توضیحات گوگل در خصوص اندروید Q و قابلیت‌های آن در انطباق با گوشی‌های خم‌شدنی

گوگل با بیان این مطلب که انتظار دارد چند گوشی انعطاف‌پذیر از طرف چند شرکت تولیدکننده اسمارت‌فون عرضه شود، در طی رویداد Dev Summit، به استقبال از گوشی‌های خم‌شدنی رفت. چند روز پیش سامسونگ با ارایه اطلاعاتی به خوبی نشان داد که ما چقدر به لحظه ورود فناوری جدید گوشی‌های هوشمند نزدیک شده‌ایم. در همین زمینه گوگل برنامه‌های خود را برای انطباق با این تکنولوژی جدید ارایه کرد.

مهندسان گوگل بیان کرده‌اند که دو نوع انطباق کوتاه مدت و بلند مدت در دستور کار قرار دارد و در نهایت پشتیبانی کامل از گوشی‌های خم‌شدنی با عرضه اندروید Q به انجام خواهد رسید. این اولین بار است که گوگل به صورت رسمی به اندروید 10 اشاره می‌کند. ظاهرا اندروید Q که در تابستان سال بعد معرفی خواهد شد، بهبودهای در نظر گرفته شده برای اندروید P در جهت انطباق با گوشی‌های خم شدنی را در گستره‌ای بزرگ و با قابلیت‌هایی چون پشتیبانی از صفحه نمایش‌های دوگانه برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

در حال حاضر گوگل به پشتیبانی از موارد کوچکی چون تماشای ویدیوهای یوتیوب در صفحه نمایش بیرونی و ادامه تماشای آن در صفحه نمایش بزرگ‌تر داخلی می‌پردازد. ظاهرا سامسونگ هشدارهای لازم در خصوص آماده باش برای عرضه اولین گوشی خم‌شدنی خود را به گوگل داده است و تیم‌هایی از دو شرکت در حال کار بر روی رابط کاربری مناسب با گوشی‌های جدید هستند.

صفحه نمایش 7.3 اینچی Infinity Flex که در ماه‌های پیش رو تولید انبوه آن آغاز خواهد شد، به هنگام باز شدن صفحه نمایش پشتی را تیره می‌کند تا انرژی کمتری مصرف کند. به عبارت دیگر در هر زمان تنها یک صفحه نمایش فعال خواهد بود و این مورد نگرانی برخی را از بابت مصرف بالای باتری در این گونه از گوشی‌های هوشمند رفع خواهد کرد.

گوگل بیان کرده است، هنگام کار با صفحه نمایش بیرونی گوشی سامسونگ، یا همان Cover Display، هر نرم‌افزاری به صورت عادی و بر روی یک صفحه نمایش معمولی 5 اینچی کار می‌کند، اما جادوی واقعی بعد از باز شدن آن مشاهده می‌شود: “تا وقتی که تلفن بسته است، هیچ چیز غیر معمولی وجود ندارد، اما باز کردن صفحه نمایش چیزی است که ما به آن ادامه صفحه نمایش می‌گوییم. برای مثال تماشای ویدیویی را بر روی صفحه نمایش کوچک‌تر شروع می‌کنید و سپس نشسته و ادامه همان ویدیو را با باز کردن گوشی و در صفحه نمایشی بزرگ، مانند تبلت، ادامه می‌دهید. تجربه‌ای بی‌نظیر و وصف‌نشدنی! به محض باز کردن گوشی، نرم‌افزارها بدون لحظه‌ای تاخیر و بدون هیچ لگی با صفحه نمایش بزرگ منطبق می‌شوند. ما اندروید را برای این ویژگی‌های جدید بهبود خواهیم بخشید. این بهبودها، توسعه‌دهندگان سرتاسر جهان را قادر می‌سازد تا با استفاده از امکانات جدید، تجارب جدید و خارق‌العاده‌ای را برای کاربران خلق کنند.”

به علاوه گوگل مجبور شده تا بر روی قابلیت Multi-active Window گوشی خم‌شدنی سامسونگ نیز کار کند. در این ویژگی صفحه نمایش پس از باز شدن به دو قسمت تقسیم می‌شود و صفحه نمایش سمت راست نیز خود به دو قسمت تقسیم خواهد شد تا امکان اجرای سه نرم‌افزار به صورت همزمان برای کاربر فراهم شود. در حال حاضر در این حالت دو نرم‌افزار متوقف می‌شوند، مگر آنکه توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و تولیدکننده دستگاه به قابلیت multi-resume دست پیدا کنند. این قابلیت در اندروید P به صورت اختیاری عرضه می‌شود تا توسعه‌دهندگان تغییرات لازم را در نرم‌افزارهای خود بوجود بیاورند، اما پشتیبانی از آن در اندروید Q اجباری خواهد بود.

البته اگرچه گوگل رسما کار خود را در این زمینه شروع کرده است، اما نرم‌افزارهایی نیز هستند که پیش از گوگل به فکر انطباق با گوشی‌های خم‌شدنی بوده‌اند. برای مثال می‌توان به نرم‌افزار خبری Flipboard اشاره کرد که قابلیت‌های جدیدی را برای کار بر روی گوشی‌های خم شدنی در نظر گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH