درخواست برای خراب کردن دیوار: آیا شما با فیلتر وب‌سایت دیوار موافق هستید؟

روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر آنکه پلیس فتا از دادستان تهران درخواست کرده تا وب‌سایت دیوار به علت افزایش کلاهبرداری‌ها، فیلتر شود.

امروز نیز محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران گفت که پرونده سایت دیوار به دادسرا ارجاع داده شده است. او افزود: پرونده این موضوع ظاهرا دیروز ارجاع شده و دادسرا به آن رسیدگی می‌کند.

وب‌سایت دیوار یکی از پر بازدیدترین سایت‌های کشور است که در آن کاربران می‌توانند کالاهای خود را به فروش گذاشته و حتی به منظور ارایه خدمات یا جستجوی کار نیز از آن استفاده کنند. با توجه به تعداد بسیار زیاد و میلیونی کاربران این سایت، به احتمال زیاد شما هم با آن سر و کار داشته‌اید، جنسی خریده یا فروخته‌اید. نظرتان درباره کارکرد کلی این وب‌سایت چیست؟

چرا دیوار بایستی فیلتر شود؟

اگر نگاهی به دلایل پلیس فتا در این ارتباط بیندازیم، متوجه می‌شویم که در مواردی این داستان شکل منطقی و درستی دارد. سرهنگ تورج کاظمی در این ارتباط گفته که ۲۰ درصد از جرایم اینترنتی در سایت دیوار رخ می‌دهد که قاعدتا رقم بسیار بالایی است. تشکیل شدن ۳ هزار پرونده در ۱۰ ماه ابتدایی سال که میانگین ماهیانه ۳ هزار پرونده می‌شود، به طور قطع رقم چشم‌گیری محسوب می‌شود.

از سویی، راحت بودن فعالیت و عضویت در دیوار که یکی از اصول این مدل از سایت‌ها محسوب می‌شود، دست کلاهبرداران و حتی سواستفاده کنندگان مختلف برای تخلف را باز گذاشته و همین امر سبب می‌شود آن‌ها به راحتی با تغییر یک شماره تلفن و عدم نیاز به وارد کردن مشخصات دیگر، به مقصود خود برسند.

یکی دیگر از ایرادات سایت دیوار، شاید به جهت دهی آن به بازار هم بازگردد. به طور مثال در همین داستان گران شدن شدید قیمت خودرو، دیوار نقش مهمی برای دلالان را بازی کرد و نبض بازار از طریق این وب‌سایت در دست افراد سودجو قرار گرفته و گاهی اوقات تبدیل به مرجع غلطی شد که گرانی و به نوعی قیمت‌های پرت را ترویج می‌نمود.

چرا دیوار نبایستی فیلتر شود؟

ماهیت کاری دیوار مشخص است، آگهی کردن اجناس کاربران و یافتن مشتریان واقعی برای آن‌ها با حذف کردن واسطه‌ها! بایستی قبول کرد که دیوار به‌خوبی به چنین هدفی دست یافته است. تقریبا شما هر چیزی که بخواهید، با یک جستجوی ساده در دیوار پیدا می‌کنید. از کالاهایی چون خودرو و تلفن همراه گرفته تا اجاره کردن خانه و یافتن تعمیرکار همگی در دیوار وجود دارند، پس حذف چنین دایرکتوری گسترده و ارزشمندی، به این راحتی امکان پذیر نیست.

از سمت دیگر، دیوار توانسته به کسب و کارهای کوچک رونق دهد. بسیاری از افراد توانسته‌اند با استفاده از این وب‌سایت، بیزینس خود را گسترش دهند، کار پیدا کنند، مشتریان خوبی داشته باشند و با صرف هزینه‌ای اندک و حتی به صورت رایگان، فعالیت‌شان را گسترش دهند. حذف کردن دیوار ضربه بزرگی به این کسب و کارها خواهد بود.

در انتها بایستی به این نکته هم توجه داشت که وب‌سایت دیوار، در ایجاد اکثر موارد مجرمانه دخیل نیست، بلکه بستر ایجاد شده چنین ساز و کار را به‌وجود آورده است، پس اگر دیوار هم حذف شود، سیل درخواست‌ها به سمت و سوی دیگری همچون رقیب این وب‌سایت یعنی شیپور سرازیر خواهد شد و قاعدتا اعمال مجرمانه می‌تواند در آنجا و یا سایت‌های دیگر شروع به رشد و گسترش کند! در واقع این اعمال مجرمانه از بین نمی‌روند، بلکه به شکل دیگری تبدیل شده و دوباره شروع به افزایش می‌کنند.

چه کنیم تا دیوار خراب نشود؟

اولین و بهترین راه، تعامل بیشتر دیوار با نهادهای نظارتی است که مطمئنا این تلاش صورت می‌گیرد اما در این بین، دیوار اگر بتواند لایه‌های عضویت را کمی بیشتر کند، راه سودجویی برای کلاهبرداران سخت‌تر خواهد شد. همین که فردی بداند از نظر هویتی راحت‌تر شناسایی می‌شود، آمار جرم را پایین خواهد آورد.

البته این کار ممکن است کار گذاشتن آگهی را برای سایر کاربران نیز سخت‌تر کند اما مطمئنا یک دیوار سخت و محکم خیلی بهتر از دیوار خراب است! نظر شما در این ارتباط چیست؟ آیا وجود وب‌سایت دیوار را مفید می‌دانید یا آنکه ترجیح می‌دهید که فیلتر شود؟

17 در مورد “درخواست برای خراب کردن دیوار: آیا شما با فیلتر وب‌سایت دیوار موافق هستید؟”

  1. سلام متاسفانه برنامه دیوار با اینکه اعلام کرده پشتیبان داره ولی متاسفانه جای خوبی برای سودجویان و کلاهبرداران شده .و مواردی زیادی گزارش از سمت خودم بوده که یکنفر با ۳۰۰شماره پخش آگهی های تکراری کرده و قصد هرج و مرج دربازار را داشته ولی هیچ رسیدگی که نشد هیچی تازه از این افراد هم حمایت شد ..به نظر من این برنامه ناقص هست و باید فیلتر شود

  2. کاوه سلامی

    با سلام دیوارونم.نه ای ازتخلفات : ارائه نمودار غیرواقعی
    ایده‌های خوب شما رو حتما سرقت میکنه، درسال شما اگرشرایط مناسب باشه فوری سرمایه گذاری می‌کنه
    تماس های شمارا که منجر به معامله بشه به شکل حرفه ای ودقیقا مثل یک حکربه طرف سرمایه گزاره.دش هدایت می‌کنه. بدون هیچ مرزی حریح خصوصی شما رو می‌شکنه ودرزمان لازم دستگاههآی شمارو ازکارمینداره
    روزانه تعدادبیشمتری آگهی رر بعدازپرداخه بهدلآیلی که درقسمت قوانین نیست بدون بازگشت وجه آگهی روپاک می‌کنه پولشوئی وفروش اطلاعات شغل شما را به افرادخاصی میدهد وکارتجاری می‌کنه من مواردی رودرحدود توان وعلوم خودم جمع آوری کردم ((افرادمدخصص اقدام کنندوا زافراد کاسب هم مشورت بگیرندحتی یک روز هم خراب نشه خیانته

  3. دیوار و امثال اون باید فیلتر شوند چون قیمت خودرو رو دلالان یکشبه بالا و پایین میکنند .
    صدها هزار دلال وجود دارد که هر کدومشون با دهها آگهی غیر واقعی قیمت خودرو رو بالا میبرند تا بلکه خودرو خودشون رو بندازن به ملت بدبخت .
    ما مردم خیلی بد بختیم از یه طرف تحریم های ظالمانه
    امریکا رو باید تحمل کنیم از یه طرف تو سری دلالای بازار خودرو رو
    دلالای دیوار قیمت رو از دست دولت دراورده اند و خودشان به دست گرفته اند ….
    متاسفم برای چنین دولت ضعیفی…

    2
    2
  4. در مورد خودرو راست نوشتید که محلی برای دلال ها گذاشته تا با هماهنگی بنگاه داران با یکدیگر و گذاشتن هماهنگ قیمت های افزایشی توهم افزایش شدید قیمت رو به مردم وارد کنند و قیمت خودرو رو بالا ببرند. خوب میکنند فیلتر می‌کنند.

    1
    4
  5. تا چند وقت دیگه صورتمونم فیلتر میکنن میگن شما با نگاه کردنتون گناه رو ترویج میدین
    ی سری مردم با فرهنگ و عالم ماهم تایید میکنن
    هه

    1
    4
  6. کلا هر چی تو این مملکت به درد بخوره و مردم ازش استفاده کنن سریع درشو تخته میکنن نمونهش همین تلگرام و دیوار
    فردا هم نوبت شیپور بدبخت هست .
    خب به جای تخته کردن یکم فکر نمیکنن امنیتشو زیاد تر کنن . مثلا حتما کد ملی بخوان برای ثبت آگهی و یه سری اطلاعاتی که

    هویت طرف مشخص بشه و کمتر کلاهبرداری پیش بیاد

    2
    10
  7. اصلا جدای از اینکه نظارت پلیس بجاست و مردمی هستن که متضرر شدن، مساله اینه که خود دیوار باید اینقدر اصیل و حرفه ای عمل کنه و بر اگهی های مجرمانه فروش مواد مخدر یا مشروبات نظارت کنه. نباید بی در و پیکر باشه.در ضمن سایت باید پاسگوی مردم باشه. شاید روزی سر ما هم کلاه رفت . حالا اینکه هنوز برا ما پیش نیومده دلیل خوبی نیست.
    خود مسئولین دیوار باید مشکل رو حرفه ای حل کنن

    4
    6
  8. با سلام بنظر من با این طرح میخواهند سایت دیوار را تخریب کرده وسایت شیپور پر رونق تر بشه اگر راست میگن شیپور رو ببندن وفیلترش کنن واز طرف دیگر فکر میکنم دست مافیا تووی کار باشه که بعد از بسته شدن این سایتها کار وکاسبی دلالها پر رونق تر بشه

    1
    14
    1. ایشان. کلاه بردار کرده دیوار پشتیبانی. که. پول پرداخت کردم. با یک گزارش دروغ. من را مسدود دایمی کرد ند. به کسب وکار من لطمه زدند من مبلغ هشتاد هزار تومان پرداخت کردم. به سایت دیوار و دیوار پول من را بالا کشیده از

  9. بستن دیوار یا فیلترش اصلا کار درستی نیست. ولی میشه بهتر اداره کرد. تعداد ناظران محترم پیام رو زیادتر کنن تا چیزای خلاف آگهی نشن. در کل دیوار بهترین کارایی رو برای خرید و فروش داره. ممنونیم از سازنده دیوار که تحولی ایجاد کرد

    1
    23
  10. سایت دیوار از جهت کوتاه کردن دست دلال و همچنین سرعت در معرفی خریدار و فروشنده فوق العاده عمل کرده و بفرض سوء استفاده چند نفر نمیتوان جمع کثیری از استفاده کنندگان را از این سایت محروم کرد …این چه نگاه متحجری است…..مگر برفرض بریده شدن دست توسط چاقو باید استفاده از چاقو را ممنوع کنیم ….

    2
    24
  11. سامان دادن به این استارت آپ یا کسب و کار بهتر از پاک کردن صورت مسئله اس
    اما یه بحث دیگه ای هست به اسم انحصار، آیا پشت پرده راه افتادن داستان فیلتر دیوار مربوط به سازمانی خاص میشه ؟
    تبلیغات …

    1
    25
  12. دیوار تا حالا به من خیلی کمک کرده . کلی هم چیز توش فروختم و هم خریدم . کلی بازی ایکس باکس ، دوربین ، حتی بابام خونه ای که هستیم الان رو از دیوار پیدا کرده . لطفن نبندینش .

    1
    40

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH