تولید لپ‌تاپ چرمی توسط کمپانی اچ‌پی با نام Spectre Folio

بر اساس آمار فروش منتشر شده از سوی موسسه‌های تحقیقاتی IDC و گارتنر، سال گذشته شرکت HP تولیدکننده شماره یک لپ‌تاپ در جهان بود. اما با اطمینان می‌توان گفت که لپ‌تاپ‌های اچ‌پی همواره به اندازه مدل‌های تولیدی سایر رقبا با بدنه آلومینیومی یکپارچه یا وزنی فوق‌العاده سبک، توجه کاربران را به خود جلب نمی‌کنند.

یکی از روش‌های جلب توجه مشتریان، تولید لپ‌تاپ چرمی است. اچ‌پی با معرفی لپ‌تاپ جدید Spectre Folio خود چنین کاری را انجام داده است. این لپ‌تاپ پیشرفته از ساختاری چرمی بهره گرفته و اچ‌پی با استفاده از یک مولفه تولیدی قابل‌تحسین، برای گجت خود بازاریابی می‌کند. این مشخصه قابل‌تغییر است؛ بدان معنا که با برداشتن آن، دستگاه به یک تبلت تبدیل می‌شود یا تنها همانند یک لپ‌تاپ معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بخش از طراحی Spectre Folio نیز نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها اندکی متفاوت است. در عوض تا کردن نمایشگر به سمت عقب، ظاهرا بایستی آن‌را به سمت جلو و مستقیما بالای صفحه کلید بکشید. در صورت تا کردن نمایشگر، ضامن آهنربایی آن بر روی کفه سینی کلید قرار گرفته و با استقرار دستگاه در وضعیت مسطح، ضامن مربوطه بر روی لبه نیمه تحتانی لپ‌تاپ مستقر خواهد شد.

اچ‌پی برای این دستگاه جدید از چرم 100 درصد خالص و دباغی‌شده با کروم استفاده کرده است و آن‌ را در 2 رنگ قهوه‌ای گرم و شرابی پررنگ‌تر به فروش می‌رساند. اچ‌پی می‌گوید که این لپ‌تاپ، نخستین نمونه چرمی در جهان است. اگرچه از نظر برخی افراد هیچ دلیلی برای طرح این ادعا وجود ندارد. وب‌سایت WIRED به ارزیابی تعداد فراوانی از ابزارهای‌جانبی چرمی برای مصرف کنندگان لوازم الکترونیکی پرداخته، اما هرگز یک لپ‌تاپ چرمی را بررسی نکرده است. پشتیبانی ساختاری برای قطعات کامپیوتری، جنسی فلزی دارد؛ اما کفه خارجی آن تماما با چرم گاوی پوشانده شده است. ژوزفین تان، رئیس واحد مدیریت محصول نوت‌بوک‌ها در شرکت اچ‌پی می‌گوید: “کمپانی به دلیل دوام، کیفیت برتر و حس استفاده از چرم به سراغ آن رفته است.” همچنین وی به یک تحقیق بازار داخلی اشاره کرد که نشان می‌دهد مخاطبان جوان همانند مردم هزاره‌های قبل با توجه به “اصالت” چرم، نسبت به این ایده بیش‌ترین میزان گرایش را دارند و دلیل آن استفاده از چرم خالص است. (لپ‌تاپ‌های فلزی را به فهرست اشیا هزاره که در حال نابودی هستند، اضافه کنید.)

بدون شک ساختار چرمی، جالب‌ترین بخش این لپ‌تاپ با ویندوز 10 محسوب می‌شود. اما همان‌طور که می‌دانید با یک لپ‌تاپ سروکار داریم و لذا مشخصات داخلی آن نیز حائز اهمیت خواهند بود. Spectre Folio در نمایشگر 13.3 اینچی لمسی خود از 3 مدل پنل مختلف شامل پنل فول اچ‌دی 1 واتی، پنل فول اچ‌دی معمولی یا یک پنل 4K استفاده می‌کند. نمایشگر 1 واتی، تکنولوژی جدیدی از شرکت اینتل است که ظاهرا در مقایسه با پنل‌های نمایشگر استاندارد، میزان مصرف انرژی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این نوت‌بوک همچنین از پردازنده Amber Lake-Y، محصول جدید و کم‌مصرف اینتل بهره می‌گیرد که همچنان عضوی از خانواده تراشه‌های نسل هشتمی اینتل به‌شمار می‌آید. اچ‌پی مشخصا ادعا می‌کند که این لپ‌تاپ از کوچک‌ترین مادربرد جهان که با مشارکت اینتل توسعه یافته، استفاده می‌کند.

صفحه‌کلید Spectre Folio باشکوه، پر سروصدا و مجهز به نور پس‌زمینه است. این گجت همانند لپ‌تاپ‌های Spectre قبلی دارای بلندگوهای بنگ و اولافسن در قسمت جلویی دستگاه است. طراحی لپ‌تاپ فاقد فن خنک‌کننده بوده و در عوض به‌منظور هدایت گرما از روزنه‌های بدنه به سمت خارج و به داخل فضای خالی موجود میان لولا و قوس چرمی از یک توزیع‌کننده فلزی حرارت بهره می‌گیرد.

Spectre Folio با 3 درگاه شامل 2 پورت USB-C و یک پورت تاندربولت به همراه یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون عرضه می‌شود. حسگر اثرانگشت در شاسی دستگاه تعبیه نشده است؛ اما دوربین جلویی از قابلیت احراز هویت Windows Hello پشتیبانی می‌کند. بعلاوه لپ‌تاپ قابلیت کار با استایلوس را دارد. این قلم همانند نمونه‌ای است که سال گذشته به همراه لپ‌تاپ Spectre x360 فروخته شد.

یک درگاه سیم‌کارت نانو بر روی کاور فوقانی لپ‌تاپ به چشم می‌خورد که در نگاه اول احتمالا مکان آن نامناسب به‌نظر می‌رسد. خوشبختانه در این لپ‌تاپ قابلیت استفاده از eSIM دیجیتالی نیز پیش‌بینی شده است. براساس برآورد اچ‌پی، به‌طور کلی شارژدهی باتری دستگاه حدودا معادل با 18 ساعت خواهد بود.

Spectre Folio از امروز برای پیش‌سفارش قابل‌دسترس است و فروش آن در پایان ماه اکتبر آغاز خواهد شد. قیمت‌گذاری پیکره‌بندی Core i5 این لپ‌تاپ از 1300 دلار آغاز می‌شود؛ در حالی‌که شروع قیمت‌گذاری برای مدل مجهز به پردازنده Core i7 از 1500 دلار خواهد بود. این ارقام با قیمت‌گذاری اولیه لپ‌تاپ اچ‌پی Spectre در سال گذشته هم‌سو هستند. اگرچه Spectre Folio نسخه خاصی از لپ‌تاپ Spectre سال گذشته و نه جانشین مستقیم آن به‌شمار می‌آید.

استفاده از چرم، وزن دستگاه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد؛ اگرچه به‌منظور جبران وزن، قسمت بالایی لپ‌تاپ از جنس آلیاژ منیزیم و نیمه تحتانی آن از آلومینیوم ساخته شده است. لپ‌تاپ Spectre سال گذشته 2.45 پوند وزن داشت؛ در حالی‌که وزن Spectre Folio معادل با 3.2 پوند است. مجددا این پرسش مطرح می‌شود که دلیل استفاده از چرم چیست؟

ژوزفین تان اصرار داشت که “چرم علیرغم وزن خود هنوز از منظر تجارب حسی، جذاب به‌نظر می‌رسد. با لمس چرم، احساس گرما خواهید داشت و این ماده همانند فلز داغ نخواهد شد.”

دقیقا مشخص نیست که استقامت چرم لپ‌تاپ در مقایسه با کامپیوترهای‌شخصی که معمولا از فلز ساخته می‌شوند به چه میزان کم‌تر یا بیش‌تر خواهد بود؛ خصوصا این‌که نمی‌دانیم اچ‌پی قصد تولید چه تعداد از این دستگاه‌ها را دارد. بر اساس گزارشی از گروه مشاوره‌ای بوستون و برنامه جهانی مد، پردازش چرم خالص نیازمند مقادیر قابل‌توجهی آب و انرژی است. چرم گاوی تقریبا دارای بیش‌ترین میزان تاثیرپذیری محیطی از چرخه طبیعت است؛ اما این موضوع در مقایسه با موادی نظیر نایلون، ابریشم، پنبه و اکریلیک و نه آلومینیوم، آلیاژ منیزیم و نمایشگرهای کریستال مایع مطرح می‌شود.

تان می‌گوید که اچ‌پی در نظر داشت از مواد مصنوعی یا چرم گیاهی استفاده کند؛ اما علیرغم هزینه اضافی تصمیم گرفت به سراغ چرم واقعی برود. وی خاطرنشان کرد که چرم گاوی مورد استفاده اچ‌پی یک فرآورده جانبی است؛ زیرا کمپانی آن‌ را از تولیدکنندگانی تامین می‌کند که برای تولید گوشت نیز به پرورش گاو می‌پردازند. به گفته وی، “لپ‌تاپ محصولی قابل‌تجزیه است، بنابراین زمانی‌که مشتری تصمیم به تعویض لپ‌تاپ خود می‌گیرد، در واقع چرم به‌کارگیری شده می‌تواند مجددا استفاده شود. مردم کماکان به چرم علاقه دارند و برخی مشتریان به‌دنبال نوآوری در حوزه کامپیوترهای‌شخصی هستند. بنابراین ما در حال انجام کار جدیدی هستیم.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH