پسوند “R” در نام گوشی آی‌فون Xr اپل چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

مطمئنا همه شما خبر معرفی آی‌فون‌های جدید اپل را شنیده‌اید. کمپانی کوپرتینویی در مراسم بزرگ 12 سپتامبر تقریبا همه چیز را درباره مشخصات و قیمت پرچمداران جدیدش توضیح داد اما یک چیز مانده که هنوز پاسخی برای آن یافت نشده است. در حقیقت این سوال بی‌پاسخ مربوط به آی‌فون ارزان قیمت امسال بوده و این‌که پسوند “R” در پایان نام آی‌فون Xr به چه معناست (پیش‌تر بررسی آی‌فون Xr را منتشر کرده‌ایم)؟!

سه آی‌فون امسال نام‌های آی‌فون Xs مکس، آی‌فون Xs و آی‌فون Xr را پیش روی خود می‌بینند. دو آی‌فون اولد امسال دارای پسوند “S” هستند که آن را چند سالی است در آی‌فون‌های اپل دیدیم؛ هر چند که عادت کرده بودیم نسخه بزرگ‌تر را با پسوند “پلاس” ببینیم اما امسال این پسوند به “مکس” تغییر کرده کرد. همه این‌ها ساده و قابل درک می‌ماند تا این‌که به نام آی‌فون Xr برمی‌خوریم. محصولی ارزان قیمت که مقرون به‌صرفه‌ترین آی‌فون امسال بوده و به جای نمایشگر اولد، از یک نمایشگر LCD بهره‌مند است. بدنه‌ای از جنس آلومینیوم به‌کار رفته در صنعت هوافضا (به جای استفاده از استیل ضدزنگ) و گستره رنگی سفید، مشکی، آبی، زرد، مرجانی را نیز باید از دیگر موارد مهم درباره این دیوایس برشمرد.

با توجه به آن‌چه که درباره این هندست می‌دانیم، هیچ نتیجه‌گیری مشخصی درباره معنای پسوند “R” در نام این مدل از آی‌فون نمی‌توان تصور کرد. اگر اندکی در فضای اینترنت بگردید، ایده‌های بسیاری را چه از طرف کاربران و چه از سوی کارشناسان درباره این مسئله خواهید یافت. یکی از این ایده‌ها به آن اشاره دارد که حرف “R” در حقیقت از کلمه “Regular” (به معنای عادی و معمولی) نشات گرفته که می‌تواند نشان‌دهنده جایگاه آی‌فون Xr در خط تولید آی‌فون‌های امسال باشد؛ هرچند که این ایده با این استدلال که کلمه فوق چندان برای اپل چشم‌گیر نبوده است، به سرعت توسط بسیاری از افراد رد شد.

پس از رد این ایده، برخی دیگر از واژه‌ها هم‌چون “Revival” به معنای احیا و تجدید، “Rejoice” به معنای شادی و خوشحالی کردن، “Remix” و “Revolution” به معنای انقلاب و تحول هم بر سر زبان‌ها افتادند. در حالی که برخی از این اصطلاحات با خصیصه‌های اپل تشابه دارند، اما استراتژی بازاریابی اپل برای آی‌فون Xr و مقایسه اندازه و عمر باتری مقرون به‌صرفه‌ترین آی‌فون تاریخ، آن را دقیقا در مقابل آی‌فون 8 قرار می‌دهد که بدان معناست آی‌فون Xr را نمی‌توان احیای آی‌فون 8 سال گذشته دانست.

شاید بهتر باشد آی‌فون Xr را جانشینی برای جایگاه آی‌فون 8 در نظر بگیریم اما اگر این‌چنین نباشد، بیش‌تر از همه شبیه به آی‌فون 10 اورجینال خواهد بود. در این میان برخی کلمات دیگر مانند “‘Rebel” به معنای یاغی و شورشی، “Rock” به معنای صخره و “Rave” به معنای دیوانگی و غریدن هم سر زبان‌ها افتادند که بازتابی از نوع طراحی و تصور اولیه از آی‌فون Xr هستند. هر چند که نمی‌توان تند بودن و خشن بودن این صفات را با توجه به وجود رنگ سفید برای این دستگاه توجیه کرد. رنگ سفید جلوه‌گر آرامش و سادگی است و این صفات ذکر شده بیان‌گر طغیان و خشونت هستند که مشخصا این دو با یکدیگر هم‌خوانی ندارند.

شخصا فکر می‌کنم کلمه “Radiant” به معنای تابناک و درخشنده می‌تواند بهترین توجیه برای پسوند “R” در نام آی‌فون ارزان قیمت امسال باشد. حتی کلمه “Retina” نیز دلیل خوبی برای چنین انتخابی است که از نام نمایشگر ملقب به “Liquid Retina Display” در این دستگاه نشات گرفته است. با این حال این امکان هم وجود دارد که هیچ یک از استدلال‌های فوق درست نباشد. شاید پسوند “R” منتقل‌کننده این موضوع باشد که آی‌فون Xr تنها یک سطح پایین‌تر از پرچمدارانی قرار دارد که پسوند “S” را کنار نام خود یدک می‌کشند. همان‌گونه که می‌دانید، حرف “R” یک واحد پایین‌تر و عقب‌تر از حرف “S” در الفبای حروف انگلیسی قرار دارد.

نظر شما در این مورد چیست؟‌ فکر می‌کنید کدام یک از این استدلال‌ها توجیه بهتری برای نام آی‌فون Xr است؟ لطفا اگر کلمه دیگری سراغ دارید که می‌تواند پاسخ بهتری برای این موضوع باشد، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH