نکاتی که پیش از خرید آی‌فون Xr باید به آنها توجه کنید

گوشی آی‌فون Xr به اقتصادی‌ترین آی‌فون اپل مشهور بوده و قیمت بسیار کم‌تری در مقایسه با برادرانش دارد. به دلایلی مانند توان خرید پایین بسیاری از مردم و وضعیت آشفته بازار ارز، این محصول احتمالا در کشور ما با استقبال زیادی همراه خواهد شد. برای همین در این مقاله به بیان نکاتی می‌پردازیم که می‌بایست قبل از خرید مینی پرچمدار اپل به آن‌ها توجه کنید. همراه آی‌تی‌رسان باشید.

این گوشی از همان تراشه اپل A12 بایونیک حاضر در دو مدل دیگر بهره می‌برد و بسیاری از قابلیت‌های دوربین و بهبودهایی که در دو مدل دیگر اعمال شده، در آی‌فون Xr نیز وجود دارد. حتی عمر باتری و شارژدهی این آی‌فونِ اقتصادی از دو برادرش بیش‌‌تر بوده و شما این موارد را تنها با پرداخت 750 دلار به دست می‌آورید؛ یعنی 250 دلار کم‌تر از مبلغی که برای آی‌فون Xs پرداخت می‌کنید.

باید پذیرفت که آی‌فون Xr به کلی نمی‌تواند گزینه‌ای بهتر از دو آی‌فون دیگر باشد اما اختلاف قیمت 250 دلاری موجب می‌شود که نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. در ادامه مواردی را می‌بینید که به نوعی تفاوت آی‌فون Xr با برادرانش بوده و باید ببینید که این موارد برای شما اهمیت داشته یا نه و سپس تصمیم بگیرید که آیا آی‌فون Xr گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود یا که خیر.


«استفاده از نمایشگر LCD به جای نمایشگر اولد»

iPhone Xr vs iphone Xs Max
iPhone Xr vs iphone Xs Max

جدای از اندازه نمایشگر، اولین تفاوت بین آی‌فون Xr و دو آی‌فون دیگر به نوع تکنولوژی نمایشگر آن‌ها برمی‌گردد. اپل تصمیم گرفت که برای کاهش هزینه تولید آی‌فون Xr، از یک پنل LCD به جای اولد در آن استفاده کند. هر سه گوشی آی‌فون 10 یا همان آی‌فون X، آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس از نمایشگر اولد بهره می‌برند. در نتیجه این تصمیم، آی‌فون Xr نمی‌تواند رنگ‌ها را به پویایی و جذابیت آی‌فون‌های دیگر به نمایش دربیاورد. ضمن آن‌که این پنل نمی‌تواند رنگ مشکی را همانند پنل‌های اولد، واقعا مشکی نشان دهد؛ چیزی که پنل‌های اولد در آن تخصص دارند.

در برخی تست‌ها مشخص شد که نمایشگر آی‌فون Xr تا 123.4 درصد از گستره رنگی sRGB را پوشش می‌دهد اما این رقم هم‌چنان کم‌تر از میزان پوشش نمایشگرهای اولد است. برای مثال، نمایشگر اولد گلکسی نوت 9 سامسونگ نتوانسته که 224 درصد از گستره رنگی sRGB را تحت پوشش خود قرار دهد. اگرچه نمایشگرهای LCD را با نمایش واقعی‌تر رنگ‌ها و زاویه دید بالا می‌شناسند، اما پنل مورد استفاده در آی‌فون Xr زاویه دید کم‌تری نسبت به آی‌فون‌های دیگر دارد. همان‌گونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، دو گوشی آی‌فون Xr و آی‌فون Xs مکس در کنار یکدیگر قرار داده شدند و اسکرین سیور آکواریوم بر روی آن‌ها فعال شد.

مشاهده می‌کنید که نمایشگر اولد رنگ‌ها را پر‌جنب و جوش‌تر و جذاب‌تر به نمایش می‌‌گذارد، اما نمایشگر آی‌فون Xr رنگ مشکی را کمی مایل به خاکستری نشان می‌دهد. هنگام مشاهده نمایشگر از کناره‌ها نیز، پنل LCD موجود در آی‌فون اقتصادی اپل نتوانست رنگ‌ها را همانند آی‌فون Xs مکس واضح، روشن و زنده نشان دهد. از نظر اعداد ارقام هم باید بدانید گوشی آی‌فون Xr مجهز به یک نمایشگر 6.1 اینچی است که رزولوشن آن 1792 در 828 پیکسل است. این یعنی وضوح این نمایشگر از رزولوشن نمایشگر دو آی‌فون دیگر کم‌تر است.

  • آیا این مورد برای شما مهم است؟

آی‌فون X، آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس تنها آی‌فون‌های اپل هستند که نمایشگر اولد دارند. اگر صاحب یکی از آی‌فون‌های قدیمی‌تر اپل بوده باشید و تاکنون با سه آی‌فون ذکر شده کار نکرده باشید، قاعدتا با نمایشگر آی‌فون Xr مشکلی نخواهید داشت. اگر از کاربران اندروید بوده‌اید و تجربه استفاده از یک گوشی مجهز به نمایشگر اولد را داشته‌اید، باید در این زمینه کمی بیش‌تر فکر کنید.


«استفاده از تنها یک دوربین اصلی»

دو گوشی آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس مجهز به دوربین اصلی دوگانه هستند؛ چیزی که از زمان عرضه آی‌فون 7 پلاس در سال 2016 به یک استاندارد در مدل‌های برتر گوشی‌های آی‌فون تبدیل شده است. از آن‌جایی که آی‌فون Xr یک محصول اقتصادی بوده و جزو مدل‌های برتر آی‌فون‌های 2018 محسوب نمی‌شود، لذا لنز دوم برای آن در نظر گرفته نشده و تنها می‌توان یک دوربین 12 مگاپیکسلی را در قاب پشتی آن مشاهده کرد. با این حال یک خبر خوب برای شما داریم. این دوربین تقریبا تمامی قابلیت‌ها و اصلاحاتی که اپل برای دو آی‌فون دیگر در نظر گرفته را نیز داراست. این یعنی آی‌فون Xr می‌تواند تصاویری با جزئیات بالا را ثبت کند که حتی سوژه‌های درون سایه نیز از جزئیات بالایی برخوردار باشند.

علاوه بر این، تک دوربین آی‌فون Xr قادر به ثبت تصاویر پرتره با افکت بوکه بوده و تار کردن پس‌زمینه تصاویر را با استفاده از تکنیک‌هایی خاص و محدودیت‌های دوگانه اعمال می‌کند. البته یک نکته در این میان وجود داشته و آن هم این است که با دوربین آی‌فون Xr تنها می‌توانید تصاویر پرتره‌ای را ثبت کنید که سوژه آن یک انسان باشد. در غیر این صورت و در زمانی که سعی در گرفتن عکس پرتره از هر سوژه دیگری داشته باشید، یک اعلان دریافت خواهید کرد که در آن اعلام شده “دوربین گوشی منتظر می‌ماند تا فردی وارد کادر تصویر شود”. ضمن این‌که پرتره‌های ثبت شده با آی‌فون Xr به دلایل نامعلومی نسبت به نمونه‌های گرفته شده با دو آی‌فون دیگر، زوم به بیرون داشته و انگار که کاربر از فاصله دورتری اقدام به عکس گرفتن کرده است.

حالا که بحث از زوم کردن و زوم شدن به میان آمد، باید بدانید که فقدان لنز دوم تاثیر خود را روی آی‌فون Xr گذاشته و به همین دلیل، قابلیت زوم اپتیکال دوبرابری در این گوشی دیده نمی‌شود. این قابلیت در تمام آی‌فون‌های مجهز به دوربین دوگانه وجود دارد. البته اپل سعی کرده که این نقص را با قرار دادن زوم دیجیتال در آی‌فون اقتصادی‌اش حل کند اما پس از اعمال زوم دیجیتال در این گوشی خواهید دید که نه جزئیات و نه میزان کنتراست تصویر نهایی قابل مقایسه با زوم کردن به کمک لنز دوم (زوم اپتیکال دو برابری) نیست.

  • آیا این مورد برای شما مهم است؟

چه به عنوان یک سرگرمی و یا به عنوان یک فرد حرفه‌ای، اگر برای  گرفتن عکس وابسته به گوشی خود باشید، فقدان لنز دوم و قابلیت‌های مبتنی بر آن قطعا به ضررتان تمام خواهد شد. اما اگر خیلی اهل عکس گرفتن نباشید و یا انتظار چندان بالایی از دوربین گوشی خود نداشته باشید، در این صورت آی‌فون Xr می‌تواند با ثبت تصاویری با جزئیات بالا، انتظارات شما را برآورده کند.


«برخورداری از استاندارد IP67»

گوشی آی‌فون Xr از استاندارد IP67 بهره می‌برد. این به معنای آن است که دیوایس مورد نظر می‌تواند به مدت 30 دقیقه، در عمق 1 متری آب زلال شناور باشد؛ بدون این‌که آسیبی به آن وارد شود یا عملکردش دچار اختلال شود. اگر چه وجود چنین استانداردی یک نکته مثبت است، اما بد نیست بدانید که گوشی‌های آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس از وجود استاندارد IP68 سود می‌برند که به معنای 30 دقیقه مقاومت در برابر آب زلال به عمق 1.5 متر (البته برای این دو آی‌فون تا دو متر) است.

نکته مهم دیگر، جنس مواد به کار رفته در ساخت قاب پشتی آی‌فون Xr است که به همان سختی و کیفیت مواد به کار رفته در قاب پشتی دو آی‌فون دیگر نیست. با این حال نوع شیشه محافظ پنل روبرویی در همه آی‌فون‌های امسال یکسان است. اگرچه هنوز تستی برای سنجش مقاومت بدنه آی‌فون Xr انجام نداده‌ایم، اما منطق می‌گوید که آی‌فون Xs و برادر بزرگ‌ترش به احتمال فروان این تست‌ها را با آسیب کم‌تری پشت سر می‌گذارند.

  • آیا این مورد برای شما مهم است؟

اگر بنا به دلایلی مجبورید که گوشی تلفن همراهتان را به نزدیک ساحل و یا درون آب ببرید، مطمئنا آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس انتخاب مناسب‌تری خواهند بود. برای مقاومت بدنه در برابر ضربه نیز پیشنهاد می‌کنیم از قاب‌های محافظ استفاده کنید تا نگرانی‌های شما از این بابت برطرف شود.


«عدم وجود قابلیت 3D Touch»

همان‌گونه که چندین بار در خلال این مطلب عرض کردیم، آی‌فون Xr به عنوان یک پرچمدار اقتصادی شناخته شده و طبیعی است که تولیدکننده سعی کرده باشد تا جای ممکن هزینه‌های تولید آن را کم‌تر کند. یکی از راه‌هایی که اپل توانسته هزینه تولید این دستگاه را کاهش دهد، حذف قابلیت لمس سه‌بعدی یا همان 3D تاچ است. قابلیت لمس سه‌بعدی موجب می‌شود تا با فشار محکم‌تر بر روی آیکون یک نرم‌افزار، یک شورتکات از آن و در صورت لمس یک لینک یا تصویر، پیش‌نمایشی از آن به کاربر ارایه شود.

با این وجود اپل سعی کرده تا با تعبیه قابلیت جدیدی به نام Haptic Touch، فقدان تاچ سه‌بعدی را جبران کند. به این ترتیب کاربر می‌تواند با لمس طولانی صفحه قفل، نرم‌افزار دوربین را اجرا کند یا در هنگام نوشتن، مکان‌نما (نشانگر) را کنترل کند. با این حال به وسیله Haptic Touch نمی‌توانید از قابلیت‌هایی مانند پیش‌نمایش لینک‌ها و تصاویر و باز کردن شورتکات‌های نرم‌افزارها استفاده کنید که پیش از این به کمک تاچ سه‌بعدی انجام می‌شد.

  • آیا این مورد برای شما مهم است؟

اگر گوشی فعلی شما یکی از آی‌فون‌های مجهز به تاچ سه‌بعدی بوده (آی‌فون 6s یا جدیدتر از آن) و از این قابلیت زیاد استفاده می‌کردید، در این صورت اندکی زمان نیاز خواهد بود تا به ویژگی Haptic Touch عادت کنید (البته با توانایی‌های کم‌تر). اگر هم از کاربران آی‌فون‌های قدیمی‌تر و یا آی‌فون SE هستید، در این صورت مشکلی با این قضیه نخواهید داشت.


«پیکربندی‌های محدود برای حافظه»

تمام آی‌فون‌های امسال از جمله آی‌فون Xr از حداقل 64 گیگابایت حافظه داخلی بهره‌مند هستند. البته با پرداخت مبلغی اضافه‌تر نیز می‌توانید نسخه‌های دارای ظرفیت بیش‌تر را خریداری کنید اما این‌که چه تعداد گزینه پیش روی شما باشد، در مورد آی‌فون Xr و دو برادر دیگرش متفاوت است. کاربران می‌توانند نسخه 512 گیگابایتی آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس را به ترتیب با قیمت 1,149 و 1,349 دلار خریداری کنند. اما تنها یک آپشن دیگر برای آی‌فون Xr در نظر گرفته شده که آن هم نسخه 256 گیگابایتی با قیمت 899 دلار است. جالب این‌که قیمت این نسخه از آی‌فون Xr هم‌چنان از قیمت نسخه 64 گیگابایتی آی‌فون Xs کم‌تر است! از آن‌جایی که آی‌فون‌های اپل هیچ‌گاه از درگاه کارت حافظه پشتیبانی نکردند، لذا میزان حافظه‌ای که انتخاب می‌کنید باید متناسب با نوع کارکرد و فعالیت شما و البته مدت زمانی باشد که قصد دارید گوشی‌تان را حفظ کنید.

  • آیا این مورد برای شما مهم است؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همه چیز را در گوشی تلفن همراهتان ذخیره می‌کنید و فایل‌های زیادی برای ذخیره کردن دارید، در این صورت خرید یک گوشی با 512 گیگابایت حافظه داخلی به شما پیشنهاد می‌شود. در غیر این صورت برای بسیاری از افراد، یک گوشی با 256 گیگابایت حافظه داخلی و حتی کم‌تر از آن (آی‌فون Xr نسخه‌ای دیگر با 128 گیگابایت حافظه داخلی دارد) کافی به نظر می‌رسد.


«کلام پایانی درباره آی‌فون Xr»

حقیقت این است که شما با خریدن آی‌فون Xr چیزهای زیادی از دست نمی‌دهید. شاید مهم‌ترین نقص‌های این گوشی، استفاده از نمایشگر LCD به جای پنل اولد و بهره بردن از یک دوربین به جای استفاده از دوربین دوگانه و قابلیت‌های مبتنی بر آن باشد. هر چند که هم این پنل جزو بهترین LCDهای دنیا بوده و هم این دوربین می‌تواند شما را راضی کند. بقیه موارد نیز جرو فرعیات محسوب می‌شوند و شاید برای بسیاری از افراد مهم نباشند. اگر می‌توانید با نمایشگر و دوربین این دیوایس کنار بیایید، در انتخاب آی‌فون Xr شک نکنید؛ زیرا مواردی هم‌چون وجود یکی از قدرت‌مندترین پردازنده‌های جهان، عمر بالای باتری و برچسب قیمتی مناسب شما را از انتخابتان پشیمان نخواهد کرد.

5 در مورد “نکاتی که پیش از خرید آی‌فون Xr باید به آنها توجه کنید”

  1. اگر به دنبال تنوع قاب گوشی هستید اصلا این گوشی رو نخرید چون به شدت کمیابه هم خودش هم قاب های قشنگش. ولی عملکردش بی نظیره و با دوام و راحته. از سری های 11 و 12 و الی اخر هم بسیار خوشدست تر و سبک تر هست و حتی فکر میکنم دوربینش گاها از اونها بهتر هم هست. استفاده از دوربینش و عکاسی باهاش بسیار راحته هر چند اگر دنبال عکاسی حرفه ای هستید گزینه مناسبی براتون نیست.

  2. من نسخه 64 گیگ و رنگ مشکی رو برام آوردن ، واقعا خوشحالم که x رو نگفتم بیارن چون صفحه نمایشش عالیه و اصلا مشکلی نداره یه بار که بگیرید دست تون متوجه کیفیت اش میشید . در ضمن امتیاز دوربین xr تو سایت dxomark صد و یک شده که 4 امتیاز از x بالاتره . باتری ایش هم محشره .

    12
    1. جواد بالویی

      اگر با نمایشگر LCD این دستگاه (که البته بهترین ال‌سی‌دی حال حاضر در بین گوشیاست) مشکلی نداشته باشید و انتظارتون از دوربین خیلی بالا نباشه (البته دوربینش کیفیت و امکانات بالایی داره و شاید دست کمی از آی‌فون 10 نداشته باشه)، یه مواردی مثل قیمت کم‌تر، پردازنده بهتر و رم بیشتر، عمر بالای باتری و نمایشگر بزرگ‌تر (که به شخصه برام مهمه) باعث میشه که من آی‌فون Xr رو پیشنهاد کنم.

      2
      24

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH