5 چیزی که موجب برتری دوربین سه‌گانه ال‌جی V40 در مقابل هواوی P20 پرو شده است!

دوربین هواوی P20 پرو را به دلیل استفاده از سه لنز به طور هم‌زمان باید دوربینِ سال 2018 دانست. این نوع چینش دوربین، بسیاری دیگر از کمپانی‌های تولیدکننده تلفن همراه را تحریک کرد تا در محصولات خود از چنین استراتژی کاربرپسندی استفاده کنند. نمونه آن را اخیرا در گوشی ال‌جی V40 دیدیم که چندی پیش معرفی شد.

پرچمدار جدید ال‌جی هنوز به طور رسمی وارد بازارها نشده و بررسی تخصصی روی دوربین آن صورت نگرفته اما بررسی های دوربین هواوی P20 پرو نشان داد که این پرچمدار چینی، توانایی بالایی هنگام ثبت تصاویر در محیط‌های کم‌نور و تاریک داشته و قابلیت‌های زوم آن بی‌نظیر است. با آن‌که در هر دو گوشی از دوربین سه‌گانه استفاده شده، اما ترکیب و سیستم این دوربین‌ها در هر کدام متفاوت است. پرچمدار هواوی از یک سنسور اصلی 40 مگاپیکسلی، سنسور دوم 20 مگاپیکسلی از نوع مونوکروم (سیاه و سفید) و یک سنسور 8 مگاپیکسلی از نوع تله‌فوتو با قابلیت زوم اپتیکال سه برابری بهره می‌برد.

در آن طرف قضیه، پرچمدار جدید ال‌جی به سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی، سنسور دوم 16 مگاپیکسلی از نوع اولترا واید (با زاویه دید بسیار بالا) و یک نمونه تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال دو برابری مجهز شده است. تفاوت‌های میان دوربین‌های این دو دیوایس تنها منحصر به بخش فنی نبوده و در بحث توانایی‌ها و امکانات نیز با تفاوت‌هایی روبرو هستیم. در ادامه می‌توانید 5 قابلیت دوربین ال‌جی V40 را ببینید که دوربین هواوی P20 پرو از آن‌ها محروم است.


دوربینی با لنز سوپر واید

درست است که گوشی هواوی P20 پرو از سه سنسور متفاوت بهره می‌برد اما هیچ یک از آن‌ها لنزی با زاویه باز را پیش روی خود نمی‌بینند. به جای این کار، هواوی از سنسور مونوکروم در پرچمدار انقلابی خود بهره گرفت تا به ثبت جزئیات بیش‌تر در تصاویر و البته عملکرد بهتر در محیط‌های کم‌نور کمک شود. اما در آن طرف، شهرت ال‌جی در ساختن محصولاتی با دوربین دوگانه و لنز دوم از نوع سوپر واید است. این شیوه را اولین بار در سال 2016 و هم‌زمان با معرفی گوشی ال‌جی G5 دیدیم. از آن زمان تاکنون، در هر نسل از پرچمداران ال‌جی شاهد کاهش اعواج تصاویر و افزایش رزولوشن دوربین‌ها و به طبع آن، افزایش رزولوشن تصاویر ثبت شده بودیم.


Cinemagraphs

قابلیت Cinemagraphs چیز جدیدی در گوشی ال‌جی V40 نیست. این ویژگی به کاربر این امکان را می‌دهد که تنها با بخش‌های مشخصی از یک صحنه، انیمیشنی با فرمت GIF یا MP4 بسازد. اگر از علاقه‌مندان به دنیای گوشی‌ها بوده باشید، به خاطر خواهید داشت که چنین قابلیتی را پیش از این در گوشی‌های لومیا شرکت نوکیا با نام Cinemagram دیده بودیم. حتی گوشی موتورولا موتو Z3 پلی نیز به چنین قابلیتی مجهز شده است. گوشی ال‌جی V40 از همین مورد برای دستیابی به قابلیت دیگری موسوم به Cine Shot استفاده می‌کند. این مورد به کاربر اجازه می‌دهد سینماگراف‌هایی را با استفاده از هر سه دوربین اصلی ایجاد کند تا انعطاف بیش‌تری در این بخش داشته باشد. با آن‌که سینماگراف منحصر به گوشی‌های ال‌جی نیست، اما در هر حال پرچمدار هواوی از آن بی‌بهره است.


پیش‌نمایش همزمان

اگر در انتخاب لنز مورد استفاده خود شک داشته باشید، ال‌جی V40 عملکردی به نام “پیش‌نمایش همزمان” را به شما ارایه می‌کند. همان‌گونه که از نام این قابلیت مشخص است، این ویژگی پیش‌نمایشی از تصویر هر سه لنز را به طور همزمان نشان می‌دهد تا کاربر قبل از لمس دکمه شاتر بتواند تصویر نهایی قابل ثبت با هر کدام را پیش روی چشمان خود داشته باشد. پنجره پیش‌نمایش چندان بزرگ نیست اما در هر حال کمک‌کننده است. این مورد حقیقتا یک قابلیت بی‌‌نظیر است که تا به امروز در هیچ یک از پرچمداران مطرح دنیا دیده نشد. حال آن‌که هواوی در این بخش چیزی برای گفتن ندارد.


ثبت تصاویر با هر سه دوربین، آن هم به طور همزمان!

مشاهده کردن پیش‌نمایش تصویر در هر یک از دوربین‌ها به خودی خود فوق‌العاده است اما وقتی بیش‌تر هیجان‌زده می‌شوید که بدانید با هر سه دوربین می‌توان به طور همزمان عکس گرفت. ما پیش از این چنین قابلیتی را در دوربین‌های دوگانه دیده بودیم. حتی نوکیا نیز قابلیتی با نام “Bothie” در محصولاتش داشت که امکان ثبت تصاویر از هر دو دوربین اصلی و سلفی را به طور همزمان فراهم می‌کرد. سامسونگ نیز به کاربرانش اجازه ثبت هر دو تصویر عادی با دوربین اصلی و لایو فوکوس با استفاده از دوربین تله‌فوتو را داده است.


کنترل‌های صوتی پیشرفته

برای اولین بار در سال 2015 و زمان عرضه گوشی ال‌جی V10 بود که شاهد ارایه قابلیتی به نام “حالت دستی ویدیو” (manual video mode) بودیم. اندکی بعد هواوی این ویژگی را به پرچمدارانش اضافه کرد تا بدین ترتیب کاربران قادر باشند اکسپوژر، تعادل سفیدی یا وایت بالانس و دیگر معیارهای مختلف را تنظیم کنند. با این حال ال‌جی کمی پا را فراتر نهاده و در کنار حالت دستی ویدیو، بخشی برای تنظیمات پیشرفته صداها در نظر گرفته است.

کابران در این بخش آپشن‌هایی نظیر افزایش صدا، فیلتر صدای پس‌زمینه و نویزها، محدودکننده و فیلتر باد را در اختیار خواهند داشت. اگر سوژه فیلم‌برداری شما صدای متعادلی داشته باشد، در مکانی شلوغ قرار داشته باشید، در فضایی با وزش بادهای نسبتا شدید باشید و یا این‌که بخواهید نویزهای پس‌زمینه را از بین ببرید، در این صورت این ابزارها برای شما بسیار کاربردی خواهند بود.


آیا این موارد برای برتر دانستن ال‌جی V40 کافی است؟

گوشی ال‌جی V40 از قابلیت‌های کاربردی بی‌شماری بهره‌مند است اما پرچمدار هواوی نیز دست کمی از سوگولی ال‌جی ندارد. بد نیست بدانید در بخش‌هایی مانند عکس برداری در حالت شب، توانایی‌های زوم، حالت دیافراگم گسترده و حالت دنباله نوری، گوشی هواوی P20 پرو مشخصا توانایی‌های بالایی داشته و کلاس کاری خود را چه در بخش کیفیت خالص تصاویر و چه در بخش کیفیت آپشن‌ها اثبات کرده است. برای مقایسه دقیق این پرچمداران، بهتر است این دو را در مقابل یکدیگر قرار دهیم تا مشخص شود کدام یک تصاویر باکیفیت‌تری ثبت می‌کنند. با این حال بررسی‌های اولیه دوربین ال‌جی V40 نشان داد که این گوشی در محیط‌های کم‌نور عملکرد بسیار بدی داشته و قافیه را به رقبا باخته است!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH