پخت پیتزا با استفاده از هوش مصنوعی توسط دانشجویان MIT

هوش مصنوعی (AI) می‌تواند به رادیولوژیست‌ها کمک کند تا ذات‌الریه را تشخیص دهند، ذائقه شما در موسیقی را شناسایی کند و حتی پس‌لرزه‌های یک زمین لرزه را پیش‌بینی نماید. اما حالا مشخص شده که این فناوری می‌تواند یک پیتزاپز قابلی هم بشود.

به‌تازگی پروژه‌ای به‌نام How To Generate (Almost) Anything توسط گروهی از دانشجویان و اساتید دانشگاه MIT راه‌اندازی گردیده که در آن یک مدل یادگیری ماشین با صدها دستور پخت پیتزا از سرتاسر دنیا، آموزش داده شده است. این تیم تحقیقاتی برای پختن پیتزا با استفاده از این تکنولوژی، با رستوران Crush Pizza در بوستونِ ماساچوست وارد همکاری شده‌اند.

اما سوال این‌جاست که این سرآشپز هوش مصنوعی، در عمل چگونه بود؟ در حالیکه، برخی از این دستور پخت‌ها دارای ترکیبات غیرمعمول بودند، اما پیتزاهای پخته شده، به‌طور شگفت‌انگیزی، خوشمزه بودند. البته هیچ‌کدام از آن‌ها به معنای واقعیِ کلمه عالی نبودند؛ برای اینکه سیستم هوش مصنوعی مذکور، طعم و مزه را در نظر نمی‌گرفت و به‌علاوه، گاهی اوقات سُس و پنیر را هم از قلم می‌انداخت (که البته در این موارد، سرآشپز خود رستوران کمک می‌کرد).

تیم MIT به وب‌سایت Medium post گفته‌اند: این‌روزها که هوش مصنوعی در حال رشد و توسعه است و ماشین‌ها در بسیاری از کارهایی که مربوط به انسان می‌شود در حال بهتر شدن هستند، خیلی‌ها نگران‌‌اند که هوش مصنوعی در نهایت منجر به بیکاری گسترده افراد خواهد گردید. اما ما معتقدیم که اگر انسان‌ها و ماشین‌ها برای بهتر کردن توانایی‌ها و مهارت‌های یکدیگر باهم کار کنند، می‌توانند به نتایج بسیار نوآورانه و پُرباری دست یابند.

تجربه پخت پیتزا در How To Generate (Almost) Anything، یادآور پروژه تحقیقاتی شرکت IBM به‌نام Chef Watson است که هدف از آن تهیه دستور پخت‌های جدید از طریق تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی صدها مواد موجود در بیش از ۱۰ هزار رسپی، بود. کتابِ این دستورهای جدید در سال ۲۰۱۵ منتشر گردید.

یکی از استارت‌آپ‌های مستقر در لس‌آنجلس به‌نام Halla، رویکرد نسبتا متفاوتی را در این زمینه در پیش گرفته و با اتکا به دیتابیسی متشکل از ۱۰ هزار آیتم خواروبار فروشی، ۲۰ هزار ترکیبات غذایی، ۱۷۵ هزار دستور پخت و ۲۰ میلیون غذای رستورانی، نقشه طبقه‌بندی شده کاملی از طعم‌ها، شکل‌وشمایل غذا‌ها و ویژگی‌های رژیمی آن‌ها را تهیه نموده است.

How To Generate (Almost) Anything، که بعد از پروژه How to Make (Almost) Anything دانشگاه MIT مدلسازی گردیده، این‌طور توضیح داده شده است: وسیله‌ای برای افزودن بر توانایی‌ها و قابلیت‌های انسان و جابه‌جا کردن مرزهای خلاقیت با استفاده از هوش مصنوعی. این گروه، هر هفته بر روی موضوعاتی با عنوان “generate something with AI” کار می‌کند و نتایج آن را بر روی یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH