آیا اپل به‌دنبال عرضه آی‌فون‌های دو سیم‌کارته است؟!

براساس خبرهای موثق و سرنخ‌هایی که از نسخه بتا iOS 12 بدست آمده احتمال داده می‌شود که اپل برای اولین بار تصمیم دارد تا در مدل‌های جدید امسال آیفون از دو سیم‌کارت پشتیبانی نماید. با توجه به اینکه اپل علاقه چندانی به استفاده از سیم‌کارت در دستگاه‌های خود ندارد (مثلا در نسخه‌های LTE آیپد و اپل واچ از سیم‌کارت‌های مجازی بهره گرفته بود)، اضافه کردن دو سیم‌کارت کمی عجیب به نظر می‌رسد. با این‌حال، چرا اپل در این شرایط می‌خواهد دست به این کار بزند؟

گرچه استفاده از دو سیم‌کارت در آمریکا چندان مرسوم نیست، اما در بسیاری از نقاط دیگر دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و ارایه آن در این مناطق، نحوه کار با آیفون را به‌طور معناداری تغییر خواهد داد. اما سوال اساسی این است که آیا این دسته از کاربران در واقع همان‌هایی خواهند بود که اپل با این کار به‌دنبال راضی کردن آن‌هاست؟

تقریبا به مدت دو دهه است که گوشی‌های دو سیم‌کارته در مدل‌های مختلف روانه بازار شده‌اند، اما این ایده از اواسط دهه‌ ۲۰۰۰ بود که به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفت، یعنی زمانی که شرکت‌های کوچک چینی شروع به تولید گوشی‌هایی کردند که مفهوم یک دستگاه با دو سیم‌کارت و با قابلیت استفاده همزمان را در عمل محقق می‌ساختند.

اگر در چین از پکن به سمت شانگهای حرکت کنید مجبور خواهید بود سیم‌کارت دیگری تهیه نمایید!

اما چرا هندست‌های دو سیم‌کارته این همه طرفدار دارند؟ موضوع این است که خرید گوشی‌های آنلاک در مقایسه با دستگاه‌های تحت قرارداد با اپراتورها این مزیت را دارد که می‌توان از پرداخت هزینه‌های رومینگ اجتناب کرد. یک مثال بارز در این‌باره کشور چین است که در آن شماره تلفن‌ها به‌صورت محلی و منطقه‌ای هستند و برای مثال، اگر از پکن به سمت شانگهای حرکت کنید مجبور خواهید بود که سیم‌کارت دیگری تهیه نمایید. اپراتورهای چینی تا سال پیش، از مشتریان خود هزینه‌ رومینگ دریافت می‌کردند و هزینه‌ تماس‌های داخلی راه دور را گران‌تر کرده بودند. بنابراین، دستگاه‌های دو سیم‌کارته به کاربران اجازه می‌دادند تا بر این مشکلات فایق آیند. اروپایی‌ها هم هنگام عبور از مرزها مجبور به پرداخت‌های اضافی می‌شدند، تا اینکه بالاخره اتحادیه‌ی اروپا هزینه‌های رومینگ را برداشت.

آی‌فون ۸

اما اخیرا افزایش تعداد اسمارت‌فون‌های مدرن منجر به استفاده‌های متفاوت‌تری از گوشی‌های دو سیم‌کارته گردیده است. از یک طرف، ارایه گزینه‌ها و طرح‌های خدمات موبایلی متعدد در رابطه با تماس‌های تلفنی، پیام‌رسانی و داده، موجب شده تا کاربر از دو سیم‌کارت خود به‌طور همزمان برای اهداف مختلفی استفاده کند و از طرفی نیز، امکان جابه‌جایی بین اپراتورها جهت دستیابی به بهترین پوشش در یک منطقه خاص باعث شده تا کاربر نهایت بهره را از این قابلیت ببرد. هر دوی این فاکتورها، علت اصلی  استفاده گسترده‌ از گوشی‌های هوشمند دو سیم‌کارته در بخش‌هایی از جهان مانند هند و آفریقا بوده است، جاهایی که در آن‌ها کاربران بسیار نسبت به قیمت‌ها حساس هستند و زیرساخت‌های شبکه موجود در این مناطق هم در حال توسعه است.

اپل به‌شدت خارج از جریان اصلی بازار هند قرار دارد

با وجود این، اپل نشانه‌هایی از خود نشان نداده است که واقعا می‌خواهد جهت به‌دست آوردن مشتریان بیشتر در مناطق حساس به قیمت، از شیوه تجارت پرسود خود فاصله بگیرد. تیم کوک اغلب از فرصت‌های موجود در هند صحبت کرده، اما تا زمانی که مهم‌ترین محصول اپل در این کشور، یک گوشی ۴ اینچی ۴۰۰ دلاری با مشخصات مربوط به سه سال قبل است، سخت می‌توان تصور کرد که یک آیفون دو سیم‌کارته‌ جدید تفاوت چندانی ایجاد کند. اپل به‌شدت خارج از جریان اصلی بازار هند قرار دارد و بعید است که پشتیبانی نکردن از دو سیم‌کارت، تنها دلیل نخریدن آیفون از سوی بسیاری از مردم باشد. در مورد بازارهای بزرگ دیگری مانند برزیل و روسیه هم به همین شکل است.

اپل گوشی‌های دو سیم کارته را برای بازار چین نشانه‌گیری کرده است

گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل ممکن است نسخه‌های‌ دو سیم‌کارته آیفون ارزان قیمت ۶.۱ اینچی LCD را صرفا برای چین در نظر گرفته باشد. (بلومبرگ گفته است که این موضوع در مورد آیفون ۶.۵ اینچی OLED هم صادق خواهد بود). در این صورت، باور آن راحت‌تر خواهد بود، چرا که چین علاوه بر اینکه بازار پرسودی برای اپل به حساب می‌آید، بلکه تنها کشوری در جهان است که پشتیبانی از دو سیم‌کارت برای دستگاه‌های رده‌بالا، یک انتظار استاندارد محسوب می‌شود. حتی گوشی‌های فوق‌پیشرفته‌ای نظیر ویوو NEX، مانند همه پرچمداران دیگری از شرکت‌های هواوی، شیائومی و اوپو دارای دو شکاف سیم‌کارت است. در عین حال، سازندگانی مانند سامسونگ نیز مدل‌های دو سیم‌کارته‌ گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۹ را مخصوص مشتریان چینی ساخته است.

بنابراین در چین برخلاف سایر بازارهای نوظهور، راحتی استفاده از یک گوشی است که اهمیت بیشتری دارد و نه اقتصادی بودن آن. می‌توان گفت چین تنها کشوری با تعداد قابل توجهی از مشتریانی است که قدرت خرید یک آیفون را دارند، اما عدم پشتیبانی از دو سیم‌کارت را به‌عنوان نقطه ضعف آن در نظر خواهند گرفت.

بنابراین، جای تعجبی ندارد که اپل فروش آیفون‌های دو سیم‌کارته را فقط به بازار چین محدود نماید. اما اگر اپل تصمیم بگیرد که چنین مدلی را در آمریکا و سایر بازارها عرضه کند، واقعا شگفت‌زده خواهیم شد. این قابلیت چیزی نیست که آمریکایی‌ها به آن عادت کرده باشند، به‌ویژه آنکه اپراتورها هم از این بابت بسیار برآشفته خواهند شد. ضمن آنکه اپل در طولانی‌مدت نیز سیم‌کارت را مطلوب‌تر از جک هدفون در نظر نخواهد گرفت؛ اصولا اپل دو سیم‌کارته بودن گوشی را در سطح فناوری‌هایی نمی‌بیند که بخواهد به‌طور گسترده بر روی آن سرمایه‌گذاری کند. اگر در آمریکا قصد خرید یک هندست دو سیم‌کارته را دارید، بهترین انتخاب‌های شما دو گوشی چینی وان‌پلاس ۶ و آنر ویو ۱۰ خواهند بود که منحصرا به صورت آنلاک به‌فروش می‌رسند.

البته باید در نظر داشته باشید که شما با شرکت اپل طرف هستید و تا زمان معرفی آیفون‌های جدید در یکی دو هفته آینده با اطمینان نمی‌توانید بگویید که چه چیزی واقعا اتفاق خواهد افتاد. شاید اپل پشتیبانی از دو سیم‌کارت را در مناطق مختلفی فراهم کند و یا بخواهد ترکیبی از اپل سیم (Apple SIM) و شکاف سنتی سیم‌کارت را عرضه نماید. با وجود همه این‌ها، روشن است که اپل تصمیم دارد نگرانی‌های مشتریانی را که می‌خواهند کنترل بیشتری بر روی اپراتور مورد استفاده‌ خود داشته باشند، برطرف کند و در حال حاضر تنها جایی که برای انجام این کار به ذهن می‌رسد، کشور چین است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH