پاسخ به تمامی سوالات مربوط به رجیستری گوشی‌های مسافری

بسیاری از خریداران برای فعال سازی رجیستری گوشی مسافری مشکل دارند و سوالاتی مطرح می‌کنند که در این مطلب به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

طرح رجیستری موبایل یکی از بزرگترین طرح‌های وزارت ارتباطات بود که پس از ده سال سرانجام در سال 96 اجرایی شد و توانست تاثیر قابل توجهی در وضعیت قاچاق تلفن‌های همراه داشته باشد، بر اساس آمار با اجرای طرح رجیستری چیزی در حدود 80 درصد واردات گوشی به سمت مبادی قانونی هدایت شد. رجیستری گوشی در مبادی ورودی اتفاق می‌افتد و خریداران صرفا باید پس از خرید تلفن همراه، گوشی رجیستر شده خود را فعال کنند، اما بسیاری برای فعال سازی رجیستری موبایل خود با مشکل مواجه می‌شوند.

مشکلات مربوط به طرح رجیستری عموما به بخش فعال‌سازی سیم‌کارت برروی گوشی مربوط است، در طرح رجیستری خریداران باید گوشی خود را در سامانه همتا ثبت و پیامک فعال‌سازی را دریافت کنند که گاها فعال‌سازی گوشی در طرح رجیستری با مشکل مواجه می‌شود. بخش دیگری از سوالات مربوط به شرایط رجیستری گوشی مسافری و هزینه رجیستری موبایل است که در ادامه به تمامی آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

با توجه به دیدگاه‌های دریافت شده از کاربران در مطالب مربوط به طرح رجیستری در آی‌تی‌رسان قصد داریم تا در این مطلب به پاسخگویی سوالات پرتکرار شما بپردازیم.

لازم به ذکر است اگر به سوالی پیرامون این طرح برخورد کردید که در این مقاله و مقالات دیگر ما نبود لطفا ابتدا مارا در اینستاگرام فالو کرده و سپس از طریق دایرکت مطرح کنید تا پاسخ دهیم. به دلیل واضح بودن سوالات و پاسخ‌ها، سوالات کاربران عینا تکرار و پاسخ به صورت کوتاه در ادامه خواهد آمد:

در صورت نیاز به مشاوره رایگان در رابطه با رجیستری می‌توانید پیج ما را در اینستاگرام (itresancom@) فالو کرده و به ما دایرکت بدهید.

سوالات مربوط به رجیستری آیفون 14

به دلیل شرایط به وجود آمده در خصوص گوشی‌های آیفون 14 و عدم رجیستی این مدل‌ها سوالات متعددی در ذهن کاربران ایجاد شده سات که در ادامه به آن‌ها پاسخ می‌دهیم:

1- آیا سری آیفون 14 رجیستری می‌شود؟

پاسخ: براسا بخشنامه گمرک در حال حاضر، خیر

2- آیا از آیفون 14 رجیستری نشده می‌توان استفاده کرد؟

پاسخ: در زمان نگارش این مقاله چنین امکانی برای گوشی‌های مسافری محیا شده است. در واقع گوشی‌های مسافری وارد شده تا یک ماه بدون مشکل و قطعی آنتن قابل استفاده هستند، این زمان برای گوشی‌های آیفون 14 مسافری نیز فعال شده و پس از پایان یک ماه، زمان آن تمدید شده است. یعنی در حال حاضر مدل‌هایی که به صورت مسافری وارد کشور شده‌اند تا زمان اعلام رجیستری رسمی قابل استفاده هستند اما در زمان آغاز رجیستری این گوشی‌ها، فرد مسافر باید اطلاعات کامل گوشی را در سامانه تجارت وارد کرده و نسبت به رجیستری قانونی گوشی اقدام کند. طبیعتا در این حال مدل‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، رجیستر نشده و آنتن آن‌ها قطع می‌شود.

اما ادامه این مطلب به دو بخش تقسیم می‌شود، 1- مشکل طرح رجیستری برای گوشی های مسافری 2- سوالات مربوط به رجیستری گوشی همراه در ایران

 

سوالات مربوط به رجیستری گوشی‌های مسافری

1- چند گوشی می‌توان به صورت مسافری به کشور وارد کرد؟

پاسخ: در هر سال شمسی تنها می‌توانید یک گوشی به شکل مسافری رجیستری کنید.

2- در یک سال شمسی نمی‌توان در دو سفر خارجی، هر بار یک گوشی به شکل مسافری رجیستر کنم؟

پاسخ: خیر، به عنوان مثال اگر شما در سال 1401 یک گوشی به شکل مسافری رجیستر کرده‌اید، تا ابتدای فرورودین سال 1402 نمی‌توانید هیچ گوشی دیگری به صورت مسافری رجیستر کنید.

3- آیا رجیستری کردن گوشی به شکل مسافری مشکل است؟ چگونه گوشی خود را در طرح رجیستری فعال کنم؟

پاسخ: روش کلی آن است که ابتدا در مبادی ورودی اطلاعات گوشی را به نمایندگان گمرک بدهید و سپس اطلاعات لازم را در سامانه گمرگ وارد کنید و با پرداخت حق ورودی، گوشی شما رجیستر می‌شود، اما در مطالب زیر به طور کامل روش رجیستری کردن گوشی‌های آیفون و سامسونگ را آموزش داده‌ایم.

4- مسافری داریم که یک گوشی برای من هدیه آورده، آیا می‌تواند آن گوشی را به نام من رجیستر کند؟

پاسخ: خیر، مسافر بایدی ابتدا گوشی را با نام خود رجیستر کند و پس از فعال شدن گوشی، در سامانه همتا مالکیت گوشی را به شما انتقال دهد. ضمن اینکه مسفر شما اگر بخواهد گوشی خودش را نیز رجیستر کند، دیگر نمی‌تواند گوشی کادو را رجیستر کند، زیرا در هنگام ورود تنها امکان رجیستر کردن یک گوشی امکان پذیر است.

5- به کشور وارد شدم اما فراموش کردن در مبادی ورودی اطلاعات گوشی را به مامورین گمرک بدهم، چطوری این مشکل طرح رجیستری را حل کنم؟

پاسخ: طبق قانون پس از ورود به کشور دیگر امکان رجیستر کردن گوشی ورود ندارد، اما اگر با فاصله زمانی کم نسبت به زمان ورود به کشور به فرودگاه، ایستگاه قطار یا گمرک ورودی‌تان بروید، شاید مامورین گمرک راضی شوند که گوشی‌تان را رجیستر کنند.

6- گوشی دارم که رجیستر نشده، حال باید چه کنم؟

پاسخ: بهترین راه آن است که یک سفر به خارج از کشور بروید و هنگام ورود، گوشی‌تان را با اطلاعات خودتان رجیستر کنید.

7- برای من یک گوشی از خارج از کشور ارسال شده، برای فعال‌سازی آن در طرح رجیستری باید چه کاری انجام بدهم؟

پاسخ: اگر دوستان شما در خارج از کشور یک گوشی را خریداری کرده و برایتان ارسال کرده‌اند، یا خود شما مستقیما از سایت‌های چینی یا سایتی مانند آمازون یک گوشی خریداری کرده‌اید و گوشی با پست بین‌الملل‌ برای‌تان ارسال شود، اطلاعات و هزینه رجیستری توسط مامور پست هنگام تحویل کالا به شما دریافت شده و گوشی رجیستر می‌شود.

مشکل رجیستری گوشی مسافری

9- هزینه رجیستری گوشی چقدر است؟

پاسخ: در حال حاضر هزینه رجیستری گوشی برای گوشی‌های کمتر از 600 دلار برابر 17 درصد از قیمت دلاری و برای گوشی‌های بیش از 600 دلار برابر با 22.5 درصد از قیمت دلاری آن اعلام شده است. مبلغ پرداختی شما بر اساس قیمت روز دلار و برای گوشی نو (قیمت ارزش گذاری شده گمرک) محاسبه می‌شود. برای محاسبه دقیق قیمت رجیستری گوشی خود، مطلب زیر را مطالعه کنید.

10- رجستری گوشی‌های دست دو یا کارکرده به چه شکل است؟

پاسخ: قیمت نو آن محصول در نظر گرفته شده و سپس قیمت رجیستری محاسبه می‌شود.

11 – شخص مسافری که امسال به ایران آمده و دو هفته در کشور بوده آیا باز هم می‌تواند وارد کشور شود و یک ماه بدون رجیستر گوشی خود از سیمکارتش استفاده کند؟

پاسخ: بله، هر مسافر در هر سال شمسی می‌تواند بدون رجیستری تا یک ماه از گوشی خود استفاده کند.

12- آیا می‌توان از گوشی رجیستر نشده استفاده کرد؟

پاسخ: بله، رجیستری تنها مربوط به سیمکارت شماست، اگر گوشی رجیستری نشود، سیمکارت آن بعد از یک ماه غیرفعال شده و شما نمی‌توانید با کسی تماس بگیرید یا از نت همراه استفاده کنید، اما دیگر بخش‌های گوشی به طور کامل قابل استفاده خواهد بود، همچنین می‌توانید گوشی را با وای‌‌فای به اینترنت وصل کنید.

13- برای رجیستری گوشی مسافری باید یک سیمکارت به نام فرد مسافر باشد، اگر مسافر سیمکارتی به نام خود نداشته باشد چی؟

پاسخ: ارائه شماره سیمکارت در بدو ورود به کشور الزامی نیست، به این ترتیب مسافر می‌تواند پس از وارد شدن به کشور نسبت به تهیه سیمکارت و سپس تکمیل فرایند رجیستری گوشی خود اقدام کند.

مشکل رجیستری گوشی مسافری

14- پس از ورود به کشور تا چه مدت فرصت داریم تا فرایند رجیستری را از سامانه گمرک پیگیری کنیم؟

پاسخ: پس از آنکه اطلاعات اولیه در مبادی ورودی به ماموران گمرک داده شد، یک ماه فرصت دارید تا با مراجعه به سامانه گمرک، نسبت به تکمیل فرایند رجیستری اقدام کنید.

15-افراد کمتر از 18 سال می‌توانند گوشی رجیستری کنند؟

پاسخ: بستگی دارد، افراد زیر 18 سال نمی‌توانند سیمکارت به نام خود داشته باشند بنابراین حتی اگر در مبادی وردی اطلاعات اولیه از این افراد دریافت شود، ادامه فرایند رجیستری در سامانه گمرک ممکن نیست. به این ترتیب تنها افرادی که به شکل دانشجویی یا دانش‌آموزی سیمکارت به نام خود داشته باشند می‌توانند یک گوشی را رجیستری کنند.

16- می‌توان گوشی از یک برند ناشناس را رجیستر کرد؟

پاسخ: بله، این اتفاق در سامانه گمرک ممکن است.

17- گوشی‌های غیر هوشمند را نیز باید رجستری کنیم؟

پاسخ: بله، تمام دستگاه‌های تلفن همراه و یاتبلت سیمکارت‌خور باید رجیستر شوند.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان در رابطه با رجیستری می‌توانید پیج ما را در اینستاگرام (itresancom@) فالو کرده و به ما دایرکت بدهید.

سوالات مربوط به رجیستری گوشی همراه در ایران

1- آیا من باید گوشی خودم را رجیستر کنم یا فروشنده؟

پاسخ: وظیفه رجیستری گوشی بر عهده شما و فروشندگان نیست، رجیستری گوشی در گمرک و مبادی ورودی به کشور رخ می‌دهد و گوشی‌هایی که به صورت قانونی به کشور وارد می‌شوند، همان ابتدا در سامانه همتا ثبت شده و رجیستری خواهند شد.

اما پس از خرید گوشی نیاز است تا رجیستری آن فعال شود، در واقع تنها کاری که شما یا فروشنده باید انجام دهید، فعال سازی رجیستری گوشی است.

2- فعال‌سازی رجیستری گوشی هزینه دارد؟

پاسخ: خیر، فعال‌سازی رجیستری گوشی کاملا رایگان و ساده است و همه می‌توانند این‌کار را انجام دهند، بنابراین اگر فروشنده‌ای خواست برای فعال‌سازی رجیستری از شما هزینه دریافت کند، قبول نکنید، گوشی را خریداری کرده و سپس خودتان با ثبت کد گوشی در سامانه همتا، فعالش کنید. دریافت هزینه برای فعال‌سازی گوشی غیرقانونی است.

مشکل رجیستری گوشی مسافری

3- روش فعال‌سازی رجیستری گوشی چگونه است؟

پاسخ: بسیاری با فعال کردن گوشی در طرح رجیستری مشکل دارند اما در واقع این کار بسیار آسان است. برای فعال‌سازی باید کد IMEI گوشی را در سامانه همتا ثبت کنید. کد IMEI گوشی بر روی یک برچسب در جعبه گوشی مشخص است، نکته مهم آن است که IMEI به تعداد درگاه‌های سیمکارت گوشی خواهد بود، یعنی یک گوشی دوسیمکارته، دو کد IMEI دارد.

بهتر است با گوشی #06#* را شماره‌گیری کنید، با این کار کد IMEI برای‌تان به نمایش در‌می‌آید. کد به نمایش درآمده را با کد موجود بر روی جعبه گوشی مطابقت دهید.

حال شماره #7777* را شماره‌گیری کنید، در صفحه به نمایش درآمده گزینه 2 یعنی فعال‌سازی را انتخاب کنید، در صفحه بعدی کد IMEI گوشی را وارد کرده و ارسال را بزنید، در صفحه جدید باید شماره موبایلی که می‌خواهید گوشی با آن فعال شود را وارد کرده و در مرحله بعد کد 6 رقمی فعال‌سازی که بر روی جعبه یا کارت گارانتی وجود دارد را وارد کنید.

در قسمت بعد اطلاعات وارد شده، یک بار به نمایش درمی‌آید، اطلاعات را چک کرده و در صورت تایید، عدد یک را ارسال کنید. در نهایت پیام فعال‌سازی گوشی برای شما ارسال می‌شود.

اگر با این روش فعال‌سازی گوشی در طرح رجیستری مشکل دارید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن همتا یا سایت این سامانه نیز این کار را انجام دهید.

4- فعال کردن سامسونگ و آیفون فرقی دارد؟

پاسخ: تفاوت خاصی وجود ندارد. دلیل جدا کردن مقالات مربوط به این بحث به دلیل عدم آشنایی کاربران برای تطبیق آموزش‌های مربوط به هر برند است. البته دسترسی به IMEI هر گوشی نیز متفاوت است.

5- آیا گوشی دو سیم‌کارته را باید دوبار فعال کنیم؟ رجیستر برای هر اسلات سیم‌کارت لازم است؟

پاسخ: برای فعال‌سازی گوشی‌های دو یا چند سیم‌کارته کافیست که کد فعال‌سازی برای اسلات اول استفاده شده و نیازی به فعال‌سازی اسلات‌های بعدی نیست. اگر پیامکی پیرامون عدم فعال‌سازی دریافت کردید وضعیت سیم کارت را در سامانه همتا چک کنید.

6- با فعال سازی گوشی این پیام برای من ارسال می‌شود” شناسه قانونی نمی‌باشد” باید چکار کنم؟

پاسخ: متاسفانه گوشی شما از به صورت قاچاق وارد شده و فروشنده بایستی گوشی را پس بگیرد. می‌توانید گوشی را به فروشنده پس داده و پول خود را دریافت کنید. اگر فروشنده از عودت پول خودداری کرد به تعزیرات شکایت کنید.

اگر گوشی مورد نظر قبل از طرح رجیستری خریداری و استفاده شده باشد نیز به پیام‌ها توجه نکنید.

7- من مدتی پیش گوشی دست دو خریداری کرده‌ام. حال وقتی سیم کارت ایرانسل را درون اسلات اول می‌اندازم آنتن دچار قطع و وصلی می‌شود ولی در اسلات دوم مشکلی ندارد، آیا مشکل از طرح رجیستری است؟

پاسخ: در طرح رجیستری دو حالت بیشتر وجود ندارد: اولا گوشی به طور قانونی وارد شده و رجیستر شده است و بدون مشکل بایستی فعال باشد. در حالت دوم اینکه گوشی قاچاق بوده و رجیستر نشده و صرفا یک‌ماه بدون مشکل فعال خواهد بود و بعد از آن به طور کلی غیرفعال می‌شود! به معنای دیگر در طرح رجیستری تعارفی وجود ندارد، اگر بنا بر قطعی باشد انجام می‌شود و قطعی مرحله‌بندی‌شده در کار نیست، پس اگر در آنتن خود دچار مشکل هستید، مشکل از طرح رجیبستری نیست.

8- من گوشی سامسونگ خریدم و از سیم یک استفاده می‌کردم چند روز پیش خواستم از سیم‌کارت دوم استفاده کنم که موقع شماره گیری پیام “در شبکه ثبت نشده است” به نمایش درآورد. برای رجیستر کردن هم کد فعال‌سازی یک بار مصرف گوشی را ندارم چکار کنم؟؟

پاسخ: مابقی اسلات‌های سیم‌کارت به تبع سیم کارت اولی فعال می‌شوند، طبق گفته مسئولین وزارت ارتباطات در گوشی‌های چند سیم کارته عملیات رجیستری صرفا برای یک اسلات انجام می‌شود و نیازی به این کار نیست که همه را فعال کنید. اما اگر گوشی شما قدیمی است و به هر شکل سیم‌کارت دوم آن فعال نشده، موقع ثبت‌نام در سامانه همتا می‌توانید هر دو سیم را فعال کنید.

9- آیا می‌توان یک گوشی رجیستری نشده خریداری کرده و بعد خودمان آن را رجیستر کنیم؟

پاسخ: خیر، گوشی که به کشور وارد شده و رجیستر نشده باشد غیرقانونی است، البته برخی از افراد به صورت غیرقانونی و با دریافت هزینه بالا، گوشی را رجیستری می‌کنند اما بهتر است به سراغ اینگونه راه حل‌ها نباشید، زیرا اعتباری به این روش‌ها نیست و ممکن است در آینده تمامی گوشی‌هایی که به صورت غیرقانونی در طرح رجیستری فعال شده باشند با مشکل مواجه شده یا از شبکه خارج شوند. بهتر است گوشی رجیستری شده و قانونی خریداری کنید.

10- فعال کردن گوشی دست دوم به چه صورت است؟

پاسخ: اگر گوشی رجیستر نشده باشد که بهتر است قید معامله را بزنید، اما اگر گوشی رجیستر شده باشد تنها کافی است در سامانه همتا مالک آن را تغییر دهید، اینکار باید توسط فروشنده (مالک اصلی) صورت بگیرد.

11- راه ارتباطی با سامانه گمرک در صورت برروز هرگونه مشکل چیست؟

پاسخ: برای ارتباط با سامانه گمرک و هر گونه پرسش و پاسخ در خصوص رجیستری گوشی با شماره 82991-021 تماس بگیرید.

1,089 در مورد “پاسخ به تمامی سوالات مربوط به رجیستری گوشی‌های مسافری”

  1. حمیدرضا روستایی

    سلام من یه گوشی ایفون دست دو خریدم
    بعد مالک اصلی گوشی سیمکارتی که باهاش ریجستری کرده رو سوزنده
    ولی اپل ایدی با رمز داره
    من اگه بخوام ریجستریش رو به نام خودم کنم چکار باید بکنم؟

    1. سعید صانعی

      شما باید از سامانه همتا اقدام کنید، ببین در سامانه همتا نسبت به این که سیمکارت سوزونده شده ایرادی گرفته میشه یا خیر، اگر ایراد نگرفتن که هیچی، اگر ایراد گرفتند با پشتیبانی خود همتا صحبت کنید

      1. سلام داداش
        روزت بخیر
        میگم که در خارج از کشور ، اگه روی یه گوشی رجیسترنشده ، سیم کارت ایرانی بذارم ؛ میتونم از اون سیم کارت استفاده کنم یا باید حتما رجیسترشده باشه ؟

  2. سلام خوبین ببخشید من یک سوعال دارم من تبلت لونو دارم از وقتی خریدم هودودن ۵ ماه میشه از وقتی خریدم سیمکارت روش ننداختم فقط رم انداختم اگر سیمکارت بندازم میتونم ریجستر فعال کنم فروشنده گفت ریچستر شده و فقط باید فعال بشه من سیمکارت ننداختم ایا محلتش تموم شده یا اگه سیمکارت بندازم میتونم فعالش کنم راستی یک سعال دیگه اگر دریچسترو فعال نکنیم چه اتفاقی میفته لطفا جواب بدید ممنون میشم خیلی عشقید

    1. سعید صانعی

      سلام، باید سیمکارت داخلش بندازید تا در سامانه همتا ثبت بشه، البته الان مهلت تبلت‌های لنوو گذشته ولی شما تست کنید ببینید میتونید با سیمکارت زندگ بزنید یا اس‌ام‌اس بدید یا خیر

  3. سلام برام ی گوشی از خارج آوردن ریجستری نشده سی روز شده و خاموش نشده شنیدم تا آذر خاموش میشه کارتون دفترچه هم نداره وقتی خاموش شد برای سیمکارتم مشکلی پیش نمیاد ؟میتونم از وای فا استفاده کنم وبه اپل وصل کنم برای برنامه ها ؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام معمولا یک ماه بعد آنتن میره
      سامانه باگ داره ولی نه دیگه به اندازه 5.6 ماه
      مشکلی برای سیم کارت یا گوشی پیش نمیاد
      فقط اون گوشی دیگه آنتن نمیده تو ایران
      همین
      باقی موارد مثل اپ و دوربین و وای فای و… اوکیه انگار که یه گوشی بدون سیم کارت دارین

  4. سلام وقت بخیر من یه گوشی از عراق خرید کردم و از گمرک رجیستر نکردم و قاچاق اومده اگه روی گوشی سیم انداحته باشم و بعد از یکماه رجیستر نکرده باشم میشه بعد مسدود شدن انتن گوشی با کارتن رو برد خارج و دوباره برگردوند و گمرک ثبت کرد؟جواب میده؟ممنون میشم کمکم کنید

  5. سلام وقت بخیر من یه گوشی از عراق خرید کردم و از گمرک رجیستر نکردم و قاچاق اومده اگه روی گوشی سیم انداحته باشم و بعد از یکماه رجیستر نکرده باشم میشه بعد مسدود شدن انتن گوشی با کارتن رو برد خارج و دوباره برگردوند و گمرک ثبت کرد؟جواب میده؟

  6. سلام .ی برد خریدم سامانه همتاش بنام طرفه .در چ صورت میشه ک من انتنم بپره بعدها؟؟ خواهشا جواب بدید زودتر

    1. مجتبی مسکینی

      سلام الان سخت گیری بیشتری دارن برای گوشی های تعمیری
      اگه اوکی بود و ارور نداد مشکلی پیش نمیاد فقط انتقال مالکیت بدین

  7. سلام
    من گوشیو از عراق اوردم موقع اومدن شرایطم اورژانسی بود وقت اینکه برم گیت گمرکو نداشتم الانم گوشی بعد 1 ماه انتن رفته

    الان 3 ماه گذشته ببرم گوشیرو همراه خودم از مرز ورود خروج کنم میتونم دیگه بصورت قانونی ریجستر کنم؟ مشکلی که نیست؟ انگار تازه خریدم از مرز میام دیگه درسته؟
    عوارضشم میدم

      1. رضا خدایاری

        جناب منم همین مشکل رو دارم
        سوال خیلی مهم واسم اینه که اگه موقع خروج گوشی و کارتن گوشی رو با خودم ببرم ایا مامورین گیر میدن یا مانعی نیست برای همراه داشتن قوطی دستگاه؟
        و سوال دومم اینه
        اگه موقع ورود به ایران توی گمرک بخوام گوشیمو ریجستر و عوارضشو پرداخت کنم چون مهلت ۳۰روزه تموم شده چه میشه کرد تا سیمکارت دوباره فعال بشه و اس ام اس های لازم و یا کد های دستوری رو گوشی اجرا بشه؟
        ممنون میشم اگه راهنماییم کنین سپاس فراوان

        1. مجتبی مسکینی

          برای خروج مشکلی نیست
          موقع ورود هم در حال حاضر مشکلی نیست و میشه رجیستر کرد اما واقعا قوانین مدام دارن تغییر میکنن

  8. سلام خسته نباشید لطفا کمکم کنینن من گوشیم قبلیمودادم ب پدرم اولین بار سیمکارتی ک ریجستری شده باهمون سوزوندم دیگ بنامم نیس حالاهی پیام اخطارمیاد براش اون خط خاموشه دیگ بهش دسترسی نداریم راه حلی هس براش

  9. سلام من از مغازه گوشی آ۵۱ خریدم موقع فعال سازی میگه imei قانوتی نیست واز فلان تاریخ سرویس نخواهد گرفت ولی کارت گارانتی داره وکد فعال سازی هم داره به نظرتون درست میشه یا دروغ میگه فروشنده ممنون میشم جواب بدید

    1. مجتبی مسکینی

      سلام اگه تاریخ شروع گارانتی برای ۳.۴ روز پیش هست، چند روز صبر کنید و بعد تست کنید

  10. با درود ،
    دو هفته پیش برای من گوشی آوردن ٫ تو فرودگاه اعلام کردیم بعدش کارهای گمرکی و رجیستریش رو هم انجام دادیم ٫ در آخر هم از همتا پیام اومد که شناسه دستگاه جزو شناسه های قانونیه. متاسفانه از امروز صبح می زنه Not Activated ! میشه راهنمایی کنید ، چیکار کنم.
    ممنون ازتون

  11. سلام من ی گوشی فروختم که انتقال مالکیت و کارتنش پیش خودمه ولی طرف هنوز پولشو کامل نداده.چطوری میتونم کاری کنم که سیمکارتاش قطع بشه و نتونه استفاده کنه؟

  12. سلام خسته نباشید من گوشی گرفتم از عراق بعد از اینکه از گمرک آوردم و اونا گفتن ثبت کردیم الان با پشتیبانی همتا که تماس میگیرم میگه ثبت نشده. من مسافر هستم و تا یکماه دیگه دوباره میرم عراق. اگر گوشی ثبت نشده باشه آیا آسیبی به خود سیستم گوشی وارد میشه؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام سلامت باشید
      نه هیچ مشکلی برای گوشی پیش نمیاد فقط آنتن نمیده همین
      تا یک ماه هم آنتن دارید و بعد میتونید برید عراق و دیگه اصلا نیازی هم به رجیستری نیست

  13. سلام ببخشید من اربیل عراق زندگی میکنم پارسال گوشی سامسونگ خریدم ولی رجیستر نکردم تو این یه سال چندین بار اومدم ایرانو رفتم یعنی دیگه نمیشه گوشیو رجیستر کنم؟چون کلا سیمکارت توش نبود

    1. سعید صانعی

      اگر گوشی در شبکه فعال نشده باشه، یعنی در ایران با گوشی تماس برقرار نکرده باشید یا سیمکارت روش ننداخته باشید، میشه رجیستری کرد

  14. سلام من چند وقت پیش یک گوشی نوکیا ساده ۲سیم مدل 3310خریدم از یکی که کنار صاحبش کد ریجستر رو زدم نوشته بود قانونی منم معامله کردم ولی بعد ۱۰روز قطع شد و پیام اومد این گوشی با ورود مسافری اومده و قانونی است ولی فعال سازی نشده چطوری شماره اون مالک اولی رو پیدا کنم ممنون میشم

    1. سعید صانعی

      سلام، راستش راهی برای پیدا کردن شماره مالک گوشی ندارم ولی این مشکل رو میتونید از سامانه همتا پیگیری کنید و با پشتیبانیشون صحبت کنید، بهشون بگید که ابتدا گفته شده این گوشی ایراد نداره و به همین دلیل خریداری شده، حالا چرا ارتباطش قطع شده؟؟

  15. سلام من یه گوشی آیفون 7کارکرده خریدم آنتن داره ولی نمی تونه انتقال مالکیت بده چه کار میشه کرد؟

  16. سلام خسته نباشید
    من از خارج از کشور گوشی خریدم دو هفته پیش اما نمیدونستم قانون عوض شده و حضوری شده ،به نزدیکترین گمرک م رفتم گفتن فقط موقع ورود به کشور می‌شد رجیستر کرد،حالا موندم چکار کنم

    1. مجتبی مسکینی

      سلام سلامت باشید
      نمیتونید کاری کنید بهتره گوشی رو ارزون تر بفروشید و یه رجیستر شده بخرید

  17. سلام وقت بخیر
    بنده گوشی شیائومی نوت ۹ خریدم ساخت هند
    برای ریجستری کردن مشخصات گوشی رو میزنه نوت ۹ پرو و ساخت چین
    برای ریجستر کردن آیا مشکلی پیش نمیاد ؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام وقت بخیر
      متوجه منظورتون نشدم
      اگه از داخل کشور خریدین که شما نمیتونید رجیستر کنید و فقط باید با کد فعالسازی، فعالش کنید که در این صورت اطلاعات گوشی قبلا ثبت شده و مشکلی نیست
      اگه از خارج از کشور خریدین توی فرودگاه باید ثبت می‌کردین که اگه اشتباه شده مشکل از مامور اونجا بوده و می‌شه از طریق همتا پیگیری کرد

  18. سلام من 20 روزی میشه شیامی Poco m3 خریدم صبح دیدم انتنش پریده و هرکاری کردم آنتن نمیاد بعد یه پیام اومده که دستگاه زیر قانونی است اما فعالسازی نشده یعنی از ریجستری هست ممنون میشم جواب بدین؟

  19. سلام. وقت بخیر. ببخشید من یه گوشی سال 82 خریدم نوکیا 1100 از این قفس دیمیها بعد تا سال 88 ازش استفاده کردم و گذاشتمش کنار الان لازمم شده روشنش کردم پیغام غیر قانونی بودن میده و میگه قطع میشه. از سامانه همتا هم پرسبدم میگن چون تو طرح ریجستری خاموش بوده هیچ کاریش نمیشه کرد خواستم ببینم راهکاردیگه ای نداره؟ این طرح جدید 12 تیر شامل این گوشی هم میشه ممنون میشم راهنمایی کنید تا گوشیم قطع نشه و بتونم ازش استفاده کنم

    1. مجتبی مسکینی

      سلام نمیشه کاری کرد
      گوشی وارد شبکه نشده که رجیستر بشه خودتون هم نمیتونید رجیسترش کنید

  20. سلام من گوشیم رجیستر و دوتا شناسه هم ثبت شده توی همتا. میخام سیم کارت دوم بزارم ، بزارم خودکار فعال میشه یا باید کاری کرد ؟

  21. سلام من ۴ روز پیش یه گوشی سامسونگ خریدم با کارت گارانتی ۱۸ ماهه و کد فعال سازی روش ،چون موقع خرید سیمکارت همراهم نبود فروشنده گفت ببر خونه سیمکارت بنداز زنگ بزن فعالش کنم حالا از وقتی سیمکارت انداختم پیامک اومده که این دستگاه ثبت نشده و از تاریخ فلان سرویس نمیگیره به فروشنده گفتم میگه چند روز دیگه ثبت میشه حالا سوالم اینه همچین چیزی درسته؟ شناسه روی کارت گارانتی و جعبه و دستگاهم یکیه

    1. مجتبی مسکینی

      سلام با کد فعالسازی برای فعال کردن رجیستری اقدام کنید
      اگه تاریخ شروع گارانتی تازه هست حرفشون درسته و چند روز صبر کنید بعد تست کنید اوکی میشه
      نهایتا بعد از ده روز اگه اوکی نشد میتونید گوشی رو پس بدین

  22. سلام
    خسته نباشید
    من گوشیم حافظش ۲۵۶ هست میخوام بیام ایران
    میشه من اعلام کنم که گوشیم ۱۲۸ هست تا هزینه کمتری پرداخت کنم برا رجیستری یا امکانش نیست؟

  23. سلام خیلی ممنون بابت اطلاعات جامع و کاملتون،
    یک سوال برای من پیش اومده، اگر کسی از خارج وارد کشور بشه با گوشی سامسونگ سریعا گوشیش نیاز ب رجیستر داره یا بعد از یک ماه ؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      همون موقع باید توی فرودگاه گوشی رو ثبت کنه
      در غیر این صورت دیگه امکان رجیستری نیست

  24. سلام.کارتن گوشیم رو گم کردم.گوشی از صفر دست خودم بوده.سامانه همتا هم اومد کارای رجیستری رو انجام دادم ومشکلی برای انتقال مالکیت ندارم.آیا موقع فروش مشکلی برام پیش میاد؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام میتونید انتقال مالکیت بدین اما در کل گوشی بدون کارتن رو به عنوان گوشی دزدی خریداری میکنن و قیمتش پایین‌تر هست

  25. سلام.من حدود یک‌ماه پیش گوشی سامسونگ از فروشگاه معتبر خریدم و با imei روی جعبه فعالسازی انجام شد ولی بعد از ۳ هفته گوشی قطع شد و برام پیام اومد مبنی بر اینکه گوشی قانونیه ولی فعالسازی نشده.بعد از پیگیری متوجه شدم imei جعبه و کارت گارانتی هماهنگ بوده اما imei گوشی و جعبه هماهنگ نبوده.گارانتی مربوطه گوشی رو مجدد فعالسازی کرد.می خواستم بدونم حالا که imei جعبه و گوشی متفاوته،ممکنه که از نظر قانونی مشکلی برای من پیش بیاد؟مثلا فردی که جعبه ی من دستش هست با کد جعبه کار غیرقانونی انجام بده و تبعاتش به من برگرده؟یا هر مشکل قانونی دیگه ای؟
    نظر گارانتی اینه که از نظر قانونی تبعاتی برای من نداره و لازم نیست پیگیری یا شکایت کنم.

    1. مجتبی مسکینی

      سلام مشکلی که گفتین خیلی بعیده که پیش بیاد
      اما در هر صورت شما جعبه گوشی رو ندارین و این با گوشی دزدی تفاوتی نداره بهتره که گوشی رو پس بدین و دستگاهی بخرید که جعبه‌ خودش رو داشته باشه

  26. سلام وقتتون بخیر
    من حدوده یک ماهه گوشی نوت ده خریدم بعد کارت گارانتیش و کارت روش گم شده الان باید چیکار کنم سیمکارتام خاموش شدن روش

    1. سعید صانعی

      سلام، یعنی در این یک ماه گوشی رو فعال نکرده بودید؟ خوب باید فعال میکردید، الان زنگ بزنید به پشتیبانی گارانتی گوشی‌تون، بگید که این مشکل پیش اومده، کد فعال سازی بهتون میدن، با کد imei گوشی باید وارد سامانه همتا بکنید تا رجیستر بشه

  27. سلام من می‌خوام یه گوشی سامسونگ مال ۶ سال پیشو بخرم آیا این گوشی ها هم انتقال مالکیت میخواد

  28. سلام من تقریبا ۱۰ روزه گوشی خریدم و فروشنده به من گفتن که بعد از ۱۵ روز یه کدی رو بزنم و یه سری مراحل رو انجام بدم
    الان ۱۰ روز شده اما هم انتن گوشیم رفته هم نمیتونم هیچ شماره ای بگیرم نه شماره تلفن نه اون کد یامثلا کدهایی که برای اینترنت میگرفتم همش میزنه در شبکه ثبت نشده الان باید چیکار کنم ؟؟؟

    1. سعید صانعی

      سلام، گوشی که شما خریدید از ابتدا رجیستری نداشت؟ چون در این حالت الان انتنش رفته و دیگه نمیتونید کاری بکنید، برای رجیستری از ابتدا که گوشی وارد کشور میشه حدود یک ماه بدون رجیستری میشه با گوشی کار کرد اما بعد از اون از شبکه قطع میشه، الان هم به نظر میرسه همین اتفاق افتاده، با خود فروشنده تماس بگیرید و بهش بگید که گوشی این وضع رو پیدا کرده، البته اگر گوشی بدون رجیستر خریداری کردید و خودتون هم میدونستید، دیگه کاریش نمیشه کرد، فقط یک سری راه‌های غیر قانونی برای رجیستری گوشی باقی میمونه که بهتره سراغ اون روش‌ها نرید

  29. سلام
    من گوشی جدید خریداری کرده ام و سیم کارتم را داخل گوشی جدید گذاشتم ،میخواستم بدونم دوباره میتونم سیم کارتم را به گوشی قبلی برگردونم و ازش استفاده کنم یا چون روی گوشی جدید با این شماره سیم کارت رجیستر شده اگه به گوشی قبلی سیم کارتم رو وارد کنم ،مشکل بوجود میاد ؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      اگه هر دو گوشی رجیستر شدن و مالکش خودتون هستید میتونید هر بار انتقال مالکیت بدین
      در کل مشکلی هم بوجود نمیاد

    2. سعید صانعی

      سلام، بستگی داره، گوشی‌های قدیمی که قبل از اجرای طرح رجیستری فعال بودند، نیازی به رجیستری ندارند و اگر گوشی قبلیتون از این مدل‌هاست میتونید بدون مشکل درونش سیمکارت بندازید، اما اگر گوشی قبلی‌تون رو بعد از طرح رجیستری خریدید، یعنی هنگام خرید رجیستریش رو فعال کردید دو حالت پیش میاد: یک- گوشی قبلیتون رو با یک سیمکارت دیگه فعال کردید و در حالا حاضر در سامانه رجیستری سیمکارت شما به گوشی قدیمیتون لینک نشده
      دو-گوشی قدیمیتون رو با همین سیمکارت فعلیتون فعال کردید و در سامانه رجیستری اون گوشی با این سیمکارت فعاله، در این حالت بدون مشکل میتونید سیمکارت رو به گوشی قبلیتون بندازید اما اگر حالت یک درسته باید در سامانه رجیستری، گوشی تون رو به سیمکارت فعلیتون متصل کنید تا بدون مشکل بتونید از سیمکارت استفاده کنید

  30. سلام وقت بخیر.
    ببخشید سوالی داشتم… من الان خودم یه گوشی دارم که با سیم کارتم ریجستر شده.
    برفرض اگر بخوام گوشی جدید بخرم و گوشیِ قبلی خودم رو هم داشته باشم، گوشی جدید رو می تونم با همین سیمکارتم ریجستری کنم؟ (سیم کارت رو در گوشی جدید قرار خواهم داد.) یا اینکه اگر برای کودکانم گوشی بخرم و نخوام که سیم کارتی در گوشی باشه، می تونم با سیم کارت خودم ریجستری کنم؟
    به طور کلی سوالم اینه که آیا می توان با یک سیم کارت چنتا گوشی رو ثبت و ریجستری کرد و سیم کارت فقط در یکی از گوشی ها موجود باشه؟ در این صورت چه اتفاقی برای گوشی های دیگه که سیم کارت درشون نیست میوفته؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام وقت بخیر
      رجیستری اصلا ارتباطی به سیم کارت شما نداره
      رجیستری یعنی گوشی قانونی وارد کشور شده باشه و عوارض و گمرکی و… اون پرداخت شده باشه
      در این صورت فرقی نمیکنه که چه سیم کارتی روی گوشی هست فقط بحث مالکیت گوشیه که برای یه سیم کارته و میشه به هر سیم کارت دیگری هم انتقالش داد
      و رجیستری هم فقط برای وقتیه که بخواید از خدمات سیم کارت استفاده کنید شما بدون سیم کارت می‌تونید تا هر زمان از گوشی استفاده کنید اما اگه رجیستر نشه بعد از یک ماه خدمات سیم کارت غیرفعال میشه انگار که گوشی آنتن نداره و بدون سیم‌کارته همین! باقی موارد اوکیه

  31. سلام‌من دیروز گوشی ای ۵۲ خریدم‌فروشنده گفت باید یک‌هفته استفاده کنی بعد میشه رجیسترش کرد اصلا چنین چیزی ممکنه؟ از همتا برام‌اس ام اس اومده که گوشی قانونی هست ولی فعال نشده به نطرتون گوشی مشکل داره قاچاقه . شاید فروشنده داره دروغ میگه واقعا نمیدونم‌چیکار کنم

    1. مجتبی مسکینی

      سلام اگه روی جعبه یا کارت گارانتی کد فعالسازی دارید، نگران نباشید. درست گفتن و چند روز صبر کنید بعد تست کنید اگه بیشتر از 2 هفته گذشت می‌تونید به فروشنده اطلاع بدین و گوشی رو پس بدین

    1. سعید صانعی

      سلام، از زمانی که روش سیمکارت می‌اندازید تا یک ماه کار میکنه بعدش بخش تماس و سیمکارت مسدود میشه، یعنی نمیتونید زنگ بزنید، پیامک بدید و از اینترنت دیتا استفاده کنید، دیگر بخش‌های گوشی بدون مشکل کار میکنند

      1. در این وضعیت چه میشه کرد ؟ من یادم رفت و رجیستری نکردم و الان تمام امکاناتی که گفتین برام قطع شده

  32. سلام من دیروز یه گوشی از ۱۴۰ خریدم دارای گارانتی و برگه رجیستری شده میباشد کد کارتن با کد گارانتی و خود خود دستگاه هم یکی هست.ولی سیستم همتا میگه دستگاه قاچاق. پرسجو کردم میگن چون گوشی تازه وارد شده هنوز ثبت نشده ده روز صبر کن . بنظرتون چکار کنم برم گارانتی یا فعلا صبر کنم

  33. سلام گوشی من ریجستر شده . مثلا اگه بخوام سیمکارتی که باهاش گوشیمو ریجستر کردم رو از گوشیم در بیارم و یه سیمکارت دیگه بزارم تو گوشیم مشکلی پیش نمیاد؟ باید انتقال مالکیت انجام بدم؟

    1. سعید صانعی

      در سامانه همتا میتونید چند سیمکارت رو به گوشی خودتون متصل کنید، با این کار مشکلی پیش نمیاد

  34. سلام من گوشیمو فراموش کردم ریجستر کنم الانم تاریخش گذشته کدو کارتون وهمه چیزرو دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سعید صانعی

      از سامانه همتا اقدام کنید برای رجیستری کردن، اگر اجازه رجیستری نداد، با پشتیبانی خود همتا تماس بگیرید

  35. سلام ببخشید ممکنه گوشی ای جعبه نداشته باشه و مسافری اومده باشه و براش اینجا جعبه و کد درست بشه.

  36. سلام خسته نباشید من میخوام یکی از سیم کارت های گوشیمو داخل تبلتم بزارم برای اینترنت شبانه که گوشیم داغ نکنه میخواستم بدونم الان منم باید ریجستری کنم؟ بعد اگه بکنم دوباره میشه برگرده به همون گوشیم؟

    1. سعید صانعی

      خیر تبلت‌ها فعلا رجیستری ندارند، البته تست کنید، احتمال 90 درصد سیمکارت رو بزارید درون تبلت بدون مشکل کار میکنه، برای برگردوندن سیمکارت به گوشی هم مشکلی پیش نمیاد

  37. با سلام ببخشید خواهرم از امریکا برام گوشى آیفون آورده مى خوام بدونم طى چه مراحلى باید در فرودگاه اون رو احراز هویت و رجیستر کنه؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      یه سری بخش‌های مجزا در فرودگاه برای این کار هست (تا قبل از کرونا که بود) مراجعه کنه عوارض گوشی رو بده (۲۰ ۲۵ درصد از مبلغ روز گوشی) کد فعالسازی بگیره

  38. سلام،
    من قراره یه ایفون ۸ دست دوم بخرم از کسی که ریجشتر نشده،
    ایا میتونم بخرم و تودم ریجسترش کنم؟و اینکه ایا انتقال مالکیت قبل از ریجستر ممکن هشت؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      اگه الان آنتن داره که خب یعنی رجیستر شده و فقط باید انتقال مالکیت بدین
      اگه آنتن نداره خودتون نمی تونید به راحتی این کار رو انجام بدین

  39. زهرا حسینی

    سلام من گوشیم رو رجستری کردم ایفون 11، بعد اگه من دوباه برم خارج و بربگردم هم نیاز به رجستری دگه دارد یا همون یک بار تومه؟؟؟

  40. سلام من گوشیو قانونی خریدم ولی موقع ک سیمکارت انداختم داخلش رجیستر نکردم الان گوشی شبکه نداره چکار باید کرد

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      اگه از جای معتبر خریدین روی جعبه یا کارت گارانتی کد فعال سازی هست از اون طریق اقدام کنید

  41. من از انگلیس به ایران اومدم ولی گوشیمو رجیستر نکرده بودم سی روز گذشته الان کلاً آنتن ندارم چی کار باید بکنم؟

    1. مجتبی مسکینی

      باید موقع ورود به ایران این کار رو انجام میدادین الان می‌تونید از گمرک کارتون رو پیگیری کنید

  42. من یه سوالی داشتم میخواستم بدونم

    من میخوام گوشی بخرم .
    فروشنده به من گفت ریجستر شده .
    میخواستم بدونم فرق بین این که اون ریجستر کنه یا من خودم ریجستر رو انجام بدم چه فرقی داره ؟؟؟؟

    1. مجتبی مسکینی

      شما خودتون نمیتونید رجیستر کنید
      رجیستری یعنی ورود قانونی گوشی به داخل کشور که اگه این شکلی باشه فقط باید از طریق کد فعالسازی فعالش کنید همین

  43. سلام
    من گوشی رو بدون رجیستر خریدم از مغازه گوشی فروش
    و یک ماه فرصت امروز تموم شده
    ایا بعدا رجیسترش میکنن ؟
    و یه سوال دیگه ایا میتونم گوشی رو به فروشنده پس بدم با شکایت ؟
    (در صورتی که گوشی هیج وقت رجیستر نشه)

    1. مجتبی مسکینی

      سلام اگه اون موقع میدونستید که بدون رجیستری خریدین که هیچ کاری نمیشه انجام داد و معامله درسته
      در حال حاضر هم خودتون نمیتونید رجیستر کنید اما هستن کسایی که واستون انجام میدن هرچند توصیه میکنم اعتماد نکنید

  44. سلام من یه گوشی خریدم ولی دوتا گارانتی متفاوت رو براش فعال کردم‌یکی از گارانتیا با شماره خودم فعال شد ولی من حواسم نبود اون یکی گارانتی رو که با شماره خواهرم فعال شده بود رو یه بار دیگ با گوشیه خودم وارد کردم یه پیام دیگ اومد که باید کد فعال سازی رو از فروشنده دریافت کنید که همون شماره خواهر رو نوشته بود. مشکلی پیش میاد که با یه گوشی دوبار کد گارانتی رو وارد کردم؟؟؟؟؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام خیلی متوجه منظورتون نشدم یعنی چی که دو تا گارانتی دارین؟
      در حالت کلی برای رجیستری یک بار اتفاق میفته و دفعات بعد میتونید انتقال مالکیت بدین و مشکلی نیست

  45. سلام….
    اگر با اشتباه گوشی به یک سیم کارت دیگر ریجستر شود می شود این اشتباه را اصلاح نمود؟یا خیر

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      گوشی رجیستر بشه یعنی به صورت قانونی وارد کشور شده و بعد از اون با چندتا کد دستوری می‌تونید به هر شماره‌ای که خواستین انتقال بدین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH