که چگونه جزییات آسمان، با ویژگی HDR وضوح بیشتری پیدا کرده‌اند.

non hdr
With HDR disabled
hdr
With HDR enabled

صحنه‌های کم‌نور

اگر کل عکس شما یا برخی از نواحی آن خیلی تاریک است، می‌توان از HDR برای افزایش سطح کلی روشنایی استفاده نمود. البته نباید انتظار معجزه داشت: اگر هیچ نوری در جایی که می‌خواهید عکاسی کنید وجود ندارد، HDR نمی‌تواند آن را ایجاد کند. اما از آنجاییکه که این فناوری براساس ترکیب تاریک‌ترین و روشن‌ترین بخش‌های یک تصویر عمل می‌کند، تاحدودی می‌تواند کمک‌تان کند.

چه مواقعی نباید از HDR استفاده کرد؟

هنگامی که شما در حال حرکت بوده یا سوژه متحرک است

به‌خاطر اینکه HDR، سه عکس می‌گیرد، اگر چیزی بین شات‌ها حرکت کند، تصویر نهایی ممکن است تار به نظر برسد: این موضوع یکی از دلایلی است که پردازش عکس‌ها را کمی طولانی‌تر می‌کند. به همین منظور بدون حرکت بایستید و از سوژه‌های ثابت عکاسی نمایید.

صحنه‌های با کنتراست بالا

برخی از عکس‌ها در صورتی که کنتراست بالاتری داشته باشند، بهتر به نظر می‌رسند. استفاده از HDR این کنتراست را کاهش خواهد داد و تاثیرگذاری صحنه کم‌تر مشخص خواهد شد. بنابراین اگر نمی‌خواهید تصویر نهایی دستکاری شود از HDR استفاده نکنید.

صحنه‌های با رنگ‌های روشن

ویژگی HDR، مطمئنا باعث سرزندگی رنگ‌های مرده خواهد شد. اما اگر با رنگ‌هایی سروکار دارید که خیلی زنده و روشن هستند، HDR می‌تواند باعث روشن‌تر شدن آن‌ها گردد. بنابراین مراقب باشید که اشباع رنگی را بیش از حد انجام ندهید.

non hdr2
Another example of a scene without HDR
hdr2
with HDR

چگونه بفهمیم گوشی ما قابلیت HDR دارد؟

اکثر گوشی‌های جدید تنظیمات HDR دارند، اما برای استفاده از آن شاید نیاز باشد که آن را فعال کنید. شاید گاهی اوقات لازم باشد که اپلیکیشن دوربین دستگاه خود را نه در حالت اتوماتیک که در وضعیت تنظیم دستی قرار دهید.

اگر گوشی شما فاقد چنین ویژگی‌ای بود، راهکارهای مختلفی در گوگل پلی استور قابل دسترس است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند نتایج متفاوتی داشته باشند.

HDR+ چیست و چگونه می‌توان آن را داشت؟

گوگل پیکسل ۲ از زمان معرفی در اکتبر ۲۰۱۷، به‌عنوان پادشاه دوربین‌ها در دنیای گوشی‌های اندرویدی شناخته شده است. اما چه چیزی این دستگاه را تا این اندازه فوق‌العاده می‌کند؟ راز این برتری، در نرم‌افزار و به‌ویژه تکنولوژی HDR+ آن قرار دارد. این فناوری نه‌تنها محدوده دینامیکی را افزایش می‌دهد بلکه همچنین می‌تواند نویزها را کاهش داده و همزمان رنگ‌ها را بهبود ببخشد. از آنجاییکه این قابلیت پیکسل ۲ متکی به نرم‌افزار است و نه سخت‌افزار، این امکان وجود دارد که از HDR+ بر روی اسمارت‌فون‌های اندرویدی که توسط گوگل ساخته نشده‌اند، استفاده نمود. اگر می‌خواهید تصاویری مانند این گوشی بر روی دستگاه‌های سامسونگ، وان‌پلاس یا شیائومی بگیرید، این راهنما را بخوانید.

google camera app

نتیجه‌گیری

بهترین راهنمایی برای استفاده از HDR در عکس‌ها این است که به‌سادگی تصویری از صحنه موردنظر خود با و بدون این ویژگی بگیرید و سپس هر کدام که برای‌تان جذاب بود، انتخاب نمایید. این روش، سریع و ساده بوده و می‌تواند ایده‌ای درباره نحوه کار این ویژگی در اختیارتان قرار دهد. فقط یادتان باشد که دستان‌تان را ثابت نگه دارید. با گذشت زمان یاد خواهید گرفت که کدام صحنه‌ها برای استفاده از HDR مناسب هستند و کدامیک نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH