یک ربات می‌تواند به‌خوبی یک انسان، نمایشنامه کمدی بنویسد!

اگر فکر می‌کنید که هوش مصنوعی نمی‌تواند احساسات انسانی مانند خنده و سرگرمی را درک کند یا به وجود آورد، ممکن است از شنیدن این خبر کمی هیجان‌زده شوید؛ الگوریتمی طراحی شده که می‌تواند مونولوگ‌های کمدی را بنویسد!

انتظارات حضار

باید به‌زودی منتظر آن باشیم که هوش مصنوعی بتواند آزمون تورینگ را پشت سر بگذارد. آزمون تورینگ یک آزمون از قابلیت اجرای ماشین برای نمایش رفتاری هوشمندانه شبیه به انسان است. آزمون تورینگ در سال ۱۹۵۰ توسط آلن تورینگ (Alan Turing)، ریاضیدان انگلیسی ابداع شد. از نظر تورینگ، پرسش “آیا ماشین‌ها می‌توانند اندیشه کنند” معنای روشنی نداشت و درنتیجه پاسخی برای آن وجود نخواهد داشت؛ چراکه نمی‌توان تعریف مشخصی برای اندیشه ارایه داد. از این‌رو تورینگ پرسش را به این‌گونه مطرح نمود: آیا می‌توان ماشینی ساخت که آزمون تورینگ را پشت سر بگذارد؟

کوری ماتیوسن (Kory Mathewson)، محقق هوش مصنوعی در دانشگاه آلبرتا (Alberta) شهر ادمنتون (Edmonton) کانادا، الگوریتمی را برای ساخت مونولوگ‌های استند آپ کمدی طراحی کرده است. او به این الگوریتم صدها هزار متن فیلم‌های مختلف را داده و به‌گونه‌ای آن را طراحی کرده که بتواند از تجربیات قبلی، نمایشنامه‌های جدیدی بسازد.

براساس مقاله منتشرشده ماتیوسن در پایگاه قبل از چاپ arXiv، این محقق متن‌های ایجادشده این الگوریتم را در یک صحنه با حضور تماشاچیان اجرا کرده است.

فرد سخنگو

در این آزمایش سه شخص در صحنه، اجرای نمایش کمدی داشته‌اند. یکی از آنها به‌صورت بداهه سخن‌های خود را از حس موجود در صحنه و حضار اجرا کرده و شخص دیگر بر اساس یک متن از پیش آماده‌شده اجرای کمدی خود را داشته است ( متن به‌وسیله یک هندزفری گوشی به او در صحنه گفته شده است). درنهایت شخص آخر، آن متنی را در روی صحنه اجرا کرده که توسط این الگوریتم ایجاد شده و در گوش او از طریق هندزفری خوانده شده بود.

پس‌از آنکه تماشاچیان هر سه اجرا را تماشا کردند، تستی از آنها گرفته شد، به این صورت که آیا می‌توانند تشخیص دهند کدام متن توسط الگوریتم هوش مصنوعی نوشته شده است؟ با وجودی که تعداد بسیار زیادی از حضار اجرای هوش مصنوعی را تشخیص دادند، اما عده انگشت‌شماری نیز گول خورده بودند و تشخیص ندادند کدام متن توسط هوش مصنوعی نوشته شده است.

گفتگوی متقابل

دیدن گفتگوی زنده با یک هوش مصنوعی یک تجربه بسیار جالب و هیجان‌انگیز است. هرچند که تماشای گفتگوی از پیش تعیین نشده هوش مصنوعی برنامه‌ریزی‌شده با ماتیوسن، چیزی شبیه به دیدن یک کمدی کلاسیک است.

در اوایل امسال در هنگام اجرای یک ربات که توسط هوش مصنوعی برنامه‌ریزی ‌شده بود، ماتیوسن به او گفت: “زغال‌اخته، من تو را آفریده‌ام. من صدایی را در داخل مغز تو قرار داده‌ام تا تو بتوانی در مقابل این حضار اجرا کنی!”

ربات این‌گونه جواب داد: “پس این تماشاچیان نمی‌دانند که من چه چیزی به آنها خواهم گفت؟”

ماتیوسن درحالی‌که می‌خندید، در جواب به این ربات گفت: “من هم نمی‌دانم تو چه چیزی را به زبان خواهی آورد.”

این الگوریتم می‌تواند به‌راستی آغاز یک هوش مصنوعی بسیار متفکر باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH